• Uppgradera från Tacx Bushido till Neo (2)

Av:
    ancientacid
    Har i nuläget en Tacx Bushido som jag är väldigt nöjd med, sånär som på en punkt:
    Lågkadens med hög effekt, motsvarande att stå upp i en brant backe och bryta sig upp.

Som fallet är med Bushidon så ligger taket någonstans kring 500-600W vad man kan få ut med relativt låg kadens (ca 60rpm) innan bakhjulet börjar slira. Jag har ett flertal renodlade sprinter, såväl som tröskelintervaller med sprintstart som jag skulle vilja kunna genomföra med låg kadens vilket nu blir problematiskt. (krävs 130rpm+ för att kunna få till sprinter på 800W tex)

Frågan är om en uppgradering till en direktdriven trainer råder bot på detta?
    Bushidon är specificerad till 1400W i maxeffekt, men detta är som det verkar glädjesiffror baserade på väldigt hög kadens antar jag.
    Neo 2 ska nå upp till 2200W, någon som vet om detta är kadensberoende också eller går det att uppnå relativt hög effekt med låg kadens?

Kan man få omkring 1200W med 50-60rpm så är jag nöjd, och överväger köp.

Vore kul att höra åsikter av folk som sitter på en Neo, eller annan direktdriven trainer.
  • Re: Uppgradera från Tacx Bushido till Neo (2)

Av:
    zirxo
    Jag har en Neo 1 och den slirar också vid låg kadens, osäker på vid vilka siffror dock.

Av:
    ancientacid
    zirxo skrev:
    Jag har en Neo 1 och den slirar också vid låg kadens, osäker på vid vilka siffror dock.

Det låter ju oroväckande, hade hoppats att en direktdriven skulle vara fri från sånt men tur att man lyfte frågan innan köp åtminstone.
    Kanske får acceptera att det inte finns något likvärdigt sätt att replikera korta branta backar inomhus.

Om någon sitter inne med siffror på vad man kan pressa ur en Neo utan slirningar vore det väldigt uppskattat.

Av:
    ancientacid
    Snubblade över följande text i en recension av DC-rainmaker.
    Om det är som han skriver att "slip'et" endast varar någon sekund vid låg fart (tar det som att han antyder låg kadens motsvarande en stigning) så verkar det överkomligt ändå. Klart bättre än läget är med en bakhjulsmonterad trainer åtminstone.

Nu när man väl börjat tänka tankar på att uppgradera så slutar det väl med det tids nog ändå misstänker jag 🙄
    Screenshot_20190713-224714.png

Av:
    etnica
    Inget jag märkt av på min neo2 inte på vår flux s heller.

Av:
    Mike å
    Om du kan köra intervallerna på höga växlar så bör det nog funka.
    Begränsningen av vad Neon klarar är 85Nm så kör man Zwift eller liknande och ska upp för en brant backe på låga växlar så verkar det bli problem.
    Kolla i tacx neo owners group på Facebook så hittar du hur mycket som helst om detta.

Själv är jag för klen för att ha problem med detta.

--------------------------------------------------------------
    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter.

Av:
    ancientacid
    etnica skrev:
    Inget jag märkt av på min neo2 inte på vår flux s heller.
    Låter bra 👌

Mike å skrev:
    Om du kan köra intervallerna på höga växlar så bör det nog funka.
    Begränsningen av vad Neon klarar är 85Nm så kör man Zwift eller liknande och ska upp för en brant backe på låga växlar så verkar det bli problem.
    Kolla i tacx neo owners group på Facebook så hittar du hur mycket som helst om detta.

Själv är jag för klen för att ha problem med detta.

Bör funka bra att köra det jag tänkt på höga växlar, i "värsta" fall får man väl helt enkelt växla upp till en hög växel i lagom tid innan en sprintintervall, ta den direkta effektökning som kommer (om man kör ERG) för att om möjligt få till rätt belastning utan något slir när intervallen väl börjar.

