• Stigcykla i Kristinehamn

Av:
    rpw_mtb
    Kommer befinna mig i Kristinehamn under v29. Ska förstås ta med cykel och utforska lite stig. Tänkte kika in Järnleden och Harberget.
    Nån som kan tipsa om teknisk stigcykling i krokarna? Kanske kan jag haka på några locals som ska ut?
  • Re: Stigcykla i Kristinehamn

Av:
    RDFG
    Finns en skyltad mtbled som utgår från björkvallen ca 7,5km lång. Sedan finns det en vandringsled mellan harberget och sättrastugan som är trevlig åt båda hållen, fast den är ganska kort. Även järnleden som du nämner även om den bitvis är knappt cykelbar.

I övrigt är det bara att snurra fritt på de olika stigsystemen (hultet, harberget, gamla A9skogen osv)

Av:
    rpw_mtb
    Tack för alla tipsen!
    Knappt cykelbar är precis vad jag vill ha!
    Fast då lämnar jag familjen hemma på den rundan 😁.

Av:
    alltrack16
    Skulle vilja rekommendera Hultet 16, men även Hultetleden upp till Busshöjden/Sjöändan. Om du vill kan du fortsätta på Järnleden, då har du att göra några timmar. Ett annat tips är att få transport upp till Bjurbäckens slusscafe’ och sedan hoja Järnsjöleden till Lundsberg/Furuvik. Vill du utmana dig själv fortsätter du ner till Hytte, där Järnleden startar, en tur på ca 4h. Trailhoj med 130-150 slag är att rekommendera 😎

Av:
    David_J
    Jag cyklade järnleden för några år sedan. En kanonfin tur, rekommenderar den starkt. Inte helt omöjligt att jag gör det igen nångång V29.
    Kommer inte ihåg hur stökig den var men minns inte att det var för bökigt.
    Förra året tog jag med tre barn/ungdomar mellan 8 och 17 år på sträckan Hytte - Niklasdamm. Det gick fint, var kanske lite jobbigt för dom. Men i Niklasdamm kan man fika och äta glass så de repade sig kvickt.

Järnsjöleden verkar kul, den skall testas!

Av:
    vanm
    En sak att tänka på är att skidspåren vid hultet inte är tillåtna för cykling. Det är något som ska respekteras då det finns hur många andra stigar att välja.

/Anders

Av:
    rpw_mtb
    Då håller jag mig borta från Hultet, vill inte riskera att förstöra några skidspår.

Av:
    cbergman
    Från Kristinehamn är det inte en så lång avstickare att ta sig till Ånnaboda.
    Större utbud av leder.
    http://www.bergslagencycling.com

Av:
    alltrack16
    Milen på Hultet och 16km +sträckan till Busshöjden är tillåtna att cykla på . Milen är till och med skyltad med cykelsymboler.

Av:
    vanm
    Fick detta svaret av farsan som grejar med spåren vid hultet:

Det är ok med milen om man startar på lätt utgång och följer skyltningen, 16 vet jag inte det är inte KOK som ansvarar för 16 längre utan multisportarna.

Så jag hade fel, men nu vet jag.

/Anders
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 21:50 av vanm.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in