• [Artikel] Cykling förbjuds på flera platser i Jämtlands län

Av:
    Luthman Photography

Efter ett beslut från länsstyrelsen i Jämtlands län förbjuds cykling på tre olika platser i området kring Vålådalen. 

Förbudet grundar sig i det förhöjda besökstryck som har skett de senaste åren.

Läs hela artikeln: https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-04 23:50 av Luthman Photography.

• Re: [Artikel] Cykling förbjuds på flera platser i Jämtlands län

Av:
    H.
    Trist.

Av:
    ooms
    Intressant att de hänvisar till "färsk forskning från Norge" som visar att i kuperad terräng och på blöt mark sliter cykling mer än vandring. Det slår väl lite hål på ett av de vanligaste argumenten mot cykelförbud som brukar vara att "forskning visar att cykling inte sliter mer än vandring". Denna nya forskning säger tydligen att detta bara gäller i platt terräng och på torr mark, inte i kuperad terräng och på blöt mark, vilket låter rimligt. Någon som sett denna forskningsstudie som de hänvisar till (de ger ingen referens eller länk)?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 00:33 av ooms.

Av:
    mkallstrom
    Vet inte vad som anses färskt i sammanhanget, men här är en norsk studie: https://happyride.se

Det handlar alltså om (om inte jag har missuppfattat) rätt begränsade områden där det är brant med väldigt löst underlag, känns inte helt orimligt att förbjuda cykling där (och det är vad jag har förstått rätt få vandrare i de områdena). Trist att det bryter Blanktjärnsrundan och att det inte verkar finnas någon alternativ väg, i Issjödalen har jag alltid gått det där avsnittet ändå och hållit mig på leden uppe på platån.

Av:
    marr
    Andy har pratat radio om det.

https://sverigesradio.se

Av:
    ooms
    mkallstrom skrev:
    Vet inte vad som anses färskt i sammanhanget, men här är en norsk studie: https://happyride.se
    Skulle kunna vara den, men jag tycker isf inte att den riktigt stödjer det som Länsstyrelsen skriver (dock har jag inte läst hela forskningsrapporten, bara referatet). Det är isf konstaterandet att slitaget verkade vara mer på cykelstigarna som studerats än på ridstigarna som de skulle kunna syfta på, men det kan ju finnas andra anledningar till det. Dessutom skriver Länsstyrelsen cykeldäck jmf med "skoavtryck" så det indikerar ju att vandring även borde vara med i den studie de hänvisar till (vilket väl inte var med i denna?).

Av:
    Doctor C
    Kunde man inte ha förbjudit Stockholmare i norr om Dalälven istället?

Av:
    SLI
    Jag har besökt Vålådalen och blanktjärn 5-6 ggr på 25 år. Ett helt underbart område att vandra och fiska i. Det har varit ett eldorado så länge flugfisket funnits.

Senast jag var där, för två år sedan, hade MTB-trenden hittat dit. Vandringslederna var bitvis helt sönderkörda. Man fick gå vid sidan av eller rentav in i skogen för att ta sig fram. När man mötte ett gäng cyklister fick man hoppa undan för att undvika olyckstillbud.

Så jag välkomnar cykelförbudet och hoppas att det utökas att gälla hela området, inte bara efter åsen vid blanktjärn.

Av:
    calmbay
    Tråkigt men nånting behöver de göra. Naturen i området är fruktansvärt förstörd. En femtedel av besökarna cyklar. Tror inte ett förbud av cyklister kommer göra någon skillnad. Dock lättare att förbjuda cyklar än gående så de prövar väll det först. Jag tycker de borde totalförbjuda besökare i området men det är väll samtidigt känsla fråga det med i allemansrättens land. Tror inte cyklister sliter mer än vandrare frånsett vid spångar som en del idioter på hoj skiter i och cyklar bredvid och framförallt vid vattenpölar som vandrare tar ett kliv över cyklar cyklister av nån anledning runt. Då breddas stigen avsevärt precis där. Så nog syns vår framfart i naturen fastän vi är färre.

