• Re: [Kalender] Randonnée 600KM Täby 06.00 8/6

Av:
    IngvarW
    Glöm nu inte att göra er slutliga anmälan till PBP. Jag gjorde det precis och det gick lätt efter några snabba översättningar från franskan via Google Translate. Mina kvalificeringslopp radades upp snyggt och prydligt av sig själv.

Av:
    mkallstrom
    Jag tyckte att det var lite jobbigt mellan Fagersta och Sala, jag började känna mig sömnig och tyckte att det rullade på ganska fort (speciellt när Jens låg och drog längst fram). Försökte tänka på att det skulle bli trevligt att cykla genom brandområdet och att det snart skulle ljusna igen. För mig funkar det också bättre att tänka i tid än sträcka när jag blir trött.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 09:39 av mkallstrom.

Av:
    Jocke77
    IngvarW skrev:
    Glöm nu inte att göra er slutliga anmälan till PBP. Jag gjorde det precis och det gick lätt efter några snabba översättningar från franskan via Google Translate. Mina kvalificeringslopp radades upp snyggt och prydligt av sig själv.

Var hittade du "koden" från helgens lopp? Jag har anmält mig och lagt in 3/4 lopp sedan tidigare, bara helgens kvar.

Av:
    GoranS
    mkallstrom skrev:
    Jag tyckte att det var lite jobbigt mellan Fagersta och Sala, jag började känna mig sömnig och tyckte att det rullade på ganska fort (speciellt när Jens låg och drog längst fram). Försökte tänka på att det skulle bli trevligt att cykla genom brandområdet och att det snart skulle ljusna igen. För mig funkar det också bättre att tänka i tid än sträcka när jag blir trött.
    Fördelen med att tänka i relativa termer snarare än absoluta är att då blir det ingen skillnad på tid och sträcka (givet konstant fart). När jag kört lopp med tidtagning uppför backar har jag dock anammat tidsvarianten och räknat ut ungefär hur lång tid jag tror det ska ta, lagt på lite säkerhetsmarginal och sen försökt starta med en belastning som jag tror jag kan hålla den predikterade tiden.

Av:
    IngvarW
    Jocke77 skrev:
    IngvarW skrev:

Var hittade du "koden" från helgens lopp? Jag har anmält mig och lagt in 3/4 lopp sedan tidigare, bara helgens kvar.

Det dök upp av sig själv, tror Bengt har skickat in. Går även att hitta på randonneurs.se under resultat. Du har nr 119152 från i lördags.

Med vänlig hälsning Ing

Av:
    bigmollo
    Koderna finns här: http://www.randonneurs.se
    Om de inte är ifyllda på anmälningssidan så klipper du och klistrar från listan.
    /Johan

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Jocke77
    IngvarW skrev:
    Jocke77 skrev:
    IngvarW skrev:

Det dök upp av sig själv, tror Bengt har skickat in. Går även att hitta på randonneurs.se under resultat. Du har nr 119152 från i lördags.

Med vänlig hälsning Ing

Tack för svar, visste inte att det fanns en resultatsida. Dock fel nummer, vi var tydligen två Joakim i gruppen :-)

Av:
    Schlocum
    Anmält och klart. Härligt! :-)

Av:
    bigmollo
    Schlocum skrev:
    Anmält och klart. Härligt! :-)

Grymt!!

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Jocke77
    Slänger också in en liten RR så internetcyklisterna har något att gora(n) ;-)

Täby600 skulle bli det sista kvalloppet till PBP för mig efter att ha kört övriga under Mallorca brevet week 6-8/5 och planen var att cykla allt i ett sträck för att öva inför PBP och testa hur kroppen och knoppen reagerar. Var lite orolig att det skulle bli tufft eftersom jag cyklat rätt lite i år och framförallt oregelbundet, kollade Strava och konstaterade att jag kört 300 mil sedan nyår (ink zwift) och att jag gjort 200 av dessa mil under tre veckor utomlands (januari, april och maj) :-)

