• Köpråd första cykel

Av:
    Denho486
    Hej på er

Nyss avslutat studierna och ska nu köpa mig en första mountainbike att pendla till jobb och gym med samt prova på lite i skog och mark för att se om jag tycker det är kul.

Har kollat runt lite ocb läst trådar och den generella uppfattningen jag fått är att undvika märken som Scott, Merida och Trek och istället beställa en cykel på internet.

Men vad ska jag ha? Min budget är 6000 kr men ju billigare desto bättre eftersom jag som sagt precis avslutat studierna.

Jag är 181 cm lång och väger 95 kilo.

Snälla hjälp en förvirrad nybörjare som inte har en aning om vad alla specifikationer innebär.
  • Re: Köpråd första cykel

Av:
    andreasjoh
    Jag köpte min första mtb förra sommaren. Köpte en white xc290 lte. Kostar typ 12k på xxl. Men dom kör ju ofta rätt stora rabatter. Tror jag gav 8-9 och de är mycket cykel för pengarna. Modellen under PRO borde du kunna få för din budget och de är inte så mycket som skiljer.

Är rätt lättcyklade stigar där jag bor och har den till stranden osv så jag är nöjd. En kompis köpte seriösare märke men av deras billigare och den är mycket tyngre och sämre växlar osv på och gav även mycket mer än mig

Av:
    DanielS
    Hur ser parkeringsmöjligheterna ut utanför jobb och gym? Tyvärr är ju stöldrisken något man får ta hänsyn till. Nu är en 6k cykel kanske inte det mest stöldbegärliga ut men även en ny billig mtb kan ju se dyr ut.

Problemet med att beställa på internet är ju att man bör veta ganska exakt vad man ska ha. Det är inte helt säkert att allt känns bra när man väl får hem cykeln. Ännu svårare är att veta om man tycker den är snygg i verkligheten, kan vara svårt att se färg och form från bilder på nätet.

Å andra sidan är det ju inte säkert att något som känns bra vid provcykling på en parkering utanför en affär fungerar i praktiken efter två timmar i sadeln.

Och vad som alltid brukar hända är att man efter några månader eller ett år vet vad man egentligen borde köpt. Så rekommendationen blir att försöka hitta något begagnat att börja med. Det är bästa sättet att få något för 6000kr som faktiskt håller för cykling i skogen. Efter ett halvår när du vet vad du egentligen vill ha kan du sälja cykeln utan att ha förlorat några större summor. Tänk på att du behöver en del kringutrustning också, hjälm (om du inte redan har en), ev. skor, kläder mm mm.

Av:
    Denho486
    Ja men jag ska inte köra någon seriösare skogs cykling utan mest efter stigar för motionens skull inge bergsklättring eller så. Försöker se det som en investering så man kan spara bränsle på korta sträckor som gymmet och jobbet.

Jag håller koll på begagnat marknaden hela tiden men dåligt utbud här uppe i norr 😅

Av:
    Mtz
    Det är inget fel på merida, Scott och andra kända "stora" märken. Vet man inte exakt vad man är ute efter så är marknaden och framförallt begagnat marknaden full av vettiga hojar från dessa märken.

Min erfarenhet (min egen och av vänner som börjar cykla MTB) och som föregående nämner är att första cykeln är ett felköp hur du än gör, särskilt om du inte riktigt vet hur och var du vill cykla. Eftersom att du inte har några referenser kommer det inte spela någon större roll om drivlinan är slx eller xt osv.. Det är svårt att hitta något som är avsevärt bättre eller mer prisvärt än något annat i prisklass om max 6 000 kr för en ny hoj.

Jag håller med föregående att köpa något begagnat för att komma igång och komma underfund med vilken typ av cykling du tycker är kul. En annan annan aspekt med MTB och just ställa dem på stan är att hjul och sadel sitter med snabbfästen och klåfingriga personer plockar gärna delar..

Hursomhelst, hoppas att du hittar något omgående så att du får komma ut i skogen under den härliga sommarsäsongen! Här är en liten instruktionsfilm iom hur man köper MTB. Jag har gjort alla stegen fram till cykel nummer tre hittills ;)

https://youtu.be
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 11:13 av Mtz.

Av:
    Denho486
    Åå tusen tack jag ska titta på den videon!