Av:
    calmbay
    Håller tyvärr med dig SLI. Jag som bor relativt nära är där några gånger per år. Både till fots och på hoj. Dels har stigen blivit så bred och förstärkt av grus långa bitar att man kan cykla väldigt långt in på den med en stadscykel. Supertråkigt att sån rolig och tekniskt svår stig slitits så. Det tråkigaste är dock att cyklister därmed tror att det är ett ställe att träna till racerfart till långlopp på. Har flera gånger stoppat cyklister och på allvar frågat vad de håller på med och om de inte ska cykla tillbaks och leta omdömet de uppenbart tappat. För vissa får man verkligen hoppa åt sidan för. Tack alla ni som varit där och cyklat omdömeslöst fort och därmed hjälpte länsstyrelsen till att rikta sina insatser till att förbjuda cyklar i området. Jävla spånhuvuden. Hoppas nån läser och tar åt sig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 08:04 av calmbay.

Av:
    SLI
    calmbay skrev:
    Tråkigt men nånting behöver de göra. Naturen i området är fruktansvärt förstörd. En femtedel av besökarna cyklar. Tror inte ett förbud av cyklister kommer göra någon skillnad. Dock lättare att förbjuda cyklar än gående så de prövar väll det först. Jag tycker de borde totalförbjuda besökare i området men det är väll samtidigt känsla fråga det med i allemansrättens land. Tror inte cyklister sliter mer än vandrare frånsett vid spångar som en del idioter på hoj skiter i och cyklar bredvid och framförallt vid vattenpölar som vandrare tar ett kliv över cyklar cyklister av nån anledning runt. Då breddas stigen avsevärt precis där. Så nog syns vår framfart i naturen fastän vi är färre.
    Nä, där har du helt fel. Cyklarna sliter oerhört mycket mer på vandringslederna än vad fotgängare gör. Det har ju funkat bra med vandrare området i väldigt många år, kanske 75 år. Sen kommer cyklister in och förstör allt på 3-4 år.

Av:
    Jolinwood
    Trisst! Men kanske behövligt?

Någon som ruvar på lite foton så att en oförstående kan få en bild av slitaget på lederna?

Av:
    calmbay
    Nä. För 6-7år sedan var det kanske något tusental besökare per år. Idag tiotusentals. Det har blivit väldigt väldigt mkt mer besökare i området sedan skridskofilmen med åkning på glasklar is blev viral typ då. Idag är det inte vålådalen som är starkast varumärke i området utan blanktjärnarna och blanktjärnsrundan.
    Störst slitage gör de som är där mest. Det är vandrare. Men cyklister sliter, inget snack om saken. I vissa lägen sliter vi betydligt mer ja.

Av:
    calmbay
    Tänk dig en 50cm bred naturstig som blivit 2meter bred grussingelbelagd och totalt kal hårdpressad jordstig som börjat spångas för att sluta errodera fram ännu mer rötter. (spångar som cyklister inte respekterar utan cyklar bredvid)

Av:
    görveln
    ooms skrev:
    Intressant att de hänvisar till "färsk forskning från Norge" som visar att i kuperad terräng och på blöt mark sliter cykling mer än vandring.

Är rätt säker på att det inte finns någon forskning från Norge som tydligt visar det de påstår. De jag har sett, tex den från länken över om jag kommer ihåg riktigt, visar som mest att cykling och andra aktiviteter sliter mest i kuperad och våt terräng (som alla redan vet). Osäker på om någon jämförelse mellan vandring och cykling ens har gjorts i Norge.

Av:
    thomalin
    ”Länstyrelsen menar att området har särskilt skyddsvärt djurliv som störs av tysta och snabba cyklister.”

Rätt svagt argument avseende mtb vs löpare. När jag var aktiv terränglöpare så sprang jag både fortare och tystare än jag cyklade mtb, definitivt.

Av:
    Luthman Photography
    thomalin skrev:
    ”Länstyrelsen menar att området har särskilt skyddsvärt djurliv som störs av tysta och snabba cyklister.”

Rätt svagt argument avseende mtb vs löpare. När jag var aktiv terränglöpare så sprang jag både fortare och tystare än jag cyklade mtb, definitivt.

Ja, beslutet om Holken känns som det svagast underbyggda i den här samlingen. Enligt en bekant som pratat med Länsstyrelsen har de använt sig av Stravas heatmap som någon form av mätverktyg. Det har ju dock uttryckts önskemål om att minska antalet besökare i området tidigare.

