• MTB <10000

Av:
    Zauselchen
    Hej. Vill köpa en MTB och min budget ligger på max 10000. Har kollat på Specialized Rockhopper, Cannondale Trail 5, Grand Canyon 6, Trek X-Caliber. Tipps och råd? Är en nybörjare på stigar.
  • Re: MTB <10000

Av:
    plumse
    Första cykeln är nästan alltid ett felköp.
    Dels pga att du tror att du kommer gilla en viss typ av cykling men märkte att annan typ var roligare, och dels för att du har en brant utvecklingskurva i början.
    Båda är bra saker för båda betyder att du lär dig nytt ?

Jag har inga speciella åsikter om cyklarna men det finns några saker som spelar mer roll än andra.
    - Att den är snygg. Det är roligare att ha en snygg hoj
    - Däcken. Vilken magisk stig som helst kan vara misserabel med kassa däck.
    - Gaffeln. En plush gaffel sparar kroppen och ser till att framhjulet har bra kontakt med underlaget.
    - Dropper. Once you drop you can't stop

Efter ett tag kommer du börja fundera kring hjul och bromsar, utväxling och cykelns geometri och det är då cykeln blir ett felköp, men det tar ett år eller två.
    Köp därför den snyggaste och KÖÖÖÖR!
    ?

Av:
    ILiveToRide
    Jag håller med ovan. Men lägger till, undvik Suntour gafflar. Som på Trail 5. Du får en Trail 2 för under 10k just nu här: https://www.biketown.se

Av:
    jonte987
    Ser fin ut men 14kg och troligen hittepå nav bak, men spelar ingen roll om man aldrig ska köpa nya hjul.

Av:
    jingleyschmidt
    #freesixten

Jag lägger det sedvanliga tipset här: https://www.wiggle.se

Av:
    plumse
    Det här är en vettigt prisad instegscykel.
    https://www.chainreactioncycles.com

Visserligen en halvkass gaffel, men det är grymt bra fälgar och däck. Och när du byter gaffel om några år så har du en kompetent stigsmiskare!
    Att det är 9-delat och inte mer moderna 10 eller 11-delat är skit samma. Jag kör 11-delat på min fulldämpade och har två hardtails med 1x10 resp 2x9 och de går att cykla på allesammans.
    och byta till 1x10 gör du för typ 1300 spänn efter att grejorna slitits ut om två år.

Av:
    jonte987
    Finns även big al och Commencal meta HT för exakt 10. Eller om man vill ha en xc rapide för 11. Finns väl även nån scale 950 2018 för lite mer pengar.

Av:
    plumse
    Nu var ju önskemålet <10000 och enligt premissen "det är billigt att börja men dyrt att fortsätta" skulle jag valt nåt billigare men som är bra nog för att vara värt att uppgradera ifall det visade sig vara skoj det däringa med att hojja runt i spenaten.

Av:
    Pastor Hannes
    Vitus Sentier VR är väldigt prisvärd. Om du absolut inte vill över 10 000 så är inte den billigare Sentiern så mycket sämre. Recon gaffeln är lite tyngre än sektorn. Deore växelreglaget är lite trögare att växla med. Jag gillar faktiskt bromsreglagen bättre på den billigare Sentiern.

Jag har ägt den billigare och äger nu VR-modellen i 27,5”. Jag gillar 27,5” bättre men som nybörjare spelar nog 27,5 eller 29” ingen roll.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    jonte987
    plumse skrev:
    Nu var ju önskemålet <10000 och enligt premissen "det är billigt att börja men dyrt att fortsätta" skulle jag valt nåt billigare men som är bra nog för att vara värt att uppgradera ifall det visade sig vara skoj det däringa med att hojja runt i spenaten.

Fair enough o för under 10 är nucleus den enda cykel jag hört nåt positivt om. Möjligen håller sentier värdet snäppet bättre.

Av:
    Zauselchen
    Har ett cykelmärke till dom står på listan. Corratec X-Vert modeller 2019. Finns Expert och 2 modeller över budget Slite och Race. Har någon koll hur dom är?

Av:
    Zauselchen
    Tyvörr finns den inte för priset!

Av:
    Jotunn
    Ifall large är din storlek så verkar den här bra https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    Zauselchen
    Jag är 170cm. Så L är väl för stort.

Av:
    Zauselchen
    Så nu står det mellan dessa Canyon Grand Canyon AL 6.0 eller den nya Grand Canyon AL SL 7.0 eller Corratec X-Vert Elite eller Face eller Expert. Kan någon hjälpa mig? Jag väljer 29".

