• Projekt Singlespeed

Av:
    pegan
    Tjenare,

Jag är ny här på happyride och i cykelmekar-världen. Tycker det verkar vara en väldigt trevlig sysselsättning att göra om gamla räsers till singlespeeds, så jag fick tag på en gammal Peugeot (okänt vilket år eller vilken modell det är) Är det någon som vet mer om ålder osv på den så skriv gärna ett svar :) Jag kommer fylla på med bilder allt eftersom projektet fortlöper. Det kommer givetvis komma en hel del frågor som gärna får besvaras också.

Jag har börjat att tömma ramen på allt, jag har tänkt lacka om den. (Är det helgerån månne??) Jag har också upptäckt att det är frihjul av märket ATOM 77. Dimensionen på frihjulet gör mig fundersam då ett single-drev inte har tillräcklig diameter. Behöver jag byta ut hela frihjulsbodyn? Går det ens?
    IMG-1832.JPG
  • Re: Projekt Singlespeed

Av:
    pegan
    Cykeln är nu isärtagen och iväg på lackering
    C5C30C6C-E95A-4792-905B-5ABEBE24C9C3.jpeg

Av:
    Hasse#7
    Hoppas du blir nöjd. Spara alla delar du tagit bort ifall du ångrar dig eller någon behöver något.

Av:
    Wst
    Med ett ramnummer brukar man kunna ta reda på årsmodell. Vet inte om Peugeot har det ordnat så..

Av:
    pegan
    Hasse#7 skrev:
    Hoppas du blir nöjd. Spara alla delar du tagit bort ifall du ångrar dig eller någon behöver något.

Japp det ska jag göra, tack för tipset. :)

Av:
    pegan
    Medans ramen lackas blir det putsning av diverse detaljer. Köpte en dremlkopia på biltema.
    683658EC-BFD8-463B-9EA4-A7EE7BB24EDA.jpeg

Av:
    pegan
    Så där. Det får duga, bra mycket bättre än innan. Fick fram ett årtal på styrstången. 1983.
    975F62A9-47CC-4F44-9577-390D38FC87E0.jpeg

Av:
    pegan
    Monterade av ett drev o polerade vevlagret.
    17B07BF8-7BA1-43AE-9892-34BDE7958DE4.jpeg

Av:
    pegan
    Inte den mest lästa tråden här på forat. Ställer ändå frågan, ska jag behålla de gamla bromshandtagen, tänkte ha bullhorn styre.

Bromshandtaget kan ses på bilden med all ”bråte” ;)
    044FE5D6-FB6D-41BE-AD6C-C525408ADD78.jpeg

Av:
    Hasse#7
    pegan skrev:
    Inte den mest lästa tråden här på forat. Ställer ändå frågan, ska jag behålla de gamla bromshandtagen, tänkte ha bullhorn styre.

Skaffa nån form av bromshandtag som fäster i bullhornstyrets ändhål. Lägg de andra i en låda där det är mörkt och svalt om hoodsen är fina.

Av:
    juanxxx
    Från en annan intresserad, vad gör du för att få till ”single speed”? Köper du ett sådant ”kit” som finns eller köper du en bmx frihjul?

Av:
    pegan
    juanxxx skrev:
    Från en annan intresserad, vad gör du för att få till ”single speed”? Köper du ett sådant ”kit” som finns eller köper du en bmx frihjul?

För att bevisa att jag är en riktig amatör angående singles Speed så köpte jag ett kit för sram//Shimano body. När jag hade skruvat isär det gamla så såg jag att det var ett frihjul av märket atom 77. Kort o gott en helt annan dimension än Shimano. Jag var så tvungen att använda minsta drevet och tog bort de andra helt enkelt.

Bifogar en bild på atom 77an
    5E15922E-3044-4625-9A8B-54E2F9588D4A.jpeg

Av:
    pegan
    Hasse#7 skrev:
    pegan skrev:

Skaffa nån form av bromshandtag som fäster i bullhornstyrets ändhål. Lägg de andra i en låda där det är mörkt och svalt om hoodsen är fina.