Av:
    Knä-Ola
    Den där studien från Norge som nämns är mycket begränsad, den säger i stort sett att i brant terräng med mycket vatten i så sliter cyklister mer. Men den summerar hur som helst med att det är totalbelastningen som sliter mest. Och att det på andra underlag är vandrare som sliter mest... Ska försöka gräva fram länk till den.
    Men här i Sogndal så har Vestlandsforskning faktisk forskat på precis det där med att cyklister skulle störa djurlivet. Och kommit fram till att det är totalt skitsnack! Här var det mest jägarna som inte ville bli störda...

Av:
    görveln
    Löpare är definitivt tystare, kan nog ofta springa fortare i teknisk terräng men kommer nog ofta inte lika långt (eller löper lika ofta). I lätt terräng cyklar man dock fortare än vad man normalt löper.

Men det är väl som ofta i sådana här frågor inte helt rationella och genomtänkta beslut som är baserad på objektiva fakta.

Men det verkar som att cykling och annan bruk av området har blivit ett problem men jag tror mer det beror på fler brukare än att cyklister förstör mycket mer än andra.

Av:
    Erik O
    thomalin skrev:

Ja, det där låter lite tunt. Antagligen störs djurlivet minst lika mycket av fotgängare. Ett alternativ hade ju kunnat vara att förbjuda allt tillträde under särskilt känsliga delar av året.

Av:
    mkallstrom
    görveln skrev:
    Men det verkar som att cykling och annan bruk av området har blivit ett problem men jag tror mer det beror på fler brukare än att cyklister förstör mycket mer än andra.
    Jag tror att Länsstyrelsen har samma bild, jag fattade det iaf så när jag pratade med en därifrån vid Blanktjärn för ett par år sedan. Han sa att det är en avvägning mellan att få ut folk i naturen (som dom vill) och att hantera slitaget från ett ökat besökstryck. Jag tror att man har varit pragmatisk med hur man angriper dom mest akuta problemen och vid åsen vid tjärnen och branten i Issjödalen är jag helt säker på att cyklister sliter mer än vandrare. Det är i stort sett omöjligt att ta sig ner utan att sladda runt lite och underlaget är väldigt löst. Sen verkar vandrare hjälpt till att dra upp nya stigar från åsen till tjärnen, men det ör ju också något som man försöker komma tillrätta med.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 08:59 av mkallstrom.

Av:
    SLI
    Trisst! Men kanske behövligt?

Någon som ruvar på lite foton så att en oförstående kan få en bild av slitaget på lederna?[/quote]
    Området är verkligen en naturskatt utöver det vanliga. Googla på blanktjärn så får du en uppfattning.

Bland mina egna foton hittar jag inga bilder på trasiga stigar, så jag stal en från Google helt skamlöst. Den representerar ju såklart inte flera mil vandringsleder men tänk dig den här stigen en regnig dag.

https://images.app.goo.gl

Redigerat: Ersatt bilden med en länk
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 13:55 av SLI.

Av:
    Antracith
    Jag tror detta problem är mer komplext än vad många vill få det att låta. En cykel sliter sannolikt (inte definitivt) mer på en stig än en vandrare. Men att skylla senaste decenniets slitage av leder i skog och på fjäll på bara cyklister är fel. Det har skett en explosion av fjällturister i Sverige, och även om cykelturismen säkert stigit flera tusen procent medan vandrarna bara några hundra, så är cyklisterna fortsatt i en absolut minoritet jämfört med vandrarna. Självklart bidrar cyklarna, men jag skulle våga påstå att naturen mår bättre av tio cyklister som bryr som om naturen än en korkad vandrare som inte bryr sig.

Sen kan man gå in på hur det är lite orättvist och möjligen odemokratiskt att förvisa endast cyklister i ett eller flera områden, men detta beror möjligen på hur man tolkar allemansrätten.

Jag tror att det behövs ganska stora åtgärder för att minska slitaget av naturen, där både cyklister, vandrare och löpare mm, omfattas.
    Hanteringen av skoterturism är ett ganska bra exempel; i Jämtland finns många mil avgiftsbelagd skoterled, just nu för att lederna ska kunna skötas om, och för att skotrarna ska hålla sig på lederna och ingen annan stans. Kanske behövs något likande för cyklister och fotfolk?

