• Re: Cykelvasan

Av:
    Daddy D.Lux
    Varför verkar tiden intressant för så många? Precis som på skidor säger den mer om förutsättningarna för dagen än om den egna formen.
    Ett placeringsmål är både robustare och mer relevant.

Av:
    Bamsebjörn
    Daddy D.Lux skrev:
    Varför verkar tiden intressant för så många? Precis som på skidor säger den mer om förutsättningarna för dagen än om den egna formen.

Placeringsmål blir missvisande när ca hälften av deltagarna cyklar grusväg och andra hälften cyklar lera. Tiderna är det som snackas med bekanta/kollegor osv som kört tidigare därför är det relevant.

Av:
    ooms
    Bamsebjörn skrev:
    Daddy D.Lux skrev:

Placeringsmål blir missvisande när ca hälften av deltagarna cyklar grusväg och andra hälften cyklar lera. Tiderna är det som snackas med bekanta/kollegor osv som kört tidigare därför är det relevant.
    Är det mer relevant att snacka tider med bekanta/kollegor när de körde på grusväg förra året och du i lera i år? Det blir ju minst lika missvisande, snarare mer...

Av:
    Bamsebjörn
    ooms skrev:
    Bamsebjörn skrev:
    Daddy D.Lux skrev:

Är det mer relevant att snacka tider med bekanta/kollegor när de körde på grusväg förra året och du i lera i år? Det blir ju minst lika missvisande, snarare mer...

Förklara det för dem! ;-)

Är man duktig förstår jag att man jagar placeringar. Det blir för abstrakt för mig som är motionär. Vad betyder placering 5352 eller 3212 sv 13000? Vilket mått är det på min form, jag vet ju inte hur övriga motionärer har tränat. En tid är i vart fall ett tydligt mål att sikta på under loppet. Sedan förstår jag att tiden påverkas av väder, möjlighet till bra klungkörning etc.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 08:26 av Bamsebjörn.

Av:
    Konsensus
    Placering på riktigt, jag menar på riktigt... är väl bara intressant om det handlar om de första typ 200. Som gemene motionär oavsett ambition är det väl helt ointressant om jag kom i mål med placering 980, 1200 eller 5400. Om något är intressant med placering på CV så är det vilken placering jag har vid start och vid målgång, om jag kört om några eller blivit omkörd, känns gött att starta på plats typ 1100 och komma i mål som 900é cyklist.Tiden kan väl bara beaktas om underlaget är densamma som andra år. Jag menar, en riktig tävling med elitcyklister är inte tiden primärt intressant, där är först över mållinjen som gäller, sen gasar de på ändå för de vill inte cykla längre i tid än nödvändigt :-) En motionär, i alla fall jag vill bara slå fjolårstiden och polaren så klart. Men är det spöregn och gegga, då kan jag nog acceptera en tidsförsämring.

Läs texten och tänk ut resten själv

Av:
    konscious
    Många är sjukt stressade över sina tider och placeringar.
    Hur mår man egentligen om man inte kan acceptera att kraven inte motsvarade resultatet.

Av:
    NickPick
    Placering säger väl ändå mer än tid då det i viss mån tar hänsyn till väder och vind så att säga.

Av:
    Hoven
    Jag starta i led 13, var seedad till 8:e men valde att ej starta där(inte i form), fick ingen droppe regn, bara lite vind på näsan som kändes.

Cykla ca 3 min långsammare iår jmfr med förra året, tyckte direkt efter målgång, fan... Men så upptäckte jag att Istället för plac ca 1700(2018) så hamna jag nu på ca1200. Hade ju naturligtvis velat slå tiden 2018 eller egentligen mitt pers, men men, så kan det bli ibland. Hade det varit likvärdiga förhållanden hela dagen kanske jag hade hamnat på 1900 el kanske 1300, vem vet. Såg i alla fall att jag plockade placeringar konstant in i mål. Lät mig nöjas med det.

Av:
    Flash_61
    Stort kred till alla som cyklade i regn och lera! Jag startade också i ett led som klarade sig helt utan. Fick nästan samma tid som förra året, men avancerade ca 1300 placeringar. Låg konstant nästan dock på samma placering genom samtliga kontroller. Intressant att se om detta ger något startgruppsmässigt inför nästa år (?).

Men vad fick ni för distans på era mätningar? Jag hade precis över 94 km förra året, men i år + 95 km. Kör Garmin 810.

Av:
    hungrig
    Jag kan tänka mig att påverkan från vädret bara ökade ju senare man startade, vilket kanske gör att även placeringar är svårt att jämföra. Glad att jag hade fjäskat till mig en tidigare startgrupp, för jag antar att det bara fortsatte bli värre efter att jag var klar.

95,02 km säger min Fenix 5. Startade klockan när startsignalen gick, och stoppade väl vid medaljutdelningen nånstans.

Av:
    Flash_61
    Jag gjorde liknande start/stopp och fick 95,07 km. + ca 1 km jmf med 2018 då.

