• Re: [OT] Visa din stenbro och träbro bild :)

Av:
    mb5
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Låtefossen
    Wow! Vad häftigt!
    Går det att cykla på vägen eller är det för mycket trafik? Skulle gärna cykla dit!

Det går att cykla (dvs. inget cykelförbud os.), åtminstone gick bra ungefär 10 år sedan. Jag tror det var ganska lugnt med trafik längst 13:n norrut i slutet av juni, men troligen finns det trevligare ruter för en fatbike.

foss.jpg
    En bild till. :) Men jo, vattenfallet var riktigt imponerande.

Berk skrev:
    Finns flera vattenfäller på den vägen. Tror att det går att cykla om det inte är juli eller augusti. Googlade lite och det verkar att gamle Haukelivegen är körbart. Den är riktigt imponerande. Bilden är tagit var gamla vägen skiljer sig från den nya och det verkar som en månlanskap.
    Haukelivägen menar du E134 (sträckning utan nya tunnlar), eller någon annan även äldre väg?

vag.jpg
    Ovanpå Røldalstunnelen. (Där i fjärran är en bro, troligen stenbro, så det är en ontopic bild, eller hur? :-) )

Det är iaf fin väg att cykla, uppochner, inte mycket trafik, men ganska vanlig asfaltväg. Och vill man försätta dalen norrut mot Odda och vidare, då går det ändå inte att undvika 13:n, eller? Tidigt i sommar (vilken är annars bra -- vattenrika vattenfall och mindre trafik kanske) är det bra att kolla först om passet är plogad. Jag var där 24:e juli och då var det bra (dock tvåmeterhöga snökanter längs vägen), men ett par år senare var vägen stängd mer eller mindre samma dag i året (fick jag höra) ... vet inte om det finns en regel man kan lita på. Korrigering: jag kollade fel, det var ungefär två veckor tidigare (mer som början av juni) då, när passet var stängt.

/Martin
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-10-13 22:13 av mb5.

Av:
    Bikzz
    Sambal Oelek skrev:
    Wow! Var är det då??

Aaresschlucht i Schwiez. https://www.aareschlucht.ch

Och kul med alla fina bilder här.

Av:
    Tjapp
    DSC_0322.JPG
    Korsbron i Gimo
    FB_IMG_1569916452451.jpg
    Samma bro 1905

Av:
    Berk
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Låtefossen
    Wow! Vad häftigt!
    Går det att cykla på vägen eller är det för mycket trafik? Skulle gärna cykla dit!

Det går att cykla (dvs. inget cykelförbud os.), åtminstone gick bra ungefär 10 år sedan. Jag tror det var ganska lugnt med trafik längst 13:n norrut i slutet av juni, men troligen finns det trevligare ruter för en fatbike.

Berk skrev:
    Finns flera vattenfäller på den vägen. Tror att det går att cykla om det inte är juli eller augusti. Googlade lite och det verkar att gamle Haukelivegen är körbart. Den är riktigt imponerande. Bilden är tagit var gamla vägen skiljer sig från den nya och det verkar som en månlanskap.
    Haukelivägen menar du E134 (sträckning utan nya tunnlar), eller någon annan även äldre väg?

Tänkte först på den gamla vägen vid bron på min andra bild. Tror att den väg är äldre än E134. Men min googling visade upp E134. Vet inte om gamla vägen där uppe är längre eller är bara den några bitar jag har sett den två gånger jag har varit där (med bilen). Men du har kanske cyklad hela sträckan?

Av:
    Yonna
    Berk skrev:
    mb5 skrev:
    Yonna skrev:
    Berk skrev:
    Låtefossen
    Wow! Vad häftigt!

Berk skrev:

Tänkte först på den gamla vägen vid bron på min andra bild. Tror att den väg är äldre än E134. Men min googling visade upp E134. Vet inte om gamla vägen där uppe är längre eller är bara den några bitar jag har sett den två gånger jag har varit där (med bilen). [..]

