• Re: Cykelvasan

Av:
    Lajal
    TobiasJ skrev:

Att läsa om ditt äventyr ger mig perspektiv på min erfarenhet att starta i startgrupp 55 med målet att öht komma i mål. Materialet höll iaf, men vilket underlag! Mångsbodarna till Risberg var de längsta kilometer jag cyklat! Till slut kom jag i mål 19:58, men det var en strid mot repet (och trötta muskler) hela vägen från Risberg där jag egentligen aldrig trodde på att jag skulle få cykla vidare efter nästa kontroll när jag gav mig av på etapperna.

Jag har också börjat fundera på om inte landsväg är min grej egentligen... Fast en Vasa med torrt underlag vore ju också skön att uppleva förstås.

Startade själv i startgrupp 57, och det var ett helvete från Mångsbodarna fram till mål. Ser fram emot CV 2020. Kan omöjligt vara sämre förutsättningar.

Av:
    KungJulian
    Lajal skrev:
    TobiasJ skrev:

Att läsa om ditt äventyr ger mig perspektiv på min erfarenhet att starta i startgrupp 55 med målet att öht komma i mål. Materialet höll iaf, men vilket underlag! Mångsbodarna till Risberg var de längsta kilometer jag cyklat! Till slut kom jag i mål 19:58, men det var en strid mot repet (och trötta muskler) hela vägen från Risberg där jag egentligen aldrig trodde på att jag skulle få cykla vidare efter nästa kontroll när jag gav mig av på etapperna.

Jag har också börjat fundera på om inte landsväg är min grej egentligen... Fast en Vasa med torrt underlag vore ju också skön att uppleva förstås.

Startade själv i startgrupp 57, och det var ett helvete från Mångsbodarna fram till mål. Ser fram emot CV 2020. Kan omöjligt vara sämre förutsättningar.

Och jag som irriterade mig över motvinden och som tidvis tyckte det var lite jobbigt med dammet när jag låg i en klunga sista milen in mot mål...inser att jag hade en mkt lindrigare färd än många andra. Startade i grupp 8, 08:45.

Av:
    ak84
    Har cyklat öppet spår två gånger 18 och 16 båda gångerna var det regn och blåst, så i år var tanken att pröva på lördagens lopp hade startgrupp 40. Men efter att jag såg prognosen på torsdag så bytte jag till öppet spår igen. Övriga familjen vara ganska nöjda med det.

Av:
    Hoven
    Det bara att inse att årets CV var verkligen 2 lopp i ett, ganska fascinerande minst sagt. Fick själv inte en droppe regn på hela resan mot Mora, lite vindpust mot näsan som värst.

Av:
    BuTTuS
    Bamsebjörn skrev:
    Jag hade funderingar innan på om min fs hade för grovt däckmönster för CV med RoRo/RaRa. Nej, det var bra. Det var flera hjältar på gamla militärcyklar som jag körde om ganska tidigt i loppet typ kl 13. Kom någon i mål?En fantastisk insats isf (Straffet för att vara kass i vadslagning/gifta sig?). Drog även om en tapper kämpe på CX med smala däck (typ 1.3”). Några kuskade runt på hybridcyklar med smala däck. Kan inte varit roligt just denna CV i sena startled!
    Minst en iaf https://www.facebook.com

Av:
    Stumpy
    BuTTuS skrev:
    Kort styrstam och flack gaffelvinkel. Kan väl inte bli mer 2019.

Av:
    tank77
    Har tänkt på en sak, är inte CV väldigt rasistisk då det till 100% bara är vita män och kvinnor som deltager? Har nämligen ALDRIG sett en endaste arab eller svart människa : )

Av:
    jonte987
    tank77 skrev:
    Har tänkt på en sak, är inte CV väldigt rasistisk då det till 100% bara är vita män och kvinnor som deltager? Har nämligen ALDRIG sett en endaste arab eller svart människa : )

Hur fan tänker du då? Är araberna rasister eftersom de inte vill åka?

Av:
    julgus
    +1
    Jag fick knappt inget medans resten av sällskapet fick en resa de sent ska glömma. Inte så kul för mig senare på kvällen eftersom inget av min upplevelse av loppet varken räknades eller intresserade de andra :-)
    Hoven skrev:
    Det bara att inse att årets CV var verkligen 2 lopp i ett, ganska fascinerande minst sagt. Fick själv inte en droppe regn på hela resan mot Mora, lite vindpust mot näsan som värst.

Av:
    JesperA
    Finns ju bilder i happys galleri där några körde på gammal hederlig damtralla med cykelkorg å annat bröte, hur gick det för dom i lervällingen mot slutet tro? :D

Utöver snubben på facebook bilden alltså

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-12 16:46 av JesperA.