För att testa hur det känns att cykla med sömnbrist så startade jag "dagen" med att kliva upp 02:30 för att 03:00 lämna Falun och köra till Täby, med det hade jag vid starten sovit ca 2.5h sedan jag klev upp fredag morgon. Vi rullade iväg genom Stockholm och jag höll mig långt fram för att slippa gummibandseffekten samt att vara säker på att vara med om det skulle börja köras och spricka av, gissade att de som ev. skulle börja köra skulle cykla allt i ett sträck och ville då vara med där. Som andra skrivit så började det inte köras utan milen betades av i ett lugnt tempo och vid stoppen väntades det så att inte någon som ville med skulle bli efter, också skönt för mig som var "ensam" och inte visste övrigas plan/rutiner. Borträknat första gänget mil så var sträckan till Fellingsbro väldigt fin och jag tyckte att tiden gick fort, det enda minuset var att jag kände mig väldigt seg. Det är dock inte ovanligt att jag är det i början men nu tyckte jag att det hängde i väl länge, var väl i princip efter Läppe som det släppte. Det var en varm dag och jag försökte dricka hela tiden och fylla på extra vid stoppen, hade med mig Resorb Sport för saltbalansen, eftersom jag har rätt svårt att äta under aktivitet och när det är varmt fokuserade jag extra på det med tanke på distansen. I Fellingsbro köpte jag en stor räkbaguette som jag tryckte i mig och kände mig nöjd över den prestationen och tänkte att nu kommer det gå som en dans till Grängesberg. Bara en lite stund efter vi lämnad Fellingsbro började jag må rejält illa och var tvungen att lägga mig sist för att ha fritt om maten skulle komma upp, att det var varmt och att jag var tvungen att fylla på med vätska gjorde att det höll i sig länge. Det var först när temperaturen sjönk och det började regna som jag började känna mig bättre igen. Milen upp till Grängesberg rullade på i ett hyfsat tempo och jag höll värmen bra trots att jag låg en bit bak (nu körde vi på ett led), detta för att det av någon anledning uppstod en sjuk gummibandseffekt hela tiden och det gjorde att jag låg i vinden långa stunder då jag försökte minska effekten för de som låg bakom mig genom att köra i en jämn fart.

I Grängesberg blev det inte mycket mat för mig men jag köpte på mig för resten av resan. Tog på armvärmare och en väst under regnjackan och trots att det var monsunregn hade jag en väldigt behaglig temp. Kände mig allmänt pigg och började också gå runt i gruppen igen och milen rullade på i en lugn och behaglig fart. Benen och huvudet var pigga och milen rullade på, ett stopp i Fagersta där jag bytte till en fodrad väst för natten och ett stopp på torget i Sala där vi kunde spana in det lokala kroglivet. Vips så var vi i Uppsala där det av någon anledning blev en rejäl omväg, vet inte varför och lade mig inte heller i navigeringen eftersom jag inte har lokalkännedom. Dessutom hade jag börjat känna mig sovtrött. På stoppet drack jag en stor kaffe och hade en stund innan tagit en koffeingel och tänkte att sista 60km skulle gå lätt eftersom jag kände mig pigg i benen, tyvärr hade jag fel om det :-) Ut från Uppsala på släta raka vägar och jag började känna mig så pass seg i huvudet att jag inte vågade ligga i klungan utan lade mig 5-6m bakom. Här fick jag fokusera hårt på att inte somna och tog till de trick jag kunde, som att prata med mig själv :-) Som tur var kom det några småbackar längs vägen som bröt av och när vi kom in i bebyggt område någonstans efter Upplands Väsby så piggnade jag till väsentligt pga av alla svängar och korsningar etc.

04:07 slutstämplade vi och sedan rullade vi tillbaka till startplatsen. Jag hade förberett med vatten i bilen så jag kunde "duscha" och sedan lade jag mig och sov, hade med liggunderlag, sovsäck och kudde. När jag vaknade kände jag mig pigg och har inte känt mig nämnvärt sliten dagarna efter heller konstigt nog, det enda menet har varit att vänsterhanden varit lite bortdomnad. Känns skönt att vara klar med kvalet och dessutom fixat att vara vaken i 45h med 2.5h sömn även om jag inte har några planer på att genomföra PBP på det sättet.