Av:
    Zauselchen
    Och dessa här kan jag också tänka mig Vitus Sentier VR+ eller nya Vitus Sentier VR 2019. Ligger ju lite över 1000 men kanske värd? Så Grand Canyon, Corratec X-Vert eller Vitus Sentier VR? Pros och cons?

Av:
    jonte987
    Sentier har i alla fall standard boost fram och bak. Billigare Canyon har ofta udda hjul. Inte så kul om man vill eller måste köpa nya hjul.

Av:
    Mattemos
    Grand canyon al 7.0 al är jäkligt fin,svärfar fick hem en sådan i svartfärg i veckan. Riktigt fin

Av:
    ninoh
    Zauselchen skrev:
    Och dessa här kan jag också tänka mig Vitus Sentier VR+ eller nya Vitus Sentier VR 2019. Ligger ju lite över 1000 men kanske värd? Så Grand Canyon, Corratec X-Vert eller Vitus Sentier VR? Pros och cons?

Ska du köra i skogen eller grusväg? Sentier om du ska köra i skogen skulle jag valt. Jag har en Sentier VR och gillar allt med den. 27,5 tar 2,8" däck vilket är riktigt skönt med lågt tryck på en hardtail om det är rötter och sten. Medium borde bli bra för dig, jag kör large och är 178 cm, min tjej kör en small och är 160 cm.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Jag håller med Plumse. Cykeln han länkade till är riktigt duglig för en nybörjare, man kommer ha roligt.

Av:
    Mårten
    jonte987 skrev:
    Sentier har i alla fall standard boost fram och bak. Billigare Canyon har ofta udda hjul. Inte så kul om man vill eller måste köpa nya hjul.

Eh? 9*135 (ska det inte vara 10*135?) må vara en gammal standard men inte udda. Det finns gott om både fina och billiga nav för den standarden (Industry Nine, King, Shimano, Halo, mfl.) Det är förövrigt också en alldeles utmärkt standard och helt funkis.

Kompletta hjul är det lite sämre med, ja, men flera 12*142-nav som sitter på kompletta hjul kan konverteras.

Sure, för framtiden är det bättre med boost eftersom hjulen då kommer vara kompatibla även med nästa hoj, om man skulle investera i finhjul. Iaf så länge det inte kommer en ny standard igen. Det börjar bli dags för det tycker jag nog.

Ja, boost är bättre. Men det kvittar i praktiken.

Ska man aktivt välja en cykel med gamla standarder om man för samma pengar får en modernare? Tveksamt, om det inte finns annat som väger över.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    jonte987
    Mårten skrev:
    jonte987 skrev:

Eh? 9*135 (ska det inte vara 10*135?) må vara en gammal standard men inte udda. Det finns gott om både fina och billiga nav för den standarden (Industry Nine, King, Shimano, Halo, mfl.) Det är förövrigt också en alldeles utmärkt standard och helt funkis.

Kompletta hjul är det lite sämre med, ja, men flera 12*142-nav som sitter på kompletta hjul kan konverteras.

Sure, för framtiden är det bättre med boost eftersom hjulen då kommer vara kompatibla även med nästa hoj, om man skulle investera i finhjul. Iaf så länge det inte kommer en ny standard igen. Det börjar bli dags för det tycker jag nog.

Ska man aktivt välja en cykel med gamla standarder om man för samma pengar får en modernare? Tveksamt, om det inte finns annat som väger över.

Nej.
    Udda som i olika standard fram och bak. Dessutom skriver man boost men inget om vad det är bak.
    Men köp gärna QR bak och boost fram. Vill man aldrig köpa ett hjulset så är det inga prob.

Nu såg jag att nya Canyon 8.0 hade samma fram och bak så de kanske skärpt sig.

Generellt får man vara försiktig på billiga versioner av kända modellserier. Står det inte 148 eller 142mm så är det troligen 135 eller 141. I alla fall Scott och Trek gör också så.

Av:
    Mårten
    jonte987 skrev:
    Mårten skrev:
    jonte987 skrev:

Nej.
    Udda som i olika standard fram och bak. Dessutom skriver man boost men inget om vad det är bak.
    Men köp gärna QR bak och boost fram. Vill man aldrig köpa ett hjulset så är det inga prob.

Nu såg jag att nya Canyon 8.0 hade samma fram och bak så de kanske skärpt sig.

Generellt får man vara försiktig på billiga versioner av kända modellserier. Står det inte 148 eller 142mm så är det troligen 135 eller 141. I alla fall Scott och Trek gör också så.

Sorry, då missförstod jag. Men för sakens skull tänker jag klä på diskussionen med lite mer info.