Av:
    Konsensus
    Startgrupp 8 start 08.45, jag råkade köra i en vattenpöl (tror det var den enda på resan) vilket var trevligt. Annars var det torrt i stort sett under hela loppet, kom i mål typ 12.20 vilket stör mig som tusan. Får skylla på vattenpölen och cykeln 😱

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    tank77
    Tja, vi kan väl säga att CV inte precis är något mångkulturellt evenemang!

Av:
    NickPick
    tank77 skrev:

Ok. Verkar väl helt enkelt vara lågt intresse. Ge det ett par generationer till så är det nog ganska jämnt.

För övrigt var det nån paracyklist ute och cyklade. Undra hur det gick. Startade öppet spår på fredagen.

Av:
    Hoven
    julgus skrev:
    +1
    Jag fick knappt inget medans resten av sällskapet fick en resa de sent ska glömma. Inte så kul för mig senare på kvällen eftersom inget av min upplevelse av loppet varken räknades eller intresserade de andra :-)
    Hoven skrev:

Haha...jag höll på åka på gängstryk av polarna som kämpade där i ovädret, när jag som en "diva" ;-) efteråt sa, att ni får väl träna lite bättre dårå...så ni hamnar längre fram så ni slipper skiten..

Av:
    ForesterGuy
    tank77 skrev:

Det anordnas cykelkurser för nyanlända, och även simkurser. Det finns en anledning...

Av:
    Bamsebjörn
    Stumpy skrev:
    BuTTuS skrev:

Det var strongt gjort och ingen dålig tid. Fast han ser ren ut. Startade han i något främre led? En bedrift oavsett väder såklart.

Det som är var trist med leran var att inte få något bra kvitto på formen när man jämför tider. För en gångs skull kände jag mig skadefri och bra tränad. Min första CV. Startade strax före 12 och låg konstant i omkörning i leran men lyckades ändå inte komma under 4h. Blev 4.20. Hade jag kunnat komma under 4h i torrt väder? Ingen aning. Räcker ju iaf till en bättre startplats 2020 o då j-r ska jag komma under 4h.

Av:
    julgus
    Ha ha, precis vad jag sa åt dem. Gjorde inte saken bättre. :-)
    Hoven skrev:
    julgus skrev:
    +1
    Hoven skrev:

Haha...jag höll på åka på gängstryk av polarna som kämpade där i ovädret, när jag som en "diva" ;-) efteråt sa, att ni får väl träna lite bättre dårå...så ni hamnar längre fram så ni slipper skiten..

Av:
    gerrardsdobbar
    tank77 skrev:

FVDÄV så stort det en arab i startled 17 tillsammans med mig. Trevlig kille.

------------------------------

As long as I breathe, I attack.

Av:
    Örjan Lax
    Hästar hänvisas till travbanan.

Av:
    julgus
    Var det fö inte vansinnigt mycket punkteringar i år, iaf i tidiga led? Har man inte fattat än att det är tubeless som gäller?

Av:
    Bamsebjörn
    julgus skrev:
    Ha ha, precis vad jag sa åt dem. Gjorde inte saken bättre. :-)
    Hoven skrev:
    julgus skrev:
    +1
    Hoven skrev:

Förstår dina polare men du har ju faktiskt en poäng 😀

Av:
    Konsensus
    julgus skrev:
    Var det fö inte vansinnigt mycket punkteringar i år, iaf i tidiga led? Har man inte fattat än att det är tubeless som gäller?
    Jag såg några med punka, inte mer eller mindre än andra år. Men vill tillägga att en cyklist gegga från bakhjulet sprejade ner mig. Jag har slang, har alltid haft och kommer fortsätta med det. Har sällan punka, bara en gång i år på 2500 km.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    julgus
    Det var mitt 6:e år och jag tyckte det drällde av punkteringar, de stod vid sidan eller gick. Såg säkert 12-15 st. Minst.
    "Men vill tillägga att en cyklist gegga från bakhjulet sprejade ner mig." Bra, han slapp punka iallafall!

Konsensus skrev:
    julgus skrev:
    Jag såg några med punka, inte mer eller mindre än andra år. Men vill tillägga att en cyklist gegga från bakhjulet sprejade ner mig. Jag har slang, har alltid haft och kommer fortsätta med det. Har sällan punka, bara en gång i år på 2500 km.

Av:
    SLI
    Jag körde på fredagen, tycker också att det var många punkteringar. Och några kedjebrott.

Av:
    sparhawk
    Bamsebjörn skrev:
    Stumpy skrev:
    BuTTuS skrev:

Det var strongt gjort och ingen dålig tid. Fast han ser ren ut. Startade han i något främre led? En bedrift oavsett väder såklart.

