• Trötta hope bromsar

Av:
    D i U
    Kört första dagen i Åre med hope tech 3 E4 bromsarna och efter ett par timmar började dom kännas rätt trötta, som ett par gamla cantilever bromsar. Så illa att jag fick ta tag med två fingrar för att det skulle börja ta hyfsat. Körde med mycket broms under en runda utför dh banan och kände direkt på skivor och ok efteråt men inte alls varma. Kör med röda orginalklossar.

Kan det bero på bromsarna eller trötta händer som inte orkar med? Ska ut och provköra sintrade belägg imorgon.
  • Re: Trötta hope bromsar

Av:
    Acura
    D i U skrev:
    Kört första dagen i Åre med hope tech 3 E4 bromsarna och efter ett par timmar började dom kännas rätt trötta, som ett par gamla cantilever bromsar. Så illa att jag fick ta tag med två fingrar för att det skulle börja ta hyfsat. Körde med mycket broms under en runda utför dh banan och kände direkt på skivor och ok efteråt men inte alls varma. Kör med röda orginalklossar.

Kan det bero på bromsarna eller trötta händer som inte orkar med? Ska ut och provköra sintrade belägg imorgon.

Tyckte mina hope m4 kändes lite dåliga med slitna belägg kanske har E4 samma symptom, gjorde nytta att byta oftare än man trodde nödvändigt. Annars låter väl som att du kanske fått glaserade belägg annars. Ev kan man prova att slipa lite på belägg och skivor med finkornigt papper för att få liv i dem igen.

Av:
    D i U
    Testade med nya sintrade och de hjälpte litegrann. Jag har alltid tyckt de varit bra bett i dem tills idag.

Av:
    EST
    Skumt mina har funkat kanon i flera år byter olja & gör rent kolvarna en gång per år annars nada :)

Letar delar till 26" bygge åt dottern.

Steel is real
    https://www.facebook.com

Av:
    Raggamuffin
    Körde två dagar i Åre i veckan med mina Tech3 E4, de var så dåliga så jag bytte belägg 3 gånger.
    Först körde jag vanliga organiska dag 1, efter lunch provade jag semi-metallic från NP. Det bromsade inte heller så bra, helt slut i händerna. Satte sen på sintrade belägg på kvällen vilket inte heller hjälpte direkt, efter lunch dag 2 satte jag på nya semi-metallic igen.
    Kör hope flytande 203mm fram och XT 180 bak.

Nu ligger skiten i en låda och Zee sitter på igen.

// Muffin

Av:
    D i U
    Jag trodde att allt skulle bli bra nu med fina bromsar jämfört med förra året då mina slx sjunk ihop i handtaget totalt efter ett par vändor i flinbanan å än värre blev de i Nelson å tjärnis. Med hope håller bromspunkten sig perfekt men som sagt dom blir som gamla cantilever efter ett par timmar. Satte på sintrade nu å de skriker helt vansinnigt!

Av:
    jofahjalm
    Vad kostar på ett par trötta hopebromsar? Jag frågar inte åt en vän.

Av:
    Raggamuffin
    jofahjalm skrev:

De kostar +5 DKP.

Förmodar de var bra på den tiden allt annat var kass. De är i alla fall snygga :)

Flinbanan har ju inte många hårda inbromsningar heller. Vad har du för skivor?

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-07 18:52 av Raggamuffin.

Av:
    jofahjalm
    Jag kör Formula Cura med Shimano 203-skivor av blandad sort med organiska belägg. Bromsarna blir aldrig trötta, men idag mosade jag en bakskiva i ett rejsåk ner för ett stort berg. Det var problematiskt...

Av:
    D i U
    Raggamuffin skrev:
    jofahjalm skrev:

De kostar +5 DKP.

Förmodar de var bra på den tiden allt annat var kass. De är i alla fall snygga :)

Kör 180 skivor fram å bak. Hemma tycker jag de räcker gott å väl men verkar som Åre berget oavsett led har en förbannelse över mig å mina bromsar. Inte ens centrera oken lyckas jag me längre :P

Av:
    Raggamuffin
    180 fram med Åres fallmeter är väl lite lite kanske :)

// Muffin

Av:
    D i U
    Raggamuffin skrev:

Mja de e de kanske :). Ska bli spännande och se vem som skriker högst imorgon i regnet, klossarna eller jag med matta bromsar och händer;).

Av:
    jofahjalm
    Raggamuffin skrev:
    De kostar +5 DKP.

Jag vill inte ha nya bromsar. Jag vill skambuda på dina trötta bromsar.

Av:
    Raggamuffin
    jofahjalm skrev:
    Raggamuffin skrev:
    De kostar +5 DKP.

Jag vill inte ha nya bromsar. Jag vill skambuda på dina trötta bromsar.

Det var ytterst tydligt, därav mitt svar.

// Muffin

Av:
    D i U
    Vilka bromsar ska man ha då? Inga jävla shimano nu :P. Guide rsc? Magura som mcaskill å Sam pilgrim kör?

Av:
    Raggamuffin
    Magura, guide r(sc), Cura 4, Hayes D - alla ska vara bra. Nog mer tycke, smak och tur.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Jag kör Cura med 2-kolvsok i 1000 höjdmeters rejsåk utan att dom blir trötta...

Av:
    marr
    Trickstuff såklart.

Av:
    Rattnalle
    Shimano.

Annars verkar Cura och Dominion få bra recensioner vad gäller kraft. Om man nu inte vill köpa bromsarnas 745:a.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    D i U
    marr skrev:
    Trickstuff såklart.

Dom har jag läst om i nån annan tråd. Ska kolla upp

Jofa: ska kolla dom också.

