• Vitus Sentier - köpa eller avvakta

Av:
    jonteq
    Hej!
    Har bestämt mig för en Vitus Sentier. Har främst fastnat för VR-versionen med 1x11 SLX med 29"-hjul. Det verkar dock fler ha gjort och den är för tillfället slutsåld hos både wiggle och CRC. Båda kundtjänsterna uppger att de inte vet när den kommer tillbaka (även om det står två-fyra veckor på den ena). Så, vad göra nu?

1. Avvakta eftersom VR-versionen är värd att vänta på
    2. Köpa 1x10 Deore-versionen.
    3. Köpa SLX-versionen, men med 27.5" hjul.

Är förresten 1.83 m lång samt väger 82 kg.

Tacksam för input.
  • Re: Vitus Sentier - köpa eller avvakta

Av:
    jonte987
    I värsta fall kostar det 1300 att byta till 11s slx. Fast det är nog mer som skiljer

Av:
    Manurhin2
    Har ingen erfarenhet av cykeln men du ska absolut ha en 11-delad 29a.
    Bra att inte ha micklat själv för mkt med cykeln , ex bytt grupp, om det blir några garantiärenden.

Jag hade lagt en order nu om det går eller direkt det blir möjligt på den du tänkt dig.

M

Av:
    NickPick
    Vill du cykla i sommar så ska du köpa en cykel. Det är väl cykla du vill?

Sixtens spår sitter kvar rätt tydligt.

Av:
    jonte987
    Skick snack. Tipsa honom om vettiga cyklar istället.

Sentier 1x10 funkar så klart. 27.5 funkar också. Grand Canyon 7.0 är nog en vettig cykel. Liksom cragger 7.0 och scout 290.

Av:
    SGS
    Risken är överhängande att du inte kommer bli helt tillfreds med 27.5 om du verkligen bestämt dig för 29an. Med det sagt är det absolut inget fel på 27.5 Man måste inte välja de större hjulen bara för att man är +180cm.

Skillnaden mellan Deore och SLX-versionerna verkar i övrigt vara småsaker. Snäppet bättre bromsar för SLX. Andra däck/däckstorlekar (smaksak). Om det är värt merkostnaden är diskutabelt.

Av:
    jingleyschmidt
    Jag är 181cm och har en Sentier 29 VR i Large. Tycker hjulen är rätt stora alltså. Jag hade nog tyckt om 27.5 också. Mer eller mindre är svårt att säga dock. :P Är man nybörjare och osäker så kanske 29or är ett bra val då det är rätt stabilt om inte annat.

Av:
    jonte987
    42t bak känns i minsta laget om man inte har starka ben. Sen är det väl sektor på slx versionen. Personligen hade jag nog ändå gått på 1x10 versionen om den finns i lager.
    Beroende på vad man ska cykla duger den nog bra.
    Om det finns mer pengar finns det mer alternativ.

Av:
    SGS
    Ah, sektor alltså...

Tja, rent krasst sett får man (som alltid) bättre grejer för ganska liten merkostnad jämfört med att köpa lösa delar. Fast skillnaden lär vara minimal i praktiken mellan de två.

Deore, och sedan en dropper på det är inte helt fel för pengarna heller.

Av:
    jonteq
    Stort tack alla för ert engagemang, uppskattas verkligen.

Har nu mailat Vitus direkt för att försöka få lite mer info om leveranser.

Ska säga också att jag kommer från en relativt gammal Merida med 26 tumshjul...

Av:
    jonteq
    SGS skrev:
    Ah, sektor alltså...
    Hur skiljer sig denna från recon?

Av:
    jingleyschmidt
    jonteq skrev:
    SGS skrev:
    Ah, sektor alltså...

Du kan läsa på lite här: https://www.mbr.co.uk

Sentier 29 Deore och Sentier 29 SLX är inte hästlängder ifrån varandra på något sätt egentligen. SLX-versionen är liksom lite mer upphottad när det gäller växelsystem, dämpare osv, men det är som sagt inte som natt och dag.

Om man vill vara riktigt petig så kan man ju lista vad alla komponenterna hade kostat, ställa dom sida vid sida, för att se hur mycket dyrare det blir att uppgradera senare kontra slänga ut en extra slant direkt.

Däremot, om du köper en Deore-variant idag och blir biten av hela MTB-grejen kanske du vill ha något ännu bättre nästa gång du köper en cykel, alltså inte bara hoppa upp från Deore och Recon till SLX och Sektor. Så ja, det finns flera sätt att se på saken här. :D Bara du själv vet vad som känns rätt.

Av:
    Pastor Hannes
    jonteq skrev:
    SGS skrev:
    Ah, sektor alltså...

