• Ny skylt = färdigcyklat

Av:
    Tomcaten
    Känns som att de anspelar på oss Tisdags-människor. Okej vi har nog accelerat lite för mycket på "vår" uppvärmningssträcka på väg ut till skogs men vad göra när vi måste börja värma upp och komma in i matchen. Jobbigt läge klart.
    20190711_111857[1].jpg
  • Re: Ny skylt = färdigcyklat

Av:
    Manurhin2
    Cyklar man sakta så funkar det .

M

Av:
    Helkama raisu
    Hmm.. undra hur många gånger jag cyklat förbi den där utan att se den.

Av:
    johfo
    Um...suck, en cykelbana kan man ju stänga av bara sådär för att det är enklast så, för cyklar gör ju kostiga människor enbart för nöjes skull och de kan ju lika gärna hoppa av och gå en stund...
    Jag blir så trött på alla motsvarande oranga dito vid vägarbeten. Biltrafik fixar man alltid så att den kommer fram så obehindrat det går, men cyklister kan ju gå.
    Såna skyltar får mig ibland att fundera på att sluta cykelpendla och ta bilen istället.

Av:
    Tomcaten
    Undrar om Daniel Helldén leder cykeln där. Jag tror inte.

Ps. jag tror att skylten är purfärsk. Utmärkt tillfället att sätta upp ett "Hellas Huckers" sticker på den.

Av:
    Lars.E
    Förhoppningsvis tillfällig under bygget.

Av:
    Mini_me
    Det är trångt där om du möter en barnvagn eller nån med barn/hund.

Vi pratar om en sträcka på 100m(?) så jag tror alla som cyklar kommer överleva tills bygget är klart.

Och jag cyklar ofta där. Har sett skylten på dom sista gångerna men inte lydigt (varit sent och tomt på folk).

Bara visa hänsyn till dom runt dig så kommer alla vara glad 😊

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    grondahl
    Jag förstå att folk klagat på cyklister där, en del, främst svetton på gravelcyklar enligt mig, kör som idioter. Som att det förtar hela träningseffekten att rulla långsamt 50 meter

Av:
    Kung Stalle
    Jag har varit med på ett fåtal Happyrides i Hellas men varje gång har jag förvånat över att det dras igång så himla fort på just den passagen. Jättemärkligt att den genomsnittligen Hellasmtbearen inte klarar av att hålla igen lite den korta biten?

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    NLC
    Cyklister ska lida.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    lundatok
    Just nu är den ju extra smal på grund av bygget. Använd huvudet.

Av:
    Makten
    Annars hade de kunnat ta bort staketet som inte fyllt någon som helst funktion på flera månader, annat än att stänga folk ute från en bred, fin och öde väg. Idoter.

Av:
    marr
    Makten skrev:
    Annars hade de kunnat ta bort staketet som inte fyllt någon som helst funktion på flera månader, annat än att stänga folk ute från en bred, fin och öde väg. Idoter.

Nä, ingen har ju dött av att få en vältande grävmaskin över sig.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-11 16:38 av marr.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Stålmannen blir klen av kryptonit

Av:
    Crossmax
    marr skrev:
    Makten skrev:

Jag tror att staketet håller emot väl när den kommer rullandes!

Av:
    marr
    Crossmax skrev:
    marr skrev:
    Makten skrev:

Eller så välter den bara.... Innanför staketet.

Av:
    Crossmax
    marr skrev:
    Crossmax skrev:
    marr skrev:
    Makten skrev:

Eller så välter den bara.... Innanför staketet.
    Eller så välter den inte alls.

Av:
    Hälsingland
    Som det ser ut så ramlar ju sten ner på cykelvägen. Givet vill man undvika att det inte träffar någon gående/cyklist.

Har man inte stängslat av och något sker blir man ansvarig då man inte gjort något för att förhindra en olycka. En arbetsplats ska hanteras som den är belamrad med idioter helt utan konsekvens-tänk, lägg därtill att detta är öppet för allmänheten. Då ökar idiotfaktorn exponentiellt.

