• Rappa snabba mvh cyklar.

Av:
    Guerciotti
    Allt snack idag handlar bara om komfortracers och aero-lok. Men om man vill ha en rapp o rejsig ram/cykel vad är era erfarenheter?
  • Re: Rappa snabba mvh cyklar.

Av:
    GoranS
    Jag tror du skulle tjäna på att specificera tydligare vad det är du vill få reda på/diskutera. Är det ställen du kan köpa sådana på, vad som finns på marknaden, hur olika personer upplever olika ramar map nämnda aspekter, hur olika personer presterat på denna typ av cykel kontra andra, ... du är ute efter.

Av:
    kakan_polen2
    Specialized Allez Sprint är jäkligt rapp å kvick... en äkta Crit-racer.

Om d va nåt sånt du sökte.

Av:
    Guerciotti
    Tack precis vad jag efterforskar:-) Idag kör jag en Canyon ultimata CF slx, en fantastisk cykel men ganska orapp och seg.

Av:
    Bengt-re
    Finns specialramar för crit racing. De är ystra. Kolla på specialized allez dsw sprint - det är en yster racer till rimliga pengar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    NickPick
    Guerciotti skrev:
    Tack precis vad jag efterforskar:-) Idag kör jag en Canyon ultimata CF slx, en fantastisk cykel men ganska orapp och seg.

Den ser jäkligt trött ut, men jag trodde den kändes bättre? Matchar bra med tempomage :D

På samma tema som allez sprint så bör väl caad12 och träcks modell som är motsvarande också höra.

Av:
    kakan_polen2
    Trek är väl inte nån direkt crit-racer... mer än "vanlig" om än väldigt bra alu-ram. Caad12 är riktigt kul!

Cinelli Vigorelli finns också. Har dock ej testat den.

Av:
    kakan_polen2
    20180919_165541.jpg

En bild på min gamla hoj... ruggigt roligt å kvick! 7.1kg på bilden.

Av:
    Der Kaiser
    Rappa på.
    Mvh/Cyklar

Av:
    Bengt-re
    kakan_polen2 skrev:
    Trek är väl inte nån direkt crit-racer... mer än "vanlig" om än väldigt bra alu-ram. Caad12 är riktigt kul!

Cinelli Vigorelli finns också. Har dock ej testat den.

Det har jag....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    SGS
    Guerciotti skrev:

Är detta ännu en form av avancerad internetbaserad ironi jag inte fattar?

Vikt säger visserligen inte allt, men väger inte en sådan in på strax över 7kg? Hur trött kan den egentligen vara? Med reservation för att jag ej cyklat på nämnda Canyon...

Av:
    Ivar
    Seg och orapp cykel:

Av:
    Skogling
    Köp en Colnago V2r eller en Pinarello F10.

Av:
    ooms
    SGS skrev:
    Guerciotti skrev:

Är detta ännu en form av avancerad internetbaserad ironi jag inte fattar?

Vikt säger visserligen inte allt, men väger inte en sådan in på strax över 7kg? Hur trött kan den egentligen vara? Med reservation för att jag ej cyklat på nämnda Canyon...
    Över 7kg? Min väger 6.8kg enl spec. Med Ultegra Di2.

Av:
    Guerciotti
    Nä du har ju inte cyklat på en sån, men den är fantastisk bra på platten och småkuperat.

Av:
    Crocko
    Guerciotti skrev:
    Nä du har ju inte cyklat på en sån, men den är fantastisk bra på platten och småkuperat.

Man kan ju trimma lite om man vill att det skall bli lite rappare:

https://happyride.se

Av:
    xyz-saft
    Rappare cyklar

[img] http://resources.mynewsdesk.com[/img]

n+1

Av:
    Kristoffer R
    xyz-saft skrev:
    Rappare cyklar

B6754BD2-3B1A-40E4-9B83-45F993CC0910.jpeg

Av:
    GoranS
    Kristoffer R skrev:
    xyz-saft skrev:
    Rappare cyklar
    Elgiganten - är det där en sån där elcykel alltså!?