Av:
    Luthman Photography
    Vid just Blanktjärnarna vore kanske den enklaste lösningen att bara bygga någon form av upp- och nedfart på åsen, typ stenlägga en trappa eller någon liknande. Antingen på ett sätt som gör det omöjligt att cykla och folk därför ändå får bära upp, eller på ett sätt som möjliggör att man kan cykla upp.

Samt se till att potentiella blöthål spångas eller stenläggs så att man kan färdas där, oavsett fötter eller cykel, utan att slita i onödan.

Av:
    SLI
    Luthman Photography skrev:
    Vid just Blanktjärnarna vore kanske den enklaste lösningen att bara bygga någon form av upp- och nedfart på åsen, typ stenlägga en trappa eller någon liknande. Antingen på ett sätt som gör det omöjligt att cykla och folk därför ändå får bära upp, eller på ett sätt som möjliggör att man kan cykla upp.

Samt se till att potentiella blöthål spångas eller stenläggs så att man kan färdas där, oavsett fötter eller cykel, utan att slita i onödan.
    Jaha, eller asfaltera hela skiten så folk kan dundra på obehindrat? Nä, kan vi inte låta den orörda naturen vara just det och inte bygga om den till cykelleder?

En sak till @Luthman; plus för att du tar upp ämnet! MEN! Bilden du bifogade visar något helt annat än vad problemet handlar om. Den får folk att tro att det handlar om lite cykelspår i gruset, när det i själva verket handlar om riktigt sönderkörda stigar.

Av:
    görveln
    Nu har jag inte varit i området men enligt länstyrelsen så har det totala bruket ökat med 5 gånger på 5 år.

Jag är helt säker på att ett parti som inte alls fungerar för cykling på grund av slitasj inte heller fungerar för en massa gående utan stor slitasj. Så om den där backen är problematiskt så kommer den inte sluta vara det om man förbjuder cykling och det kan vara en ide att tex stenlägga den.

Av:
    mkallstrom
    Här är bild (från 2016) på den typ av slitage som jag antar att man vill komma åt med dom här åtgärderna (backen i andra änden av åsen är värre som jag minns det, brantare och mer löst underlag):

Från den här artikeln på https://www.ltz.se där det finns fler bilder med kommentarer från naturbevakarna Alf Kjellström och Wictoria Wadman. Det var Alf Kjellström jag pratade med när dom var ute och gjorde den här artikeln.

Edit: Wictoria Wadman nämner för övrigt i artikeln också trappor och betongplattor som möjliga åtgärder.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 13:19 av mkallstrom.

Av:
    Luthman Photography
    SLI skrev:

Jaha, eller asfaltera hela skiten så folk kan dundra på obehindrat? Nä, kan vi inte låta den orörda naturen vara just det och inte bygga om den till cykelleder?

En sak till @Luthman; plus för att du tar upp ämnet! MEN! Bilden du bifogade visar något helt annat än vad problemet handlar om. Den får folk att tro att det handlar om lite cykelspår i gruset, när det i själva verket handlar om riktigt sönderkörda stigar.

Nu känns det som att du missförstår eller överdriver medvetet. Så jag orkar inte bemöta tramset.

MEN. Nu är det ju så att jag inte kan ta en godtycklig bild från nätet och publicera i en artikel då det finns något som kallas upphovsrätt. Så bilden i artikeln är från Gröndalsdeltat som det står om i artikeln. Inte det område om folk verkar vilja diskutera mest, men det var vad jag hade i arkivet.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-05 13:13 av Luthman Photography.

Av:
    Erik O
    SLI skrev:

Med 100-tals passager dagligen under säsong får man nog acceptera att stigarna inte kan lämnas vind för våg utan måste skötas och anpassas till besökstrycket. Det gäller ju oavsett om folk färdas på cykel eller till fots.

Av:
    Alex Supertramp
    Vem fan bryr sig? Det är väl bara att cykla på, vad skall dom göra? Köra ikapp en på fyrhjuling? Fast man cyklar givetvis inte över mossar som blir förstörda eller stör någon jävla tjäderparningssäsong.

Det är väl som med brajet. Man går inte omkring med ett majalöv runt halsen eller debatterar för legalisering på nätet. Man bara röker sin holk i fred och pratar inte så mycket om det.