Tänk vilket jävla gnäll det skulle vara om någon cyklade omkull på en sten på cykelvägen.

Av:
    marr
    Hälsingland skrev:
    Som det ser ut så ramlar ju sten ner på cykelvägen. Givet vill man undvika att det inte träffar någon gående/cyklist.

Har man inte stängslat av och något sker blir man ansvarig då man inte gjort något för att förhindra en olycka. En arbetsplats ska hanteras som den är belamrad med idioter helt utan konsekvens-tänk, lägg därtill att detta är öppet för allmänheten. Då ökar idiotfaktorn exponentiellt.

Tänk vilket jävla gnäll det skulle vara om någon cyklade omkull på en sten på cykelvägen.

Nänä, de är idioter för att de satt stängsel.

Av:
    Mini_me
    marr skrev:
    Hälsingland skrev:

Om man huckar stenen då?

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Hälsingland
    marr skrev:
    Hälsingland skrev:

Jag projektleder stora projekt, vi har haft folk som lyfter barnvagnar över dylika stängsel för att gena över arbetsplatsen. Inget förvånar mig hur dumma folk det finns.

Av:
    Hälsingland
    Mini_me skrev:
    marr skrev:
    Hälsingland skrev:

Om man huckar stenen då?

Eller ollar den som i Yrrol?

Av:
    Der Kaiser
    Den skylten har suttit i veckor.
    Och, ja, det är smalt där, men jag har mött och kört förbi folk som gått i bredd där så går går det. Att inte gå alltså...
    Blir också så förbannad på slentrian-avspärrande/cyklingsförbud vid byggen, och andra ställen, att jag tappat förmågan att ta någon sådan på allvar.

Av:
    Makten
    marr skrev:

Det är förmodligen inte samma personer/myndigheter/klåpare som satt upp stängslet och skylten. Det är dock helt uppenbart att ingen tänkt i förväg, eftersom man då skulle kunnat lista ut med röven att det skulle bli för trångt att bibehålla GC-banan. Skylten skulle med andra ord ha suttit där från början, eller varför inte bredda banan åt andra hållet?

Någon okynnesanmäler "cyklister" (alla är ju likadana) och vips så får alla cyklister skit för det. För att någon har planerat dåligt och inte tänkt. Som vanligt.

Finns inte en chans att jag tänker leda cykeln där. Att cykla lugnt duger alldeles utmärkt.

Av:
    ooms
    Hälsingland skrev:
    marr skrev:
    Hälsingland skrev:

Jag projektleder stora projekt, vi har haft folk som lyfter barnvagnar över dylika stängsel för att gena över arbetsplatsen. Inget förvånar mig hur dumma folk det finns.
    +1
    Det är ju den här tråden bevis på om inte annat.

Av:
    Snelhest
    Garanterat tillfälligt för grävandet. Men som det redan nämnts: Är det något som får oss bannade från Hellas och skiftet så är det dom/Ni som inte har några som helst begrepp om hur man leker med andra.

Jag önskar att det var betydligt färre av ”oss”. I princip alla tjejer kan läsa omgivningen och smyger snyggt runt barnvagnar och hundar medan alltför många, och jag skojar inte, i grupp tex laddar över den lilla ängen från filosofen genom familjepicknickar för att hoppa på den lilla stenhällen. När jag styrt barnvagn kring sickla och Hellas genom åren har jag sett mååånga sura miner även från rätt sansade omkörningar. Det är inte så djävla jobbigt att le och vinka dom korta bitarna till parkeringarna.

Vi har rätt att köra cykelvägarna allt vi bara kan och snudda vid hundar och fibrokärringar med kryckor men blir vi hatade, JA. Leder det till problem, JA! Mer än om vi elcyklar Corona tills det ser ut som på månen, JA!!

OnT: Skylten är ny och det är gott om folk som cyklar förbi utan spottloskor så länge det görs med omdöme.