Tack för en rolig runda och trevligt sällskap alla jag körde med!

Av:
    fhloston
    Tack för alla RR, jag blir sugen. Jag ska försöka hinna med åtminstone en 400 i år. 600 kanske får vänta till nästa år.

----------------------------------------------------------------------
    It's rainy weather, whether the wether likes it or not.

Av:
    desmo
    Hej igen!

Jag tänkte bara skriva några rader som uppföljning för att sätta lite perspektiv på hur starka cyklister det är som dundrar 60 mil på 22 timmar. En vanlig måttstock på snabbcyklister på lite längre distanser är ju Vätternrundan som gick i helgen och som jag cyklade. Nu ingick jag i en grupp om 18 cyklister som startade 19:46 på kvällen. Vårat mål var Sub8 som vi klarade precis med 7:57. Bitvis var vi bara 5-6 stycken som stod för farthållningen och jag var en av dem bortsett från några kilometer strax innan depå 2 då jag behövde återhämta mig lite i svansen.

Så det är riktigt starka cyklister som kör dessa raket-rando-rundor.

Tjipp!

Av:
    GoranS
    Ja, en del av de som är med i de snabba grupperna på Stockholmsturerna har ju varit inblandade i sub-7-grupper på VR. Inte helt säker på i vilken mån de lyckats, men jag vet i alla fall några som varit nära.

Av:
    ohellstrom
    Martin Rosén-Lidholm, bl.a. känd från Randorekordtrådens 30 och 60-milare (tillika registrerad här under ett ganska hemligt alias), cyklade årets VR på 6:58.

Av:
    Jocke77
    Chripers körde på 6:54 med Team Mustasch.

Även om man behöver vara hyfsat stark för att åka 600-km på 20-22h så är de fysiologiska kraven inte särskilt höga.

Av:
    ohellstrom
    Jocke77 skrev:

Även om man behöver vara hyfsat stark för att åka 600-km på 20-22h så är de fysiologiska kraven inte särskilt höga.

Varför är det inte fler som gör det då? ;)

Av:
    Jocke77
    ohellstrom skrev:
    Jocke77 skrev:

Även om det kanske inte var en helt seriös fråga så tror jag att den största anledningen är att 99,99% av alla som har kapaciteten inte kör brevets 😊

Av:
    ohellstrom
    Jocke77 skrev:
    ohellstrom skrev:
    Jocke77 skrev:

Även om det kanske inte var en helt seriös fråga så tror jag att den största anledningen är att 99,99% av alla som har kapaciteten inte kör brevets 😊

Okej, säg så här då.

Låt oss anta att de fysiologiska kraven inte är särskilt höga. Om detta är korrekt är det rimligt att anta att det även bland randonneurer finns ett större antal cyklister som uppfyller dessa krav. Likväl är det försvinnande få 60-milare som går under 22 timmar.

Slutsatsen blir då att även andra parametrar än rent fysiologiska spelar in, alternativt att definitionen av "fysiologiska krav" är för snäv.

Av:
    jonas-ni
    Jocke77 skrev:
    ohellstrom skrev:
    Jocke77 skrev:

Och efteråt brukar det heta 'om jag inte blivit trött hade det varit lätt att cykla så långsamt'.

Av:
    Jocke77
    ohellstrom skrev:
    Jocke77 skrev:
    ohellstrom skrev:
    Jocke77 skrev:

Okej, säg så här då.

Låt oss anta att de fysiologiska kraven inte är särskilt höga. Om detta är korrekt är det rimligt att anta att det även bland randonneurer finns ett större antal cyklister som uppfyller dessa krav. Likväl är det försvinnande få 60-milare som går under 22 timmar.

Slutsatsen blir då att även andra parametrar än rent fysiologiska spelar in, alternativt att definitionen av "fysiologiska krav" är för snäv.

Absolut är det så och jag har inte hävdat motsatsen.