Jag har spanat lite på den här modellen men den känns inte så rolig att titta på att döma av bilderna iaf, också kändes vikten på 14.4 kilo i det tyngsta laget har sett cyklar nere på 13 kilo men det kanske har mindre betydelse? Vad tycker ni?

Men alla specifikationer med växel, kassett, framgaffel osv osv säger mig ingenting :/

https://www.outnorth.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 11:51 av Denho486.

Av:
    Danne K
    Precis som Mtz skriver så är det inget fel på Merida, Scott eller Trek.
    Det är inte märket på ramen som avgör om det är en bra cykel eller inte.
    De flesta märkena har cyklar i olika prisklasser, från lågbudget (som kanske inte är så bra) upp till svindyra.

Av:
    Jacke89
    Köpte en cube aim pro från bikester för 5600kr tänkt som "andra hoj" mot racern. Snabb leverans och inga konstigheter

Den funkar kanon pendlar till jobbet vid osäkert väder samt testat på lite stigar och skoterleder riktigt roligt med.

Den kan jag reka.

Av:
    Denho486
    Danne K skrev:
    Precis som Mtz skriver så är det inget fel på Merida, Scott eller Trek.
    Det är inte märket på ramen som avgör om det är en bra cykel eller inte.
    De flesta märkena har cyklar i olika prisklasser, från lågbudget (som kanske inte är så bra) upp till svindyra.

Okey jag förstår :)

Men vad kan ni säga om denna cykel?

Den är ju rejält prisnedsatt och verkar ha färre drev fram vilket om jag förstått det rätt ska vara bättre på en modern cykel?

Av:
    Denho486
    Jacke89 skrev:
    Köpte en cube aim pro från bikester för 5600kr tänkt som "andra hoj" mot racern. Snabb leverans och inga konstigheter

Den funkar kanon pendlar till jobbet vid osäkert väder samt testat på lite stigar och skoterleder riktigt roligt med.

Den kan jag reka.

Okey ja den har jag tittat lite på! :) och ser ju onekligen bra ut.

Hittade även denna i samma prisklass

Vad kan du säga som skiljer cube Aim pro och denna velova åt?

Av:
    SGS
    Denho486 skrev:

Jag har spanat lite på den här modellen men den känns inte så rolig att titta på att döma av bilderna iaf, också kändes vikten på 14.4 kilo i det tyngsta laget har sett cyklar nere på 13 kilo men det kanske har mindre betydelse? Vad tycker ni?

Men alla specifikationer med växel, kassett, framgaffel osv osv säger mig ingenting :/

Vikten har definitivt betydelse, men i denna prisklass får man vara nöjd om cykeln väger under 15kg.

Velovan (inget s.k seriöst cykelmärke), du kollar på är i övrigt en typisk lockvara riktad till konsumenter som inte riktigt vet vad de eftersöker. Den har hyffsat bra komponentgrupper (inkl. den för klassen obligatoriska XT-bakväxeltrimmet), men de verkar inte tillhandahålla någon geometritabell vilket gör det omöjligt att säga något om faktiskt storlek eller ämnat användningsområde. Ramen är det allra viktigaste på en cykel. Resten är lätt att byta ut om det ej passar ändamålet.

Med det sagt har du fått många bra råd redan. Det viktigaste är egentligen att cykla överhuvudtaget. Oavsett vad det nu blir för cykel. Att analysera ramvinklar eller växelreglage kan visserligen vara kul, men i praktiken spelar det ingen större roll i ärlighetens namn...

Av:
    Denho486
    SGS skrev:
    Denho486 skrev:

Vikten har definitivt betydelse, men i denna prisklass får man vara nöjd om cykeln väger under 15kg.

Velovan (inget s.k seriöst cykelmärke), du kollar på är i övrigt en typisk lockvara riktad till konsumenter som inte riktigt vet vad de eftersöker. Den har hyffsat bra komponentgrupper (inkl. den för klassen obligatoriska XT-bakväxeltrimmet), men de verkar inte tillhandahålla någon geometritabell vilket gör det omöjligt att säga något om faktiskt storlek eller ämnat användningsområde. Ramen är det allra viktigaste på en cykel. Resten är lätt att byta ut om det ej passar ändamålet.

