• [Kalender] [Happy Easy MTB] Vättlestugan/Vättlefjäll GBG

Av:
    VättleBökaren

• Re: [Kalender] [Happy Easy MTB] Vättlestugan/Vättlefjäll GBG

Av:
    VättleBökaren
    Min tanke är att vi kör denna rutten. Den börjar med dom intensiva stigarna och allt eftersom blir den lättare och lättare.

ruttförslag.png

Det finns goda valmöjligheter för dom som skulle tycka det blir för svårt i början.
    Jag kommer säga till i god tid innan det kommer svåra sektioner som går att undvika. Varpå vi kan diskutera sinsemellan hur vi skall göra. Om alla skall ta en alternativ väg, eller om vissa vill ta sig an den svåra delen och vissa vill åka en enklare väg.

Om det blir så att vi delar på oss så handlar det om KORTA sektioner där jag åker den vägen som är svårorienterad.

I rutten finns det minst en sektion som allra mest troligt innebär att man får bära cykeln för att komma förbi den.
    Det är därför viktigt att ni berättar hur mycket och hur svåra hinder ni tror att ni skulle klara av när vi möts första gången.
    Det är viktigt att ni berättar längs med rutten om ni blir osäkra på något uppkommande hinder i terrängen.

DET FINNS ALTERNATIVA VÄGAR VI KAN KÖRA! Allt mellan hur-lätt-som-helst till aah-jag-tror-jag-kommer-dö.
    Det går hur bra som helst att diskutera vilken svårighetsgrad ni vill ha. Jag kör vart som helst, men jag klarar inte själv av alla sektioner på den markerade rutten.

Men som sagt, den markerade rutten blir lättare och lättare med tiden. Och det går att helt och hållet undvika de mest svåra bitarna.

Jag tar mer än gärna förslag i tråden.
    Och det skulle vara jättebra att veta i förväg hur ni själva ställer er till eventuella svårighetsgrader i förtid.

Cyklar mestadels i Vättlefjäll och i lugnt tempo.

Av:
    VättleBökaren
    Om det är så att någon vill haka på men inte har en cykel eller inte kan transportera sin cykel till Vättlefjäll så finns det gratis lånecykel att tillgå!

20190712_124936.jpg

Det är inte direkt en bra cykel men den tjänade mig ändå väl i just Vättlefjäll i 9 år!

Jag cyklade just första sektionen med den och bilden är tagen nyss.

Säg till i god tid om du vill låna eller tar med dig någon som vill låna den!

GRATIS! Gör du sönder den slipper du betala!
    Kör du sönder dig själv så ansvarar jag inte för dina skador på dig eller din egen utrustning.

Cykeln är 100% funktionsduglig. Den är bara inte så bra i grundutförande.

EDIT: Jag tog den på en tur nyss, se nästa post.

Lite fakta...
    Biltema, Yosemite X-Trail år 2008(?) 26"
    V-Bromsar, fungerar tillräckligt bra för att stanna. Inte så säkert i downhill dock. Färska BBB klossar.
    3x8 drivlina, rätt så korta vevarmar, inte helt passande vevlager/framkuggar/växelarm och halvtaskig justering gör att 2x1-4 rasslar. 3x1-5 är inte att tala om.
    Min längd = 168 cm, cykeln är rätt så liten även för mig. Men utmärkt på slingriga och trånga stigar vilket det finns en del.

Cyklar mestadels i Vättlefjäll och i lugnt tempo.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 14:36 av VättleBökaren.

Av:
    VättleBökaren
    Här kommer ett urval av vad som finns i första fjärdedelen av rutten. Färska bilder från idag då jag tog lånecykeln på en förtur.

20190712_124952.jpg
    20190712_131143.jpg
    Fina vyer.

20190712_131049.jpg
    20190712_130948.jpg
    Sköna utförsåk

20190712_132003.jpg
    Tekniska element

20190712_133200.jpg
    Riktiga dowhill element

20190712_133316.jpg
    Och en väldans massa skön natur med stora sköna stigar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 14:29 av VättleBökaren.

Av:
    VättleBökaren
    Jag kommer röra mig mot Vättlestugan inom 20 minuter (17:20), sista chansen för lånecykel för den som vill.

Av:
    VättleBökaren
    Jag rullar ut nu, ring (nummer i profilen) om du vill ansluta.

Av:
    VättleBökaren
    En fjärdedel avklarad.
    15629491489092680246346191506960.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