Tack ni båda två!
    Tänkte själv med fatbike och packraft. Kollade kartan och såg att Låtefossen forsar in i sjön Lovatnet och då via en älv till Reisnosvattnet och Svartavatnet. Där finns en fatbikeväg till Isvatnet (en sjö mitt i bergen, måste vara helt fantastiskt att paddla där) och då vidare cykelpaddelpusha genom Gronhellerdalen till Valldalsvatnet, en sjö med en grusväg som går till E134 igen. Men det är mycket offtopicsnack så nu kommer snabbt några bilder av en träbro. Inte alls en imponerande och häftig bro, kanske får den inte heller ha namnet 'träbro' men den var ändå lite spännande :)

Jag var på långcykelresa och på kartan såg jag en bro i närheten av ett vindskydd, eller det var egentligen en tunn lina som såg ut som en bro. Så tänkte bo i vindskyddet och nästan dag köra över bron och försöka kämpa mig en väg genom skogen till civilisation igen. Annars måste jag cykla tillbaka och köra några tråkiga grusmil längs älven.
    Det var svårt att komma till bron för det fanns ingen väg, bara några rådjurstigar och när jag äntligen kom fram var jag svettigt och några blåmärke rikare. Och bron var inte heller nåt man blir glad över. Den var nämligen bara några vajrar mellan två trästolpar.

DSC00850.jpg

DSC00851.jpg

DSC00852.jpg

Stolparna var kanske 6m höga och det såg inte lätt ut att klättra upp med en stor fatbike plus packning. Testade först utan fattie men det kändes inte riktigt kul, vajrarna svajade som fan, jag hade inga handskar så vassa stålstickor stack i händerna och hur kan man då bära en tung fatbike på ryggen?

DSC00856.jpg

Så då tänkte jag (smart som jag är) att knyta ihop tältlina till en 8m lång rep, slänga fatbiken i vattnet, klättra upp på bron och dra fattien som en båt över vattnet. Fatbikes älskar ju vatten och simmar som den bästa. Men som alltid fanns det en 'men'. Kunde inte bära packningen själv för jag behövde båda händerna och hade aldrig sett en repdansare med 10kg packning på ryggen så det kändes lite som en dålig idé. Så fatbiken skulle bära packningen, mennnn jag visste inte om fatbikes kunde simma med 10kg extravikt på ramen och det skulle ju vara pinsamt om den skulle sjunka mitt på vattnet. Bron var inte bara högt men också långt.

Det var alltså smartare att först testa fatbikes simkunskap i grunt vatten. Så jag klättrade över några stenar vid vattenkanten, la tjockisen i vattnet och .. föll själv raklång i vattnet. Och det var kallt, mycket blött och lusten att försöka komma över bron var helt försvunnen. Så jag pushade cykeln till vindskyddet igen, försökte torka skor och kläder framför en brasa, åt/drack upp alla choklad&kakor&whiskey jag hade med mig och cyklade längs älven på grusvägar tills jag hittade en cykelbar bro.

Men nu har jag alltid 10m rep, handskar och reservkläder med mig och vet att fattien kan simma med 10kg packning så om jag ser nån vajerbro kan jag försöka igen. Det ser ju inte så svårt ut ;)

DSC00857.jpg

Av:
    Bikzz
    Inte för att jag vill prova själv, tar det mkt hellre lite lugnt & planerar & kollar kartor i förväg, cyklar tillbaka. Men ta med några extra 20l drybags, dom väger inte mkt. Blås upp och förslut och använd som flythjälpmedel för fatbiken. Släng in kläderna i en av dom, simma över. Klart ! -:)

Av:
    jingleyschmidt
    Vad säger ni om denna ståtliga pjäs?! Tänker på Yonna varje gång jag ser en bro, eller "bro", i naturen! :D

2019-10-16_5.JPG

Av:
    Bikzz
    Här fanns det i alla fall lite plankor kvar. Men såg väldigt osäkert ut !
    .
    tb9.jpg

Av:
    Yonna
    jingleyschmidt skrev:
    Vad säger ni om denna ståtliga pjäs?! Tänker på Yonna varje gång jag ser en bro, eller "bro", i naturen! :D

Härligt vackert höstbild! Vad du kan trolla med kameran!