Åh tack för tipset! Skulle bli grymt snyggt. Visste inte ens att det fanns sådana. Vad ska jag söka på för att hitta dessa?

Edit: hittade ett par:
    https://www.cykelkraft.se men kan man hitta lite andra modeller?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-13 20:21 av pegan.

Av:
    Skogsgubben
    pegan skrev:

Lyckas inte filtrera ut dem, men här finns några: https://www.chainreactioncycles.com

Av:
    pegan
    Skogsgubben skrev:
    pegan skrev:

Lyckas inte filtrera ut dem, men här finns några: https://www.chainreactioncycles.com

Tack!! Ska nog lyckas leta upp några som passar. Vet du om det finns såna bromsreglage utan att bromswire går på insida/inuti?

Av:
    Spacekitty
    Sök på tt brake levers. Jag har nåt från Cane Creek, det var billigast när jag köpte dom.

=^.^=

Av:
    pegan
    Spacekitty skrev:
    Sök på tt brake levers. Jag har nåt från Cane Creek, det var billigast när jag köpte dom.
    Okej, toppen, tack. Börjar googla direkt :)

Av:
    pegan
    Jaha, då gjorde jag bort mig. Tog inte ur vevlagret innan lackering o blästring. Blev till att ta dän det innan vevparti skulle monteras.. :/ men nu är det rejält rengjort o infettat iaf!
    3D69180E-B3DF-4BB9-9AF0-752AFE85CB7C.jpeg

Av:
    Skogsgubben
    pegan skrev:
    .... Blev till att ta dän det innan vevparti skulle monteras...

"Ta dän" (även "ta deen") är uppsalamål för "ta bort".

/inflyttad uppsalabo

Av:
    pegan
    Monterat
    C2625B54-68D8-4F2D-B713-2541EA027D04.jpeg

Av:
    pegan
    Ytterligare en bild
    44CCAA9E-89C3-4344-8B49-CDD021B5FE8F.jpeg

Av:
    pegan
    Bifogar en bild på de tillbehören jag fick på posten häromdagen
    98FE4FC4-5E73-4E1C-8D26-0EA4B2074B36.jpeg

Av:
    Crocko
    pegan skrev:
    Monterat

Funderar lite på hur du fått rätt lagerförspänning med de målade kopparna? hade du sån du att allt var som innan demontering?

Av:
    pegan
    Crocko skrev:
    pegan skrev:
    Monterat

Funderar lite på hur du fått rätt lagerförspänning med de målade kopparna? hade du sån du att allt var som innan demontering?

Bra fråga. Förstår inte riktigt vad du menar dock. Jag är inte så kunnig när det kommer till fackspråk inom cykelbygge.

Av:
    pegan
    Förlag på hur jag kapar bocken till en bullhorn? Något jag ska tänka på? Bågfil? Rörkap?
    B69CC595-C435-4A32-AE9F-E8155C4CB1C1.jpeg

Av:
    Crocko
    pegan skrev:
    Monterat

På denna bild ser du en mutterliknande innerkopp och en ytter låsring, men reglerar förspänningen (hur hårt lagret trycker mot lagerbanorna på axeln).
    Det bör justeras så att det inte är något glapp i vevarna, håll längst ut på vevarmen och vicka, men inte så hårt att det blir något motstånd när man snurrar runt.

Av:
    pegan
    Crocko skrev:
    pegan skrev:
    Monterat

På denna bild ser du en mutterliknande innerkopp och en ytter låsring, men reglerar förspänningen (hur hårt lagret trycker mot lagerbanorna på axeln).
    Det bör justeras så att det inte är något glapp i vevarna, håll längst ut på vevarmen och vicka, men inte så hårt att det blir något motstånd när man snurrar runt.

Okej, så jag bör ta isär mutterliknande innerkroppen från yttre låsringen o sen montera en i taget? Är det vanlig gäng på den inre? Knackade bort den yttre med ett dorn vid demontering/montering. Kan dock inte uppfatta något glapp, men det kanske är för hårt åtdraget?