Det finns massor av parametrar i alla idrottsliga prestationer och ju längre aktiviteten är ju större betydelse får de som inte är fysiologiska. På en 600km kan de vara: psykologiska, cyklisternas rutin, banan, väder och vind, planeringen samt förmågan att genomföra planen, vilka andra och hur många man kör med, känna till gruppens styrkor och svagheter samt förmågan att maximera/minimera dess påverkan på resultatet.

Sen är att få kör sub 22 inget bevis på hur svårt det är att göra det eftersom gruppen rando-cyklister är liten. Den variabeln som är mest grundläggande (oavsett om man har förmågan) är viljan och ambitionen att genföra loppen så snabbt som möjligt, hur det är med detta vet jag inget om. Kan bara anta att ambitionen är låg med tanke på avsaknaden av diskussioner om detta i rando-trådarna.

Av:
    GoranS
    Som alltid beror det ju på hur man gör det. Om man har en väl fungerande grupp med minimal stopptid är det naturligtvis mkt lättare än om man kör solo och gillar att fika. Stora grupper innebär mer stopptid och ökar typiskt risken för ryckig körning.

Av:
    desmo
    Jocke77 skrev:

Det låter rimligt. Chripers har hängt av mig på både 300 och 400 iår. Sub8-ben är långsammare än Sub7-ben.

Jag vet inte vad jag ville säga med mitt första inlägg. Kanske en liten ledtråd till de som undrar hur fort det går på breveterna. Ska man vara med i tätgruppen (iaf från Stockholm och Malmö tydligen) bör man ha en Vätternrundankapacitet på Sub7.30, kanske tom Sub7. Jag vet att det är tråkigt att ha Vätternrundan som måttstock men de flesta känner till den. Sedan tillkommer massa andra faktorer som ni börjat fundera kring.

Vad tycker ni om denna kategoriseringen med utgångspunkt i Vätternrundan?
    Sub10 = motionär
    Sub9 = god motionär
    Sub8 = elit motionär
    Sub7 = "tävlingscyklist"
    och under 6:45 hamnar man i "Sverige elit"

Av:
    Jocke77
    GoranS skrev:
    Som alltid beror det ju på hur man gör det. Om man har en väl fungerande grupp med minimal stopptid är det naturligtvis mkt lättare än om man kör solo och gillar att fika. Stora grupper innebär mer stopptid och ökar typiskt risken för ryckig körning.

Ja, och risk för vurpor...som några RR beskrivit i denna tråd.

Oaktat ovanstående diskussion så är själva kärnan med rando-cykling för min del att det är så fritt. Att cykla nya rundor ihop med människor jag aldrig skulle träffat annars är hela grejen 😊

Av:
    ooms
    desmo skrev:
    Jocke77 skrev:

Det låter rimligt. Chripers har hängt av mig på både 300 och 400 iår. Sub8-ben är långsammare än Sub7-ben.

Jag vet inte vad jag ville säga med mitt första inlägg. Kanske en liten ledtråd till de som undrar hur fort det går på breveterna. Ska man vara med i tätgruppen (iaf från Stockholm och Malmö tydligen) bör man ha en Vätternrundankapacitet på Sub7.30, kanske tom Sub7. Jag vet att det är tråkigt att ha Vätternrundan som måttstock men de flesta känner till den. Sedan tillkommer massa andra faktorer som ni börjat fundera kring.

Vad tycker ni om denna kategoriseringen med utgångspunkt i Vätternrundan?
    Sub10 = motionär
    Sub9 = god motionär
    Sub8 = elit motionär
    Sub7 = "tävlingscyklist"
    och under 6:45 hamnar man i "Sverige elit"
    Nu har jag inte kollat på senare år, men jag tror inte det är så vansinnigt många av de 15-20.000 som kör VR som kör sub10. Nåt år när jag körde på strax över 10 timmar vill jag minnas jag såg på nån resultatsajt att det var top 2500 av de ca 15.000 som körde då. Så jag skulle nog höja gränsen för motionär till iaf sub12, och kanske sätta god motionär vid sub10.

