• Hålla koll på svärfar, billigaste lösningen?

Av:
    Foss
    Svärfar har börjat hoja själv vilket är kul. Normalt sett är det jag som drar iväg. När man är hemma och väntar blir jag lite nervös och skulle vilja se vart han är så han inte kört omkull eller annat tok. Han är inte intresserad av puls eller fart eller data om sin ride så att köpa en typ wahoo elemnt till honom vore att slänga pärlor till svinen. Finns någon enklare typ av cykeldator som kan kopplas samman med telefonen och på så sätt visa vart han är och helst av allt visa om han kört ikull och varna?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-25 15:03 av Foss.

• Re: Hålla koll på sambon, billigaste lösningen?

Av:
    Berk
    GPS på mobilen funkar väl när mobilen är i fickan, eller? Så man behöver bara en app eller location sharing.

Av:
    Plush
    Iallafall när hon vurpat finns ju.. Specialized har ju sin ANGI i sina hjälmar som kan ringa efter hjälp och ge koordinater.

Av:
    Raggamuffin
    Strava appen fixar väl det?

// Muffin

Av:
    moros
    Strava Premium (Summit) så fungerar väl Beacon i Strava-appen? På Android vet jag att det finns någon gratisapp som rapporterar tracking i realtid. Google maps och Apple har ju också funktionen, men tillförlitlighet på denr sådär ibland, framför allt om GPS är lite sådär. Ingen av dessa är kopplade till att man vurpar dock

Av:
    moros
    moros skrev:
    Strava Premium (Summit) så fungerar väl Beacon i Strava-appen? På Android vet jag att det finns någon gratisapp som rapporterar tracking i realtid. Google maps och Apple har ju också funktionen, men tillförlitlighet på den är sådär ibland, framför allt om GPS är lite kass eller om telefonen vill spara energi. Ingen av dessa är kopplade till att man vurpar dock

Av:
    Stumpy
    Hur håller sambon koll på dig?

Av:
    Slama
    Svevia har en gratis-app för ensamarbete. Skickar ut larm med senaste position till förvalda kontakter efter en inställd tid, dock inget som känner av att man ramlar. Har ej testat men laddat ner och kollat.

Läste om den då en kille kört på tok i nått DH-spår för nått år sedan, han va själv och låg en stund innan han kunde ordna och larma om jag minns rätt.

Av:
    K
    Hitta vänner i iPhone!

Av:
    ForesterGuy
    Stumpy skrev:

I hemlighet? ;-)

Av:
    Raggamuffin
    Stumpy skrev:

I mitt fall har jag en Garmin som skickar en länk var gång jag startar något.

Hon kan inte vara intresserad av en träningsklocka? Förstår om cykeldator kommer längre ner på hennes lista.

// Muffin

Av:
    Foss
    Stumpy skrev:

Jag har en Elemnt men hon är som sagt inte intresserad. Ska prova det där ”hitta vänner” då vi båda har iphone. Tack för tipsen, finns lite att kika på.

Av:
    Berk
    Stumpy skrev:

Och på stigen.
    Var största problem är att min sambo kör fel när jag och min son kör drar iväg för första gången på krångliga stigar i Hellas. Enklaste lösningen är att inte dra iväg när sambon kör stigen för första gången, men det är svårt att få en 5-åriga att bromsa i.

Av:
    lundatok
    Glympse?

Av:
    Luke72
    Road id? Finns på Appstore
    ROAD iD av Road ID Inc. https://apps.apple.com

Av:
    NickPick
    Foss skrev:
    Stumpy skrev:

Jag har en Elemnt men hon är som sagt inte intresserad. Ska prova det där ”hitta vänner” då vi båda har iphone. Tack för tipsen, finns lite att kika på.

Kan hon inte låna din då? Man behöver ju inte använda den. Räcker ju att den är igång.

Av:
    thomalin
    Plush skrev:
    Iallafall när hon vurpat finns ju.. Specialized har ju sin ANGI i sina hjälmar som kan ringa efter hjälp och ge koordinater.