Med det sagt har du fått många bra råd redan. Det viktigaste är egentligen att cykla överhuvudtaget. Oavsett vad det nu blir för cykel. Att analysera ramvinklar eller växelreglage kan visserligen vara kul, men i praktiken spelar det ingen större roll i ärlighetens namn...

Okey jag förstår

Jag vill såklart få så bra cykel som möjligt inom ramen för min budget även om det är en billig cykel. Därför jag frågar specifikt om komponenter osv. Om någon av er har ett bra förslag på en ny cykel eftersom någon begagnad inte verkar finnas tillgänglig nu så får ni gärna tipsa mig.
    Vet som sagt inte vad som är sämst eller bara dåliga komponenter om ni förstår vad jag menar.

Om jag har förstått det rätt så är det även en XC mtb jag ska titta på för mitt ändamål stämmer det?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 14:13 av Denho486.

Av:
    therealsib
    Vitus Nucleus kan ju vara en idé, kan endast beställas från Wiggle/CRC.
    Tror den billigaste versionen även kommer med luftgaffel, pluss att den antagligen kan ta en del stryk.
    Den har ett 2x9 drev vilket är helt decent.
    Ganska bra bygd har jag hört också, har vunnits bästa MTB under 750 £ några gånger nu.
    Du kan nog t.o.m. fälla lite träd med den.
    Kom ihåg att köpa ett bra lås och en snygg hjälm :)

Som sagt är nog det viktigaste att du hittar en cykel så du kommer igång.
    Beg är alltid bäst med en bra säljare, vart bor du?

Av:
    Denho486
    therealsib skrev:
    Vitus Nucleus kan ju vara en idé, kan endast beställas från Wiggle/CRC.
    Tror den billigaste versionen även kommer med luftgaffel, pluss att den antagligen kan ta en del stryk.
    Den har ett 2x9 drev vilket är helt decent.
    Ganska bra bygd har jag hört också, har vunnits bästa MTB under 750 £ några gånger nu.
    Du kan nog t.o.m. fälla lite träd med den.
    Kom ihåg att köpa ett bra lås och en snygg hjälm :)

Som sagt är nog det viktigaste att du hittar en cykel så du kommer igång.
    Beg är alltid bäst med en bra säljare, vart bor du?

Jag bor i Piteå långt upp i norr :)

Tyvärr fanns inte Vitus Nucleus i storlek large står bara medium och går inte ändra storlek :/ ?

Om jag tar dessa 3 cyklar alla inom ramen för min budget kanske någon kan förklara lite så jag lär mig nått, vilken är i erat tycke den "bästa" och ni skulle ha valt om ni var i min sitts? Har alla 3 luft fjädring? Fujin verkar ju ha betydligt fler växlar? känner mig lost :D

https://www.wiggle.se

https://www.wiggle.se

Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 14:28 av Denho486.

Av:
    SGS
    Fler växlar är inte bättre per automatik. Det adderar vikt och komplicerar drivlinan. Dessutom förekommer samma utväxling fler gånger över hela registret ju fler framklingor som finns på cykeln.

Så till cyklarna.

1. Vitus Nucleus VR. Luftgaffel. Byggd för tuffast terräng av dessa tre. Modern ramgeometri; låg och flack. Tycker det är den mest prisvärda cykeln man kan köpa om man har det minsta intresse för stigcykling.

2. Fuji Nevada 29 1.5. Väldigt kort och hög. Tung stålfjädersgaffel. Ganska brant gaffelvinkel (70 grader). Lämpar sig för enklare terräng. Löjligt högt ordinarie pris med tanke på de ganska enkla komponenterna på den. Nu OK prissatt.

3. Velova Valdres. Luftgaffel. Växlarna är onekligen bra till det priset. Även om ingen geotabell finns på hemsidan så ser även denna kort och hög ut. Anmärkningsvärt hög uppgiven vikt för en cykel med de växlarna, däcken, och luftgaffeln. Troligtvis beroende på tung och trist ram.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 17:56 av SGS.

Av:
    Denho486
    SGS skrev:
    Fler växlar är inte bättre per automatik. Det adderar vikt och komplicerar drivlinan. Dessutom förekommer samma utväxling fler gånger över hela registret ju fler framklingor som finns på cykeln.