Jag cyklar nu också lite mer med bro-ögon öppna (jo det är dåligt svenska men kanske ni förstår) och stannar ofta när jag ser nåt som liknar liiite på en bro och tar då bilder. Som den här bilbro, men tyvärr är bilbroar offtopic. Bättre att posta i 'visa din naturbild tråden' ;)

DSC05935s.jpg

Ska kolla om jag har ontopic-brobilder ..

Av:
    Yonna
    P1130223.jpg

Svartå och Svartån.

P1130224.jpg

Klättrade upp i bron, fick blöta skor, kollade vattennivån på sjön, trodde att bilderna skulle vara jättebra men nej, de är inte så lyckats. Men äsch, jag bifogar ändå.

P1130225.jpg

DSC00173.JPG

Ingen aning var det är. Cyklade genom Finland till Haparanda, via Kiruna upp till Alta i Norge och då tillbaka till Dalarna igen. Och nånstans i norr sverige finns den här älven och träbro.

DSC09620.jpg

Den här bron är stängd för motorfordon och finns (förmodligen) nånstans på Finnskogleden; en 240km lång vandringsled som korsar några gånger Norges och Sveriges gränser. Inte riktigt far/cykelbar (men man kan ju alltid försöka) och jag var ofta vilse för stigen var på många ställen tätt igenväxt.

DSC09621.jpg

Tycker om sättet att använda stora stenar som staketstolpar.

DSC00037.jpg

Den här är på Bergslagsleden, en 280km lång vandringsled men den här gången vet jag var bron finns :) Vid Stenbäcken och då vid Lillsjöbäcken var det finns ett vindskydd. Jag sov där och när det var vinter cyklade jag tillbaka och tog en bild till:

DSC00037P1110467.jpg

Det var liiiite svårare att cykla, ibland försvann jag till höften i djup snö, men det var härligt och vackert :)

Av:
    Yonna
    DSC06448.jpg

Träakvedukt med cyklist.

DSC06450.jpg

Gubben är för blyg att titta in i kameran.

DSC06451.jpg

Av:
    Yonna
    Lite dåliga bilder för det är grått, blött, mörk och höst. Men de är ändå sten- och träbroar (okej, typ av broar) så dem får en plats i tråden :)

P1056453.jpg

P1100603.jpg

P1100607.jpg

P1702233.jpg

P1101867.jpg

P1103435.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Shit vad ballt! Var är det?

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:
    Shit vad ballt! Var är det?

Jo, var är det, bra fråga! I alla fall i skogen, i några gamla gruvor. En fattie är en mästare i att hitta underbara och otroligt vackra ställen, jag följer bara med, njuter och är ofta vilse :) Ska försöka ta mer bilder men det är svårt i gruvor.

Cyklar nu till bl.a Rastälven för att paddla nedströms. Älven är (tror jag) totalt 78km lång men första delen är svårt/omöjligt att paddla och det finns några farliga forsar. Men det finns även några vackra stenbroar som jag förstås ska försöka fota, såsom den här lilla stenbron i Grängshytteforsarna.

P1050579.jpg

Undrade hur det såg ut på andra sidan av bron och om Happyskeppet och fattien skulle överleva äventyret. Och det var bra att jag kollade.

P1050580.jpg

Det syns nämligen en annan stenbro, alltså brons fäste från stora stenar på båda kanterna.

P1050581.jpg

Men det finns också mitt i vattnet från höger till vänster några stolpar av stål och trå. Stor chans att jag hade inte överlevt äventyret. Så nu är jag på väg till lite lugnare vatten. Sveriges totala längd av alla vattendrag är nästan 200 000 km så det finns ju mycket att paddla och upptäcka. Och det finns många sten- och träbroar :)

Av:
    Sambal Oelek
    Hej igen, men ok, det är Sverige alltså? De där gruvbilderna i förra inlägget.

