• Första passen nästa vecka

Av:
    turbo100
    Hej,
    Vad kan vara lämpliga förstarundor för en medelålders, ’välmående’, otränad nybörjare?
    Tänke kanske tid /puls är bättre än att fundera på distans.
    Stämmer det?
  • Re: Första passen nästa vecka

Av:
    GoranS
    Åk ut och lär dig känna din cykel. Strunta helt i träningseffekt utan kör vad som känns kul. Testa att trycka på uppför någon backe. Kolla hur bromsarna fungerar och försök inse hur mkt du kan bromsa.

När du känner att du har koll på cykeln kan du börja fundera på träningsbiten. Vad som är lämpligt där beror ju väldigt mkt på vad du har för bakgrund. Generellt är väl en blandning av långt och lugnt samt kortare och hårdare inte helt fel.

Av:
    Manurhin2
    Håller med GoranS med tillägget att bara cykla till att börja med i åtminstone några veckor så att kroppen vänjer sig, om jag uppfattar otränad och välmående rätt . Tänj sen ut lugnare turer förslagsvis på helger varvat med några kortare där du tar i mer.
    Och framförallt, lägg upp ett kort på din nya Canyon ?

M

Av:
    Alex Supertramp
    Och ha kul!

Av:
    bdn
    Lyssna på din kropp och känn efter ordentligt så att inget känns fel när du väl är ute. Jag var i samma sits som dig för ett tag sen och som så många andra gör så gick jag på för hårt. Det i kombination med en sittställning som inte var särskilt lämpad för mig bidrog till att mitt högra knä började göra ordentligt ont.

Ta med multiverktyg och eltejp(bra att markera var du gjorde för ändring osv) ut och prova dig fram till en inställning på cykeln som är skön.

Av:
    turbo100
    Hej och tack för tipsen
    Jag brukar gå ut för hårt när jag gör saker så jag hoppar tanken på träning och puls och bara umgås med cykeln som ni skriver,
    Återkommer med lite bilder i början på veckan!
    Tack!

Av:
    katten
    Kombinera att lära känna cykeln med att hitta roliga vägar att cykla på! Man vill inte träna på cykelvägar (trångt och olämpligt - du kommer att märka snart att det inte är kul). Titta på vad för rundor andra kör och försök hitta några olika rundor på 2-3mil. 2mil låter kort, men skall du lära dig cykeln och ställa in den så kommer du ändå starta och stoppa ett antal gångar.

Dessutom är närmsta cykelväg med gräsmatta på båda sidor bra när du skall lära dig SPD - räkna med lite träning och vurpor i början :) !

/A

Av:
    Masjevel
    Måndagar = vilodag. Det är sen gammalt ?

/M

Av:
    Bengt-re
    Se om du kan hitta någon erfaren cyklist som kan guida dig i småsaker. Det går ofta enklare att lära sig av andras erfarenhet än att behöva upptäcka alla återvändsgränder på egen hand.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    GoranS
    Bengt-re skrev:
    Se om du kan hitta någon erfaren cyklist som kan guida dig i småsaker. Det går ofta enklare att lära sig av andras erfarenhet än att behöva upptäcka alla återvändsgränder på egen hand.
    Sluta curla nu. ;-)

Skämt åsido är det ett bra råd.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in