• Re: Vilket avfettningsmedel för rengöring av kedja?

Av:
    Drosa
    🙃 Tja, att använda såpa är väl ändå ganska fjolligt eller hur? Det är för mormor att städa med. Tacka vet jag att slabba med skön diesel eller avfettning. Dels så blir man gött yr i skallen av det och sedan får man en sån macho parfym på köpet.😜

Av:
    Elhojtok
    Jag trodde principen var att dra på nåt som får tidigare smörjmedel att bli som vatten som rinner av... kanske med lite gnugg med nån gammal tandborste... och därefter torka bort och applicera ny smörja.

Av:
    ooms
    Drosa skrev:
    🙃 Tja, att använda såpa är väl ändå ganska fjolligt eller hur? Det är för mormor att städa med. Tacka vet jag att slabba med skön diesel eller avfettning. Dels så blir man gött yr i skallen av det och sedan får man en sån macho parfym på köpet.😜
    IMG_0560.JPG

Av:
    Elhojtok
    ooms, men fan då.. på ett (E-E-L-L)CYKELforum??

Av:
    Bengt-re
    Elhojtok skrev:
    Jag trodde principen var att dra på nåt som får tidigare smörjmedel att bli som vatten som rinner av... kanske med lite gnugg med nån gammal tandborste... och därefter torka bort och applicera ny smörja.

Du gör det för enkelt. Kedjevård skall vara traumatiskt.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Pfaff
    Drosa skrev:
    Hoppas du inte använder extra virgin olivolja för 200 spänn litern till att rengöra kedjan. Känns lite sådär...🤔

Det är väl ungefär vad mucoff kostar pr liter?
    Vanlig flytande såpa, gul eller grön allt efter tycke o smak, kostar 12-13 spänn på willys.

Häll en försvarlig skvätt på en svamp, kör kedjan genom en stund o spola efter med vatten.
    Torka o applicera föredragen smörja.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    ChrisChrist
    Gurkburken skrev:
    ChrisChrist skrev:
    Folk som använder såpa, Jehovas, anti-vaxxers, veganer och crossfittare behöver man aldrig fundera på om de tillhör någon av de nämnda grupperna. Det liksom kommer fram av sig självt oavsett man vill veta eller inte. Lika religiöst övertygade brukar de vara också.

HAHAHHA!!! Så om man använder vanlig hederlig grönsåpa så tillhör man enligt dig en sorts "grupp människor" som du i sammanhanget lite löst drar upp bland folk som är med i Jehovas??........

Är man "coolare" om man använder Ajax, YES eller Cif, eller tillhör man en "grupp" då med?

Gruppen Cif-användare är rätt intressant. Men den tar vi en annan gång...

Nja, det var mest en raljant kommentar om personers övertygelse och viljan att missionera. Från dörrknackning, till lunchrumsdiskussioner, till internetforum. Vissa sticker liksom ut. Inte negativt, det är kul med passionerade människor och alla har rätt till sin övertygelse. Oavsett det handlar om såpa, träning, eller grunden för vår existens och vilka som får evigt liv i paradiset. (Likställer dock inte trosuppfattning med val av rengöringsmedel, jag tror att det ena är av betydligt större vikt för en som person och kanske för samhället i stort. Jag har stor respekt för det.)

Om det finns ett överlapp mellan användare av såpa och JW har jag faktiskt inte gjort någon studie av och det skriver jag inte heller. Men jag antar att det finns personer som ingår i båda grupperna.

Men angående din fråga om man är coolare om man använder något annat än såpa? Nej, men man tillhör då gruppen som använder det rengöringsmedlet om vi exempelvis skulle sammanställa en lista, göra en tabell eller rent av ett diagram.

Av:
    Alex Supertramp
    Muc-Offs lila spraysörja använder man väl bara för sakens skull, ungefär som när man drar en Pabst Blue Ribbon för sakens skull trots att det ligger fina ipor i kylen samtidigt som en vanlig sosse-Falcon duger lika bra som eftersläckning om man får en virre bredvid. Spraya på efter kedjeavfettning, ta en cigg och en bärs och blanda sen gulsåpa med varmvatten och inse att det var allt du behövde från början. Svabba, spola, svabba igen och häll sen hela spannen över fanskapet innan du spolar noggrant. Under tiden har du tänt grillen och medan elden falnar till glöd njuter du av hur olje- och PTFE-resterna rinner över garageuppfarten, ner över trottoaren och sen ner i närmsta brunn. På himlen ser du planen på väg upp ifrån Bromma, och om bara några cykelrundor sitter du där själv med en GT på väg upp genom molnen.