Pelikanerna och champagneskidarna i Åre kring sportlovet lär väl störa både kultur- och naturlivet mer än alla XC-cyklister söder om polcirkeln tillsammans. Trams.

"It's all about the bike..."

Av:
    SLI
    SLI skrev:

Nu känns det som att du missförstår eller överdriver medvetet. Så jag orkar inte bemöta tramset.

MEN. Nu är det ju så att jag inte kan ta en godtycklig bild från nätet och publicera i en artikel då det finns något som kallas upphovsrätt. Så bilden i artikeln är från Gröndalsdeltat som det står om i artikeln. Inte det område om folk verkar vilja diskutera mest, men det var vad jag hade i arkivet.
    Ja, det är klart att jag överdriver när jag säger "asfaltera", det fattar alla. Jag tycker INTE att den orörda naturen ska anpassas för cykling, vad är tramsigt med det?

Sen måste du hålla med om att din bild är missvisande, eller hur?
    Jag tyckte att alla som sitter framför datorn och gissar vad detta handlar om, borde få en bild som visar verkligheten. Inte en solig bild på en cyklist.

Av:
    Rattnalle
    SLI skrev:
    SLI skrev:

Ja, det är klart att jag överdriver när jag säger "asfaltera", det fattar alla. Jag tycker INTE att den orörda naturen ska anpassas för cykling, vad är tramsigt med det?

Jag tyckte att alla som sitter framför datorn och gissar vad detta handlar om, borde få en bild som visar verkligheten. Inte en solig bild på en cyklist.
    Bengts poäng var att det inte är cyklist anpassning utan besöksanpassning som krävs. Det eller någon sorts totalförbud eller att man måste "boka tid" så att endast ett begränsat antal rör sig där. Rör sig många på samma plats lämnar det spår oavsett färdmedel.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    görveln
    SLI skrev:
    Jag tycker INTE att den orörda naturen ska anpassas för cykling

Vilket område pratar du om? Blanktjärn är ju uppenbart inte i närheten av orörd och jag tvivlar på att något av de aktuella områdena var det innan man började cykla där.

Jag tycker att man inom rimliga grenser ska anpassa naturen för både gående och cyklande. Det bästa är självklart att man inte gör något alls men ibland är det en fördel om man faktiskt tillrättalägger områden för färdsel.

Av:
    Luthman Photography
    SLI skrev:
    SLI skrev:

Jag säger inte att det ska anpassas efter cyklister, jag säger att det finns bättre lösningar än förbud. En stig är inte orörd natur, en stig är ett ingrepp i miljön, om man ser till att det ingreppet är anpassat efter det slitage den utsätts för, i rimlig grad, så tycker jag inte att det är konstigt. Utan den typen av resonemang hade vi inte haft spänger eller broar någonstans i fjällen.

Om du hittar en bild som går att använda som visar det du är ute efter får du gärna lägga upp den. Bilden i artikeln visar ett av områdena som artikeln handlar om. Jag nöjde mig med det.

Av:
    SLI
    Jamen det har jag ju gjort. Bilden är stulen, jag erkänner det, men den kommer från Vålådalen och den visar vad det handlar om.

Det är ju rena aftonbladet-fasoner att visa bild på något helt annat.

Av:
    Luthman Photography
    SLI skrev:
    Jamen det har jag ju gjort. Bilden är stulen, jag erkänner det, men den kommer från Vålådalen och den visar vad det handlar om.

Det har du ju inte gjort, jag sa att du skulle hitta en bild som går att använda. Dvs en bild som är CC-licensierad eller där du har upphovsmannens tillåtelse att publicera i en artikel på happy.

Det står dig fritt att tycka vad du vill. Men om du tycker att en bild på ett område som berörs av artikeln är en "bild på något helt annat", ja då får du nog fortsätta den här diskussionen själv.

Av:
    SLI
    SLI skrev:

Det har du ju inte gjort, jag sa att du skulle hitta en bild som går att använda. Dvs en bild som är CC-licensierad eller där du har upphovsmannens tillåtelse att publicera i en artikel på happy.

Det står dig fritt att tycka vad du vill. Men om du tycker att en bild på ett område som berörs av artikeln är en "bild på något helt annat", ja då får du nog fortsätta den här diskussionen själv.
    Så, nu har jag tagit bort bilden och skrivit in en länk istället, så nu är jag laglig. Det förändrar inget sakligt, stigen är paj.

