• Re: [OT] Löpningsrelaterade frågor, ny löparklocka, fundering om Garmin foot pod och tempo

Av:
    WSMC
    geologen skrev:
    patten skrev:
    Är det inte ett alternativ att springa med mobilen istället? Har de senaste åren sprungit med mobilen i handen och tycker det är smidigt. Förstår dock att vissa vill ha handen fri men det är en vanesak!

Verkligen inte! :D

Mobilen är astung.

Uppför. Gärna brant uppför...

mobiltele-hotline-combi_400.jpg
  • Re: [OT] Löpningsrelaterade frågor, ny löparklocka, fundering om Garmin foot pod och tempo

Av:
    patten
    geologen skrev:
    patten skrev:
    Är det inte ett alternativ att springa med mobilen istället? Har de senaste åren sprungit med mobilen i handen och tycker det är smidigt. Förstår dock att vissa vill ha handen fri men det är en vanesak!

Verkligen inte! :D

Mobilen är astung. Jag har den inte ens med mig när jag springer, eftersom den är så tung. Hoppar runt och har sig. Det är ju därför jag har löparklockorna!

Haha du får se det som gratis träning :)
    Har full förståelse att det kan kännas otympligt och att en klocka är smidigare! Jag blev less på klocka och började springa med mobilen i handen och tycker det är smidigare på många vis, fördelarna väger upp nackdelarna :)

Av:
    geologen
    Hahaha!

198 gram handlar det om. Vägde den nyss. Jämfört med 42 gram för löparklockan.

Sen skulle mobilen vara helt värdelös ändå, eftersom jag skulle behöva öppna skalet, svepa på skärmen och dra min "kod" för att se skärmen, och allt detta under tiden jag springer. Jämfört med att vrida underarmen 45 grader.

Betydligt snällare och trevligare i verkligheten än här på forumet - tro det eller ej!

Min nya blogg: http://wattperkilo.blogspot.se

Av:
    kri
    görveln skrev:
    Jag har en 935 som borde vara likvärdig. Jag tycker den ger bra gps spår också i tätskog. Pace har jag aldrig uppe vid löpning men vid cykling så ser jag ibland på hastighet och den varierar iallafall inte för sakta. Så jag känner inte alls igen mig i din erfarenhet.

Möjligt att de har gjort någon ändring angående pace. På min 910 variarade den så mycket att talet man såg var värdelöst.

Har också en 935 som fungerat förträffligt bra under allt från intervallpass till långkok i skog och berg. Har haft några äldre Garmin-modeller tidigare som låst position långsamt, men har som sagt inte upplevt det problemet med 935.

Av:
    görveln
    geologen skrev:
    NickPick skrev:
    Du skulle ha köpt en dyrare klocka. Tycker min fr935 låser på x antal sekunder. Mycket snabbare än de gamla 235 och 735 jag har haft.

Min FR645 har inget problem med att låsa snabbt. Det tar bara några få sekunder för min också. Problemet är att Garmin är fula i att låsningen uppenbarligen bara säger när klockan låst det absoluta minimiantalet satelliter som krävs för att få nån som helst position (garanterat likadant på alla nuvarande modeller, inkl FR935), och inte när den låst så många den realistiskt kan låsa (som det borde vara).

Borde och borde. Jag tycker att det är väldigt bra att min 935 låser snabbt. Möjligt att trackloggen hade varit lite bättre om jag tvingades stå ute några minuter innan jag kunde starta som jag behövde med min 910. Tvivlar väl egentligen att det är så. 935 ger inte sämre tracking efter 5 sekunder än vad jag hade med 910 efter 3 minuter.

Möjligt att ditt problem är att du vill ha en noggranhet som är bättre än vad Garmin normalt har men omöjligt att veta om din klocka är bättre eller sämre än någon annans när vi inte har jämfört trackloggar.

Jag är nöjd med noggranheten på mina trackloggar, trots att den kan vara bättre (men om jag kan få det i någon annan klocka vet jag inte), och tycker att det är bra med lång batteritid och att uppstarten vid träning är snabb.