Sökte lite info om hjälmar med Angi, många marknadsför att man får ett år gratis Specialized superduper-app när man köper hjälm. Så det tolkar jag som att det sen kostar något, men vad? Alla har mycket effektivt i så fall lyckats missa den detaljen i säljsnacket... eller är det gratis? Är det något annat man får på köpet?

Är inte intresserad av ytterligare en app som skall synka, uppdateras, strula....

Av:
    paxel
    thomalin skrev:
    Plush skrev:

Sökte lite info om hjälmar med Angi, många marknadsför att man får ett år gratis Specialized superduper-app när man köper hjälm. Så det tolkar jag som att det sen kostar något, men vad? Alla har mycket effektivt i så fall lyckats missa den detaljen i säljsnacket... eller är det gratis? Är det något annat man får på köpet?

Är inte intresserad av ytterligare en app som skall synka, uppdateras, strula....

Sedan nån månad så är det ingen abonnemangsavgift för angi/ride app utan det är bara hårdvaran som kostar. Det går att bara köpa sensorn och montera på en hjälm du redan har.
    Däremot så behöver du Specialized ride-appen för att det ska funka. Den är allt annat än super-duper även om den börjar bli bättre.

--------------------------------------------------------
    I leran är alla cyklar bruna.

NNNN

Av:
    Foss
    NickPick skrev:
    Foss skrev:
    Stumpy skrev:

Kan hon inte låna din då? Man behöver ju inte använda den. Räcker ju att den är igång.

Jaså? Ser man vart den är bara den är igång? Det var ett bra tips! Jag vill ju inte gärna att hon tar alla segment så jag är chanslös sedan :) Hon kanske uppskattar hastighetsmätaren om hon bara får köra med det ett tag :)

Av:
    h.g.j
    Såg att Strava har nu så man bara kan välja "safety" paketet, i praktiken är det väl bara beacon funktionen, men tror det var strax över 200kr på helår. Har för mig att det varit runt 500kr tidigare när man varit tvungen att ha hela kitet för att komma åt funktionen.

Endomondo livetrackar gratis. Men båda behöver registrera sig för att man ska kunna använda det som du önskar tror jag.

/Kalle

Av:
    Fjärdebrunn
    Hitta min iPhone och familjedelning.
    Så håller vi koll när 13-åringen fladdrar runt på kvällarna.

Av:
    marr
    Foss skrev:
    NickPick skrev:
    Foss skrev:
    Stumpy skrev:

Jaså? Ser man vart den är bara den är igång? Det var ett bra tips! Jag vill ju inte gärna att hon tar alla segment så jag är chanslös sedan :) Hon kanske uppskattar hastighetsmätaren om hon bara får köra med det ett tag :)

Nä, de gör man inte. Du måste ha gps igång, vara kopplad till en telefon osv. Vet inte hur suuntos trackinf fungerar riktigt, eller om de har featuren ens. Men de får man väl anta.

Av:
    katten
    Whatsup har tracking inbyggt i sig som frun använde för att hålla koll på mig. Kräver att man slår på funktionen varje gång bara.

Har nu Wahoo istället men den måste man ju också starta (fast är lite enklare).

/A

Av:
    jolov
    det här är antagligen bland det enklaste om ni har iphone redan. https://www.imore.com

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Flexi-koppel.

Av:
    Ridley
    Whats APP, gratis och funkis

---------------------------------------------------------------
    Do not act like you are not impressed.

Av:
    Konsensus
    Bra förslag ovan, bara att välja, men en lösning om det funkar, cykla tillsammans. Så var det hos oss, till slut fick jag med mig min fru på turer på hennes premisser, riktigt trevligt att för en gångs skull umgås i samma sport/motion, senare fick en god vän till henne blodad tand och köpte sig en mtb, nu har mycket löst sig i cykelkompisfrågan.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    kais01
    obehaglig tråd. 1984 är här.

med det menar jag inte den tekniska utvecklingen i sig, utan att folk utan frågor tycks acceptera att vara spårningsbara 24/7.

naivt, och inte så bra i en hel räcka länder jag kan komma att tänka på.

en sambo i skogen kan väl ringa själv om hon får problem. att sedan sos vid behov kan spåra en mobil är en annan sak.