Av:
    sparhawk
    Flash_61 skrev:
    Stort kred till alla som cyklade i regn och lera! Jag startade också i ett led som klarade sig helt utan. Fick nästan samma tid som förra året, men avancerade ca 1300 placeringar. Låg konstant nästan dock på samma placering genom samtliga kontroller. Intressant att se om detta ger något startgruppsmässigt inför nästa år (?).

Men vad fick ni för distans på era mätningar? Jag hade precis över 94 km förra året, men i år + 95 km. Kör Garmin 810.

Man får startgrupp efter den bästa tid man haft på CV de senaste 3 åren. Eller så får man seeda sig via annat lopp.
    Spelar ingen roll vilken placering du får.

Edit.
    Min sträcka blev som vanligt ca 94,4 km.

/Peter J
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 13:30 av sparhawk.

Av:
    ooms
    hungrig skrev:
    Jag kan tänka mig att påverkan från vädret bara ökade ju senare man startade, vilket kanske gör att även placeringar är svårt att jämföra.
    Jo, så är det. Egentligen krävs det masstart (som skidloppet) för att det ska funka fullt ut. Vi hör ju exempel här ovan på folk som startade tidigt, slapp regn, körde på ungefär samma tid som förra året, men som förbättrat sig >1000 placeringar. Troligtvis är det ju då duktiga åkare i bakre leden som fick sin dag förstörd av regnet som är förklaringen till den stora skillnaden i placering.

Av:
    martysod
    Jag tycker placeringar är intressant på Cykelvasan (även om det inte säger lika mycket som på riktiga Vasaloppet), speciellt om man kör flera gånger. Tex i år var jag 2 minuter långsammare än förra året men 150 placeringar bättre i tävlingsklass. Det säger mig att jag kanske ändå inte var sämre tränad i år trots långsammare tid. Det visar sig inte om jag bara listar mina tider och år.

Av:
    Flash_61
    Något ligger i placeringarna tycker jag med, även om det inte är vad jag jagar som kör motion. I år körde jag trots mycket bättre startled och iaf upplevt bättre tränad på samma tid. Vinnartiden var väl 8 minuter sämre i år vs 2018?

Jag är helt med på att tiden är seedningsgrundande.

Av:
    Mrahvin
    sparhawk skrev:
    Flash_61 skrev:

Man får startgrupp efter den bästa tid man haft på CV de senaste 3 åren. Eller så får man seeda sig via annat lopp.

Edit.

Fast tiderna sätts efter placering. Åtminstone funkar det så i tävlingsklass. Se https://happyride.se

I motionsleden fylls leden ju helt enkelt på framifrån efter tid eller placering. Det görs per år så det blir ju samma sak om det görs efter tid eller placering, så lite definitionsfråga där. Men placering ger bättre hint om led eftersom det då ungefär går att räkna ut led. Tänk sådär 200 per led.

Däremot kan man ju använda en motionstid för att seeda sig till tävlingsleden.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 08:32 av Mrahvin.

Av:
    mklmtb
    Mrahvin skrev:
    sparhawk skrev:
    Flash_61 skrev:

Edit.

Fast tiderna sätts efter placering. Åtminstone funkar det så i tävlingsklass. Se https://happyride.se

I motionsleden fylls leden ju helt enkelt på framifrån efter tid eller placering. Det görs per år så det blir ju samma sak om det görs efter tid eller placering, så lite definitionsfråga där. Men placering ger bättre hint om led eftersom det då ungefär går att räkna ut led. Tänk sådär 200 per led.

Angående placering, vad är skillnaden mellan placering och Plac. (Totalt)?
    Min placering blev 1208 medans Plac. (Totalt) blev 1220.

Av:
    ooms
    mklmtb skrev:
    Mrahvin skrev:
    sparhawk skrev:
    Flash_61 skrev:

Edit.

Damer inkl eller inte brukar det vara på skidloppet. Dvs du hade placering 1208 bland herrarna och 1220 med damer inkluderat.
    Du fick tjejdäng 8 ggr om helt enkelt :-)

Av:
    mklmtb
    ooms skrev:
    mklmtb skrev:
    Damer inkl eller inte brukar det vara på skidloppet. Dvs du hade placering 1208 bland herrarna och 1220 med damer inkluderat.
    Du fick tjejdäng 8 ggr om helt enkelt :-)

Hehe, damn...

Av:
    Manurhin2
    Daddy D.Lux skrev:

Om man startar i främre delen av startfältet bland motionärer speglar tiden oftast prestationen väl.
    Om man är i början av sin utveckling inom cykelträning är tidsmål på Vasan en bra morot eftersom det normalt skiljer sig mkt från år till år. Placering 350 i kafferummet säger inte mkt, däremot 2:59 eftersom dom flesta har nån släkting som cyklat på 6 timmer.
    Fjolårstiderna mot i år skiljer ca 5 minuter trots medvind ifjol och motvind i år.

I år sneglar nog många på förbättrad placering trots ngt sämre tid och blir då som du menar mer relevant.

Bland eliten är det väl endast placering som gäller och då 1a-platsen (ev 2-3 kanske top 10)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