Om jag förstår rätt:
    1. Ta av vevlagret
    2. Montera av den mutterliknande innerkroppen
    3. Demontera yttre låsring
    4. Sen tillbaka i omvänd ordning?

Eller går det att justera den mutterliknande innerkroppen utan att ta bort vevlagret?

Av:
    Simon89
    Plocka inte isär det om det i inte glappar eller går för trögt, känns väldigt onödigt med ny lack

Av:
    pegan
    Simon89 skrev:
    Plocka inte isär det om det i inte glappar eller går för trögt, känns väldigt onödigt med ny lack

Får för mig att den går lite trögt.. ;) vänster = lättare o risk för glapp?? Höger=Trögare?

Av:
    Crocko
    pegan skrev:
    Simon89 skrev:

Får för mig att den går lite trögt.. ;) vänster = lättare o risk för glapp?? Höger=Trögare?

Var inte min mening att skapa några nya problem där inga finns, men om man vill justera lagret så låter man allt sitta kvar.

1. Lossa på den yttre låsringen med haknyckel eller annat lämpligt verktyg.
    2. Spänna på eller av med muttern som skruvar in eller ut hela lagerkoppen.
    3. När man är nöjd, glappfritt och lätt snurrat (tänk på att mycket nytt fett kan bidra till viss upplevd tröghet) Fäst låsringen.

Men som sagt om allt var bra innan du rev och allt sitter på samma sätt så borde det ju vara bra.

Av:
    pegan
    Crocko skrev:
    pegan skrev:
    Simon89 skrev:

Var inte min mening att skapa några nya problem där inga finns, men om man vill justera lagret så låter man allt sitta kvar.

3. När man är nöjd, glappfritt och lätt snurrat (tänk på att mycket nytt fett kan bidra till viss upplevd tröghet) Fäst låsringen.

Men som sagt om allt var bra innan du rev och allt sitter på samma sätt så borde det ju vara bra.

Tack. Ska inte försöka mig på att släpp på det då, men kan vara bra att veta för framtida projekt :)

Av:
    pegan
    Nu så syns det ju att det är en cykel! Bullhorn styret har jag lite frågor om. Rörkap eller bågfil? Ska givetvis vända på styret. Provcyklade bara lite idag.
    EFA0E38C-B7E9-47D4-8B85-B198AE503A4D.jpeg

Av:
    JojjeM
    pegan skrev:
    Nu så syns det ju att det är en cykel! Bullhorn styret har jag lite frågor om. Rörkap eller bågfil?
    Jag körde rörkap i den är tråden https://happyride.se

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    pegan
    JojjeM skrev:
    pegan skrev:
    Nu så syns det ju att det är en cykel! Bullhorn styret har jag lite frågor om. Rörkap eller bågfil?
    Jag körde rörkap i den är tråden https://happyride.se

/Johan

Får bli en sån. Riktigt stiligt!

Av:
    pegan
    Idag kom det ett litet paket på posten.
    AFFBA161-2549-4B1A-A060-879943123F17.jpeg

Av:
    Hasse#7
    pegan skrev:

Är det ventilluvor till julen?

Av:
    pegan
    Hasse#7 skrev:
    pegan skrev:

Är det ventilluvor till julen?
    Hahaha! Japp till fram o bak-julen :)

Av:
    pegan
    Det kom en fråga om kedjegången. Jag är ingen expert men det ser väl ganska rakt ut? Har inte mätt dock. Är det dumt att ha navet/drevet(?) så där öppet? Om ja, hur ska jag lösa det på bästa sätt? Krympslang?
    7E49B85B-7BD6-4131-9043-840274322A04.jpeg

Av:
    oxr
    Crocko skrev:
    pegan skrev:
    Simon89 skrev:

Eftersom du plockat av vevlagret måste du göra en lagerjustering och sedan dra åt låsringen så att den låser lagerskålen. Som det är nu kommer den gänga ur sig när du börjar cykla på den.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    pegan
    oxr skrev:
    Crocko skrev:
    pegan skrev:
    Simon89 skrev:

Eftersom du plockat av vevlagret måste du göra en lagerjustering och sedan dra åt låsringen så att den låser lagerskålen. Som det är nu kommer den gänga ur sig när du börjar cykla på den.