Sektorn är lite lättare än reconen. I just Sentier fallet märker du det inte eftersom magic Mary däcket som sitter på väger ungefär lika mycket mer än maxxis minion däcket på Sentiern med Recon gaffel.

Om man använder gafflarna som de kommer är jag kluven vilken som egentligen känns bättre. Reconen är mer följsam för mindre stötar, men dyker mer vid större stötar som efter hopp.

Jag installerade Bottomless tokens på min sektor och det gör enligt min tinga mening att gaffeln får lite av båda. Dvs följsam vid mindre stötar men har kvar supporten vid större smällar. Efter en eftermiddag på Omberg idag är jag väldigt nöjd med gaffeln nu. Tokens kostar ca 35 SEK styck och är väldigt enkla att installera.

Jag gillar SLX bättre än Deore växlarna för de kräver betydligt mindre kraft ätt växla med.

Bromsarna på VR är dock de sämsta jag någonsin använt. De på Deore varianten är en lägre serie än på VR men är ändå betydligt bättre. Jag har luftat bromsarna, bytt skivor mot några gamla jag hade liggande men de är ändå kass, framför allt bak. Den flexar något enormt och tar riktigt dåligt. Jag har testat en kompis lika Sentier, samma känsla där.

Jag har haft en Sentier med Recon och Deore men bytte mot en VR. Båda var 27,5 ”. Jag är 185 cm och gillar mindre hjul.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    jonte987
    Och det går inte att montera tokens i en recon rl.
    För många spelar det nog ingen roll.

Av:
    Pastor Hannes
    jonte987 skrev:
    Och det går inte att montera tokens i en recon rl.
    För många spelar det nog ingen roll.

Nej det är riktigt att det inte går i reconen. Jag skulle skriva det men glömde. 😁

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    jonteq
    Tack än en gång för svaren.

@Pastor Hannes: Av nyfikenhet; varför bytte du till en VR?

Av:
    c2h5oh
    Bevakar

Av:
    Octagon
    Jag kör 10-delad 11-42 kassett på min Bird AM9 som har rätt fina delar i övrigt. Det funkar bra, jag kan köra det jag vill och jag har kul. Men det är lite liten range och jag kommer att uppgradera nån gång, då blir det 12 delad Sunrace kassett med 11-50 och GX Eagle växlar. Men ingen brådska.

10-delat, det funkar, men kan vara lite begränsat. Det beror på var du cyklar. Om du inte har väldigt långa branta backar skulle jag säga att det är OK
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 21:36 av Octagon.

Av:
    Pastor Hannes
    jonteq skrev:
    Tack än en gång för svaren.

@Pastor Hannes: Av nyfikenhet; varför bytte du till en VR?

Flera anledningar.

1 Jag kom aldrig överens med maxxis minion dhf däcket fram. Jag har länge kört på magic Mary och gillat det. Jag ville alltså byta däck. Det är många som gillar maxxis däcket så det är mest en smaksak.

2 Jag gillade inte Deore växeln, den var för trög för mig. Vet inte om det var reglaget eller växelföraren. Jag känner marginell skillnad på SLX växeln på VR och på den full-XTR hoj jag nyligen sålt.

3 Jag hade provat sektor gaffeln och trodde den hade större potential än reconen. (Jag har haft allt ifrån Rock shox sid toppmodeller till SR suntour gaffel med stålfjäder tidigare). Med 2 botomless tokens är jag väldigt nöjd.

1-3 skulle kostat mer att köpa nya delat än köpa ny hoj. (Jag sålde cykeln för ca 800 mindre än jag köpte den ny för.)

4 Jag gillade aldrig den blåa/svarta färgen på den billigare.

Jag gillade verkligen cykeltypen så jag ville ha en som var så lik som möjligt. VR varianten hade jag sett tidigare så jag visste att jag tyckte den var snygg.

Jag funderade även på att köpa en ny cykel med lite bättre gaffel än sektorn. Jag är dock tveksam att jag personligen behöver en kralligare gaffel på en hardtail, jag kan inte köra hårdare än att en sektor räcker med stel bak tänker jag. De hopp jag kör funkar sektorn mer än tillräckligt för.

Allt ovan är baserat på hur och var jag kör och vilken smak jag har. Det är inte säkert att det gäller för någon annan än mig. 😁

Av:
    jingleyschmidt
    Det som Pastor Hannes baserar sina åsikter på är alltså erfarenheter. Han har hittat grejer han är nöjd med. Men dit kommer man bara genom att testa olika däck, olika gafflar, olika växelsystem, olika geometrier och cykla en jäkla massa.