Så till cyklarna.

1. Vitus Nucleus VR. Luftgaffel. Byggd för tuffast terräng av dessa tre. Modern ramgeometri; låg och flack. Tycker det är den mest prisvärda cykeln man kan köpa om man har det minsta intresse för stigcykling.

2. Fuji Nevada 29 1.5. Väldigt kort och hög. Tung stålfjädersgaffel. Ganska brant gaffelvinkel (70 grader). Lämpar sig för enklare terräng. Löjligt högt ordinarie pris med tanke på de ganska enkla komponenterna på den. Nu OK prissatt.

3. Velova Valdres. Luftgaffel. Växlarna är onekligen bra till det priset. Även om ingen geotabell finns på hemsidan så ser även denna kort och hög ut. Anmärkningsvärt hög uppgiven vikt för en cykel med de växlarna, däcken, och luftgaffeln. Troligtvis beroende på tung och trist ram.

Okey tack! :)

kan du ge lite tips på hur man ser om en cykel är byggd för terräng/stig cykling osv? vad är det jag ska titta efter på ramarna?
    om jag försöker jämföra ramarna efter bilderna så tycker jag vinklar osv ser relativt lika ut :/ ?

Glöm det jag hittade en bra sida på nätet som förklarar gamla och moderna geometrin på MTB cyklar samt skillnad på Trail och XC cyklar.
    Men en modern XC cykel verkar även de vara ganska korta och höga för att de ska vara snabba på ett inte så tekniskt svårt underlag?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 18:43 av Denho486.

Av:
    therealsib
    Denho486 skrev:
    Men en modern XC cykel verkar även de vara ganska korta och höga för att de ska vara snabba på ett inte så tekniskt svårt underlag?

Ja det stämmer, men det som fortfarande är lite underligt är att det ser ut som att man har en ganska upprätt sittposition, vilket vore underligt för en XC-cykel. Detta är dock svårt är säga just för att det inte finns någon geometri-tabell - en röd flagga definitivt.
    Helt ärligt skulle jag säga att Vitus Nucleus är väldigt svårslagen för det priset, kolla upp hur du mäter "inseam" på benet och kolla ifall du inte kan skaffa en medium. Du är ju verkligen på gränsen men 181 cm.

Av:
    SGS
    Det är ett ganska kontroversiellt ämne faktiskt o:-)

För inte alltför många år sedan var MTBs mer eller mindre landsvägsramar utrustade med fetare däck och raka styren. Med den typen av geometri är det lättare att krypa ihop och minska luftmotståndet, på bekostnad av kontroll. Det underlättar även klungcykling, vilket faktiskt förekommer i XC-tävlingar.

Man kan också tänka sig att det sparar vikt, särskilt i kombination med övriga XC-attribut såsom smala fälgar, smala (i sammanhanget) styren och klenare sadelstolpar.

Med det sagt går även XC-hojarna en kralligare utveckling till mötes. Gaffelvinklarna flackas ut, reach ökar från år till år samtidigt som stack minskar. Tillsammans med alla andra små förändringar är det redan idag klart mer lättcyklat i skogen. En modern XC-hoj med 69 graders HTA och 2.3 tumsdäck på i25-fälgar fixar det hela galant jämfört med cykeln med 72 graders HTA, 2.0" och i19.

Av:
    Denho486
    SGS skrev:
    Med det sagt går även XC-hojarna en kralligare utveckling till mötes. Gaffelvinklarna flackas ut, reach ökar från år till år samtidigt som stack minskar. Tillsammans med alla andra små förändringar är det redan idag klart mer lättcyklat i skogen. En modern XC-hoj med 69 graders HTA och 2.3 tumsdäck på i25-fälgar fixar det hela galant jämfört med cykeln med 72 graders HTA, 2.0" och i19.

Aha sedär okey

Eftersom det är mest pendling till och från jobb och gym på asfalt känns en XC mest lämplig, men tycker väldigt få sidor anger hur många graders vinkel det är på framgaffeln så man vet om just denna XC duger till lite stig också, eller så hittar jag bara inte.
    Kollar jag på Fujis hemsida te x på den där nevada 29 1.5 så säger den "HEAD TUBE ANGLE" 70 grader, vilket bara är 1 grad ifrån 69.