Av:
    Bengt-re
    Jag tycker att vi förbjuder byggen. Byggare myglar, fuskjobbar, slarvar med skatten och slöar ju ändå bara.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    Luktapåblommorna
    Det omvända hade varit kul.

Gående skall cykla.

Av:
    theBrand
    Jag börjar allt mer förstå varför folk är så ilskna när det gäller cyklister. Tråkigt att några få med dåligt omdöme ska ge alla oss andra dåligt rykte :(

Av:
    Makten
    theBrand skrev:
    Jag börjar allt mer förstå varför folk är så ilskna när det gäller cyklister. Tråkigt att några få med dåligt omdöme ska ge alla oss andra dåligt rykte :(

I det här fallet är det nog mest den som satt upp skylten som ger cyklister dåligt rykte. Det var nämligen en GC-bana och jag ser ingen rimlig anledning till att den inte ska fortsätta vara det. Skylten kommer därmed att ge cykelhatare vatten på sin kvarn eftersom bara ytterst få kommer leda cykeln (det är en sträcka på ~200 meter, så det tar en stund om man går). Den används av pendlare såväl som andra cyklister.

Det vore intressant att ta reda på om det ens är lagligt att bara stryka en befintlig GC-bana för att någon inte lyckats planera, utan att erbjuda alternativ. Det finns ingen självklar omväg heller. Hammarbybacken på ena sidan och en damm (där man heller inte får cykla över, av oklar anledning) på andra sidan. Alternativet är att vända om och cykla en halv kilometers omväg. Känns helt orimligt.

Motsvarande "lösning" hade som sagt aldrig accepterats eller föreslagits för andra trafikslag. "Gå ur bilen och putta den hundra meter", va?
    Den nuvarande banan är inte heller smalare än många andra GC-banor runtom i stan. Leder man cykeln tar man dessutom större plats än om man sitter på den. Finns ingen logik över huvud taget i detta beslut. Därför heller ingen anledning att följa påbudet.

Av:
    Alex Supertramp
    Spraya över fanskapet och rita en lite katt. Grogg är inte heller fel.

Av:
    anlu7580
    Går ju att cykla på andra sidan vattnet på cykelbana där, även om det blir en liten omväg. Men den har de inte skyltat till. Jag gillar inlägget av Snelhest, känns på nå vis lite klokt och nyanserat.
    Får hoppas att det är tillfälligt när de bygger, även om byggen i den här stan kan hålla på länge!
    Men så länge de håller på kan vi inte bara försöka vara överjävligt trevliga och få alla som inte fattat det här med att cykla att börja tycka om oss?!?
    Cykla långsamt och anpassa oss efter de gående i de 200m grusväg som det handlar om. Vinka och se om ni kan få någon att vinka tillbaka.

Vet att man kan bli matt av all omledning av cykelvägar runt alla galna byggen men är ju ändå ett litet område som vi verkligen gillar o vara i så varför inte bara försöka att få folk att tycka mer om oss cyklister än vad de gör nu...

Av:
    ooms
    Makten skrev:
    theBrand skrev:

I det här fallet är det nog mest den som satt upp skylten som ger cyklister dåligt rykte. Det var nämligen en GC-bana och jag ser ingen rimlig anledning till att den inte ska fortsätta vara det. Skylten kommer därmed att ge cykelhatare vatten på sin kvarn eftersom bara ytterst få kommer leda cykeln (det är en sträcka på ~200 meter, så det tar en stund om man går). Den används av pendlare såväl som andra cyklister.

Det vore intressant att ta reda på om det ens är lagligt att bara stryka en befintlig GC-bana för att någon inte lyckats planera, utan att erbjuda alternativ. Det finns ingen självklar omväg heller. Hammarbybacken på ena sidan och en damm (där man heller inte får cykla över, av oklar anledning) på andra sidan. Alternativet är att vända om och cykla en halv kilometers omväg. Känns helt orimligt.