Tack för tipset om gruppen, ska läsa lite mer erfarenheter av folk som äger en Neo. Men verkar helt klart som att en direktdriven är rätt väg att gå.

Av:
    Trident21
    ancientacid skrev:

Bör funka bra att köra det jag tänkt på höga växlar, i "värsta" fall får man väl helt enkelt växla upp till en hög växel i lagom tid innan en sprintintervall, ta den direkta effektökning som kommer (om man kör ERG) för att om möjligt få till rätt belastning utan något slir när intervallen väl börjar.

Tack för tipset om gruppen, ska läsa lite mer erfarenheter av folk som äger en Neo. Men verkar helt klart som att en direktdriven är rätt väg att gå.

Varför inte köra högre växel hela tiden om du ändå kör ERG? Jag har inte haft några sådana problem med min NEO, men tror inte jag fixar 1200 watt från stillastående.

Av:
    ancientacid
    Trident21 skrev:
    Varför inte köra högre växel hela tiden om du ändå kör ERG? Jag har inte haft några sådana problem med min NEO, men tror inte jag fixar 1200 watt från stillastående.

Det går såklart till en viss gräns, men min erfarenhet av hög växel i ERG är att man har ett visst grundspann av effekt på en given kadens.

För att ta ett hypotetiskt exempel:
    Den aktiva vilan mellan två intervaller ska vara 120W och man vill hålla omkring 90rpm i kadens.
    Kör man då detta med hög växel (tex största klingan fram och en relativt liten bak) så kommer man inte lägre än 200W som exempel.
    I ett sådant scenario blir det nödvändigt att växla ned. Stött på detta med den trainern jag har nu åtminstone, men kanske även detta är något som blir bättre med en dyrare/direktdriven maskin?
    Att den helt enkelt klarar av att ge låg uteffekt trots hög utväxling på drivlinan?

Nåväl, frekvent växlande för att nå rätt effekt ligger helt inom ramen för normalt användande i mitt tycke. Den stora bristen med en bakhjulsdriven är att det inte hjälper hur högt man än växlar upp, effekten når en kulmen med bakhjulsspinn relativt tidigt om man inte har onormalt hög kadens.

Av:
    Mike å
    Det bör inte vara nått problem med Neo då den kan ge positiv effekt om den har strömmen inkopplad.

--------------------------------------------------------------
    Att tänka innan man talar är som att torka sig innan man skiter.

Av:
    ancientacid
    Såklart, hade helt glömt den funktionen.

Ja men då bör väl saken vara klar, får väl bli en Neo 2 till hösten.
    Med generellt hög utväxling och inga våldsamma momentökningar så hoppas jag det blir möjligt att få till några högeffekt/lågkadens-klättringar förutom vanliga sprintintervaller på högre effekt än vad som är möjligt i dagsläget.

Någon som vill köpa en fullt fungerande Tacx Bushido, som fungerar klockrent förutom anledningen till min frågeställning i den här tråden? 😁

Av:
    ancientacid
    Fortfarande inte blivit någon uppgradering, men råkade snubbla över att Neo 2 kommit i en ny version (Neo 2T med beteckning T2875).
    Återigen väcks köpsuget för att få till ordentlig sprint-träning, särskilt eftersom en av uppgraderingarna sägs vara för att underlätta sprinter.

Någon med erfarenhet av den nya T2875 på den här punkten?
    https://tacx.com
    sprints.JPG

Av:
    ancientacid
    Besvarar min egna fundering då DC-rainmaker (såklart) gjort en djupdykning i förändringarna.

Verkar adressera de funderingar jag haft exakt:
    "The new NEO 2T essentially takes the Tacx NEO 2 trainer that was announced last fall and gives it more power. It does this through a combination of stronger magnets and tweaks to the magnet topology. The reasons you care about this is that it eliminates the ‘slip’ feeling that the Neo exhibited in the past when hard-sprinting at extremely low speeds. It also means faster ERG mode responsiveness. Way, way, way faster. And now native thru-axle support.