Av:
    GoranS
    För att referenser till tider på Vättern på något sätt ska vara meningsfulla behöver man först definiera hur man tar sig runt pölen. Med vettiga yttre förhållanden och en halvhyggligt fungerande grupp vågar jag hävda att jag inte har några problem att greja en tid strax under 10 timmar medan jag är chanslös på att göra det solo med mindre än att jag får medurs cirkulär medvind runt pölen.

Av:
    ohellstrom
    Det är väl nånstans underförstått att tider i den snabbare änden på VR avser cykling i grupp medan breveter (med några undantag) kan antas bedrivas i solo-, duo- eller liten grupp-format.

Således tolkar jag "Vätternrundankapacitet" som "kapaciteten att genomföra på en given tid under rätt förutsättningar", härunder en välfungerande grupp som viktigaste yttre faktor.

Av:
    GoranS
    Med den definitionen tycker jag att desmos definition är rätt OK, åtminstone på den nivån jag själv är i normala fall.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-18 13:15 av GoranS.

Av:
    ohellstrom
    GoranS skrev:
    Med den definitionen tycker jag att desmos definition är rätt OK, åtminstone på den nivån jag själv är i normala fall.

Jo, den känns ok. Med den ytterligare fotnoten att den med kapacitet att vara "tävlingscyklist" inte nödvändigtvis är det.

Jag tror det räcker att befinna sig i gruppen elitmotionär (eventuellt i den snabbare delen) för att åka snabbgrupp på en snabb brevet. Därmed inte givet att alla i denna grupp, ej heller alla med sub7-kapacitet, har alla de attribut som krävs för att komma igenom t.ex. en 600k på ett bra vis.

Av:
    jonas-ni
    För något år sedan var det ett självutnämnt ex cykel pro, numera självutnämnt triathlon pro, som tänkte sig slå det lätta rekordet på sträckan Smygehuk - Treriksröset. Det gick ju inte. Han tog sig inte ens hela vägen.

Var ska man placera in Gunnar O. då? Gunnar har även cyklat Vättern, hur snabt vet jag inte.

Av:
    ohellstrom
    jonas-ni skrev:

Var ska man placera in Gunnar O. då?

Hors catégorie

Av:
    IngvarW
    Jag tycker högst personligt att för att cykla långa breveter krävs det PANNBEN i första hand. Ja efter ett par hyfsade ben och en ganska bra uthållighet i övrigt förstås :-)

Av:
    ooms
    Ok, de gissningsvis 80% av deltagarna i VR som inte klarar sub10, vad kallas dem då? Uppenbarligen är de sämre än motionärer med ovanstående definition.

Av:
    jonas-ni
    ohellstrom skrev:
    jonas-ni skrev:

Var ska man placera in Gunnar O. då?

Hors catégorie

Gunnar HC O. funkar fint.

Av:
    ohellstrom
    ooms skrev:
    Ok, de gissningsvis 80% av deltagarna i VR som inte klarar sub10, vad kallas dem då? Uppenbarligen är de sämre än motionärer med ovanstående definition.

Ok, jag är enig i att 10 timmar för att få kallas motionär är orättvist. Alla är vi motionärer, vissa bättre än andra.

Vi behöver ett prefix för sub10-gruppen av motionärer, någon?

Av:
    bigmollo
    ooms skrev:

Hors motionär.

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Jocke77
    Här är en vedertagen indelning. Bara att köra ett test och sen har man svart på vitt 😬

https://www.cyclinganalytics.com

Av:
    GoranS
    Mitt förslag:

Sup 15: Knappt motionär
    13-15: Nybörjarmotionär
    11-13: Måttfull motionär
    10-11: Intermediär motionär
    9-10: Skaplig motionär
    8-9: God motionär
    7-8: Elitmotionär
    Sub 7: Hors motionär

(Med omvänd stöld av bigmollos förslag)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-18 16:43 av GoranS.

Av:
    Oooh
    Skall börja kalla mig härmed "måttfull motioner" från tidigare "gillar cykla långt" 😀

Iof har jag bara cyklat VR en gång o ambition då i gruppen var väl som i ett rando lopp, njuta, ha kul o käka mycket

Av:
    GoranS
    Oooh: Då får du göra om och göra rätt (eller skatta efter bästa förmåga) för ohellstroms föreslagna förutsättningar är spm jag tolkar dem lite mer åt att faktiskt primärt försöka göra en bra tid.