Av:
    HåkanC
    ooms skrev:
    Min väger 6.8kg enl spec. Med Ultegra Di2.
    Viktuppgiften "enl spec" är väl utan pedaler? Så här står det på https://www.canyon.com
    "Pedaler Inte inkluderade "

Vad gäller TS undran om "rappa" cyklar så beror det enl mig mer på geometrin, ffa styrgeometrin o hjulbasen
    (tramp-)styvheten och hjulens (laterala-)styvhet och rotationsvikt (inte nödvändigtvis totalvikten)
    än på cykelns vikt (inom rimliga gränser förstås)

Att ha korta kedjestag tycker många är en ramkonstruktionsdel som ger en "rappare" cykel, Canyon Ultimate skall ha 41cm vilket är ganska kort, många moderna ramar har längre

En ramkonstruktion som ger möjlighet till xtra korta kedjestag är den som kallas "Flygande grinden", den har ffa varit vanlig i England

Jag har cyklat MR tillsammans med en cyklist på en "Flying Gate"
    Men en sådan ram är kanske inte aktuell för TS?

/Håkan
    /Håkan

Av:
    ooms
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:
    Viktuppgiften "enl spec" är väl utan pedaler? Så här står det på https://www.canyon.com
    Ja, och? Viktuppgifter anges väl alltid utan pedaler.

Av:
    HåkanC
    ooms skrev:
    Viktuppgifter anges väl alltid utan pedaler.
    De flesta har väl pedaler på sina cyklar när de använder dem? Och det är ju cykelns vikt när man använder den som är det intressanta.
    Åtminstone borde det vara det.

/Håkan

Av:
    Lejon
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:
    De flesta har väl pedaler på sina cyklar när de använder dem? Och det är ju cykelns vikt när man använder den som är det intressanta.

/Håkan
    De flesta sitter väl på cykeln när de cyklar på den, med kläder, skor hjälm etc dessutom. Borde inte ekipagets totalvikt vara det intressanta och därmed anges? Fast det blir ju lite bökigt - precis som att det ger dålig information att ange vikt med pedaler eftersom cyklar oftast levereras utan de pedaler som användaren sedan tänkt använda och därmed sannolikt inte väger precis detsamma.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 10:00 av Lejon.

Av:
    ooms
    Lejon skrev:
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:

/Håkan
    De flesta sitter väl på cykeln när de cyklar på den, med kläder, skor hjälm etc dessutom. Borde inte ekipagets totalvikt vara det intressanta och därmed anges? Fast det blir ju lite bökigt - precis som att det ger dålig information att ange vikt med pedaler eftersom cyklar oftast levereras utan de pedaler som användaren sedan tänkt använda och därmed sannolikt inte väger precis detsamma.
    +1
    Och självklart fanns det en anledning till att jag skrev "enl spec" - för då borde det var klart för de flesta vad som avses.

Av:
    Berk
    Lejon skrev:
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:

/Håkan

My blir det intressant! Tror att vi diskuterar vikten av cykeln, inte cyklisten. Men flesta kör med en eller två fläskställ och flaskor. Tror att man ska räkna med flaskställ, det gör väl UCI också, eller? Men ska man också tar med vilken av flaskor? Och vatten? Om ja, hur mycket vatten? Är flaskorna i genomsnitt ungefär halv fyllda på en tur (i timmen eller km?)?

Av:
    Freddie L
    Berk skrev:
    Lejon skrev:
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:

/Håkan

My blir det intressant! Tror att vi diskuterar vikten av cykeln, inte cyklisten. Men flesta kör med en eller två fläskställ och flaskor. Tror att man ska räkna med flaskställ, det gör väl UCI också, eller? Men ska man också tar med vilken av flaskor? Och vatten? Om ja, hur mycket vatten? Är flaskorna i genomsnitt ungefär halv fyllda på en tur (i timmen eller km?)?
    Nej, inte intressant. Tramsigt.

Det är ok att skriva som ooms, ”vikt enl spec”. Men ingen kommer ta en på allvar. Om man anger sin cykels vikt är det med de saker som sitter fast eller inte enkelt avlägsnas inför en UCI-inspektion. Pedaler, flaskhållare, ekermagnet, fäste till datorn, skärmar, gucka, etc. Det är sedan gammalt och allt annat är oseriöst och ses inte med blida ögon borta på WW. ;-)

/Fredrik

Av:
    Manurhin2
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:

Vad gäller TS undran om "rappa" cyklar så beror det enl mig mer på geometrin, ffa styrgeometrin o hjulbasen
    (tramp-)styvheten och hjulens (laterala-)styvhet och rotationsvikt (inte nödvändigtvis totalvikten)
    än på cykelns vikt (inom rimliga gränser förstås)

Att ha korta kedjestag tycker många är en ramkonstruktionsdel som ger en "rappare" cykel, Canyon Ultimate skall ha 41cm vilket är ganska kort, många moderna ramar har längre

En ramkonstruktion som ger möjlighet till xtra korta kedjestag är den som kallas "Flygande grinden", den har ffa varit vanlig i England

Jag har cyklat MR tillsammans med en cyklist på en "Flying Gate"
    Men en sådan ram är kanske inte aktuell för TS?