Du har en poäng, men bygger man själv eller komponerar customhjul är det inget problem. Många hjulset säljs ju också delade.

Även till 141mm går det att konvertera en del nav. (DT och Hope tex) om det skulle vara så att man vill köpa ett komplett boosthjulset.

135 är svårare att få till från boost om jag fattat rätt. Där är man alltså lite mer fucked om det sitter en boost gaffel på hojen. Är det 100*15 är det däremot ofta lugnt.

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    jonte987
    Min 26a har 135/100 Qr och jag led aldrig av det. Det handlar mer om att om jag lägger över 10 000 idag vill jag kunna uppgradera/reparera eller ta med hjulen till nästa hoj.

Fast det jag verkligen stör mig på att ofta mörkar det i både spec och text.

Förstår fullständigt de som vill köpa en för 6000 men då ska man inte räkna med att det är vettigt att uppgradera den, utan det är skrot när du vill ha bättre.

Tex en scale 935 kan byggas om till en mycket fin cykel. Bara ramen kostar mer än en komplett 2018 935.

Så håller med x om att man ska köpa en riktig cykel MEN med respekt för att alla inte snyter 6000-10000 spänn extra ur näsan.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Den vanliga rädslan för QR kommer fram. Ja det kanske är mer framtidssäkert med booster men det är inga problem med QR om man lär sig att använda det. Som Mårten säger de flesta 141 QR nav är konverterbara till "vanlig" boost.

Av:
    jonte987
    Kneecap skrev:
    Tjena!

Den vanliga rädslan för QR kommer fram. Ja det kanske är mer framtidssäkert med booster men det är inga problem med QR om man lär sig att använda det. Som Mårten säger de flesta 141 QR nav är konverterbara till "vanlig" boost.

mm, men som jag fick tydliggjort för Mårten så är mitt problem inte med själva tekniken. Men jag vill inte tjafsa om det. Jag tänker o skriver ibland lite krångligt så är det mer jag borde skriva tydligare vad jag menar så gör jag gärna det annars är det ganska färdigt.

Av:
    Zauselchen
    Men cykeln plumse menade är ju en L och jag är 170. Så Virus Sentier VR är ett bra val? Då ska jag kanske slå till?

Av:
    jonte987
    Zauselchen skrev:
    Men cykeln plumse menade är ju en L och jag är 170. Så Virus Sentier VR är ett bra val? Då ska jag kanske slå till?

De flesta finns väl i olika storlekar? Oklart om det blir bra med L.

Av:
    jingleyschmidt
    Jag är 181 och har en Vitus Sentier 29 VR i Large och det känns bra, men jag hade inte kunnat ha mycket större än såhär utan att kompromissa med någonting annat. Någon storleksexpert får avgöra bättre vad du ska ha, men jag hade nog inte valt en Large om jag var 11cm kortare än jag är (alltså din längd).

29"-hjulen gör ju också att cykeln känns mycket större än vad den är, så det är kanske något man bör ha i åtanke, även om man säkert vänjer sig vid det också.

Tankar?

Av:
    Kneecap
    Zauselchen skrev:

Tjena!

Plumse menade inte att du skulle köpa en L, det råkar bara var den storleken som finns inne i lager just nu. L är alldeles för stort för dig.

Av:
    jingleyschmidt
    Vitus Sentier 29 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 29 VR (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 27.5 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 27.5 VR (finns i M) https://www.wiggle.se

Bara att välja och vraka! ;)

Av:
    Alfakrull
    jingleyschmidt skrev:
    Vitus Sentier 29 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 29 VR (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 27.5 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se

Vitus Sentier 27.5 VR (finns i M) https://www.wiggle.se

Bara att välja och vraka! ;)
    Bra att någon som fått hjälp av Sixten serverar hjälp på samma sätt ?

10kr rabatt/mån hos vimla för både dig och mig: https://vimla.se

Av:
    Zauselchen
    Ska göra det. Tror dock jag beställer från Belfast istället.

Av:
    Pastor Hannes
    Zauselchen skrev:
    Ska göra det. Tror dock jag beställer från Belfast istället.

En fördel att handla från Wiggle är att de har sin rabatt som är baserad på hur mycket man handlar för under senaste året. Köper man en cykel där får man 12% på varor som inte redan är rabatterade med mer än 12%.

Jag har köpt 4 cyklar från Wiggle med 12%, det blir en del pengar om man gillar sådant.

Du sparar inget på första cykeln men om du skulle vilja uppgradera till någon annan hoj i vår kan det vara idé. Det kosta ju i alla fall samma som på CRC.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in