Av:
    GoranS
    Personligen definierar jag mig inte alls utifrån VR-skalan, då jag tycker gott ”gillar cykla långt” duger utmärkt. Min definition av mig själv är normalt sett numera som turistcyklist. Fn är jag dock icke-cyklist.

Av:
    se92923
    desmo skrev:
    Jag tänkte bara skriva några rader som uppföljning för att sätta lite perspektiv på hur starka cyklister det är som dundrar 60 mil på 22 timmar.

Härligt att det gick bra på VR!

Er grupp på 18 cyklister slår mig som lik i storlek som gruppen under första halvan av loppet som denna tråd handlar om?
    Väderförhållanden och bana känns inte helt olikt heller -- varmt och inte särskilt kuperat.

Jag insinuerar inte att du *inte* blev trött i benen efter Fellingsbro -- jag tror på dig om du säger det! :-)

MEN: Intensiteten i cykelåkningen måste väl ha varit betydligt lägre på 60-milarens första hälft, än ni hade på VR?

(<8h betyder väl ett rullsnitt på >37 och minimalt med stopptid och det var vi ju såklart inte ens nära att hålla,
    snarare 32-33 nånstans gissar jag... och med långa pauser osv ...)

Måste helt enkelt ha varit dålig dagsform? Eller missar jag nån del av ekvationen?

Jag tyckte detta lopp var hyfsat bekvämt, men har samtidigt svårt att se mig cykla VR <8h (Har svårt att se mig cykla VR alls, men det är ju en annan historia)

Av:
    desmo
    se92923 skrev:
    desmo skrev:
    Jag tänkte bara skriva några rader som uppföljning för att sätta lite perspektiv på hur starka cyklister det är som dundrar 60 mil på 22 timmar.

Härligt att det gick bra på VR!

Er grupp på 18 cyklister slår mig som lik i storlek som gruppen under första halvan av loppet som denna tråd handlar om?
    Väderförhållanden och bana känns inte helt olikt heller -- varmt och inte särskilt kuperat.

Jag insinuerar inte att du *inte* blev trött i benen efter Fellingsbro -- jag tror på dig om du säger det! :-)

MEN: Intensiteten i cykelåkningen måste väl ha varit betydligt lägre på 60-milarens första hälft, än ni hade på VR?

(<8h betyder väl ett rullsnitt på >37 och minimalt med stopptid och det var vi ju såklart inte ens nära att hålla,
    snarare 32-33 nånstans gissar jag... och med långa pauser osv ...)

Måste helt enkelt ha varit dålig dagsform? Eller missar jag nån del av ekvationen?

Jag tyckte detta lopp var hyfsat bekvämt, men har samtidigt svårt att se mig cykla VR <8h (Har svårt att se mig cykla VR alls, men det är ju en annan historia)

Jag är glad att höra att du klarade mjölken på 60-milaren ;)

Men du har rätt, intensiteten var nog lägre på de första 30 milen på 60-milaren (tror vi hade en tid lite under 10h). Och banprofilen fram till Fellingsbro är ju lika platt som VR. Så jag vet inte riktigt varför mina ben inte ville hålla farten på 60-milaren. Men generellt har jag sämre form i år än förra året för jag åkte av även på 30- och 40-milaren. Men jag kan hålla med om att det är något i ekvationen som brister en aning. Kan det vara pannbenet? Att bita ihop sista 10milen på VR är kanske enklare än sista 30 på randot? Kanske är känslan av att ingå i ett lag med tydligt och gemensamt mål moralhöjande?

Men i höst är föräldraledigheten slut. Ska se om jag kan få till lite mer (pendlings)cykling då och komma starkare till 2020. Vilka alternativ hade du till Open UP förresten?

Av:
    Fjärdebrunn
    Att cykla långa randolopp snabbt handlar mycket om att stämpla snabbt. Därför går det att soloköra en 60-milare ner mot 22 tim utan att driva upp farten över 30. Mollo gjorde ju så en gång på Södertälje 600.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