Men vi är olika. Någon annan vill prioritera noggranhet och bryr sig inte om det andra.

Av:
    NLC
    Med min 920XT så upplever jag det loggade spåret få bättre precision om jag efter "GPS Ready" joggar 1-2 minuter och ser att pace stabiliseras på något rimligt. Kanske funkar det lika bra att stå still 30 sekunder efter "fix" men eftersom man ändå inte "kör på pistolskottet" vid löpträning så kan jag unna mig att logga ett par hundra meters (början till) uppvärmning.

Vi några få tillfällen när jag startat loggningen direkt på fix så har klockan dessutom tappat position efter några hundra meter för att sen låsa igen en 10 minuter senare. Självklar är detta inget man märker förrän man får en ny "GPS Ready" då klockan under tiden den vaskar loggdatat fortvarande verkar tycka sig ha tillräckligt bra fix för att räkna upp distans ...

Nu är detta inget gigantiskt problem men kanske man ändå skulle skaffa 935 bara för att känna på något nytt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    DanielS
    Helt nöjd med GPS-funktionaliteten på FR645 kan man ju ändå inte vara för en klocka som kostar 3500kr. Här är en log från slutet av midnattsloppet igår:
    2019-08-18 10_42_40-Midnattsloppet _ Run _ Strava.png

Iof brukar det ofta krångla lite på den banan, pace blir ofta fel för mig. Men faktum är att klockan jag körde med förra året (Tomtom Multisport från 2013, kostade 2000kr i inköp) presterade ett bättre spår.

Hade dessutom en incident på en löprunda i veckan då några mätpunkter hamnade väldigt fel. Tyvärr fick detta som resultat att en km-tid blev helt orimligt snabb, och flera personbästa "slogs". Så därför var jag tvungen att ta bort hela rundan och lägga in den manuellt. Nu var det ett standardpass som jag gör varje vecka och då gör det ju inte så mycket. Men hade det varit ett race hade man ju varit lite upprörd.

Av:
    marr
    DanielS skrev:
    Helt nöjd med GPS-funktionaliteten på FR645 kan man ju ändå inte vara för en klocka som kostar 3500kr. Här är en log från slutet av midnattsloppet igår:

Iof brukar det ofta krångla lite på den banan, pace blir ofta fel för mig. Men faktum är att klockan jag körde med förra året (Tomtom Multisport från 2013, kostade 2000kr i inköp) presterade ett bättre spår.

Hade dessutom en incident på en löprunda i veckan då några mätpunkter hamnade väldigt fel. Tyvärr fick detta som resultat att en km-tid blev helt orimligt snabb, och flera personbästa "slogs". Så därför var jag tvungen att ta bort hela rundan och lägga in den manuellt. Nu var det ett standardpass som jag gör varje vecka och då gör det ju inte så mycket. Men hade det varit ett race hade man ju varit lite upprörd.

Hur höga är husen runt där?
    Vad kör du med för inställningar på klockan? Gps system? Tid?

Av:
    DanielS
    marr skrev:

Det är väl vanlig stadsbebyggelse, 4-5 våningars hus kanske och ganska smala gator. Men även på de mer öppna partierna så är spåret rätt off. Kör med inställning "Normal (GPS Only) " och "smart data recording",. Möjligen att någon av de andra GPS-inställningarna skulle ha förbättrat lite, ska försöka testa detta under kontrollerade former, men inget man vill ändra inför en tävling :-) Och detta var första gången jag sprang den här banan med denna klockan.

Tid, menar du tid på dagen då? Runt kl 22 på kvällen var jag ute.

Edit: läser på lite om "smart data recording" och inser att det säkert kan ställa till spåret i ett sånt här lopp med många tvära svängar. Men man tycker ju att standard-inställningarna (vilket är det jag kört med) borde vara testade för stadsmijöer. Jag är ju programmerare och kan förstå vad som händer bakom kulisserna men det är ju inte alla som har den bakgrunden..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-18 11:28 av DanielS.

