• Bikepacking/touring, hur gör ni med lås?

Av:
    moros
    Ni som tourar runt med era cyklar i bebyggelse, hur prioriterar ni lås när man vill proviantera, luncha, bada eller kanske på annat sätt behöva lämna cykeln ett tag? Tunn låswire eller annat lätt lås, eller fullskaligt sff-godkänt härke på flera kilo? Några bra tips?
  • Re: Bikepacking/touring, hur gör ni med lås?

Av:
    frause
    Så litet och lätt lås som möjligt och hoppas på det bästa.

Av:
    Elhojtok
    Jag kör 3 kg kätting! Men så har jag ju fucking el också :-/ Och det biter inte på batterivinkelslip. Sicket jävla ord. Man borde handhugga folk som handlar batterivinkelslip.

Av:
    dogday
    Min plan är att använda ett Ottolock. Då jag räknar med att hänga någorlunda i närheten av cykeln under hela fyrdagars-turen hoppas jag att det räcker.

Av:
    LucasNilsson
    dogday skrev:
    Min plan är att använda ett Ottolock. Då jag räknar med att hänga någorlunda i närheten av cykeln under hela fyrdagars-turen hoppas jag att det räcker.

Väldigt nära hoppas jag https://m.youtube.com

Av:
    ForesterGuy
    1,6 kg: https://www.bikester.se

Av:
    ponx
    Jag tänker köra vajer och ett mindre lås. Kommer dock att undvika folk och samhällen så det är mest under matinköp och toa-stopp som jag räknar att behovet finns. Sen får man lita på sitt vältränade tjuvspanaröga samt alltid parka cykeln med tyngsta växeln i så att man kan kubba/klubba.

Skulle jag vara i storstad så är det kätting samt post med 360 graders observationsområde.

Av:
    moros
    Tänker väl också "lätt framför säkert". Köpte för många år sedan ett litet bygellås av aluminium på biltema. Inte godkänt men lätt och smidigt. Nackdelen är att bygeln är smal så det är svårt att få runt en stolpe, man måste leta efter rätt plats. Sen har jag tyvärr tappat extranyckeln så jag behöver något nytt.

En tunn vajer är smidigt, funderade på att göra en själv i lagom längd om man inte hittar en tunn färdig, kombinerat med ett halvhyggligt kombinationslås så man slipper hålla reda på en nyckel, så hindar man i alla fall att någon bara drar iväg med hojen. Har de verktyg så har de verktyg.

Av:
    moros
    ponx skrev:
    ...samt alltid parka cykeln med tyngsta växeln i så att man kan kubba/klubba.

👍

Av:
    Singular
    Jag brukar ha lätt vajerlås med mig (samt fördomslexikon, tjuvspanarblick och god uppsikt) - helt enkelt så man inte kan rulla/lyfta iväg cykeln. Vill man trappa upp det är det att ta ur snabbkopplingarna och eventuellt lägga av kedjan.

Nästa steg är ju SSF-godkänt (för försäkringen) och det tyar ja ente släpa med mig för glesbygdsbruk.

http://www.singularstraps.se

"Feel the burn. Feel the pain. Feel the pride. Why have 3, 12, 18 or 27 speeds when one works so well? No chain slap and derailleur crunch means your ears are free to listen to your natural surroundings: the wind in the trees, the creaking of your knees, your friends whining as you crush them on the climbs. And when you reach the top, with your legs screaming and your heart pounding, you can honestly say that, yes, life is good."

Av:
    kais01
    vill nog inte lämna en lyxig cykel utan uppsikt någon längre stund. toabesök är på gränsen. ett sätt att minska begäret hos buset är att bära med sig framhjulet och låsa fast resten.

gillar ju brompton, har en touringduglig 20vxl, och den följer ju oftast med in i t ex en livsmedelsaffär. använder lås ytterst sällan med den cykeln, en av dess större fördelar.

Av:
    mmmrrrr
    Beroende på var... I riktig obygd när man ska in i den enda lilla mataffären tycker jag hjälmremmarna genom bakhjulet duger. Och om man kan förutse att hela resan enbart kommer innehålla den typen av stopp så kan man skippa att ta med sig lås.

Av:
    Bama
    Jag har använt Ottolock. Har hitills bara kört kortare turer på upp till 3 dagar och har aldrig varit orolig.

När jag ska äta försöker jag parkera så att jag kan se cykeln, helst äta på uteservering. Nu på sommaren är det perfekt att parkera i närheten av jordgubbsförsäljarna om man ska handla och i mindre städer är jag inte orolig.

På lördag ska jag iväg på en 3-veckors tur till Tyskland, Schweiz och Frankrike. Det enda jag är lite orolig över är nattfärjan till Kiel och nattåget till Basel.