(Håller på att fundera ut en lämplig tur till sommaren)

Tack för fina bilder! Finns mycket att upptäcka ja :)

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:

Jo, det är i Sverige. Jag cyklar ofta i området Bergslagen (och då norr Närke/södra Dalarna för jag bor där) och där finns många gamla gruvor. Ofta bara några stenkorridorer, ett djupt håll i marken eller ett litet grottsystem, och dem har ofta inget namn eller skyltar så jag vet inte vad dem heter. Jag bara hittar dem, eller ramlar i dem. Framförallt i vintern när allt är täckt med snö får man akta sig lite.
    Finns även många gamla skansar från Andra världskriget (och ännu äldre), och när man strövar omkring som jag gör med fatbiken (alltså när man inte följer väg&stig) då kan man plöts hitta nåt så här:

DSC05444.jpg

Inte roligt att ramla i för det finns ofta ingen mobiltäckning och när det är minusgrader och man ligger där med brutet ben eller nåt annat hemskt då är man snabbt vargmat.

DSC05447.jpg

Är nu på cykelpackrafttur, bara en vecka eller några dagar mer så inte så långt, och när jag är tillbaka ska jag försöka hitta de där gruvorna igen. Tror jag vet var dem finns men vet inte säkert så bäst att kolla först innan jag säger nåt :)

Av:
    Sambal Oelek
    ohh, där får man akta sig! Läskigt på vintern.

Ja, alltså, du behöver inte precisera mer än du vet! :) jag undrade bara på ett ungefär vilken del av vilket land :) Bergslagen alltså. Det är där man ska kolla rutt då :) är ju inte första gången jag hört/sett att det är fint där.

Jag såg massa broar idag men har inte fotat någon :( nästa gång

Av:
    Bikzz
    Min senaste träbrobild, tagen idag faktiskt, BikeRaftar igen, superfint !! Bron var ganska kass, men tycker det blev ett ganska coolt kort.
    .
    tb17.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Såhär på fredag får man visa en riktig pärla, hantverksglädje. Kolla första bilden här:

IMG_20191023_161043.jpg

Lustigt räcke där uppe...

Det är ett "vanligt" stålräcke fast de klätt det med stockar! Kolla här baksida igen samt i bakgrunden ser man framsidan på stockarna. Grymt imponerande jobb!

IMG_20191023_161135.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Kolla vad jag såg på lunchturen! Inte dåligt, en redig stenbro

IMG_20191029_122356.jpg

Av:
    Yonna
    Härliga bilder Sambal! Och vad en läcker cykel du har! 😍 Kan bara vara en dansande Salsa, eller hur?

Dagens brobild:

P1160395.jpg

P1160396.jpg

P1160397.jpg

Ser lättbyggd ut: stenar i tre lådor och voilà, en bro :)
    P1160398.jpg

Av:
    Sambal Oelek
    Läckert, men vad är det för pipeline i bakgrunden där? Eller är det bara kantstöttning, fast det ser ut som ett långt rör.

Yonna skrev:
    Härliga bilder Sambal! Och vad en läcker cykel du har! 😍 Kan bara vara en dansande Salsa, eller hur?
    Tack :) japp, Salsa Fargo, har två olika hjulpar, brukar oftast ha 3".
    https://happyride.se

Faktiskt så tänkte jag på dina äventyr, det är bra med feta däck, man tar sig fram bra överallt, märker man ju såhär års när marken är lite mjuk, då är det gött med feta däck. Bara rulla över. 3" börjar faktiskt kännas som fatbike, både i gott och ont. På asfalt är det ingen höjdare, men offroad är det verkligen bra.

Av:
    Crocko
    Yonna skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Jo, det är i Sverige. Jag cyklar ofta i området Bergslagen (och då norr Närke/södra Dalarna för jag bor där) och där finns många gamla gruvor. Ofta bara några stenkorridorer, ett djupt håll i marken eller ett litet grottsystem, och dem har ofta inget namn eller skyltar så jag vet inte vad dem heter. Jag bara hittar dem, eller ramlar i dem. Framförallt i vintern när allt är täckt med snö får man akta sig lite.
    Finns även många gamla skansar från Andra världskriget (och ännu äldre), och när man strövar omkring som jag gör med fatbiken (alltså när man inte följer väg&stig) då kan man plöts hitta nåt så här:

Inte roligt att ramla i för det finns ofta ingen mobiltäckning och när det är minusgrader och man ligger där med brutet ben eller nåt annat hemskt då är man snabbt vargmat.