Av:
    Kewken
    Vi brukar använda oss av Google Maps platsdelning. Ska jag köra två timmar aktiverar jag fyra typ. Då kan man enkelt gå in och se vart den andra befinner sig. Har inte pricken flyttat sig nån minut senare kan man ringa (eller kolla så den inte är vid det lokala vattenhålet ?).

Enkelt, smidigt och gratis.

Av:
    mankis
    Kör också Whatsapp som några nämnt tidigare, gratis, bra funktion men kräver att man delar innan drar iväg.

- 29" ännu en fluga precis som skivbroms, internet och tävla på motionslopp -

Av:
    Foss
    kais01 skrev:

med det menar jag inte den tekniska utvecklingen i sig, utan att folk utan frågor tycks acceptera att vara spårningsbara 24/7.

en sambo i skogen kan väl ringa själv om hon får problem. att sedan sos vid behov kan spåra en mobil är en annan sak.

Inte 24/7, det rör sig om en timme. Det finns väl något mellan ringa själv och SOS spårning också, det är det jag är ute efter.

Av:
    Berk
    kais01 skrev:

Det berör. För två veckor sen gled min sambon åt sidan av en brant häll för att tunna jordtäcket lossnades och fick cykeln ovanpå sig. Hon skrek, man jag var för långt bort. Till slut lyckades hon att tar sig upp (nästan utan skador).

Men håller med om inte vara spårningsbart 24/7.

Av:
    Gurra
    Att min fru ser var jag är kan jag välja on eller off.
    Kolla in https://myactivity.google.com
    Så ser ni allt som Google vet om var du är.

Back on topic:
    Apple watch har ju fall-känning (inte så billig dock)

Jag ger frun en färdplan med namn på de stigar jag tänkt köra och hur länge ungefär.
    Sen har vi ”hitta vänner” på i fruktluren.

Av:
    NLC
    Konsensus skrev:
    Bra förslag ovan, bara att välja, men en lösning om det funkar, cykla tillsammans. Så var det hos oss, till slut fick jag med mig min fru på turer på hennes premisser, riktigt trevligt att för en gångs skull umgås i samma sport/motion, senare fick en god vän till henne blodad tand och köpte sig en mtb, nu har mycket löst sig i cykelkompisfrågan.

Efter en egen incident där jag blev liggande själv i skogen en söndagsmorgon kl 7 har jag mer och mer funderat på om det ändå inte är mycket smartare att cykla med fysiskt sällskap än virtuella säkerhetsfunktioner.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Foss
    Jo tillsammans är ju det bästa men har man två små barn så är dom tillfällena rätt sällsynta. Man får cykla när det dyker upp en lucka helt enkelt. Att då försöka synka den luckan med en lucka hos någon cykelkompis är mission impossible.

Jag själv brukar cykla en del i Watopia, då vet alla vart jag är hela tiden :)

Har beställt två sånna där hjälmgivare från Specialized. Det blir nog en bra lösning.

Av:
    DarthVidar
    kais01 skrev:

+1

Nu framgår det väl inte hur önskvärt detta är från din sambons håll men att en vuxen människa vill hålla koll på en annan vuxen människa för att se om hon "kört omkull eller annat tok" ger mig kalla kårar. Hon är väl inget litet barn? Följ med om du nu är så orolig och vill hon cykla själv så ffs "give her some space"! Att du inte kan härbärgera din oro är ditt bekymmer inte hennes.

Rent statistiskt är hon för övrigt minst säker i sitt eget hem, är det inte lika bra att operera in en spårsändare med en gång?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-25 10:19 av DarthVidar.

Av:
    Luthman Photography
    Jag har sytt in en liten gps-sändare i flera av min sambos skor. Det fungerar jättebra. Sändarna är lätta att köpa på ebay och kostar inte så mycket. Det kan vara lite pilligt att byta batterierna, men det går hyfsat enkelt om man syr smart.