Av:
    jingleyschmidt
    LucasNilsson skrev:
    dogday skrev:

Men satan! Hur kan ett sånt där lås gå igenom någon som helst säkerhetskontroll utan att någon tar sig en funderare? :D

Av:
    mmmrrrr
    jingleyschmidt skrev:
    LucasNilsson skrev:
    dogday skrev:

Men satan! Hur kan ett sånt där lås gå igenom någon som helst säkerhetskontroll utan att någon tar sig en funderare? :D

Som sagt, med tanke på säkerhetsnivån som denna typen av lås och lätta vajerlås erbjuder, så... Hjälmremmarna har man alltid med sig, så ingen extra vikt för vad som ändå endast innebär skydd mot att någon kan sätta sig direkt på cykeln och rulla iväg.

Av:
    jingleyschmidt
    Det är sant, men det kostar ju lika mycket som ett hyfsat Krytponite-lås liksom. :P

Av:
    Storklas
    Jag använder hänglås för båtmotor som fästes runt vevarm och kedjestag. Då måste man ta loss pedal för att kunna rulla iväg. Kombinerat med nedlastade väskor känns det ganska säkert. Tunn vajer kan ju vara bra om man vill känna sig extra säker på tåget och kunna låsa fast cykeln (dock något som sällan praktiseras vad jag kunnat se på tågen i Tyskland).

Av:
    moros
    Snubblade över ett kort vajerlås med kombination idag så jag plockade med mig ett sånt, det får duga. 65cm långt så det är hyffsat flexibelt i användning runt stolpe men inte klumpigt, 10mm vajer (är väl i realiteten 7-8 utan höljet), så man behöver något större än en vanlig avbitare, 4 siffrors kombination så man slipper nyckeln. Ca 200g så inte blodigt tungt att släpa på.

Btw, gillar hänglåsgrejen, smart. Men jag hade nog velat ha en tunn vajer just för att förhindra att den rullas iväg.

Funderade lite på om man kunde gjort en snarlik lösning för bromsen, i alla fall om man har hydrauliska bromsar som man kan bottna så blir det sjukt jobbigt att köra iväg.

När det gäller hjälmen, var det inte någon tillverkare som gjort en typ av kombinationslås som man på något sätt satte i spännet för att låsa hjälmen? Annars skulle ju ett litet kombinationslås runt spännet också funka,
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-07-13 14:27 av moros.

Av:
    kais01
    jingleyschmidt skrev:
    LucasNilsson skrev:
    dogday skrev:

det finns liknande upplysningsvideos för i stort sett alla cykellås. det är bara metoden som varierar. buset har vanligen inte plåtsaxar med sig eftersom dessa knappast biter på några andra lås. och bultsax som de faktiskt har tar ett stort flertal, men kämpar med ottolock. alla knäcks på en blink av batterivinkelslip.

alla kombinationslås beskrivs vara lätta att få upp den vägen, och det lär gälla även ottolock.

ett habilt sätt att undvika stöld är att ha en cykel inte tjuven vill ha. taskig modell, eller avsaknad av vitala delar.

eller inlåst.

Av:
    GoranS
    Problemet om man kör touring/bikepacking är att man gärna vill ha en cykel man själv trivs med och att det inte osannolikt är något som en tjuv också skulle kunna vilja ha. Ett rent vrak som hen är ointresserad av skulle i alla fall inte jag vilja köra touring/bikepacking på.

Visst, man kan plocka loss pedaler, sadel eller något annat när man ska in och handla ngt eller gå in på ett café men det blir lite meckigt.

Min inställning är att ett minivajerlås är enkelt och lätt att ha med. Det stoppar ingen som vill stjäla men hindrar troligen ren okynnesstöld. Utöver det försöker man hålla nere tiden man lämnar cykeln utom synhåll och man försöker att inte ställa den på uppenbart dumma ställen. Blir den sen ändå stulen är det bara att gilla läget. Har full förståelse för om andra prioriterar annorlunda, men det är ungefär så jag resonerar.

Av:
    Allroad
    https://shorturl.at

Borde inte ett sånt lås vara rätt dugligt ändå? Har sett på barnvagnar och de är rätt stöldbegärliga..

Av:
    GoranS
    Den länken funkar inte för mig. Kommer till short URL-sida,

Av:
    Valhalla_
    Elhojtok skrev:
    Jag kör 3 kg kätting! Men så har jag ju fucking el också :-/ Och det biter inte på batterivinkelslip. Sicket jävla ord. Man borde handhugga folk som handlar batterivinkelslip.

Batterivinkelslip äter vilket lås som helst till frukost
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-14 08:39 av Valhalla_.

Av:
    Valhalla_
    Elhojtok skrev:
    Man borde handhugga folk som handlar batterivinkelslip.