Är nu på cykelpackrafttur, bara en vecka eller några dagar mer så inte så långt, och när jag är tillbaka ska jag försöka hitta de där gruvorna igen. Tror jag vet var dem finns men vet inte säkert så bäst att kolla först innan jag säger nåt :)

Lägg ut en tråd med koordinaterna innan så vi vet vart Happy Rescue skall börja leta om din rapportering upphör :)

Av:
    ghostface
    Stenbro, cykel och novembermötet - Lagmansö utanför Katrineholm (ursäkta vinkeln).
    A4484A47-0D51-463F-BA1E-ACD314BBBD24.jpeg

Av:
    marr
    Sambal Oelek skrev:
    Läckert, men vad är det för pipeline i bakgrunden där? Eller är det bara kantstöttning, fast det ser ut som ett långt rör.

Yonna skrev:

Faktiskt så tänkte jag på dina äventyr, det är bra med feta däck, man tar sig fram bra överallt, märker man ju såhär års när marken är lite mjuk, då är det gött med feta däck. Bara rulla över. 3" börjar faktiskt kännas som fatbike, både i gott och ont. På asfalt är det ingen höjdare, men offroad är det verkligen bra.

"pipelinen" ser ut som en såndär man leder vatten till turbiner i vissa vattenkraftverk.

Av:
    motionisten
    Med bäverdamm deluxe i bakgrunden....
    DSC_1232.JPG

Av:
    Sambal Oelek
    I veckan var jag ute på långtur och testade mina däck/skor. Hittade några fina broar på vägen.

broar.jpg

Av:
    Yonna
    Sambal Oelek skrev:

Yonna skrev:
    Härligt och vilken vackert färg!

Och jo, det är en stor vattenledning till/från en vattenkraftverk. Eller först till en vackert stenbro. Tog förstås bilder men kan inte posta de nu för då behöver jag wifi för att överföra från kamera/mobil.

Crocko skrev:

Lägg ut en tråd med koordinaterna innan så vi vet vart Happy Rescue skall börja leta om din rapportering upphör :)
    Det skulle ju vara superfint, mitt på Happy en röd HRT-knapp. Bara klicka på den och HappyRescueTeam kommer. Plus en Happyreporter förstås, liveRR :)

Dagens brobild:

P1160489.jpg

Bron är svårt att se.

P1160490.jpg

Lite närmare och med blöta skor.

P1160491.jpg

Och här är bron, med två vägbanor :)

Av:
    Sambal Oelek
    Lyxbro 😀

Av:
    Bikzz
    En Lyxbro till. Verkar lite riskabel...
    .
    br82.jpg

Av:
    Yonna
    Yonna skrev:
    Sambal Oelek skrev:

.. jo, det är en stor vattenledning till/från en vattenkraftverk. Eller först till en vackert stenbro. Tog förstås bilder men kan inte posta de nu för då behöver jag wifi för att överföra från kamera/mobil.

Glömde att jag tog en bild av pipelinen. Det språng en ekorre över ett tråd som låg som en bro över älven och jag försökte snabbt ta en bild av ekorren men jösses vad snabbt han var! Innan jag tog fram mobilen var han på andra sidan av 'trädbron' försvunnen.

P1160406.jpg

Av:
    Earlslick
    Sambal Oelek skrev:
    Kolla vad jag såg på lunchturen! Inte dåligt, en redig stenbro
    Snygga broar, nästan så att man väntar sig att se vidriga slemmiga troll gömma sig där.

Slö, slapp och allmänt likgiltig.
    Vissa kan anse mig vara en smula retfull också.

Av:
    Yonna
    Dagens träbrobild. Okej, inte gammal och vackert men det är trä så tog ändå några bilder :)

P1160195.jpg

Bron är inte högt och vattnet är bara på ena sidan av staketet djup (på andra sidan är det bara några cm) men ändå vågade jag inte cykla över bron, feg som jag är.

P1160196.jpg

Under det 1 dm vattnet är det grön, slemmig och superhalt ..