Vintus cykeln å andra sidan verkar ha en HTA på 67 graders vinkel då är den alltså sämre and pendla på asfalt med?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-07-02 20:38 av Denho486.

Av:
    plumse
    Nu har jag i.o.f.s oförskämt kort till jobbet men tur nog att ha en skog på armlängds avstånd och jag tänkte att det är roligare att få en asgrym omväg genom skogen till och från jobbet än att försöka få till nån slags njutbar pendling på asfalt.
    Min pendlarhoj har 65 graders gaffelvinkel och jag kommer fram varje dag.
    Med det sagt vill jag bara nämna att det inte behöver vara en katastrof med 67.
    Beror ju helt på var du vill ha roligast.

Av:
    Denho486
    plumse skrev:
    Nu har jag i.o.f.s oförskämt kort till jobbet men tur nog att ha en skog på armlängds avstånd och jag tänkte att det är roligare att få en asgrym omväg genom skogen till och från jobbet än att försöka få till nån slags njutbar pendling på asfalt.
    Min pendlarhoj har 65 graders gaffelvinkel och jag kommer fram varje dag.
    Med det sagt vill jag bara nämna att det inte behöver vara en katastrof med 67.
    Beror ju helt på var du vill ha roligast.

ja det är sant :) tack jag tror att jag ska försöka hitta en cykel med 67-70 graders vinkel tror inte det blir så mycket utförs körning.

Av:
    Mtz
    Ett inflik om drivlina - att konvertera till singelklinga fram är ett enkelt och billigt ingrepp om du bestämmer dig för det senare och bör inte vara en dealbreaker om du hittar en hoj du gillar i övrigt. Om du cyklar mestadels asfalt och grusväg (högre farter och färre växlingar än på stigarna) är det ingen nackdel med fler klingor fram. På min gamla hardtail hade jag 3 klingor fram och var tacksam för stora klingan när jag cyklade grusvägar, i skogen på stigarna nära mig hittade jag mitt sweetspot på mittenklingan fram (32t) och växlade bara bak. Min nuvarande hoj (heldämpad uteslutande för skogsbruk) har således en enkelklinga på 32t fram.

Vill du dock absolut ha en hoj med enkelklinga fram vill jag tipsa om att som första och hyffsat billig uppgradering köpa till ett växelreglage som klarar att hoppa flera växlar i samma rörelse, dvs att i ett svep växla upp till tre växlar. När du accelererar måste du annars växla igenom hela kassetten (och klicka 10 eller 11 gånger för att gå från lägsta till högsta växeln beroende på hur många kugg du har bak). Hos Shimano hittar du den funktionen på växelreglage i gruppen XT.

Slutligen - om du köper en Vitus eller annan hoj från en engelsk sida så brukar man behöva säga till vid beställningen om man vill att höger bromshandtag ska reglera bakbromsen och vänster reglera frambromsen. Engelsmännen tenderar annars precis som i trafiken att ha saker på fel sida..

Lycka till med cyklingen och vänta inte för länge med att trycka på köpknappen nu, du har ju i och med denna tråden redan hoppat över steg ett i videon! Det finns dessutom andra köp att fundera på över senare på säsongen - vilken långbyxa till hösten, regnkläder, ska jag köra tubeless, lampor osv :)

Edit: Köper du cykel med luftgaffel behöver du lägga till en gaffelpump i varukorgen direkt.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-03 00:42 av Mtz.

Av:
    therealsib
    Mtz har helt rätt, att ha range fram måste inte vara dåligt. Dock så brukar de flesta billigare MTBs komma med 3-delade vevpartier direkt från 10-kronorslådan, dessa ska undvikas till vilken kostnad som helst. Men är drevet märkt Shimano (eller motsvarande) är det nog inga problemos. Finns klara fördelar med att ha range fram ifall man värdesätter hastighet. Man märker efter ett tag om 1x är rätt för en.