Det är också en smaksak. Vad han inte tycker om, kanske du tycker om och vice versa. Deore-cykeln är en fullt fungerande instegscykel som har bättre specs än många andra cyklar i den prisklassen. Köper du en 29" så kan du dessutom säkert sälja den utan att tappa för mycket pengar om ditt intresse för MTB blir större. :)

Slå till på en Deore, cykla nu ett par-tre månader, bli biten som bara fan, sen kan du ägna hela vintern åt att studera nya prylar för att börja om på ny kula i vår sen. ;)

Av:
    Pastor Hannes
    jingleyschmidt skrev:
    Det som Pastor Hannes baserar sina åsikter på är alltså erfarenheter. Han har hittat grejer han är nöjd med. Men dit kommer man bara genom att testa olika däck, olika gafflar, olika växelsystem, olika geometrier och cykla en jäkla massa.

Det är också en smaksak. Vad han inte tycker om, kanske du tycker om och vice versa. Deore-cykeln är en fullt fungerande instegscykel som har bättre specs än många andra cyklar i den prisklassen. Köper du en 29" så kan du dessutom säkert sälja den utan att tappa för mycket pengar om ditt intresse för MTB blir större. :)

Slå till på en Deore, cykla nu ett par-tre månader, bli biten som bara fan, sen kan du ägna hela vintern åt att studera nya prylar för att börja om på ny kula i vår sen. ;)

Jag håller absolut med. En Sentier med Deore är en fantastiskt bra och prisvärd cykel hur man än vrider och vänder på det.

Jag har cyklat i skogen som huvudsaklig motionsform sedan 2005 så jag har en ganska god uppfattning om vad jag gillar. Jag började med en cykel som var betydligt sämre än en Deore Sentier och tyckte det var kul. Jag tycker till och med att om man hittar en gammal top of the line 26” för småpengar är det ett bra köp. 26” är verkligen per definition inte dåligt. 😉

Av:
    jonteq
    Kloka ord. Jag tänker att jag inväntar max ett par dagar på svar från Vitus. Kommer inget svar, eller att VR är långt bort, slår jag till på Deore-versionen :)

Av:
    Mycketvillhamer
    jonteq skrev:
    Kloka ord. Jag tänker att jag inväntar max ett par dagar på svar från Vitus. Kommer inget svar, eller att VR är långt bort, slår jag till på Deore-versionen :)

Håller med, Deore blir nog super. Är ju samma hjul på båda varianterna. Testa och se om du gillar cyklandet med Deore-hojen, slit ut drivlinan och uppgradera den till x11 eller x12.

Sektorgaffeln på slx-varianten är nog ändå inte superspännande och på sikt kanske du vill byta till en Pike eller lite enklare Revelation, kanske med lite extra slag. Du kommer säkert kunna få några kronor för Recon-gaffeln då med. Jag hade nog siktat på att byta däcken till något mer lättrullat om du inte tänker köra enduro rätt ur lådan, jag tänker något i stil med Nobby Nic.

Av:
    DanielS
    Pastor Hannes skrev:
    2 Jag gillade inte Deore växeln, den var för trög för mig. Vet inte om det var reglaget eller växelföraren. Jag känner marginell skillnad på SLX växeln på VR och på den full-XTR hoj jag nyligen sålt.

Inte för att säga emot din erfarenhet, men jag ställer mig lite frågande till att det skulle vara speciellt stor skillnad? Jag har två cyklar med Deore-bakväxel av senaste generationen. Den ena växlar betydligt bättre än den andra, min gissning är att det är flera saker som samverkar. Kabel-dragning, växelöra, reglage, mm, mm. Båda fungerar tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig om att fundera på uppgraderingar. Har dock inte testat senaste versionen av 11-delad SLX så jag ju inte hur det skulle kunna vara :-)

För mig som är nybörjare så fungerar 11-42T bak tillsammans med 30T fram väldigt bra på stig (iaf på min 27.5:a). På grusväg så skulle jag väl egentligen behöva någon växel till i toppen men det är ändå stig jag vill cykla.

Av:
    ambientzz
    https://26bikes.com

Lite mer pengar. Men L finns i lager.

Av:
    Pastor Hannes
    DanielS skrev:
    Pastor Hannes skrev:

Inte för att säga emot din erfarenhet, men jag ställer mig lite frågande till att det skulle vara speciellt stor skillnad? Jag har två cyklar med Deore-bakväxel av senaste generationen. Den ena växlar betydligt bättre än den andra, min gissning är att det är flera saker som samverkar. Kabel-dragning, växelöra, reglage, mm, mm. Båda fungerar tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig om att fundera på uppgraderingar. Har dock inte testat senaste versionen av 11-delad SLX.

