• Problem med att ställa in Apex x1 bakväxel

Av:
    tangerine
    Försöker ställa in bakväxeln på min cykel men får inte riktigt till det.
    Har följt Park Tools videoguide och tycker jag lyckats ställa in L-skruv och indexeringen bra dvs kan växla fint från minsta kransen upp till näst största.
    Men sen när jag ska upp på största kransen och ställa in H-skruven så blir det inte bra. Börjar med att skruva in H-skruven för mycket och sedan skruva ut den tills jag kan växla upp på största kransen. Men hur jag sedan än försöker justera så blir det väldigt mycket oljud när jag trampar och så fort jag växlar ner från största hoppar den direkt två steg nedåt. Övriga växlar funkar fortfarande fint dock.

Vad gör jag för fel tro?
  • Re: Problem med att ställa in Apex x1 bakväxel

Av:
    Fjärdebrunn
    Är kedjan väl kort?
    På min Forceväxel med 28t på största låter det lite på största.
    Har du använt vajerjusteringen (justeringen på väg in i växeln) och lyssnat in så kedjan går så smooth den kan?
    Min erfarenhet är att SRAM ska ställas så den lätt hoppar upp på större drev.

Av:
    tangerine
    Hm, cykeln är helt ny, har inte kollat längden på kedjan men ja kan ju vara så att den är för kort.
    Yes, har använt vajerjusteringen och det går smooth på samtliga kransar förutom största då.

Av:
    ambientzz
    Ta av kedjan. Kolla bakifrån att översta "jockey wheel" ligger rätt vid varje växel. Kanske böjt växelöra/bakväxel?

Av:
    tinkerbell
    ambientzz skrev:
    Ta av kedjan. Kolla bakifrån att översta "jockey wheel" ligger rätt vid varje växel. Kanske böjt växelöra/bakväxel?
    Har hört från SRAM att kedjan ska ligga på när man justerar in läge i sidled.

Av:
    mr.morango
    Är b skruven korrekt ställd? Ofta viktigare på växlar med singelklinga fram att ha b skruven fint justerad.

Av:
    tangerine
    Tack för alla tips! Ska gå igenom dem när jag har cykeln framför mig igen så får vi se hur det går sen. :-)

Av:
    tangerine
    Kollade inställningen av b-skruven och den var inte korrekt inställd. Så fixade det men grundproblemet kvarstod.
    Gjorde om alla inställningar från grunden och märkte då att när jag var uppe på största kransen och skulle ställa in limit-skruven så hade jag inte "klickat" igenom alla växlar. Klickade en gång till och efter det gick det att ställa in fint. Noob-misstag antar jag. :-)

Av:
    d_anders
    Kommer du upp till största med ett klick kvar så är växelvajern på tok för hårt spänd och troligtvis kommer du inte komma ner till det minsta.

Av:
    tangerine
    Hm okej men nu kan jag ju växla från minsta kransen och upp till största och tillbaka hela vägen. Kan vajern fortfarande vara för spänd? Finns det något tips på hur man får korrekt vajerspänning?

Av:
    zodah
    tangerine skrev:
    Hm okej men nu kan jag ju växla från minsta kransen och upp till största och tillbaka hela vägen. Kan vajern fortfarande vara för spänd? Finns det något tips på hur man får korrekt vajerspänning?

Om du kan växla mellan alla kransar utan att det hoppar upp av sig själv eller inte växlar ner (tyngre) efter ett klick - dvs korrekt inställd så är vajerspänningen rätt.
    1. ändlägena
    2. genom att skriva ut eller in justerskruven vid vajern så ställer du in korrekt vajerspänning - då går alla växlar i och ur korrekt.

Allt klart och du kan dra ut och cykla i det fina vädret.

(jag tycker alltid framväxeln är jobbigare)

-------------------------------------------------

THE MAXIMUM SMOOTHNESS

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in