• Domningar i ben/fot

Av:
    Brato
    Hej!
    Som ämnesraden säger så handlar det om domningar.
    Kan säga att jag cyklade till jobbet i 5 år, ungefär 8 månader per år och 30km varje dag, detta var 2012-2017.
    Efter min semester så skulle jag börja cykla igen, men då började få domningar i min högra fot,det var inte så mycket i början, sen blev det mer ju mer jag cyklade, jag fick ge upp till slut och hamnade i en lite depression eftersom cykling var ett av mina favorithobbies.
    Domningarna försvann efter några dagar och allt blev bra igen, men jag vågade inte cykla.
    jag böjrade med gym, marklyft/knäböj bland annat utan problem, inga domningar.

Jag började testa att cykla igen i måndags, då var det totalt 36km, det kändes lite men inte super mkt, fortsatte cykla i tisdag och det kändes mer då.

Jag märkte att domningarna blev mindre när jag tog av mig skorna på jobbet, men jag känner att det är pga sadeln som säkert trycker på en nerv.

Är det någon som har samma symptom?
  • Re: Domningar i ben/fot

Av:
    C-dale
    Har du provat bredare skor? Ortopediska inlägg ?

Av:
    Raggamuffin
    Jag tror du ska prova byta sadel.

// Muffin

Av:
    geologen
    Jag får domningar i vänster stortå när jag cyklar. Har inte lyckats reda ut om det beror på nervkläm uppe i ryggen, i höften eller nere i själva foten. Eftersom jag tycker jag har ett kraftigt tryck på stortåledens knöl undertill, så är det kanske där. Efter påskhelgen kom känseln inte tillbaks i ena halvan av stortån, så nån nerv har väl dött helt nu...

Sadeln kan nog inte komma åt nån nerv, men det är troligt att sittställningen påverkar. Se om du kan justera sittställningen så du får en öppnare höftvinkel. Kanske skulle det vara idé att gå till en kunnig person för att göra en s k "bike fit", dvs en koll och justering av sittställningen. Men här finns det nog tio oseriösa på varje seriös ("bike fitter" är inte direkt en skyddad yrkestitel...), ungefär som en PT i dag kan vara allt från totalt skräp till superkunnig. Så välj med omsorg!

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fotbäddar är en lösning. Kanske inte på just ditt problem.

Av:
    lundatok
    Har du kollat om du har något problem med ryggen?

Av:
    Lejon
    Börja med att byta skor och/eller sula och/eller pedal.

Av:
    glitch
    Jag har känsliga fötter för domningar, det som funkat för mig är:
    - rätt skor, Specializeds skor är de som funkar bäst för mina fötter, där är skons anläggningsyta lite vinklad.
    -noggrann justering av SPD klossen så att benet och knävinklar faller naturligt och foten har en naturlig position samt att man har en position på klossen som sprider trycket. Står jag rakt upp och ned så är fötterna utåt vinklade och jag lägger tryck på utsidan av foten. Så jag får vinkla klossarna för att imitera denna position samt skjuta klossen lite inåt fotvalvet för att inte allt tryck ska hamna ytterst på foten som då ger ont.
    - sadelhöjd, sadelform samt sadelposition fram / bak och även lutning är alla faktorer som påverkar hur trycket belastar fötterna och ger olika symtom / domningar.

Väljer du att göra en bikefit ska du göra det hos någon som verkligen är kunnig inom det biomekaniska för att hen ska kunna hjälpa dig med dina problem och förutsättningar.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Av:
    Brato
    Vill börja med att tacka alla för era underbara svar.

Jag läste i en artikel att en läkare berättade att man ska ta detta seriöst, eftersom man kan få död på nerverna och tom ha kvar permanent känsla.

Men jag kan tänka mig testa skor iaf, jag använder mjuka sneakers typ, inga cykelskor.
    Det med fotbäddar lät intressant.
    Men jag har nästan en känsla att det kommer från höften där man har kontakt med den hårda sadelytan.

Av:
    glitch
    Brato skrev:

Jag läste i en artikel att en läkare berättade att man ska ta detta seriöst, eftersom man kan få död på nerverna och tom ha kvar permanent känsla.

Men jag kan tänka mig testa skor iaf, jag använder mjuka sneakers typ, inga cykelskor.
    Men jag har nästan en känsla att det kommer från höften där man har kontakt med den hårda sadelytan.

Förstår inte riktigt vad du menar med att höften har kontakt med sadelytan? Du ska sitta på sittbenen, dessa är rätt tåliga och det är därför bra utformade cykelsadlar avsedda för aktiv cykling under längre tid är rätt så "hårda" i alla fall ur gemene mans perspektiv.
    Försök gärna förklara vad du menar med bäckenet. Om du cyklar med gympaskor så är dem alldeles för mjuka till att börja med för aktiv cykling. Sen är det ju så att kroppen förändras hela tiden, en sittställning som funkade för ett par år sen när du är aktiv kan vara för tuff idag om du inte hållit igång under tiden.
    Känns som det finns mycket att titta närmare på.
    Ta gärna en bild rakt från sidan när du sitter på cykeln med pedalerna horizontellt som om du skulle cykla så kanske vi kan komma med lite konktreta tips utifrån det.

-= Säljes Öhlins RXF 36 Evo 29" 160=-
    https://happyride.se

Av:
    Lejon
    Brato skrev:

Jag tycker inte vi ska krångla till detta: mest sannolikt är ändå att problemet är lokalt i fot pga mjuka och undermåliga skor för cykling. Köp tillräckligt styva cykelskor i rätt storlek och testa - troligen försvinner besvären.

Av:
    Foss
    Om du vill köra med vanliga skor, köp iallafall ett par med en styv sula typ haglöfs låga vandringsskor. Dom kör jag med annars blir det som du skriver

Av:
    Fetis
    Inte helt ovanligt med problem med ischiasnerven vid cykling. Själva nerven är lika stor som ditt lillfinger. Så oavsett om man sitter på sittbenen eller inte kan nerven komma i kläm. Vilket ofta ger diffusa symtom som domningar i fot respektive vadmuskel.

Av:
    Lucifer
    Fetis skrev:
    Inte helt ovanligt med problem med ischiasnerven vid cykling. Själva nerven är lika stor som ditt lillfinger. Så oavsett om man sitter på sittbenen eller inte kan nerven komma i kläm. Vilket ofta ger diffusa symtom som domningar i fot respektive vadmuskel.

Intressant svar, då jag själv har problem med domningar. Framförallt i vänsterfoten, men får ibland även i högerfoten. Detta inträffar varje gång jag cyklar efter ca 15-20 km.

Någon som har en lösning på problemet?

Av:
    Lejon
    Lejon skrev:
    Brato skrev:

Jag tycker inte vi ska krångla till detta: mest sannolikt är ändå att problemet är lokalt i fot pga mjuka och undermåliga skor för cykling. Köp tillräckligt styva cykelskor i rätt storlek och testa - troligen försvinner besvären.
    Jag citerar mig själv lite självgott eftersom det tydligen var värt att upprepa. (Hjälper det inte med andra skor kan man ju tänka vidare....)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in