"It's all about the bike..."

Av:
    Oooh
    Gurkburken skrev:
    ...cykeln i duschen då jag bor i hyreshus på 4:e våningen... finns ingen vattenslang utomhus... måste jag springa upp o ner 4 våningar och hämta vatten i hink i omgångar för att tvätta rent...

Va otur, de flesta hyreshus har en vattenpost på fasaden som används när de vattnar sina gräsmatta/växter etc. Bara att köpa en egen slang man tar med sig när man ska tvätta.

Annars tycker jag denna fungerar hyfsat bra
    https://m.clasohlson.com
    Om man vill slippa som sagt tvätta cykeln i duschen.

Av:
    ForesterGuy
    Kan det här vara nåt?
    https://www.jula.se
    Smådelstvätt.jpg

Av:
    VättleBökaren
    Slår ytterligare ett slag för hederlig såpa och varmvatten. Det löser väldigt mycket!
    Men det är inte enbart till fördel för det löser inte sådant som sitter fast på kedjan. Alltså sådana klumpar som gärna letar sig in mellan länkarna. För sådana fall så kan man köra såpa först för att ta bort det värsta och sen dränka kedjan i vanlig "symaskinsolja" (Biltemas Kedjeolja är snarlik) så den verkligen dryper av det och cykla någon kilometer. Sen gör du såpa och varmvatten metoden DIREKT efteråt och då borde även sådana kakor av fett och smuts släppa.

Och nej, du behöver inte springa upp och ner i trapphuset för detta heller. Räcker med en hink varmvatten och någonstans där det inte gör så mycket om det blir oljefläckar. Typ biltvätt. En hink varmvatten kan du faktiskt ta med dig till biltvätten om det inte redan finns varmvatten på plats vilket det ofta gör.

Om inte det hjälper heller finns det bara en lösning. Ta loss kedjan, köp en liter diesel (bensinpump till reservdunk) vilket är billigare än alla andra avfettningsmedel faktiskt och ta en glassbytta (har du ingen, köp glass) och lägg kedjan i diesel och låt den ligga en halvtimme.
    Föreslagsvis utomhus! Kanske tillomed så att du tar med tillräcklig mängd diesel, kedja, (kallt) vatten, kedjeolja/fett, en trasa (gamla lakan fungerar bra) och lite såpa och bytta ut på en vandringstur i skogen. Ta med korv och bröd och en tändare och hitta en grillplats. Lägg kedjan i diesel och gå och plocka ved.
    När du är klar med att plocka veden och byggt din grillplats så häller du av diesel på veden och kedjan lägger du i byttan igen med vatten och såpa.

Vill du vara riktigt avancerad så lägger du kedjan med lite såpa men inget kallt vatten utan du kokar lite vatten över brasan och häller det i glassbyttan.

Kedjan är GARANTERAT ren vid det här laget!
    Slunga runt den som en piska så allt vatten och såpa försvinner och dränk den OMEDELBART i valfri olja/kedjefett. Massera in fettet/oljan i kedjan ordentligt och låt det ligga i byttan tills du grillat färdigt. Torka av kedjan NOGGRANT med trasan så det enda fettet som är kvar finns inne mellan länkarna. Släng trasan på brasan och släck brasan efter den brunnit upp.

Bonuspoäng om du istället för glassbytta tar med dig en plåtburk eller annat brandtåligt och värmer upp kedjan i varje steg av rengöring och återfettning. Tänk bara på att inte koka varken diesel eller kedjeolja/fett då det direkt bildar ett lager du verkligen kommer ha svårt att få bort!
    Värmen hjälper diesel att komma in mellan länkarna, kokat vatten underlättar att ta bort dieseln efteråt och värmen gör sedan att fettet igen kommer in mellan länkarna.

NU HAR DU EN REN OCH VÄLSMORD KEDJA!

EDIT: I lumpen hände det att meniga doppade sina vapen i dieseltunnor. Blev dom påkomna så blev det liv i luckan!
    Själv har jag sett ett fall där någon använde avsotningsmedel för gräsklipparmotorer på en AK4. Jag har ALDRIG sett krutslagg (värre än kedjeolja som fått ett år av smuts i sig) rinna av så enkelt.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-13 23:49 av VättleBökaren.