P1160197.jpg

.. och vattnet faller djupt ner mellan stenar, träd och ölskum.

P1160199.jpg

Bron är lite bredare än ett fatbike däck och sitter 'fast' så här.

Av:
    Arsozath
    IMG_20190907_181609312_HDR.jpg

Här har fuskats med både stål och betong men fundamentet är i sten iaf. En av två broar som ligger på min fastighet. Notera den svarta slangen. Det är en gammal bevattningsslang som numera huserar traktens fiber... Fort gick det iaf.

Av:
    Yonna
    P1160755.jpg

Svartälven, när Hällefors. Tror den är en fackverksbro, lite ovanlig i Sverige.

P1160756.jpg

P1160757.jpg

Av:
    Pajas
    Eftersom vi ännu inte har någon kraftverkstub tråd postar jag här....
    Svarteström utanför Ankarsrum
    C0A36AC8-D83C-4FF9-933D-9DC13527DAEC.jpeg

Av:
    motionisten
    Pajas skrev:

Snyggt! Så länge det är trätuber tycker jag det är helt ok i tråden. Måste plåta den jag brukar cykla förbi !

Av:
    Sambal Oelek
    coolt! sånt där som vi söderlänningar tycker är fantastiskt exotiskt

Av:
    Yonna
    Pajas skrev:
    Vackert!

Några broar jag såg för några dagar sen när jag var på långcykeltur. Har postat de i fatraft-tråden men där försvinner dem snabbt i fatbikeprat och sånt.
    Först den här träbron:

P1160230.jpg

Skulle cykla över bron i mörkret för det finns en bra tältplats där, men cykellampans batteri tog slut låååångt innan jag nådde bron. Så det gick inte att cykla vidare och tältade därför på ett annat ställe.

P1160229.jpg

Och det var tur för bron är inte riktigt snabbt körbar i mörkret.

P1160231.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-11-08 13:50 av Yonna.

Av:
    Yonna
    P1160353.jpg

Han ser farligt ut men sa ingenting när jag dundrade förbi på stridshingsten.

P1160354.jpg

Bakom honom står en brovakt till, en snäll noshörning utan horn:

P1160358.jpg

Av:
    mamme1
    Yonna skrev:

Träakvedukt med cyklist.

Av alla fantastiska bilder i tråden så fastnade jag för cykelgubben!
    Du har inte en filmsnutt där skovelhjulet syns snurra?

Vilka häftiga miljöer du hittar, hela tiden och överallt verkar det som.

Håll höjd!

En skilje------------------------------------------linje
    Bikes are almost as good as guitars for meeting girls!
    Bob Weir (1947-)

http://www.youtube.com

Av:
    Yonna
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:

Träakvedukt med cyklist.

Av alla fantastiska bilder i tråden så fastnade jag för cykelgubben!
    Du har inte en filmsnutt där skovelhjulet syns snurra?

Nej, det har jag inte. Det är förmodligen nånstans på vägen från Äppelbo till Yttermalung. Vet inte säkert för jag cyklar mycket och framförallt på små grus/skogsvägar som går ofta sicksack genom hela landet. Svart att komma ihåg. Dem har ofta inga namn och ofta vet jag inte att jag skulle cykla där, framförallt inte när jag har happybåten med mig. Men tror jag var på vägen från Dalarna via Fulufjället till Helagsfjället och då är det för mig den kortaste vägen.
    Ska försöka hitta gubben igen men får först jobba några veckor för pengarna är slut. Och det snöar mycket just nu så kanske cykelgubben är en is-snögubbe :)

Av:
    NLC
    mamme1 skrev:
    Yonna skrev:

Träakvedukt med cyklist.

Vilka häftiga miljöer du hittar, hela tiden och överallt verkar det som.

Håll höjd!

+42!

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Mini_me
    Stenbro (och Makten som hälsar alla välkomna genom att visa sig från sig sårbara sida) 😊👍

DA86DA7D-5AFD-4E2C-9A7E-9A35286AEA44.jpeg

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Pajas
    Trä/repbro....
    8B565AEF-851B-4698-B983-B820FBA061C7.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