• Stål möter stål, eller: hur du bygger en grääävel bellit (=billigt)!

Av:
    DarthVidar
    Hej!

Jag skall ställa upp i ett grusrejs och har varken en vettig cykel för ändamålet eller budget att köpa en. Detta är en tråd för alla er som vill prova på detta med att cykla gravelbike men har begränsade resurser att röra er med. Nedan kommer jag steg för steg beskriva vägen till en hygglig grusräcer på en hyfsat bantad budget...

Förberedelser/upptakt:

1) Fynda en billig instegsräcer av stål på blocket för ett gäng hundringar, gärna från 70-90 tal. Konstatera att ramen inte har utrymme nog för ett "riktigt" graveldäck (vad fan nu "riktigt" och "gravel" överhuvudtaget har i samma mening att göra). Men men, en bra cykel för att pendla till jobbet på tänker du, nästan gratis, vrider ned styret och plockar bort det fula stödet (som du gjort ditt bästa för att inte få med på bilden) så att du slipper bli mobbad av de coola lvg-kidsen som hänger och tjyvröker i gathörnen.
    IMG_2876.JPG

2) Cykla och handla med barnen (för bästa effekt görs detta när de är i förskoleåldern och är fullständigt oberäkneliga), bestäm dig för att det är läge att hämta din borrmaskin och styret som du lovat att montera på din polares cykel (eftersom du är mitt uppe i en segdragen separation är dina prylar såklart spridda över halva stan). Tappa nu fokus, gärna när du försöker få barnen (som såklart är både speedade, trötta och framför allt trotsiga) levande och i ett stycke över ett övergångsställ. Se till att i detta ögonblick av kontrollförlust få in styret i bakhjulet så att både ram och hjul blir sneda... Bli skitsur, få härdsmälta och i en mylla av frustration, ilska och självömkan planterar du ett frö till ett galet upptåg.
    IMG_2691.JPG

3) I vredesmod rätar du ut ramen med en gummihammare så att skiten blir hyfsat rak, få migrän.

4) Vänta på att fröet skall gro och blomma ut i insikten att ramen går att vidga för att få in fetare däck och att du ju lika gärna kan prova eftersom du inte har något att förlora!

Att med ett järnrör slå världen med häpnad eller: såhär gör du.

5) Skaka fram en hammare och en bit järnrör som har något större diameter än däcket du vill klämma in, typ 42 mm om du vill ha ett 30-35mm däck (OBS! det finns en viss begränsning hur mycket du kan vidga ramen på detta sätt). Sätt röret mellan kedjestagen (jaja, cykeln har kanske bara ett kedjestag men ni fattar vad jag menar), slå till det ordentligt några gånger med hammaren, voila! Grattis, nu har du utrymmen för "semi-riktiga" grusdäck!
    IMG_2953.JPGIMG_2955.JPGIMG_2957.JPGIMG_2961.JPGIMG_2972.JPGIMG_2993.JPG

6) Byt ut lite ekrar... och räta ut bakhjulet.
    IMG_2945.JPGIMG_2948.JPG

7) Släng på hjulet, kolla om ramen är så rak som du trodde samt cykla en sväng för att se om du sabbat ramens stabilitet.
    IMG_3007.JPG

8) Skaffa ett par hyfsade däck, ett skönt styre och lite annat krimskrams, montera skräpet, ställ dig på avstånd och beundra underverket, klappa dig själv på axeln ta en bärs eller en kopp kaffe (te eller vatten om du har nån hälsonojja).
    IMG_3106.JPGIMG_3088.JPGIMG_3114.JPG

Bra jobbat! När du kommit såhär långt är du nästan helt klar! Du har redan nu en fungerande grushoj men i nästa steg skall vi bygga ett nytt bakhjul, vidga ramen till modern lvg-standard och uppgradera till ett "modernt" växelomfång. Men det blir en annan gång, nu skall i alla fall jag cykla grus så det står härliga till!

Just det, eftersom du nu eventuellt är hippare än du någonsin varit måste du såklart "look the part"!
    IMG_3031.JPG

Till nästa gång, ta-ta!

PS ifall någon undrar så ja, det finns vissa självbiografiska inslag i texten ds
  • Re: Stål möter stål, eller: hur du bygger en grääävel bellit (=billigt)!

Av:
    velovin
    Inspirerande!

Allt som inkluderar hammare och gamla stålramar får två tummar upp. Resultatet blev ju supersnyggt också.