Here’s what’s different inside at a geeky level:

– Stronger Magnets: This gives it the higher torque that eliminates the slip
    – Thicker Wiring: This reduces the heat output and improves efficiency
    – Changing Wiring Topology: This reduces vibrations but also reduces the sensitivity of manufacturing tolerances
    – Skewing of Magnets: This reduces vibrations and sounds
    – New Magnet Holder: This helps in manufacturing by increasing position accuracy, but also reduces vibrations"
    https://www.dcrainmaker.com

Återstår väl att se om det är mer än enbart försäljningshype, men låter ju onekligen som en noterbar förbättring

Av:
    kroem
    Skönt... ännu dyrare då... :(

Av:
    Bulldog76
    Bytte själc från Bushido till Neo 2, bara kört 2 gånger på Neon, men den är helt undebar. Jag var lite oroad över att den har så kallad "slip". Men såg en video med GP Lama om Neo2 och det krävdes ytterst speciellt sätt att trampa för att få till den under en sekund.
    Känslan är som att cykla ute, riktigt trevlig trainer.
    Återstår att se hur den är på en WO där man växlar mellan intervaller, men i Zwift på vanlig cykling är den blixtsnabb på att ändra och inte en tillstymmelse till slir eller något sådant.
    Bushidon är mycket bra tycker jag , men som TS sa så är det vid låg kadens som hjulet slirar och man kan inte hålla satt intervall i en WO då.

Slog till nu när den modellen reas emellanåt. Tyckte inte det var värt med några tusen till för att få en 2t.
    Sen har jag sett rätt många kommentarer om defekta 2t och buggar och strul med firmware på den.

Av:
    ancientacid
    Bulldog76 skrev:
    Bytte själc från Bushido till Neo 2, bara kört 2 gånger på Neon, men den är helt undebar. Jag var lite oroad över att den har så kallad "slip". Men såg en video med GP Lama om Neo2 och det krävdes ytterst speciellt sätt att trampa för att få till den under en sekund.
    Känslan är som att cykla ute, riktigt trevlig trainer.
    Återstår att se hur den är på en WO där man växlar mellan intervaller, men i Zwift på vanlig cykling är den blixtsnabb på att ändra och inte en tillstymmelse till slir eller något sådant.
    Bushidon är mycket bra tycker jag , men som TS sa så är det vid låg kadens som hjulet slirar och man kan inte hålla satt intervall i en WO då.

Slog till nu när den modellen reas emellanåt. Tyckte inte det var värt med några tusen till för att få en 2t.
    Sen har jag sett rätt många kommentarer om defekta 2t och buggar och strul med firmware på den.

Det du nämner verkar vara ett stående inslag hos de flesta som bytt upp sig till en Neo, oavsett om man gillar trainern man kommer ifrån så blir det något helt annat när man går över, vilket talar för att det egentligen inte bör vara något att fundera på.

Visst, det är mycket pengar såklart, men sett till alla övriga kostnader man lägger på detta intresse så är ju 12-13.000 rätt överkomligt ändå, sett till den mängd kvalitativ träning man kan få till.

För min del så lutar det mest åt en 2T i dagsläget, känns som det givna valet med tanke på just de önskemål jag hade på ett byte... Lite oroväckande det du nämner om negativa kommentarer däremot, lär nog gräva lite i det och se ifall det är firmware-beroende, och därmed lätt åtgärdat.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-10-09 22:03 av ancientacid.

Av:
    ancientacid
    Slutade med att man slog till på en Neo 2T. Får se om några dagar om den lever upp till förväntningarna.
    Ska även bli intressant att se hur effektmätningen korrelerar mot en konventionell effektmätare, som fallet är med Bushidon så visar denna 13-15% lägre än mätning i vevpartiet (dubbelkontrollerat mot stages och quarq).

Om Neon är så precis och konsekvent i mätningen som man läser överallt så blir det en rolig värdemätare hur bra vinterträningen går, i teorin åtminstone.
    Längesen man såg fram emot kommande ramptest och maxtjugor, såväl som wingate-test som nu :D

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in