Av:
    Allroad
    Låsa in kärringen i lämpligt förråd/källare är väl billigast?

Sitta och övervaka ens sambo / barn, vad är det för fel på folk?

Av:
    Konsensus
    Det handlar väl inte om övervakning i den bemärkelsen som nämns från vissa, det handlar väl i detta fall att ha "koll" av ren respekt, förtroende, säkerhet och väl mening. Jag cyklar ofta själv och ibland i brötiga delar i skog. Jag lämnar alltid en rapport var jag cyklar och hur lång tid det ungefär tar. Det ger mig en trygghet att bli hittad om olycka skulle ske, vilket är lätt hänt. Skulle jag avvika från tänkt rutt, då meddelar jag det. Om vi är flera som cyklar, då är läget annat, då är tidsaxeln bara intressant. Men visst, vissas självbild av förtroende och ha koll kanske är i symbios med kontroll och äganderätt.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    Pastor Hannes
    Jag har svårt att se all skräck över att ens fru kan se en. Själv vill jag att någon vet var jag är om jag av okänd anledning inte är medveten.

Jag tränar ofta väldigt sent på ställen där det är väldigt osannolikt att någon befinner sig vid den tiden. Att spåra en mobilsignal via triangulering som SOS kan göra är ofta ett ganska kass metod. Det kan säga vilken skog jag är i men inte mer. Tuppar jag av på vintern har jag definitivt frusit ihjäl innan någon hittar mig. En gps signal anger var jag är på 5 meter när.

Jag är inte unik på något annat sätt så troligen är jag inte unik vad det gäller detta. Om någon vill bli spårad av en anhörig så måste väl detta vara ok utan att börja yra om 1984?

Vi använder hitta vänner på iPhone.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-25 11:10 av Pastor Hannes.

Av:
    Luthman Photography
    Pastor Hannes skrev:
    Jag har svårt att se all skräck över att ens fru kan se en. Själv vill jag att någon vet var jag är om jag av okänd anledning inte är medveten.

Jag tränar ofta väldigt sent på ställen där det är väldigt osannolikt att någon befinner sig vid den tiden. Att spåra en mobilsignal via triangulering som SOS kan göra är ofta ett ganska kass metod. Det kan säga vilken skog jag är i men inte mer. Tuppar jag av på vintern har jag definitivt frusit ihjäl innan någon hittar mig. En gps signal anger var jag är på 5 meter när.

Jag är inte unik på något annat sätt så troligen är jag inte unik vad det gäller detta. Om någon vill bli spårad av en anhörig så måste väl detta vara ok utan att börja yra om 1984?

Vi använder hitta vänner på iPhone.

Nej, vill man kunna hitta sin partner innan denne avlider av vurpa på träningspasset vill man också, så klart, veta exakt var hon/han är hela tiden. Gärna mot dennes vilja!

Av:
    Raggamuffin
    Läser folk bara den fantastiska rubriken och inte resten?

Cyklar ofta ensam på vintern i mörkret ute i skogen, då tycker jag det är bra med en tracking jag slår igång innan jag ger mig iväg. Det finns inga ord som jag hade kunnat använda för att min sambo ska begripa var jag ligger någonstans.

// Muffin

Av:
    SGS
    Det intressanta här är nog ändå huruvida sambon gett sitt godkännande till övervakningen eller inte.

Har hon önskat det själv? - Bara att köra på. Är det TS som önskar övervaka sambon utan att hon ens väckt frågan? - klurigare.

Själv hade jag aldrig gått med på dylika lösningar ens om jag blev tillfrågad hemifrån. Men det spelar ju ingen roll för TS såklart :-)

Av:
    Foss
    Jag har medvetet satt rubriken lite provokativt. Jag vill naturligtvis inte övervaka min sambo, bara få info om det är något som går på tok. Samma sak för mig, dvs min sambo kan följa mig och snart även få info om jag vurpar. Om nu Angi funkar som dom säger

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