Det som är var trist med leran var att inte få något bra kvitto på formen när man jämför tider. För en gångs skull kände jag mig skadefri och bra tränad. Min första CV. Startade strax före 12 och låg konstant i omkörning i leran men lyckades ändå inte komma under 4h. Blev 4.20. Hade jag kunnat komma under 4h i torrt väder? Ingen aning. Räcker ju iaf till en bättre startplats 2020 o då j-r ska jag komma under 4h.

Om jag inte misstar mig så fanns bara 1 person som matchade namnet och med en tid på 4:42. I så fall startade han kl 10:45 i grupp 32. Och han har i så fall kört både CV och CV ÖS fyra år i rad (2016-2019) med en bästa tid på 03:26:27.
    Så tror inte fotot är från målgång för han startade efter mig (gick i och för sig i mål en bra bit före) så måste ha åkt i den lervälling som blev. Stark tid med det underlaget och den cykeln.

Tror absolut du varit under 4 h i torrt väder.

/Peter J
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 13:10 av sparhawk.

Av:
    VasaConny
    Här kommer min RR samt film från loppet. Startade i Led 2 och är tacksam över vädret. Dock kom det en väldig skur i Evertsberg så man blev helg genomblöt plus att man fick äta lite vattengrus under backarna nedför. Men underlaget påverkades inte nämnvärt tycker jag. Vinden var också en ganska stor faktor detta år.
    https://www.merida.se

Av:
    BuTTuS
    sparhawk skrev:
    Bamsebjörn skrev:
    Stumpy skrev:
    BuTTuS skrev:

Om jag inte misstar mig så fanns bara 1 person som matchade namnet och med en tid på 4:42. I så fall startade han kl 10:45 i grupp 32. Och han har i så fall kört både CV och CV ÖS fyra år i rad (2016-2019) med en bästa tid på 03:26:27.
    Så tror inte fotot är från målgång för han startade efter mig (gick i och för sig i mål en bra bit före) så måste ha åkt i den lervälling som blev. Start tid med det underlaget och den cykeln.

Lyssnade med ett halvt öra om han på radion, tror han startade bland de sista och låg aldrig direkt bakom någon om det inte var torrt, och för att kunna få fri sikt på hinder

Av:
    SGS
    BuTTuS skrev:

Kul bedrift.

Mindre kul att reportrarna bara var tvungna att raljera lite kring superkittade 40-årskriser. Progressivt så det förslår förstås. Måste vara mycket bättre både för individen och samhället ifall alla +30 helt enkelt anammar sin inre soffliggare fullt ut. I synnerhet ifall de tillhör en viss demografisk grupp.

Vet hut mamils!

Av:
    Diogenes
    Kollade igenom SVTs reportage från CV … tycker att freakshow-vinkeln är trist. Det är ju ändå rätt många som tar CV seriöst men cyklar man inte och ser reportaget blir man nog inte jättesugen på att börja cykla/köra CV. Upplever inte att produktionerna från skidvasan alls har samma vinkling. Men det är kanske för att jag inte åker skidor …

Av:
    Richard1987
    Detta var lite självförtroende dödande lopp. Tränat och siktade på 3:50 men startade i led 54 kl12:35. Tappade bromsvärkan bak då all sten i leran slog sönder beläggen redan efter 18km men som tur var rullade det inte så bra så man behövde inte hålla igen i backarna. Lyckades krampa mig in i mål på 4:37. Men blir till att ta nya tag nästa år.

Av:
    andyman_se
    Startade min första vasa i led 43 kl. 11:35. Då hade det regnat i dryga halvtimmen... regnade mycket första milen, sen ökade regnet. Fick inse att alla ambitioner att få nån hygglig tid fick kastas. Vi var tre stycken som höll ihop hela loppet och stannade på nästan alla stopp och provianterade. Ett under att cykeln höll ihop hela resan. Växlarna fungerade till och från, lockout till dämparna la av. Bromsarna låg på mest hela tiden. Men det var skoj :) Körde förbi två ambulanser. En kille med gipsat ben som var vid god vigör samt en kille som såg värre däran ut... ca 5km från mål låg han ute i skogen efter en brant nedförsbacke som slutade i lervälling.

Värsta för mig var när jag gått i mål och såg fram emot en dusch och varma torra kläder och inser att väskorna stått ute i regnet hela dagen och allt var genomblött. Fick går runt och frysa i tre timmar innan vi kom tillbaka till husbilen som var vid starten... men jag kommer definitivt göra om det!