Av:
    marr
    DanielS skrev:
    marr skrev:

Det är väl vanlig stadsbebyggelse, 4-5 våningars hus kanske och ganska smala gator. Men även på de mer öppna partierna så är spåret rätt off. Kör med inställning "Normal (GPS Only) " och "smart data recording",. Möjligen att någon av de andra GPS-inställningarna skulle ha förbättrat lite men har sett lite blandade omdömen om dessa och inget man vill ändra inför en tävling :-)

Tid, menar du tid på dagen då? Runt kl 22 på kvällen var jag ute.

Testa med gps+gallileo (annars glonass) om du har möjlighet. Och 1s istället för smart. Men 4-5våningshus ställer till det rejält. Vilket kan släpa med ut på öppna fält sen..

Av:
    DanielS
    marr skrev:
    Testa med gps+gallileo (annars glonass) om du har möjlighet. Och 1s istället för smart. Men 4-5våningshus ställer till det rejält. Vilket kan släpa med ut på öppna fält sen..

Ja tack! Ska prova och se om jag ser någon skillnad.

Av:
    marr
    DanielS skrev:
    marr skrev:

Ytterligare ett men. Gps klockor var bättre förr.... Gissar på att de nu handlar om att göra chipsen energisnåla, alltså sämre. Mindre klockor med, ger mindre antenn.

Av:
    såkket
    marr skrev:
    DanielS skrev:
    marr skrev:

Ytterligare ett men. Gps klockor var bättre förr.... Gissar på att de nu handlar om att göra chipsen energisnåla, alltså sämre. Mindre klockor med, ger mindre antenn.

Håller inte med
    IMG_3327.jpeg
    Tar minst 5min att få signal och mäter som skit i jämförelse.

Av:
    marr
    såkket skrev:
    marr skrev:
    DanielS skrev:
    marr skrev:

Håller inte med

Min 310 tog tid, men levererade klart bättre gps spår än fenix 5...

Av:
    nisseson
    såkket skrev:
    marr skrev:
    DanielS skrev:
    marr skrev:

Håller inte med

+1, och snabbt fallande batterikapacitet. Men man fick styrketräning för ena armen iaf!

Av:
    DanielS
    DanielS skrev:

Provade ett lugnt pass med nya inställningar, GPS+Glonass samt datarecording på 1s. Kan knappast säga att resultatet blev bättre, har markerat den verkliga rutten i grönt.

2019-08-18 17_10_08-Garmin Connect.png

Det är som att första halvan av rundan hamnat 10m söderut. Det mesta av detta är helt öppen park-mark. Andra halvan är bättre men det borde inte behövas 5km för GPS-signalen att låsa...:-)

Av:
    NickPick
    https://support.garmin.com

Av:
    sdx
    DanielS skrev:
    DanielS skrev:

Provade ett lugnt pass med nya inställningar, GPS+Glonass samt datarecording på 1s. Kan knappast säga att resultatet blev bättre, har markerat den verkliga rutten i grönt.

Det är som att första halvan av rundan hamnat 10m söderut. Det mesta av detta är helt öppen park-mark. Andra halvan är bättre men det borde inte behövas 5km för GPS-signalen att låsa...:-)
    Du skall nog ha ett samtal med Garmins support.

Av:
    DanielS
    sdx skrev:
    Du skall nog ha ett samtal med Garmins support.

Jo det kanske vore dags för det.

Har haft lite sämre prestanda under den senaste veckan. Men har också uppgraderat till senaste programvaran (i måndags) samt nu idag ändrat inställningar (standard GPS => Glonass) och dessutom sprungit andra tider på dagen och i annat väder än tidigare i sommar.

Men har ett lopp om ett par veckor så jag kan inte heller vara utan klockan just nu.

Av:
    DanielS
    Efter ännu en runda med data där det ser heltokigt ut så har jag varit i kontakt med Garmins support. Jag är inte så imponerad av den heller. De rekommenderar mig att radera rundan med felaktigt data.

