• Större skivor fram crescent ultima?

Av:
    Iqbad
    Hej, jag köpte en beggad crescent ultima för c:a en månad sedan. Jag har provat den några gånger och tycker den fungerar bra men just frambromsen är jag lite missnöjd med. Det duger väl i skogen men jag tycker ärligt att det är för dålig bromsverkan om man bromsar där det är bra grepp. Det sitter idag XTR bromsar med 160mm skiva. Jag väger 105kg så det kan ju vara därför det är svårt att få stopp på mig!

Hursomhelst, det ser ju ganska enkelt ut att montera nån typ av adapter och sedan en större skiva. Vad jag läst mig till så finns det både 180mm och 203mm skivor, bör jag satsa på en större bara på en gång då det kanske inte skiljer så mycket i pris? Några tips på vilka skivor och adaptrar dom jag borde köpa?
  • Re: Större skivor fram crescent ultima?

Av:
    jonte987
    Sannolikt shimano postmount to postmount 180mm eller 203. Om det inte sitter nån adaptor nu

Av:
    alex.asu
    Det är inte säkert din gaffel är specad för 203/200 mm skivor. Kolla med tillverkaren först.

Av:
    Raggamuffin
    Foto hjälper.

// Muffin

Av:
    Iqbad
    Det ser ju tight ut om man kollar uppifrån men jag tror att en större skiva går fri från gaffeln.
    6178F492-61DB-4700-8958-44B8A4A341DE.jpeg

Av:
    alex.asu
    Iqbad skrev:
    Det ser ju tight ut om man kollar uppifrån men jag tror att en större skiva går fri från gaffeln.

Jag är inte säker, men jag tror snarare det handlar om att (tillverkaren anser att) krafterna på gaffeln blir för stora med för stor skiva än frigången.

Av:
    kais01
    fast det blir samma krafter med befintlig skiva och effektivare bromsok..

just den där formulaskivan slits ojämnt, vilket betyder att nya belägg kan behöva nötas in. sen kan ju beläggen vara av dålig sort eller fått ett stänk av bromsvätska på sig.

så några saker att kolla upp;)

Av:
    Mycketvillhamer
    Oavsett så hade nog inte en 180-skiva gjort bort sig. Men kolla så att allt annat är som det ska, det borde gå fint att låsa en 160-skiva med om du anstränger dig lite.

Av:
    NLC
    En liten översyn på bromsbelägg (och andra slitdelar) kanske är på sin plats även om du förmodligen oavsett vill ha en större skiva fram.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Iqbad
    Tack för svar! Ja, nya bromsbelägg blir det hursomhelst och jag tror mig ha hittat en lokal cykelaffär som kan ha adaptrar och skivor. Jag ska åka dit idag och kolla läget!

Av:
    dabac
    Man må diskutera exakt hur bra och /eller prisvärt XTR är, men så länge det är rent och helt är det ytterst sällan dåliga grejer.
    Finns en chans att du skulle bli nöjd om du bara får prylarna att funka till 100%,
    Nu har jag IOFS aldrig provat kombinationen XTR, 160 mm och en last mostvarande 105 kg cyklist.
    Men rent spontant skulle jag förvänta mig att du fortfarande kan låsa framhjulet även om det - hemska tanke - kanske kräver TRE fingrar på bromshandtaget.
    Personligen så gillar jag att köra ett nummer större skivor fram, även om jag inte alltid märker så mycket förändring under vardagscyckling.
    Det är nog mest att det känns vettigt MAP fysiken bakom vad som händer när man bromsar.

Kan inte avgöra vad du har för slags axel i framhjulet.
    Om det inte är en thru-axle så föreslår jag att du byter till ett snabblås med kapslad excenter.
    För en given kraft vid stängning så nyper de starkare än snabblås med öppen excenter. Sånt kan vara viktigt för tunga cyklister och/eller hårda inbromsningar på bra underlag.

Av:
    Iqbad
    Så! Ny 180mm skiva med Shimano adapter, väldigt enkelt att montera måste jag säga! Nu får vi hoppas att det blir lite bättre bett!
    13B1424B-9FD9-4A34-B908-1E65C19A2E29.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in