Det är inte ett ”slutet vevlager” du kan se på bilderna att gängor saknas i ramen där vevlagret ska in. Dvs det var lösa kullagerkulor, ringkullager o själva fyrkantsstaget. Jag kan inte all terminologi när det kommer till cykeldelar, hoppas det är förståeligt. Dock så har jag blivit lite nojig nu, trots att jag inte känner något glapp, o ska ta cykeln till en verkstad så de får kolla på det. :)

Av:
    Hasse#7
    Jag är lite förbryllad. Först tog du bort vevlagret. Blästrade ramen och satte tillbaka vevlagret innan lack eftersom det syns att axeln haft maskeringstejp. Mest ser det ut som du bara försökt lossa låsmuttern och då har allt följt med ut. Hursomhelst är det ganska enkelt. Du justerar förspänningen med centrum och låser med låsmuttern genom att använda den som kontramutter. Det är bra att kunna justera själv och har man blästrat är det bra att kunna rengöra igen och fetta om ifall det kommer några sandpartiklar till lagret från ramens insida. Färgskadorna får man pensla i lite om de stör. Har jag missuppfattat något?

Av:
    oxr
    Du har dragit åt det på fel sätt, därför känner du inget glapp. Men så fort du börjar cykla så kommer axelrörelsen påverka lagerskålen så den kommer börja skruva ur sig, eftersom du inte tycks ha dragit fast den med låsringen.

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Av:
    pegan
    Hasse#7 skrev:
    Jag är lite förbryllad. Först tog du bort vevlagret. Blästrade ramen och satte tillbaka vevlagret innan lack eftersom det syns att axeln haft maskeringstejp. Mest ser det ut som du bara försökt lossa låsmuttern och då har allt följt med ut. Hursomhelst är det ganska enkelt. Du justerar förspänningen med centrum och låser med låsmuttern genom att använda den som kontramutter. Det är bra att kunna justera själv och har man blästrat är det bra att kunna rengöra igen och fetta om ifall det kommer några sandpartiklar till lagret från ramens insida. Färgskadorna får man pensla i lite om de stör. Har jag missuppfattat något?

Jag kan som sagt inte själva terminologin. Vevlagret satt kvar vid blästring samt lackering.. så det var blästersand inuti. Tog ut o rengjorde.

Röd markering skruvade jag ut. Genom att knacka med en dorn vid gul ring.

Fyrkantsaxeln o kullagren rengjordes och fettades in rikligt.
    D3E020BF-BFDA-4B2F-9DBE-CF2C7DEA1623.jpeg

Av:
    pegan
    oxr skrev:
    Du har dragit åt det på fel sätt, därför känner du inget glapp. Men så fort du börjar cykla så kommer axelrörelsen påverka lagerskålen så den kommer börja skruva ur sig, eftersom du inte tycks ha dragit fast den med låsringen.

Okej. Lite surrigt detta när jah inte har full koll på vad delarna heter :) Se min bild från förra svaret. Vilken är låsringen? Röd eller grön markering? :) tacksam för alla tips!

Hittade denna https://youtu.be
    Är det en bra video? För jag gjorde inte på det där sättet. 😕
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-22 14:12 av pegan.

Av:
    Hasse#7
    Har inte kollat videon. Men när allt är rent och fint, lagret infettat och på plats använder du grön för att hitta positionen där det inte glappar och inte går trögt. Sen håller du fast grön och låser röd mot vevlagerhylsan. När det är låst kan grön inte röra sig i hylsan. När det snurrar lite och satt sig kan det bli lite nytt glapp att justera bort eller så kärvar det och då får man släppa lite, justera och dra åt. Tuggar det och är aningen glappt är det antagligen smuts i fettet. Jag har också blästrat en ram och fått in sand. Man ångrar att man inte skyddade insidan bättre.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in