Motsvarande "lösning" hade som sagt aldrig accepterats eller föreslagits för andra trafikslag. "Gå ur bilen och putta den hundra meter", va?
    Den nuvarande banan är inte heller smalare än många andra GC-banor runtom i stan. Leder man cykeln tar man dessutom större plats än om man sitter på den. Finns ingen logik över huvud taget i detta beslut. Därför heller ingen anledning att följa påbudet.
    Det är väldigt vanligt att det påbjuds att cykel skall ledas vid trånga passager, framförallt vid byggen och liknande. Varför då? Jo, för att det är bättre att gående och cyklister möts på "samma villkor" när det kan befaras bli trångt. Och då anpassar man såklart till det långsammare eller mindre skyddade trafikslaget. Hade man kunnat erbjuda alternativ? Du svarar ju på frågan själv, det finns ingen självklar alternativ väg.
    Jag vet flera tillfällen då biltrafik fått långa omvägar vid byggen, medan GC fått en betydligt gynnsammare lösning. Just nu gräver Vattenfall nya fjärrvärmerör där jag bor, leder till förhållandevis långa omvägar och mycket problem för biltrafiken medan GC har det lika smidigt som innan.
    Så ditt inlägg är ju rent trams, och om det beteende och inställning du utlovar ovan är i linje med hur du vanligtvis beter dig, så är du ju garanterat en sådan som ger oss cyklister dåligt rykte.

Av:
    Raggamuffin
    Hälsingland skrev:

Har fått leda ut en gubbe med rullator som tagit sig in på bygget och upp på en gångbro vi hade ut på valvet ~200 meter. Men där tog det stopp, så han stod där till vi såg honom. Begriper inte hur han tog sig in, förmodligen smet han in samtidigt som en lastbil.

// Muffin

Av:
    Fältprästen
    En "omväg" på 500 meter känns ju inte allt för betungande i jämförelse med resten av strapatsen.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Fältprästen
    Der Kaiser skrev:
    Blir också så förbannad på slentrian-avspärrande/cyklingsförbud vid byggen, och andra ställen, att jag tappat förmågan att ta någon sådan på allvar.
    Jag tänker på "vägarbeten" med skyltar, trots att man inte ser röken av arbeten på någon månad.

-------------------------------------------------------------------------------------

Av:
    kontorsråttan
    Lars.E skrev:
    Förhoppningsvis tillfällig under bygget.

Det skall vara klart 2026 läste jag!

Av:
    Hälsingland
    Raggamuffin skrev:
    Hälsingland skrev:

Har fått leda ut en gubbe med rullator som tagit sig in på bygget och upp på en gångbro vi hade ut på valvet ~200 meter. Men där tog det stopp, så han stod där till vi såg honom. Begriper inte hur han tog sig in, förmodligen smet han in samtidigt som en lastbil.

Haha otroligt! Han kan ju (kanske iaf) ursäktas med att vara virrig..

Läste nyligen om cyklisten som cyklade ut på skjutfältet under en skarp övning. Han hade passerat flera bommar, skyltar, militärfordon och hade blivit tydligt informerad om vart han var på väg ändå fortsatte han.

Det är nästan otroligt att vi klarat oss från dödsfall från allmänheten, men förmodligen är det tack vare att våra kraftverk ligger där de ligger och så få bor där.

Av:
    Makten
    ooms skrev:
    Det är väldigt vanligt att det påbjuds att cykel skall ledas vid trånga passager, framförallt vid byggen och liknande. Varför då? Jo, för att det är bättre att gående och cyklister möts på "samma villkor" när det kan befaras bli trångt. Och då anpassar man såklart till det långsammare eller mindre skyddade trafikslaget. Hade man kunnat erbjuda alternativ? Du svarar ju på frågan själv, det finns ingen självklar alternativ väg.
    Jag vet flera tillfällen då biltrafik fått långa omvägar vid byggen, medan GC fått en betydligt gynnsammare lösning. Just nu gräver Vattenfall nya fjärrvärmerör där jag bor, leder till förhållandevis långa omvägar och mycket problem för biltrafiken medan GC har det lika smidigt som innan.
    Så ditt inlägg är ju rent trams, och om det beteende och inställning du utlovar ovan är i linje med hur du vanligtvis beter dig, så är du ju garanterat en sådan som ger oss cyklister dåligt rykte.
    Mitt beteende kommer att vara ungefär som 99% av alla andra som passerar där, nämligen att jag fortsätter cykla och fortsätter göra det lugnt. Det har jag gjort hela tiden. Varför det skulle ge cyklister dåligt rykte har jag svårt att förstå.