Det är bara hur jag upplevde det. Det är växlar ur samma generation som sitter på lika cyklar med samma kabeldragning. Skillnaden är verkligen stor. (Och ja, jag vet hur clutchen fungerar. 😉)

Jag tänker att eftersom många verkar fundera på om de ska välja Deore eller VR varianten av Sentier och jag ägt båda i 2019 års modell så försöker jag så tydligt som möjligt förklara vilka skillnader jag upplever. Om det hjälper någon är det inte någon nackdel tänker jag.

Av:
    Mycketvillhamer
    Pastor Hannes skrev:
    DanielS skrev:
    Pastor Hannes skrev:

Inte för att säga emot din erfarenhet, men jag ställer mig lite frågande till att det skulle vara speciellt stor skillnad? Jag har två cyklar med Deore-bakväxel av senaste generationen. Den ena växlar betydligt bättre än den andra, min gissning är att det är flera saker som samverkar. Kabel-dragning, växelöra, reglage, mm, mm. Båda fungerar tillräckligt bra för att jag inte ska bry mig om att fundera på uppgraderingar. Har dock inte testat senaste versionen av 11-delad SLX.

Det är bara hur jag upplevde det. Det är växlar ur samma generation som sitter på lika cyklar med samma kabeldragning. Skillnaden är verkligen stor. (Och ja, jag vet hur clutchen fungerar. 😉)

Jag tänker att eftersom många verkar fundera på om de ska välja Deore eller VR varianten av Sentier och jag ägt båda i 2019 års modell så försöker jag så tydligt som möjligt förklara vilka skillnader jag upplever. Om det hjälper någon är det inte någon nackdel tänker jag.

Det räcker att ett kabelhölje är lite ojämnt klippt för att växlingen ska gå trögt.

Ang tipset om Dartmoor-hojen så var det ju inte bara liiiiite mer pengar?

Av:
    Denho486
    ambientzz skrev:

Fy fan så snygg!..
    Den skulle bara kostat 5000 kr mindre..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-13 14:47 av Denho486.

Av:
    ambientzz
    Visst det är ju kanske lite dyrt med 5000:- mer...men får ju 1x12, bättre gaffel och dropper...Men denna då? https://26bikes.com

Av:
    Denho486
    ambientzz skrev:
    Visst det är ju kanske lite dyrt med 5000:- mer...men får ju 1x12, bättre gaffel och dropper...Men denna då? https://26bikes.com

Riktigt fin och snygg cykel!

Men jag vet inte om den är lika prisvärd som en Vitus sentier? Känns som att det märket är något dyrare för nästan likvärdiga komponenter?

Men jag är jätte ny på det här så är säkert ute och cyklar 😅

Av:
    jonte987
    Primal är väl lite coolare cykel men det var inget vidare komponenter. Kanske smartast att köpa sentier medan den finns i lager och uppgradera vid behov.

Det finns fler alternativ men kanske inte med sektor och slx för just det priset

Av:
    ambientzz
    Denho486 skrev:
    ambientzz skrev:

Riktigt fin och snygg cykel!

Men jag vet inte om den är lika prisvärd som en Vitus sentier? Känns som att det märket är något dyrare för nästan likvärdiga komponenter?

Men jag är jätte ny på det här så är säkert ute och cyklar 😅

Visst är det så. Blir svårt att hitta något som slår Vitusen i prisvärdhet. Dock så lägger jag personligen ganska stort värde i utseende och känslan man får att bara se hojen. Oerhört subjektivt och inte alltid "smartast". Rekommenderar stark att handla mer med hjärta :). På ett mer pragmatiskt plan kan jag starkt rekommendera en dropper till en hoj som är gjorde för lite mer bök och stök. Så addera en 1500:- iaf på priset för Vitusen;)

Av:
    dman
    ambientzz skrev:

Snygg cykel, men 6000:- mer för en 2 kg tyngre hoj känns lite meh...

Av:
    jonte987
    2kg mer än en sentier lär det inte vara men nx är tungt. Det är bara att köpa nåt som finns eller vänta.

Av:
    Pastor Hannes
    Nu släppte mbr sin hardtail of the year 1000 gbp klassen test. Kanske kan hjälpa till något?

https://youtu.be

Av:
    jonteq
    Hade varit intressant att få reda på hur de hade upplevt skillnaden mellan 29 och 27.5 på Sentier.

@Pastor Hannes, hur har du landat i att du ville ha 27.5? Har du testat Sentier 29 och jämfört?

Av:
    Pastor Hannes
    jonteq skrev:
    Hade varit intressant att få reda på hur de hade upplevt skillnaden mellan 29 och 27.5 på Sentier.

@Pastor Hannes, hur har du landat i att du ville ha 27.5? Har du testat Sentier 29 och jämfört?

Inte Sentier 29. Jag har testat några 29or med aldrig riktigt blivit kompis med dem. Vet inte riktigt varför men de blir liksom för stora när det är knixigt på något sätt.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in