/Håkan
    /Håkan

Case closed!

M

Av:
    NickPick
    HåkanC skrev:
    ooms skrev:

/Håkan

Vikten är ju såklart som cykeln cyklas på.

Det är ju mest de mediokra gubbarna här på happyride som ältar vikt för övrigt.

Av:
    Lejon
    Men det är väl inte så svårt att förstå (om man nu inte aktivt försöker missförstå vilket verkar vara ett vanligt forumbeteende) att det finns en logik i att ange jämförelsevikter i en katalog UTAN pedaler? (sen klarar säkert alla ingenjörer här att addera vikt för de pedaler man själv vill använda alt motsatsen om någon tillverkare angivit vikt MED pedaler).
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 14:55 av Lejon.

Av:
    Stervelo
    Fuji SL.
    https://www.bikeradar.com

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    NickPick
    Lejon skrev:
    Men det är väl inte så svårt att förstå (om man nu inte aktivt försöker missförstå vilket verkar vara ett vanligt forumbeteende) att det finns en logik i att ange jämförelsevikter i en katalog UTAN pedaler? (sen klarar säkert alla ingenjörer här att addera vikt för de pedaler man själv vill använda alt motsatsen om någon tillverkare angivit vikt MED pedaler).

Det är ju hög amatörnivå att ange katalogvikt, då den ofta inte stämmer, om man inte räknar plus minus ett kilo. Så länge det framkommer om det är komplett cykel(!), Utan pedaler eller av tillverkaren angiven vikt så är det ju lugnt.

Nu kommer snart en kommentar att hens cykel minsann stämde bra på hushållsvågen!

Av:
    ooms
    NickPick skrev:
    Lejon skrev:

Det är ju hög amatörnivå att ange katalogvikt, då den ofta inte stämmer, om man inte räknar plus minus ett kilo. Så länge det framkommer om det är komplett cykel(!), Utan pedaler eller av tillverkaren angiven vikt så är det ju lugnt.

Nu kommer snart en kommentar att hens cykel minsann stämde bra på hushållsvågen!
    Vet inte om det är mig du syftar på, men jag har ingen aning om katalogvikten stämmer då jag inte är så anal av mig att jag håller på och väger cyklar och cykeldelar. Just nu stämmer den dock garanterat inte då jag kör med andra hjul, andra däck, andra slangar och annan sadel än vad cykeln levererades med. Dessutom med pedaler, flaskställ och annat monterat. Men det skulle jag ha gjort oavsett cykel, så utifrån det är ju katalogvikten det mest relevanta att jämföra då det måttet åtminstone är någotsånär "standardiserat". De flesta seriösa tillverkare anger den på komplett cykel som den levereras, utan pedaler, flaskställ eller andra tillbehör. Dvs det man betalar för. Är man mer anal än så får man väl åka runt med bagagevåg till olika handlare och väga cyklarna, men jag nöjer mig som sagt med att lita på katalogvikten. Men alla är vi ju olika tydligen.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 18:01 av ooms.

Av:
    Lejon
    Som svar till TS: jag rekommenderar i sann Happyanda Spec Allez Sprint, dvs den ram jag själv har. Det är en bra mvh-cykel! Den är billig och kvick. Duger den till Sagan så duger den till mig resonerar jag.
    (Tänkte också att en fördel är att jag har råd att krascha och kvadda ram, men tyvärr kvaddade jag hjul istället för ram senast, så det blir inte alltid som man tänkt sig...)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 18:51 av Lejon.

Av:
    Berk
    :(

Av:
    ejma
    Lejon skrev:
    (Tänkte också att en fördel är att jag har råd att krascha och kvadda ram, men tyvärr kvaddade jag hjul istället för ram senast, så det blir inte alltid som man tänkt sig...)
    Körde du stadsloppet under SM-veckan och hamnade i gruppkraschen?

Av:
    Lejon
    ejma skrev:
    Lejon skrev:
    Körde du stadsloppet under SM-veckan och hamnade i gruppkraschen?
    Ja, jag var en av många.

Av:
    GoranS
    Lejon skrev:
    Som svar till TS: jag rekommenderar i sann Happyanda Spec Allez Sprint, dvs den ram jag själv har. Det är en bra mvh-cykel! Den är billig och kvick. Duger den till Sagan så duger den till mig resonerar jag.
    Är man nöjd att få stryk av dussincyklister som Dylan och Caleb så. Annars får man väl satsa på en Bianchi eller en Ridley. ;-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