• Hjälp med val av cykel MTB

Av:
    Jabbasvens
    Hej
    Cyklat mtb i många år men bara på billigare cyklar. Kör ca 4-5 mil i veckan på enklare till mycket tuffare banor. Är 179 cm lång och 84 cm i grenet. Kör idag en White XC290 PRO 18 http://whitebikes.se

Men har funderat byta till en
    https://www.canyon.com

Någon som är insatt om detta är bättre eller slänger jag pengarna i sjön?
    Tacksam om hjälp från en som inte kan något om olika mått på cykel

Jimmy
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-10 23:22 av Jabbasvens.

• Re: Hjälp med val av cykel

Av:
    Startgas
    Jag tycker att en mtb utan bakdämpare är pengarna i sjön.

Jag skulle förstå byte till dyrare HT om det var betydligt bättre och lättare komponenter och ram på den nya. Det tycker jag inte den canyon du länkat har.

Av:
    Berk
    Startgas skrev:

Jag skulle förstå byte till dyrare HT om det var betydligt bättre och lättare komponenter och ram på den nya. Det tycker jag inte den canyon du länkat har.

Håller med delvis. Whiten har en gammalt geometri med för brant styrvinkel och (mycket) för kort reach. Det blir en stor förbättring med Canyon. Jag skulle föredrar ännu längre reach och mindre brant styrvinkel, men jag kör framförallt tekniska stig. Jag skulle också föredrar enkelkinga.

Av:
    Jabbasvens
    Berk skrev:
    Startgas skrev:

Håller med delvis. Whiten har en gammalt geometri med för brant styrvinkel och (mycket) för kort reach. Det blir en stor förbättring med Canyon. Jag skulle föredrar ännu längre reach och mindre brant styrvinkel, men jag kör framförallt tekniska stig. Jag skulle också föredrar enkelkinga.

Tack grabbar
    Tyvärr så tycker jag inte fulldämpade är snygga men det skulle säkert vara bekvämare att åka på.
    Tyvärr saknar jag dropperpost på min white och den är inte förbereder för det.
    Berk du nämner några saker har du någon annan cykel att rekommendera med dessa egenskaper. Kör själv mycket tekniska stigar

Av:
    ninoh
    Jabbasvens skrev:
    Berk skrev:
    Startgas skrev:

Tack grabbar
    Tyvärr så tycker jag inte fulldämpade är snygga men det skulle säkert vara bekvämare att åka på.
    Tyvärr saknar jag dropperpost på min white och den är inte förbereder för det.
    Berk du nämner några saker har du någon annan cykel att rekommendera med dessa egenskaper. Kör själv mycket tekniska stigar

Jag körde en liknande som du har nu och bytte till en Vitus Sentier. Skillnaden är som natt och dag. Vitusen har flackare gaffelvinkel och är längre vilket gör att den är mycket tryggare och roligare på stökiga, tekniska och branta stigar. Den klättrar bättre också och är lekfull och rolig med korta kedjestag.

Av:
    ninoh
    Brw, har en Sentier VR 27,5 och har satt på dropperpost.
  • Re: Hjälp med val av cykel MTB

Av:
    Jabbasvens
    Hej
    Tack för svar.
    Ja det gör nog mycket att få en längre och en med mer lutning på gaffeln. Jag har tittat på Sentier VR men vill nog ha 29”

Av:
    Pastor Hannes
    Jabbasvens skrev:
    Jag har tittat på Sentier VR men vill nog ha 29”

Sentier 29 VR är just 29”.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    Jabbasvens
    Pastor Hannes skrev:
    Jabbasvens skrev:
    Jag har tittat på Sentier VR men vill nog ha 29”

Sentier 29 VR är just 29”.

Tyvärr verka den inte sälja mera. Tråkigt

Av:
    occepocke
    Nukeproof Scout kanske? Finns i 29 har liknande geo som sentier.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-11 22:26 av occepocke.

Av:
    jonte987
    Sentier 29 säljs fortfarande...och scout finns i 29 ja.

Av:
    Jabbasvens
    occepocke skrev:
    Nukeproof Scout kanske? Finns i 29 har liknande geo som sentier.

Tack ser bra ut
    Men den väger 15,5 kg!
    Är inte det mycket för en HT?

Av:
    Jabbasvens
    jonte987 skrev:
    Sentier 29 säljs fortfarande.

Tack hittade nu
    Du menar denna är bättre än den Canyon jag har i länken

Av:
    jonte987
    Inte bättre kanske. Canyon är mer xc stuk.

Det jag hänger upp mig på är att de är glada för omaka hjul utan att tydligt skriva ut det. Men nu ser jag att denna har normal boost fram o bak så då är det ingen skillnad.
    I utrustning motsvarar den väl typ vitus rapide för 11000 som också är xc. I alla fall har den också slx.

Av:
    jonte987
    Kolla i så fall också på scale 950 eller 935 2018 om de finns kvar till bra pris. Om du vill ha xc alltså.
    På sämre modeller än 950 har de också omaka hjul dock.

Av:
    Jabbasvens
    jonte987 skrev:
    Kolla i så fall också på scale 950 eller 935 2018 om de finns kvar till bra pris. Om du vill ha xc alltså.
    På sämre modeller än 950 har de också omaka hjul dock.
    Ok ska titta på scale. XC ja det vet jag inte? Trail kanske är bättre?

Av:
    occepocke
    Bra på olika saker 🙂 https://m.youtube.com

Av:
    Jabbasvens
    occepocke skrev:
    Bra på olika saker 🙂 https://m.youtube.com

Tack bra film 👍🏽

Av:
    jonte987
    ja, det var bra. Spara den i happy F.A.Q archivet

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in