Det hade kunnat lösas på en mängd olika sätt, men du har tydligen redan bestämt dig för att det är jag som är dum och har fel, så vi kan skippa den diskussionen. Du lär ändå inte läsa vad jag skriver.

Av:
    Manurhin2
    Borde vara bäst att cykla försiktigt och att visa respekt än att leda cykel om det är trångt, tar minst dubbelt så mkt plats.

M

Av:
    Fältprästen
    Min cykel behöver inte ledas, den är redan ledad (på mer än ett ställe).

Av:
    ForesterGuy
    ...och jag steg av cykeln och led...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 10:06 av ForesterGuy.

Av:
    SvenC
    Den typen av skyltar dyker upp mer och mer i samband med tillfälliga byggen. Jag är seriöst nyfiken på hur den personen som fattade beslutet att sätta upp skylten tänker.

Om man sätter upp en skylt som man vet att 99,9% inte följer och det finns goda anledningar att inte göra det, vad fyller skylten då för funktion?

Om man tror att flertalet cyklister verkligen går av cykeln och leder den då är man ganska verklighetsfrånvänd och bör fundera på att byta jobb.

Av:
    NAnders
    ooms skrev:
    Makten skrev:
    theBrand skrev:

Det är i princip upp till väghållaren (= ofta fastighetsägaren) att bestämma om en väg ska vara öppen eller inte. Undantag finns om det rör enskild väg med statligt eller kommunalt driftbidrag, för bidraget är villkorat med att vägen är öppen för allmänheten.

Hade man kunnat skylta en omledning eller liknande? Ingen aning, jag har aldrig varit på platsen och vet inget om hur det ser ut. Däremot så vet jag att kommuner och entreprenörer brukar vara väldigt dåliga på att ta hand om cykeltrafik vid byggen. Ofta anser man att så länge det går att gå förbi så är det en fullgod lösning för cykeltrafiken även på hårt trafikerade huvudstråk. Ibland förstår man inte ens skillnaden mellan gångtrafik och cykeltrafik. Det sistnämnda kan bero på att i samhällsplaneringen i Sverige så gör man aldrig skillnad mellan gångtrafik och cykeltrafik utan det anses vara ett och samma trafikslag, "gång- och cykeltrafik". Så skyltningen på platsen kan vara gjort efter ett moget övervägande, eller på ren slentrian.

Vad beträffar att mötas på "samma villkor" så är det så att om man går tillbaka i trafikreglernas historik så var det så att på cykelbanan (och nu pratar jag om cykelbana, inte GC-bana) hade cykeltrafiken företräde medan på GC-banan skulle trafiken ske under ömsesidig hänsyn. (Så är det fortfarande i Danmark.) Men i Sverige blev det med tiden så att man slutade nästan helt att använda cykelbana och i stället bara använda GC-bana - antagligen för att man bara planerar för "gång- och cykeltrafik". Distinktionen mellan cykelbana och GC-bana är helt borta.

Av:
    Tomcaten
    SvenC skrev:
    Den typen av skyltar dyker upp mer och mer i samband med tillfälliga byggen. Jag är seriöst nyfiken på hur den personen som fattade beslutet att sätta upp skylten tänker.

Om man sätter upp en skylt som man vet att 99,9% inte följer och det finns goda anledningar att inte göra det, vad fyller skylten då för funktion?

Om man tror att flertalet cyklister verkligen går av cykeln och leder den då är man ganska verklighetsfrånvänd och bör fundera på att byta jobb.

Det här var ju en cynisk inställning.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in