Nu kan du göra rätt för dig och erkänna att din bild inte har med ämnet att göra. Sen får den vara hur upphovsrättskorrekt den vill.

Av:
    görveln
    SLI skrev:

Men vad är det din bild visar? Den kunde ju sett likadan ut om inte någon hade cyklat där och stigen kommer inte se fin ut i regn om folk går där.

Jag är trött på att bilder på leriga, breda, erroderade etc stigar med något cykelspår anses som bevis på att den är förstörd av cyklar och att cyklingen är problemet och borde förbjudas.

Gående är faktiskt också väldigt bra på att förstöra stigar och naturen.

Av:
    rix
    Av de bilder jag sett i tråden så kan jag inte förstå vad det är för naturmuppar som tycker att det är ett problem? Vad bryr sig djuren om leden är lite lerig och sönderkörd? Eller 2 meter bred istället för 50 cm? Eller det övriga växtlivet. Eller om det är en cyklist eller vandrare som färdas där. Spelar det någon roll om lite rötter tittar fram under stigen?

Av:
    SLI
    görveln skrev:
    SLI skrev:

Men vad är det din bild visar? Den kunde ju sett likadan ut om inte någon hade cyklat där och stigen kommer inte se fin ut i regn om folk går där.

Jag är trött på att bilder på leriga, breda, erroderade etc stigar med något cykelspår anses som bevis på att den är förstörd av cyklar och att cyklingen är problemet och borde förbjudas.

Gående är faktiskt också väldigt bra på att förstöra stigar och naturen.

1. Jag ville visa en bild på hur det verkligen ser ut, så inte folk tror att Luthmans bild representerar problemet. Den är helt missvisande, även om han är väldigt stolt över sina bilder här på forumet.

2. Jag besökte Blanktjärn första gången 1986 och har varit där ett antal gånger sedan dess. Jag har inte sett några cyklister där före omkring 2010, och jag har heller inte sett motsvarande skador förrän då.

3. Kan jag bevisa att det är cyklisterna som gör skadan? Kanske inte, men jag har med egna ögon sett cyklister göra spår i geggan som man inte gör till fots. Många tycktes tävla om att komma tillbaka till turiststationen med skitigast cykel.

Av:
    Aron
    mkallstrom länkade till en jättebra artikel ovan, jag upprepar länken här: https://www.ltz.se

I den artikeln finns också statistik över antalet passager. Mellan 2013 och 2016 ökade antalet besök med över 500 %. Så ingen borde vara förvånad över att stigarna växer. Ungefär en tredjedel av besöken sker på cykel.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Guideboken "Mountainbike kring Stockholm"
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Lars.E
    Och för de som verkar ha missat att backen i grusåsen redan är stensatt med betong...
    Det var den redan förra sommaren.

Av:
    Luthman Photography
    Lars.E skrev:
    Och för de som verkar ha missat att backen i grusåsen redan är stensatt med betong...

Vilken av dem? Den brantaste eller den "andra"?

Av:
    Lars.E
    Lars.E skrev:

Vilken av dem? Den brantaste eller den "andra"?

Ärligt talat så minns jag bara att det var så jobbigt brant att jag klev av medan ena kompisen på något vis lyckades ta sig upp.

Av:
    Kneecap
    SLI skrev:
    1. Jag ville visa en bild på hur det verkligen ser ut, så inte folk tror att Luthmans bild representerar problemet. Den är helt missvisande, även om han är väldigt stolt över sina bilder här på forumet.

2. Jag besökte Blanktjärn första gången 1986 och har varit där ett antal gånger sedan dess. Jag har inte sett några cyklister där före omkring 2010, och jag har heller inte sett motsvarande skador förrän då.

3. Kan jag bevisa att det är cyklisterna som gör skadan? Kanske inte, men jag har med egna ögon sett cyklister göra spår i geggan som man inte gör till fots. Många tycktes tävla om att komma tillbaka till turiststationen med skitigast cykel.

Tjena!

Vi cyklade rätt ofta till Blanktjärn 2005 och framåt, stötte alltid på cyklister. Dock har det ju såklart ökat.
    Får man inte ens leda cykeln över åsen är det ju riktigt tråkigt för det finns fina stigar bortom den.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in