Av:
    ooms
    VättleBökaren skrev:
    Kanske tillomed så att du tar med tillräcklig mängd diesel, kedja, (kallt) vatten, kedjeolja/fett, en trasa (gamla lakan fungerar bra) och lite såpa och bytta ut på en vandringstur i skogen. Ta med korv och bröd och en tändare och hitta en grillplats. Lägg kedjan i diesel och gå och plocka ved.
    När du är klar med att plocka veden och byggt din grillplats så häller du av diesel på veden
    Hälla ut diesel i skogen (även om det sker över ved på en grillplats) är ju hål i huvudet så det räcker och blir över... Ge fan i det!!!
    http://atervinningsbar.se

Av:
    jonte987
    Men tändvätska är ok för att tända eld? Så om vi rengör cykeln med tändvätska över grillkol så är den jordägande klassen nöjd?

Själv har jag alltid trott på att överdriven rengöring och underhåll blir dyrt och miljöfarligt i längden. Jag har inget underlag utom att det spara mig en massa jobb.. 9 ggr av 10 spolar jag av cykeln med vatten och det räcker.

Om jag behöver tvätta av olja så kan jag räkna ut vad som löser sådan utan utsätta mig för spott och spe på ett forum.

Att vaxa eller spreja lacken för att få glans skulle inte falla mig in. Det är en cykel och jag är inte 12år.

Av:
    VättleBökaren
    ooms skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Kanske tillomed så att du tar med tillräcklig mängd diesel, kedja, (kallt) vatten, kedjeolja/fett, en trasa (gamla lakan fungerar bra) och lite såpa och bytta ut på en vandringstur i skogen. Ta med korv och bröd och en tändare och hitta en grillplats. Lägg kedjan i diesel och gå och plocka ved.
    När du är klar med att plocka veden och byggt din grillplats så häller du av diesel på veden
    Hälla ut diesel i skogen (även om det sker över ved på en grillplats) är ju hål i huvudet så det räcker och blir över... Ge fan i det!!!
    Lugna ner dig lite är du snäll. Det är väl bättre än att spola ner lösningsmedel i avloppet?
    Vi snackar liksom 2-3 deciliter som kommer att brännas på en grillplats.

Fast vi kanske skall sluta förbränna allt? Inga bilar, bussar, lastbilar, värme eller elektricitet? Då tar vi ju bra mycket mer hand om naturen än att skicka spilldiesel till återvinningcentra.

Du bränner mer miljöfarligt genom att surfa på nätet en dag än vad OP skulle göra vid en kedjetvätt.

Av:
    qma
    Utflykt för rituell kedjerengöring med grill - den var ny och bra!

Egentligen behöver ju kedjan lämnas in ett par gånger per åktimme eller så. Men man får ju kompromissa litet. https://www.sheldonbrown.com

Av:
    Alex Supertramp
    Jag har fri tillgång till handsprit och ytdesinfektion på jobbet. Skyllde det funka? Alkohol är väl dessutom miljövänligt?

"It's all about the bike..."

Av:
    rln
    När kedjan är ny, torka bort allt överflödigt fett med bommullstrasa. Efter varje pass, torka kedjan med bommullstrasa. När kedjan smörjes, torka bort allt överflödig smörja med bommulstrasa. På detta vis behövs ingen avfettning för kedja, det kan dock behövas för kassett och drev vid kedjebyte.

Av:
    ooms
    VättleBökaren skrev:
    ooms skrev:
    VättleBökaren skrev:
    Lugna ner dig lite är du snäll. Det är väl bättre än att spola ner lösningsmedel i avloppet?
    Vi snackar liksom 2-3 deciliter som kommer att brännas på en grillplats.

Fast vi kanske skall sluta förbränna allt? Inga bilar, bussar, lastbilar, värme eller elektricitet? Då tar vi ju bra mycket mer hand om naturen än att skicka spilldiesel till återvinningcentra.

Du bränner mer miljöfarligt genom att surfa på nätet en dag än vad OP skulle göra vid en kedjetvätt.
    Förbränningen är inget problem, det är att du häller ut det i naturen som är problemet. En droppe diesel kan förorena 1000 liter grundvatten! Det är riktig miljöförstöring!

Av:
    JesperA
    Alex Supertramp skrev:
    Jag har fri tillgång till handsprit och ytdesinfektion på jobbet. Skyllde det funka? Alkohol är väl dessutom miljövänligt?
    Ytdesinfektion (med isopropanol & liknande) fungerar väldigt effektivt, handsprit har jag inte testat, verkar innehålla något förtjockningsmedel som kanske ger avlagringar (vissa skummar också endel när man gnuggar händerna så jao).

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