(min tröja är egentligen vit....)
    Andreas J.jpg

Av:
    calmbay
    Fullkomligt diggar denna snubbe som visade att prylhetsen lätt spårat ut på cyklar för cv. Äkta mtb-spirit! Shredda clunker!
    https://www.instagram.com

Av:
    andyman_se
    Jag var också besviken på reportaget. Är inte jätteintresserad av Alsings bravader och förstår inte hur SVT kan ge Ola Serneke så mycket reklam, dom har ju liksom regler kring det där....

Av:
    sparhawk
    BuTTuS skrev:
    sparhawk skrev:
    Bamsebjörn skrev:
    Stumpy skrev:
    BuTTuS skrev:

Så tror inte fotot är från målgång för han startade efter mig (gick i och för sig i mål en bra bit före) så måste ha åkt i den lervälling som blev. Start tid med det underlaget och den cykeln.

Lyssnade med ett halvt öra om han på radion, tror han startade bland de sista och låg aldrig direkt bakom någon om det inte var torrt, och för att kunna få fri sikt på hinder

Men kolla, det fanns en till Anders som gick i mål på 4:42...
    Då hade jag helt fel!

/Peter J

Av:
    Nosen
    Finns det någon hjälte/hjältinna från de bakre startspåren som har filmat lervällingen vi cyklade i ?
    Jag skulle vilja uppleva detta i soffan nu istället 👍🍻

Av:
    nikasp
    Riktiga stänkor är det som gäller enligt denna hjälte: https://sverigesradio.se

Av:
    Richard1987
    calmbay skrev:
    Fullkomligt diggar denna snubbe som visade att prylhetsen lätt spårat ut på cyklar för cv. Äkta mtb-spirit! Shredda clunker!

Nu är ju denna killen mer än vältränad och hade han kört en mtb hade han säkerligen kapat en timme på tiden så lite fult att jämföra. Tänk vad en icke vältränad hade försämrat sin tid på den cykeln.

Av:
    julgus
    Jag kanske tillhör de där som drabbats av prylhets. Men varför inte. Jag har pengarna och intresset och uppskattar verkligen de dyra prylarna. Varför ska det kallas hets? Nu ska jag köpa orimligt dyra hjul till min dyra fs inför nästa cv så blir det ännu roligare.

calmbay skrev:
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 20:43 av julgus.

Av:
    hungrig
    Ni som kört tidigare, och även var med i år, hur mycket skillnad gjorde vädret för resultatet?

Jag kör inte mycket grus, annat än på väg till/från skogen, så jag hade ingen aning om vad jag skulle orka eller vilket tempo jag kunde hålla på ett lite längre lopp. Gick ut rätt försiktigt, och blev omkörd rätt mycket i början, för att sedan köra om mer själv. Sista 3 milen tyckte jag att jag drog på rätt bra, men utan att snitthastigheten egentligen gick upp. Tog i rätt hårt i leran och de stora pölarna, och kände väl att med samma ansträngning och bättre före, så hade det gått fortare, men hur mycket?

Om jag kör igen så skall jag nog våga gå ut lite hårdare i början, men hellre ha kraft över i slutet än att få bryta halvvägs.

Av:
    hungrig
    Förresten, några som har bra bilder på lervällingen? Hade varit kul att visa för familjen...

Jag körde även CV30 på söndagen med familjen, och var sjukt imponerad av hur mycket bättre det hade blivit under natten. Det var väl ett par stora pölar kvar i slutet, men nästan allt vatten och lera var borta. På sina håll såg man att de hade kört ut och lagt på nytt grus.

Av:
    Spacekitty
    hungrig skrev:
    Förresten, några som har bra bilder på lervällingen? Hade varit kul att visa för familjen..

Det finns 44 minuter cykelvasan sammandrag på SVTplay som visar en del lera.

=^.^=

Av:
    ak84
    Någon som vet varför man lagt cykelvasan en vecka senare nästa år, alltså vecka 33 och inte 32 som i år?

Av:
    NLC
    Det ska väl inte krocka med OS...

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    ak84
    NLC skrev:
    Det ska väl inte krocka med OS...

Där ser man, tackar för svaret!

Av:
    Schoobang
    Richard1987 skrev:
    Detta var lite självförtroende dödande lopp. Tränat och siktade på 3:50 men startade i led 54 kl12:35. Tappade bromsvärkan bak då all sten i leran slog sönder beläggen redan efter 18km men som tur var rullade det inte så bra så man behövde inte hålla igen i backarna. Lyckades krampa mig in i mål på 4:37. Men blir till att ta nya tag nästa år.

Haha, fan helt identiskt med mitt lopp. Jag siktade på under 4h men startade kl 12 och fick slita för att komma in på 4:36. Bakbromsen rasade ihop nånstans 15-20km och låg emot hela tiden sen. Och jag heter Rickard =)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in