• Re: Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

Av:
    Alex Supertramp
    Tänk att lägga en tallkotte och en lokal gurkbit i en glasburk med gin och ett stänk Angostura Bitters, och sen kör man lite XC och north shore, innan man halsar en Coors Lite, duschar och blandar till sig en GT innan maten.

"It's all about the bike..."

Av:
    Alex Supertramp
    Fick mig en vanlig sosse-GT idag efter rundan. Iskall, dyr, smaklös... och... alldeles underbar. Funderar nästan på att börja med frisbeegolf.

Av:
    Kneecap
    Rattnalle skrev:
    Klart tveksamt om det är en ok kombination.

Tjena!

Gurka och svartpeppar är väl en vedertagen kombo. Frågan är om en GT fortfarande är en GT när man kryddar den med massa olika saker? Jag hävdar att så inte är fallet.
    Jämför Fidel Castro med Dark & stormy. Det som skiljer är att den ena är med Ginger Ale och den andra med Ginger beer, vilket mer eller mindre bara är en skillnad i styrka på smaken. Det finns ju Ginger Ale som är starkare än vissa Ginger Beer.

Av:
    Rattnalle
    Kneecap skrev:
    Rattnalle skrev:

Tjena!

Gurka och svartpeppar är väl en vedertagen kombo. Frågan är om en GT fortfarande är en GT när man kryddar den med massa olika saker? Jag hävdar att så inte är fallet.
    Jämför Fidel Castro med Dark & stormy. Det som skiljer är att den ena är med Ginger Ale och den andra med Ginger beer, vilket mer eller mindre bara är en skillnad i styrka på smaken. Det finns ju Ginger Ale som är starkare än vissa Ginger Beer.
    Det är en vedertagen kombination med Hendricks men inte med annat, vad jag sett iaf.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Alex Supertramp
    Rattnalle skrev:
    Kneecap skrev:
    Rattnalle skrev:

Tjena!

Det är en vedertagen kombination med Hendricks men inte med annat, vad jag sett iaf.

Ja, får nog hålla med. Skillnad i garnering och kryddning är nog fortfarande inom ramarna. Om man däremot byter spritsort eller tar annat virke än tonic water så är vi kanske inne på en annan drink. Och gurkan är väl vid det här laget vedertagen.

Av:
    Bikzz
    Det behövs inga specialare, det är väl bara procenten som spelar någon roll ?
    Gillade Singapore Sling ! Självklart så har jag varit på Raffles Hotel och provat orginalet !
    https://sv.wikipedia.org
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-16 13:43 av Bikzz.

Av:
    Alex Supertramp
    Bikzz skrev:
    Det behövs inga specialare, det är väl bara procenten som spelar någon roll ?
    Gillade Singapore Sling ! Självklart så har jag varit på Raffles Hotel och provat orginalet !
    https://sv.wikipedia.org

Nu resonerar du väl ändå lite paradoxalt? Om det bara är yrseln som spelar roll skall man väl inte checka in på ett av världens mest kända hotell i en annan världsdel och sen beställa en dyr drink med sjukt många ingredienser?

Själv tar jag en Bahama Mama på balkongen och har cyklat så kort idag att det inte ens var lönt att starta strävan, men det blir en GT efter maten. Lovar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-16 21:01 av Alex Supertramp.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Skånska spritfabriken vet hur man gör! Det här är ruskigt bra.

IMG_20190714_181423_273.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-16 21:01 av Kneecap.

Av:
    marr
    Gammal jävla tonic! :p
    IMG_20190716_212045.jpg

Av:
    Alex Supertramp
    marr skrev:
    Gammal jävla tonic! :p

Fint där. Fentimans kan jag tycka är lite parfymig, men kanske att Fever Tree är lite för lik vanlig sosse-tonic när den inte är lika svår att få tag på längre.

Av:
    matz 1
    GT är sååå 70 tal... ;)

Av:
    marr
    Sambon kom hem med två nya gins att testa.
    En lokal och en, ja, rosa.
    IMG_20190716_221741.jpg

Av:
    ooms
    marr skrev:
    Den rosa ser lite fjollig ut, men det står ju det på flaskan också...

Av:
    marr
    ooms skrev:
    marr skrev:
    Den rosa ser lite fjollig ut, men det står ju det på flaskan också...

Exakt!

Av:
    Alex Supertramp
    matz 1 skrev:
    GT är sååå 70 tal... ;)

Vad dricker du då? Te?

Av:
    moros
    Fördrink! Semester! Kanske lite väl citron-ig och lite lite tonic-ig, men frisk! #thinlemonslices
    20190717_191331.jpg

Av:
    marr
    Ja dricker whiskeysour,den har ingen tråd.... :p

Av:
    Alex Supertramp
    Whiskey Sour är en härlig drink, men man får den ofta för söt kan jag tycka. Drack dock en på Avalon i Gbg som var gjord på Ardbeg (!). Sånt kräver sin bartender och bra citrusbitters för att inte bli fimp i citrongrogg-smak.

Fast nu hamnade vi ju OT...

Av:
    marr
    Var ju tvungen att testa ett stänk bitter.
    Inte alls dumt :) ska man utöka barskåpet med andra bitters?

IMG_20190718_200820.jpg

Av:
    dnleriksson
    Faan Marr, du måste ju lagt hela semesterkassan på Gin, Tonic och tillbehör snart 😄

/Daniel

Av:
    marr
    dnleriksson skrev:
    Faan Marr, du måste ju lagt hela semesterkassan på Gin, Tonic och tillbehör snart 😄

Haha, nä. Men nästan :D

Av:
    toshiba
    marr skrev:
    Grapefruit-bitter rekommenderas

Av:
    Alex Supertramp
    toshiba skrev:
    marr skrev:
    Grapefruit-bitter rekommenderas

Grape är ju bra till det mesta. Tänk hur mycket bättre en Hemingway Daquiri är än en vanlig (även bortsett dubbla romen och de ekivoklitterära övertramp man sysslade med när en sån inledde varje måltid strax innan man köpte sin gubb-Bianchi och sen succesivt övergick till tanken på hur kul det är att cykla över stenhällar och barriga stigar i skogen medan solen fortfarande stiger ute över Laholmsbukten och man möts av morgonjoggorskorna och bagerituristerna strax innan Jansa Brygga längs kåte Prins Bertils stig) dito.

Har man däremot svårt att få tag på bra grape fruit bitters kan jag tipsa om vanliga Angostura Orange, och - som marr (sic.) skrev - originalet är ju ändå ett stänk vanlig Angostura i en helt ordinär GT. Helst på Cpt Tony’s i Key West som var Sloppy Joe’s på den tiden Old Papa frekventerade ön.

Drinken på bilden är en helt vanlig sosse-GT toppad med stranddagens överblivna citron-Snapple, och som vanligt är det inte MTB-killen i filmen (26k blandad terräng idag innan stranden och kvällskubb med bärs innan middan med sydfranskt vin och nämnda drink fast i plural) som skrivit brevet.

Sa jag skål?

3505527E-460E-4D65-B602-D5AC12C00E66.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in