• Mobil eller cykeldator?

Av:
    Mrgud
    Hej

Vilket föredrar ni? Har kollat på Polar V650 HR och tycker den skulle passa mig bra. Men allting laddas ju upp till Strava ändå. Så varför inte använda mobilen direkt.

Vad säger ni?
  • Re: Mobil eller cykeldator?

Av:
    NickPick
    Mobil är sämst. Dator är bäst.
    Vill man inte ha karta kan en bra klocka vara trevligt. Den kan man ha på sig till vardags och vid tex löpning.

Barometrisk höjdmätning är ett måste för många inklusive mig.

Av:
    GustafH
    Mobilen funkar bra men batteriet tar slut fort. Min V650 är tre år gammal och går lätt 12 timmar på en laddning. Det innebär också att jag har en mobil med batteri i med mig om jag skulle behöva ringa nån. Sen är V650:n betydligt exaktare när det kommer till GPS och höjdmätning.

Av:
    Mycketvillhamer
    Hade jag ersatt mind Edge 1000 med något så hade det nog blivit en Edge 530.

Av:
    Mrgud
    Tackar för snabba svar.
    Vad säger ni om Polar vs Garmin. Är det smaksak eller finns det stora skillnader?

Av:
    Jensen
    Helt klart dator. Oftast bättre gps, gjord för ändamålet, tåligare och smidigare.

Angående polar vs garmin. Garmins mjukvara har jag ju lite svårt för (alltid något som buggar), men samtidigt så kan jag tycka att polar hamnat på efterkälken. V650 börjar ju bli ”gammal”.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Mrgud
    Jag tycker detsamma med V650 också men å andra sidan kostar den ju inte så mycket som många andra gör.

Av:
    bonbon
    Garmin är ju typ dyrare än allt annat men har oftast lite bättre finish på själva hårdvaran.

Av:
    Karikari
    Garmin ftw i alla lägen,

Av:
    GustafH
    Jag kör V650 sedan tre år och när det är dags att byta kommer jag kolla främst på Polar eller Wahoo. Inget gör mig så frustrerad som att köpa dyra saker som inte funkar och Garmin verkar onekligen falla i den kategorin (https://www.dcrainmaker.com/2019/06/competitor-software-instability.html). Jag har heller inget behov av hundratals funktioner som inte funkar ordentligt, bättre med några få som faktiskt funkar bra och V650:n funkar bra och kommer få gå nåt år eller två till innan jag funderar på att byta.

Av:
    NotReallyGunde
    efter att ha kört Superrandoserien med telefon vilket iofs funkat fint överlag siktar jag på en Element Bolt.
    Främst för att ha telefonen som backup och kunna kommunicera med.
    Råkade ut för batteritorsk då det kommit fukt i laddkontakten så den tog inte laddning från batteripacket.
    Men allt beror ju på hur länge man cyklar.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Mrgud skrev:
    Tackar för snabba svar.
    Vad säger ni om Polar vs Garmin. Är det smaksak eller finns det stora skillnader?
    Av dom två så hade jag valt wahoo

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    CW
    Om du kör med mobilen så får du senare veta att du rullat i 138 kmh. Loggar pendlingen till och från jobbet med mobilen och Strava-appen flippar alltid ur här och var, särskilt under broar. Man ska alltid vara skeptisk om någon har ett KOM där den loggat med mobil alltså.

Av:
    Alex Supertramp
    IPhone och gratisstravan funkar ypperligt för alla utom eliten. Och du känner i låren om det varit en bra runda.

"It's all about the bike..."

Av:
    OrjanX
    En Garmin cykeldator med stor färgskärm. Syns i solsken. Trailforks stignät att cykla efter. Dessutom med bra kraschgaranti.

Thick.png

Av:
    johfo
    OrjanX skrev:
    En Garmin cykeldator med stor färgskärm. Syns i solsken. Trailforks stignät att cykla efter. Dessutom med bra kraschgaranti.
    kikade lite på det där..vore ju smidigt med en liten kartenhet på styret så man slipper ta upp telefonen hela tiden när man letar nya spår i områden man inte hittar så bra i.
    i videon på trailforks webbsida laddar han upp en enda stig/rutt.
    Kan man ladda upp alla inlagda stigar i ett område på ett enkelt sätt? Jag brukar oftast inte bestämt innan vart vi ska ta vägen utan tar nåt som ser kul ut i verkligheten och sen hamnar vi där vi inte tänkt och så ska man hitta vidare...och sen vill man veta var man var för att försöka lära sig hitta...är Edge520+trailforks nåt att ha för det tänket? Är kartbilden/skärmen tillräckligt stor och handhavandet tillräckligt smidigt för att det ska gå att "se sig omkring" och sen fortsätta cykla och se när korsande stigar kommer så man kan välja väg med kartans hjälp?

Av:
    Bengt-re
    johfo skrev:
    OrjanX skrev:
    kikade lite på det där..vore ju smidigt med en liten kartenhet på styret så man slipper ta upp telefonen hela tiden när man letar nya spår i områden man inte hittar så bra i.
    Kan man ladda upp alla inlagda stigar i ett område på ett enkelt sätt? Jag brukar oftast inte bestämt innan vart vi ska ta vägen utan tar nåt som ser kul ut i verkligheten och sen hamnar vi där vi inte tänkt och så ska man hitta vidare...och sen vill man veta var man var för att försöka lära sig hitta...är Edge520+trailforks nåt att ha för det tänket? Är kartbilden/skärmen tillräckligt stor och handhavandet tillräckligt smidigt för att det ska gå att "se sig omkring" och sen fortsätta cykla och se när korsande stigar kommer så man kan välja väg med kartans hjälp?

520 saknar pekskärm och det tycker iaf jag är till ganska stort men om man skall använda karta mer aktivt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Mycketvillhamer
    johfo skrev:
    OrjanX skrev:

På min edge 1000 gör jag precis så. Då lägger man bara in ett gäng rutter och väljer ”Always show on map” på enheten. Då får man ett litet stignätverk man kan trampa runt på.

Av:
    OrjanX
    Skärmen på en Edge 1030 är 3.5 tum. Det är fortfarande en bra bit ifrån en högupplöst 27 tums wide screen på hemma-PC:n. Visst går att panorera runt för att se sig omkring men mest är den ett bra stöd för minnet när du är ute och cyklar. Trailforks stignät är en overlay (lägger sig ovanpå befintliga karta) och en länk finns på Trailforks Sveriges Facebooksida.
    https://www.facebook.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-12 18:43 av OrjanX.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in