Om man exporterar en GPX-fil från Garmin Connect kan man gräva ner sig lite i vad som blir fel.

Det ser ut som att tidsstämpeln som loggas blir fel i samband med att klockan börjar få sämre GPS-position (eller om det är en bug med datum-hanteringen i klockan som gör att positionen blir fel?). Jag har inte orkat justera kart-datat men tidsstämplarna är lätta att fixa så åtminstone import till Strava fungerar.

2019-10-17 08_58_57-Intervaller 4x2min@4_30+4km tröskel _ Run _ Strava.png

Är dom andra klock-märkena bättre? Jag förväntar mig mer av en pryl för 3500kr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 09:04 av DanielS.

Av:
    ikebana
    Det är alltid lite lurigt med handburna GPS-mottagare. Det är många faktorer som påverkar noggrannheten i registreringen av punkter. Man kan väl iallafall lugnt säga att leverantörerna inte är speciellt noggranna med att lyfta fram deras produkters begränsningar i noggrannhet.

Av:
    DanielS
    ikebana skrev:
    Det är alltid lite lurigt med handburna GPS-mottagare. Det är många faktorer som påverkar noggrannheten i registreringen av punkter. Man kan väl iallafall lugnt säga att leverantörerna inte är speciellt noggranna med att lyfta fram deras produkters begränsningar i noggrannhet.

Ja i mitt fall så är det ju egentligen inte precisionen i sig (tror jag) utan det är något som får GPS-spårningen att balla ur efter ca 15 min.

Där det händer är det ganska öppen terräng så det finns ingen speciall anledning till att den tappar tracking just där. Dom gånger liknande saker hänt så har det också varit ca 15 minuter in i rundan vilket snarare tyder på ett mjukvaruproblem än problem med själva GPS-signalen.

Och när sedan supporten efter 2-3 dygn ger ett "goddag yxskaft"-svar trots att jag lägger med exempel på exporterad gpx-fil med markerade felaktigheter stör mig lite.

Och som jag påpekat, min förra klocka som var betydligt billigare var bättre på själva GPS-delen, men den hade en del brister den också. Det jag gillar med Garmin-klockan är "structured workouts" samt att den är så pass snygg att den går att bära till vardags.

Edit: de här problemen efter 15min händer inte varje gång, utan egentligen ganska sällan. Men det gör det ju svårare om man skulle skicka in klockan för support t ex, då skulle de ju knappast kunna reproducera problemet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-17 11:48 av DanielS.

Av:
    zanoii
    DanielS skrev:
    Och när sedan supporten efter 2-3 dygn ger ett "goddag yxskaft"-svar trots att jag lägger med exempel på exporterad gpx-fil med markerade felaktigheter stör mig lite.
    För mig som arbetar med teknisk support låter det som att du definitivt ska återkomma med ett tydligt formulerat svar om att de ska eskalera ärendet till någon med faktisk teknisk kunskap. Tyvärr har jag inga magiska ord eller branschknep som garanterar framgång, men ligg på, maila tillbaka så fort du får svar, ge inte upp. Förklara att de inte besvarar din fråga.

Forget the bike. It’s all about the ride.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-21 09:38 av zanoii.

Av:
    DanielS
    zanoii skrev:
    DanielS skrev:
    För mig som arbetar med teknisk support låter det som att du definitivt ska återkomma med ett tydligt formulerat svar om att de ska eskalera ärendet till någon med faktisk teknisk kunskap. Tyvärr har jag inga magiska ord eller branschknep som garanterar framgång, men ligg på, maila tillbaka så fort du får svar, ge inte upp. Förklara att de inte besvarar din fråga.

Ja inget ont om personerna i supporten egentligen, de gör säkert sitt bästa utifrån de förutsättningar de har.

Jag jobbar ju själv med utveckling (dock ej med konsument-produker) så jag har ju viss insyn i hur det funkar.

Hur som helst skrev jag en trevligt formulerad uppmaning att de gärna fick skicka vidare min bugrapport till utvecklings-avdelningen.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in