Av:
    Denho486
    Mtz skrev:
    Ett inflik om drivlina - att konvertera till singelklinga fram är ett enkelt och billigt ingrepp om du bestämmer dig för det senare och bör inte vara en dealbreaker om du hittar en hoj du gillar i övrigt. Om du cyklar mestadels asfalt och grusväg (högre farter och färre växlingar än på stigarna) är det ingen nackdel med fler klingor fram. På min gamla hardtail hade jag 3 klingor fram och var tacksam för stora klingan när jag cyklade grusvägar, i skogen på stigarna nära mig hittade jag mitt sweetspot på mittenklingan fram (32t) och växlade bara bak. Min nuvarande hoj (heldämpad uteslutande för skogsbruk) har således en enkelklinga på 32t fram.

Vill du dock absolut ha en hoj med enkelklinga fram vill jag tipsa om att som första och hyffsat billig uppgradering köpa till ett växelreglage som klarar att hoppa flera växlar i samma rörelse, dvs att i ett svep växla upp till tre växlar. När du accelererar måste du annars växla igenom hela kassetten (och klicka 10 eller 11 gånger för att gå från lägsta till högsta växeln beroende på hur många kugg du har bak). Hos Shimano hittar du den funktionen på växelreglage i gruppen XT.

Slutligen - om du köper en Vitus eller annan hoj från en engelsk sida så brukar man behöva säga till vid beställningen om man vill att höger bromshandtag ska reglera bakbromsen och vänster reglera frambromsen. Engelsmännen tenderar annars precis som i trafiken att ha saker på fel sida..

Lycka till med cyklingen och vänta inte för länge med att trycka på köpknappen nu, du har ju i och med denna tråden redan hoppat över steg ett i videon! Det finns dessutom andra köp att fundera på över senare på säsongen - vilken långbyxa till hösten, regnkläder, ska jag köra tubeless, lampor osv :)

Edit: Köper du cykel med luftgaffel behöver du lägga till en gaffelpump i varukorgen direkt.

Okey tusen tack för all hjälp får se här framöver vad det blir för cykel håller koll på begagnat marknaden då jag precis som ni säger tror jag får mest bang for the buck där.

Sen börja fundera över komponenter och vinklar när man kommit igång med cyklandet och ska köpa sig sin andra cykel.

Av:
    stranglefoot
    Blev det någon cykel?
    Ville bara säga att jag själv har köpt en Vitus Nucleus för ett par veckor sedan.
    Nu blir det inte mycket skogscykling för min del, någon grusväg och så. Har oftast fru och barn med mig. Pendlar till jobbet ibland också, ca 5-6km. Om man som jag innan har cyklat stel/stål 26" mtb så är vitusen helt fantastisk! Blir bra utväxling med dubbelklinga för asfaltscykling också.
    Det jag skulle vilja ändra på är pedaler, dom är av plast och känns halkiga, sadeln, känns som nåt från en coop cykel! Däcken rullar tungt på asfalt, bra för motionen dock!
    Köp en Vitus säger jag. Klart mycket cykel för pengen. Känner du någon som har platinarabbatt hos wiggle kostar den bara 5191:-! Det måste vara väldigt prisvärt.

Av:
    strangelove
    Hur kommer man över platinarabatt?

Av:
    jingleyschmidt
    strangelove skrev:
    Hur kommer man över platinarabatt?

Man måste ha handlat för över 6100 SEK de senaste 365 dagarna.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 13:25 av jingleyschmidt.

Av:
    Denho486
    stranglefoot skrev:
    Blev det någon cykel?
    Ville bara säga att jag själv har köpt en Vitus Nucleus för ett par veckor sedan.
    Nu blir det inte mycket skogscykling för min del, någon grusväg och så. Har oftast fru och barn med mig. Pendlar till jobbet ibland också, ca 5-6km. Om man som jag innan har cyklat stel/stål 26" mtb så är vitusen helt fantastisk! Blir bra utväxling med dubbelklinga för asfaltscykling också.
    Det jag skulle vilja ändra på är pedaler, dom är av plast och känns halkiga, sadeln, känns som nåt från en coop cykel! Däcken rullar tungt på asfalt, bra för motionen dock!
    Köp en Vitus säger jag. Klart mycket cykel för pengen. Känner du någon som har platinarabbatt hos wiggle kostar den bara 5191:-! Det måste vara väldigt prisvärt.

Jag håller koll 😁 har mer eller mindre bestämt mig för en nukeproof scout tycker den cykeln tilltalar mig mest finns inga i lager just nu dock. Också är jag osäker om jag ska gå på sport eller race versionen!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