Av:
    jofahjalm
    Vad är DKP?

Av:
    Raggamuffin
    jofahjalm skrev:
    Vad är DKP?

Dragon Kill Points :P :)

// Muffin

Av:
    Spacekitty
    Dragon kill point.

edit: lite väl sen på den när man glömmer trycka på skicka

SÄLJES: Garmin Edge 1030 https://happyride.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-07 21:40 av Spacekitty.

Av:
    etnica
    Raggamuffin skrev:
    Nej det funkar bra med 180.

Av:
    Fredrik Z
    Körde just en vecka i Åre på med mina Hope. Samma belägg som satt på när jag köpte dem i våras.
    Inga problem alls att få stopp på cykel och tung cyklist.
    Är dina skivor rena?

Av:
    C-dale
    Kan ju räcka med att byta till Trickstuff belägg. Finns med mer eller mindre bett. Hjälpte mina gamla M4.

Av:
    Raggamuffin
    etnica skrev:
    Raggamuffin skrev:
    Nej det funkar bra med 180.

Beror väl på vikt och fart kanske.

Är det så illa att kvalitén är så ojämn?
    Får sätta mina på marr's cykel och knuffa honom ned för en backe tror jag.

// Muffin

Av:
    jofahjalm
    Det är inte bara så enkelt att du släpar broms och/eller är tung?

Av:
    D i U
    Fredrik Z skrev:
    Körde just en vecka i Åre på med mina Hope. Samma belägg som satt på när jag köpte dem i våras.
    Inga problem alls att få stopp på cykel och tung cyklist.
    Är dina skivor rena?

Kanske mina händer som var trötta? :P.

Jofa: jag e lätt men bromsar kanske för mycket. Runt 70 kilo totalt.

Av:
    D i U
    Vad tvättar ni bäst era skivor med? Iso?

Av:
    jonte987
    Bromstvätt och sandpapper

Av:
    Raggamuffin
    Vatten samtidigt som resten av cykeln får vatten på sig. Bräkleen om de fått nåt elände på sig.

// Muffin

Av:
    jonte987
    Ja, jag menar när de är ledsna. Om bromsarna skriker och klossarna ser smutsiga ut blir det sandpapper på dem innan crc joxet

Av:
    D i U
    Ok, jag har provat iso några gånger och tycker bara de blir värre. Sand(papper) och vatten, hm, kommer nog bli bra efter några rundor i flinbanan/lilla blå i regnet då.

Av:
    D i U
    Felet hittat, mina armar och pekfingrar är det som är klena. Bromsarna har funkat bra hela dan, dessutom nästintill helt tysta i regn å lera.

Av:
    marr
    D i U skrev:
    Felet hittat, mina armar och pekfingrar är det som är klena. Bromsarna har funkat bra hela dan, dessutom nästintill helt tysta i regn å lera.

Där hör du muffin ;)

Av:
    Raggamuffin
    marr skrev:
    D i U skrev:

Där hör du muffin ;)

Haha :D

Fast jag väger 35 kg mer så mina fingrar har lite mer att ta hand om =)

// Muffin

Av:
    D i U
    Jag testade snabbt att prova bromsa med långfingrarna när Jag tyckte nypet var "runt" och plötsligt var bettet bra igen :P
    Glad att slippa shimano i backarna ;)

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    marr skrev:
    D i U skrev:

Där hör du muffin ;)

Fast om du blir så trött att det är ett problem har du för dåliga bromsar för den sortens cykling. Poängen med Saint/Zee istället för SLX/XT är ju bara i andra hand att kunna bromsa jättejättehårt. Den stora grejen som verkligen spar på fingrarna är att kunna bromsa normalt hårt utan att ta i nåt. Förmodligen bromsar du säkert mer än du borde också, delvis för att bromsarna inte kan leverera den rätta vägg-effekten när den verkligen behövs.

Slut killgissning.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Rattnalle
    D i U skrev:
    Jag testade snabbt att prova bromsa med långfingrarna när Jag tyckte nypet var "runt" och plötsligt var bettet bra igen :P
    Glad att slippa shimano i backarna ;)
    Klandra inte Shimano för att ni kör dh med xc-bromsar.

Av:
    D i U
    Rattnalle: Det har du helt rätt i.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    marr skrev:
    D i U skrev:

Där hör du muffin ;)

Fast om du blir så trött att det är ett problem har du för dåliga bromsar för den sortens cykling. Poängen med Saint/Zee istället för SLX/XT är ju bara i andra hand att kunna bromsa jättejättehårt. Den stora grejen som verkligen spar på fingrarna är att kunna bromsa normalt hårt utan att ta i nåt. Förmodligen bromsar du säkert mer än du borde också, delvis för att bromsarna inte kan leverera den rätta vägg-effekten när den verkligen behövs.

Slut killgissning.

+1.

// Muffin

Av:
    D i U
    Raggamuffin skrev:
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:
    marr skrev:
    D i U skrev:

Där hör du muffin ;)

Slut killgissning.

+1.

Jag killgissar dessutom att de kanske kan ha å göra med att jag just nu inte e i så god form också, dom två faktorerna tillsammans blir de jobbigt å få stopp på cykeln :).

Av:
    D i U
    Kommit hem och undersökt bromsarna lite mera, bytt tillbaka till organic klossarna fram och tillbaka och oavsett mina stackars fingrar och händer så är bromsarna grymt kassa innan Jag trampat runt någon minut med bromshandtagen intryckt, sen kommer kraften successivt tillbaka. Vad göra? Ser inget läck eller så någonstans, stum fin känsla i bromshandtagen och tar på precis samma ställe som innan dom började krångla.

Av:
    sdx
    Byt olja till att börja med.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