Jag har en. Borde jag handhuggas då? Köpte den för att ligga under bilen och härja utan att behöva bråka med kabel. Men kanske man skulle utöka användningsområdet för den 😄

Av:
    kais01
    äger också en batterivinkelslip, men använder mina kabelförsedda mycket mer. konstigt egentligen, då jag ersatt i princip alla andra elverktyg med batteridrivna, till och med borrhammaren. men det är något med ergonomin i gamla klassiska korta modellen på blå bosch med konstant kraft och varvtalsreglering även under belastning som är svår att slå.

minns att jag sett små kabellås med inbyggt larm och/eller rörelselarm någonstans. kanske bra för den tänkta användningen i tråden.

när det gäller att göra cykeln oattraktiv för tjuvar är det ju rätt enkelt ändå att ta med sig framhjul och sadel.

Av:
    Elhojtok
    Valhalla_ skrev:
    Elhojtok skrev:

Batterivinkelslip äter vilket lås som helst till frukost

Ja, tyvärr är det ju så. Jag har resonerat som så att en tjuv nu MÅSTE ha vinkelslip för att knycka min cykel och att det är något mer uppseendeväckande och tar längre tid än att knipsa med bultsax.
    Men det är inte alltid jag har råd med den extra vikten och då får jag ta med nåt lättare wirelås.
    Med dagens samhällsutveckling verkar ändå alla tjuvar ha batterivinkelslip och drar sig inte heller för att använda dem mitt i byn, mitt på ljusa dagen, så kanske kan jag lika gärna skippa kättingen.
    Skunklock, någon?

Av:
    kais01
    skunklock är en helkul ide, men är också ett av de klumpiga låsen.

och det är väl bara att sätta på en näsklämma och sedan komma tillbaka efter en stund när det dunstat färdigt??

Av:
    Elhojtok
    Det var ett tag sen jag läste om skunklock, men då påstods det att tjuven också blir kontaminerad och att lukten känns 100m bort eller liknande. Kanske nåt sånt här? 😁
    https://youtu.be

Av:
    adventurer
    Hur gör ni som cyklar med packning(cykelväskor, tält, kök, rubbet)? Man lär väl inte vilja bära med sig allt om man handlar, går på dass, ...

Av:
    mmmrrrr
    adventurer skrev:
    Hur gör ni som cyklar med packning(cykelväskor, tält, kök, rubbet)? Man lär väl inte vilja bära med sig allt om man handlar, går på dass, ...

De enda gånger som man är av cykeln med den utom synhåll en längre tid brukar vara när man handlar mat i större butiker (finns såklart undantag). Finns det kundvagnar brukar jag lasta väskorna i en sådan. För mindre butiker brukar jag ta med mig den väskan som jag har dyra saker i (kamera). Egentligen ett feltänk i och med att de andra väskorna generellt sett innehåller saker som jag mer troligt behöver för resan, typ kläder, tält, verktyg/reservdelar. Detta är också ett (inte särskilt stort) problem med bikepacking-setup, att de väskorna är svåra att ta med sig. Har blivit av med en slang av den anledningen.

Av:
    frause
    GoranS skrev:
    Problemet om man kör touring/bikepacking är att man gärna vill ha en cykel man själv trivs med och att det inte osannolikt är något som en tjuv också skulle kunna vilja ha. Ett rent vrak som hen är ointresserad av skulle i alla fall inte jag vilja köra touring/bikepacking på.

Visst, man kan plocka loss pedaler, sadel eller något annat när man ska in och handla ngt eller gå in på ett café men det blir lite meckigt.

Min inställning är att ett minivajerlås är enkelt och lätt att ha med. Det stoppar ingen som vill stjäla men hindrar troligen ren okynnesstöld. Utöver det försöker man hålla nere tiden man lämnar cykeln utom synhåll och man försöker att inte ställa den på uppenbart dumma ställen. Blir den sen ändå stulen är det bara att gilla läget. Har full förståelse för om andra prioriterar annorlunda, men det är ungefär så jag resonerar.

+1 på allt.

Det viktigaste är att inte lämna pass, pengar och telefon på cykeln om man ställer ifrån sig den. Annars blir det jobbigt på riktigt om nån stjäl den.

Av:
    GoranS
    Fast kameran, och ffa bilderna man tagit, är ju svårare att ersätta än kläder, verktyg och reservdelar. Åtminstone så länge man är i hyggligt civiliserade trakter.

Av:
    Bikzz
    Jag har biketourat en hel del i europa, har klarat mig hitills. Försöker ha uppsikt så mkt som möjligt, väljer alltid tex restaurang så att jag kan parkera hojen där jag ser den medan jag käkar. Det är bara om man måste stanna vid en butik under dagen som det är en liten risk, då låser jag fast den i något med ett vajerlås precis vid ingången, helst så att man ser den innefrån, och tar med alla värdesaker och snabbar på ... Samt scanna av omgivningen innan såklart, så att allt ser bra ut.
    - Viktigt - om man ser en skum snubbe med en rostig van och en bultsax & vinkelslip som står och spanar i närheten så kan man ju välja en annan butik.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-14 11:55 av Bikzz.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Om man ser en snygg tjej i kortkort med slits som står och spanar i närheten så kan man ju välja en annan aktivitet.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in