• Re: Nya Orbea OCCAM

Av:
    lodde
    177cm L, passar perfekt

Av:
    CX Grand Prix
    183 cm, beställt L. Hoppas f-n den passar.

Fredric, cyklar makligt på en Bird Aeris 145.

Av:
    dalmin
    Ok tack för input. Jag är 181 och beställer en L. Nu ska man bara välja färg...

Av:
    manneblask
    Pinkbike har släppt sin "Field test" på Occam:
    https://www.youtube.com

Av:
    Rattnalle
    manneblask skrev:
    Pinkbike har släppt sin "Field test" på Occam:
    https://www.youtube.com
    Låter exakt rätt utifrån vad tidigare recensenter skrivit och vad jag vill ha. Nu ska den bara komma också.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    Tarkaz
    176,5 lång med korta ben 79 (cm) inner, lång rygg ska men då ha M eller L?

Av:
    Rattnalle
    Tarkaz skrev:
    176,5 lång med korta ben 79 (cm) inner, lång rygg ska men då ha M eller L?
    Beror nog på om du vill ha cykeln mer åt snabb och race eller smidig och lekfull misstänker jag.

Av:
    CX Grand Prix
    Nu hoppas vi cykeln är bättre än Orbea kundsupport..:-)

Orbea kom.PNG

Orbea kom 1.PNG

Av:
    MP3-Sthlm
    Pinkbike har gjort ett lite längre test nu.
    https://m.pinkbike.com

Låter som en väldigt kompetent stigcykel.

Av:
    Cowboyknä
    För mig som har både Occam och Optic på önskelistan var det intressant att de tycker att Opticen är bättre utför, trots sina 125/140 i slag. Om man läser båda recensionerna verkar de nog tycka att Opticen är rakt igenom bättre än Occam, fast det kanske man inte får säga i den här tråden... Som alltid beror det på vad man är ute efter. Tycker ju som sagt att båda cyklarna är jävligt sweet.

Av:
    CX Grand Prix
    Ja de gillar helt klart båda. De verkar väldigt lika vad gäller geo.

Med tanke på att de kör dämparna utan att justera speciellt mycket, om jag fattar allt rätt, tror jag det finns rätt mycket att ställa in om man vill ha karaktär åt ena eller andra hållet.

Såg även att någon kommenterade att occam testades med styva kolfiberhjul vilket då skulle ge en mindre planterad känsla utförs.

Det är nog bara magkänsla, ta den du får mest habegär av!

Av:
    Rattnalle
    Båda verkar bra och roliga, utan att som Pole döda känslan i stigen. Optic lite schreddigare och Occam lite mer neutral, typ. Ungefär så läste jag det.

Av:
    Sernevi
    Jag läste väl det typ som att optic är valet om man vill ha lite mer gravity focus, harva upp och bomba ner. Occam mer för klassisk stigcykling med upp ner och plattmark. Jag kanske hade sneglat åt Optic om jag hade köpt efter testen, men eftersom jag kör mestadels klassisk göteborgsk plattduro (som downcountry fast tvärtom) så tror jag att jag valt rätt. Ville ju ha nåt mer livligt och rappt uppför än min Remedy jag hade, men samtidigt lite mer kapabelt utför.. Tolkar det som att Opticen mer är det sista och mindre det första.

Av:
    dalmin
    Jag köpte en M10 idag av Sundtorps cykel, en mattsvart och guld, uppgraderad gaffel och den andra sadeln.

Nu blir det ett par månader av väntan...

/Lasse
    Occam M10.png

Av:
    Rattnalle
    dalmin skrev:
    Jag köpte en M10 idag av Sundtorps cykel, en mattsvart och guld, uppgraderad gaffel och den andra sadeln.

/Lasse
    Vad fick du för pris på den?

Av:
    CX Grand Prix
    dalmin skrev:

/Lasse

Grym!

Av:
    lodde
    Hola,
    en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca i en Månad o hojen har levererat klockrent!
    Det mycket upp o ner med knixiga steniga stigar, tekniskt både ner o även på en massa korta branta uppförsbackar på traverserna.
    Den funkar super när man måste trampa uppför överallt o när det är tekniskt o brötigt. Här går det inte att bomba på alla ställen, är för knixigt o farligt med dropoffs, o så rejält med uppförsbackar... Så ett perfekt val för mig.
    Allt har hållit ihop hittills, har bytt sadel den som kom med var inte skön.
    IMG_1392.JPG
    IMG_1397.JPG

Av:
    pdal
    lodde skrev:
    Hola, en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca i en Månad o hojen har levererat klockrent!.
    ^ Är det gloss eller matt lack?

Av:
    MP3-Sthlm
    lodde skrev:
    Hola,
    en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca.....

Kul att höra att du valde rätt.

Vilken av Sadlarna som Occam kommer med bytte du från?

Av:
    lodde
    MP3-Sthlm skrev:
    lodde skrev:
    Hola,
    en liten uppdatering, har nu kört min nya Occam på de lokala stigarna här i bergen på Mallorca.....

Kul att höra att du valde rätt.

Vilken av Sadlarna som Occam kommer med bytte du från?

Det är matt lack,
    sadeln som kom med var en Fizik Taiga.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in