• Vilket / Vilka lås kör ni med? Ram...? Bygel...?

Av:
    p_dal
    Hej!

Just köpt mig en elcykel för en himla massa pengar. Vill gärna behålla denna. Förutom sunt förnuft, så undrar jag vad man ska ha för lås.

Behöver man både ett ramlås (tänkte typ Abus Pro Sheild 5850 (ev med tillbehörs-kejdan) + ett externt lås, typ Asus grövre bygellås? Har även läst gott om Kryptonite Evolution Std.

Vad kör ni? Kör ni både och, eller bara ett bra bygel / kätting el dylikt? Tänkte lite på vikten här med, cykeln är ju inte lätt i sig själv. Men säkerhet före vikt, såklart. =)

Bor en bit från stora stan, men vi har mängder med cykelstölder här i området, tyvärr. Suck...

Ha en fin sommar!
  • Re: Vilket / Vilka lås kör ni med? Ram...? Bygel...?

Av:
    ForesterGuy
    Jag kör med bygellås och kättinglås från Abus och Kryptonite, olika kombinationer beroende på var cykeln står. Biltema MC-låskätting för 399 kr är bra men tung.
    Nattetid står cykeln inlåst i eget förråd, med minst två lås och golvankare.
    Olåst möjligen om den står i lägenheten.

Av:
    Lucifer
    HipLok Lite eller HipLok V1.50 korta stunder utomhus, annars är cykeln inomhus.
    Suveränt lås som inte märks att man har det på sig.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Jag kör med Abus lång kedja och ramlås.

Av:
    p_dal
    Tack för era svar. Vet ni annar hur bra den där lösningen är med Abus ramlås och kedjan med "sprint" som man trycker i ramlåset och låser allt samtidigt? Hittat en variant, men kättingen känns inte jättegrov. Vette tusan...

Blev annars att jag gick och köpte ett Kryptonite Evolution STD. Tyvärr har jag inte någon bra fästpunkt för hållaren på min cykel, så jag tänkte ha den löst på pakethållaren eller fast vid sadeln. Märker dock till min fasa att låset har en metalldel (för hållaren) som nog mer än gärna vill repa där den kommer åt. Hm...

Något annat lås för runt 500-700 som ni kan rekommendra "rakt av" ? Tjejen kör med någon rätt rejält Abus kätting med inbyggd lås. Letade efter den idag, men hittade bara en klenare variant.

Tycker ni man borde ha ett ramlås med? Inget som försäkringsbolaget kräver - bara "godkänt lås", iaf enligt mitt bolag.

Allt gott!

Av:
    bellasoda
    Jag tycker den här funkar bra.
    8C6606F6-5593-4F16-92DE-D03221B80717.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in