Av:
    DarthVidar
    velovin skrev:
    Inspirerande!

Allt som inkluderar hammare och gamla stålramar får två tummar upp. Resultatet blev ju supersnyggt också.

Tack! Jag är hyfsat nöjd själv faktiskt och det har blivit min favvo-hoj för närvarande! Jag skulle dock vilja byta ut styrstammen till en i silver (det finns en görsnygg quill-stem som tar 31.8 men den är orimligt dyr). Sen ser styrlindan ut att vara virad av min treåring men den var så rackans kort att jag inte fick till det något bättre.

Av:
    EST
    Härligt!

Av:
    Pepperazzi
    Föredömligt stålsnickrande! Behövs ett helrätt utsvängt Grävölstyre så har jag ett liggandes i braåhalådan.

Av:
    salle
    Snyggt!

______________________________________________________________ _ _
    La firma è la sottoscrizione del proprio nome e cognome (o di uno pseudonimo) per chiudere un'opera d'arte o una scrittura, confermarla o renderne noto l'autore.

Av:
    DarthVidar
    Men hur funkar en sånhäran ful-gravel då? Jotack bra! Lite fetare däck än de 30mm jag har idag är nog att föredra men det är en mycket trevlig cykel detta! Jag hann klämma in ett par mil innan jobbet idag och det var en härlig upplevelse!

1EB0FD9F-53B0-435B-BA15-D681E371F1EF.jpeg

02F0B571-E66D-478A-943B-29A78351CC8C.jpeg

F0498917-2A8E-4FCA-81D5-FA82B830D61D.jpeg

156E471C-D21A-4FC4-8287-E9A257A02056.jpeg

Av:
    Arsozath
    Fan, nu blev jag sugen på att konvertera min gamla stålis...

Av:
    glitch
    Älskar't!

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Av:
    Scaramanga
    Så jävla bra!

Av:
    Kryptofon
    Och här sitter jag, dumskallen som jag är, och är i färd med att lägga ut 17 papp på en sprillans ny Trek Checkpoint ALR4. Om jag hade varit en sur och kritisk jävel och dessutom hade något mer än grundläggande kunskaper om cyklar, vad hade jag då sagt varit nackdelen med en sådan här konstruktion jämfört med en dedikerad gruscykel?

Av:
    DarthVidar
    Kryptofon skrev:
    Och här sitter jag, dumskallen som jag är, och är i färd med att lägga ut 17 papp på en sprillans ny Trek Checkpoint ALR4. Om jag hade varit en sur och kritisk jävel och dessutom hade något mer än grundläggande kunskaper om cyklar, vad hade jag då sagt varit nackdelen med en sådan här konstruktion jämfört med en dedikerad gruscykel?

Det jag ser som den främsta nackdelen är det begränsade däckutrymmet och att den inte har skivbromsar. Att min hoj har 1” gängat styrlager och (förmodligen) franskgängat vevlager är inte nödvändigtvis en bonus men det är inget som stör mig just nu. Utväxlingen är väl inte optimal dessutom, men den går ju att ändra. För min gruscykling räcker den hur som helst långt!

Förutom geometrin (vilken geometri som gör en bra grushoj har jag däremot ingen aning om) så är väl en fördel med en modern grushoj just att den är moden vad gäller olika standarder mm.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 22:36 av DarthVidar.

Av:
    utbrott
    Sjysst! Gjorde nyss nåt liknande fast utgick från en gammal mtb istället. Också riktigt billigt och inga problem med däckutrymme.
    61066745_323588934989113_4908660810554802176_n.jpg

Av:
    DarthVidar
    utbrott skrev:
    Sjysst! Gjorde nyss nåt liknande fast utgick från en gammal mtb istället. Också riktigt billigt och inga problem med däckutrymme.

Ja, det är ju helt klart en väg att gå! Jag har provat ett par gånger själv men aldrig blivit helt nöjd. Nackdelarna är väl att en mtb generellt sett både är längre och lägre i fronten (det går att i viss mån kompensera för detta iofs) vilket inte alltid lirar så bra med bockstyre. Men det beror såklart på vad man har för preferenser och hur man tänkt använda cykeln! Sen föredrar jag att ha större hjul.

Men oavsett är det ett alternativ för den som vill ha en billig gravel och det är ett riktigt snyggt bygge du styrt upp hur som helst!

Har någon fler förslag på ful-gravel byggen så är det ju bara att droppa en inspirationsbild!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