• [OT] I graven som ickereligiös?

Av:
    H.
    Inte för att jag planerar att dö den närmsta tiden, men frågan kom upp och jag har inget bra svar på det.

Var kan man få sin sista vila om man inte är troende? Dop och bröllop går ju utmärkt att göra på andra sätt än genom kyrkan och själva begravningen är väl heller inget problem. Men finns det gravplatser/minneslundar för icke-religiösa? Kan man inte få slippa gud som död?

Om man vill sprida askan i naturen, hur funkar det? Nån med egen erfarenhet? Känner man sig lite splittrad sen?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 14:28 av H..

• Re: [OT] I graven som ickereligiös?

Av:
    Manurhin2
    Intressant fråga, jag har inte varit med i kyrkan på säkert 20 år men räknat kallt med att dumpas i familjegraven.
    Allt kanske inte är så enkelt, dom som bryr sig kanske får åka och sprida askan i testbacken 😎

M

Av:
    ooms
    https://www.lansstyrelsen.se

Av:
    H.
    Ok. Så religiös begravningsplats eller havet är alternativen?

Trist. Men kanske rimligt. Men nog måste det finnas vanliga minneslunder mm som inte är kopplade till en kyrka?

Av:
    Kung Stalle
    Ja fast du jordfästs utan religiösa inslag (mer än att du hamnar på kyrkans mark).

Stalle

Köper 29er+ däck: https://happyride.se

Av:
    ForesterGuy
    https://www.svt.se

Av:
    H.
    Kung Stalle skrev:
    Ja fast du jordfästs utan religiösa inslag (mer än att du hamnar på kyrkans mark).

Stalle
    Men då kan man inte slippa jesus alltså?

Jag ser en bra marknad här framöver...

Edit: verkar vara reglerad mark. Svenska kyrkan har visst ålagts ansvar att ta hand även om icketroende. Märkligt. Jaja, det kanske hinner ändras innan man dör.

http://humanisterna.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 15:05 av H..

Av:
    1888
    Min svärfar hade en begravningssamling i en av kyrkans lokaler,han var inte med i Svenska kyrkan. Inte ord om Jesus e.d. Ströddes sen ut i en minneslund. Låter som en helt ok lösning även för mej.

Av:
    Makten
    Jag resonerar som så, att eftersom jag inte är religiös så spelar det ingen roll var "jag" hamnar när jag är död. Kyrkogård är ju praktiskt och dessutom har jag ofrivilligt betalat begravningsavgift. Om inte annat kan resterna av mig agera störande otroget inslag när jag upptar utrymme på den heliga marken som är avsedd för vidskepliga.

Av:
    jonte987
    Makten skrev:
    Jag resonerar som så, att eftersom jag inte är religiös så spelar det ingen roll var "jag" hamnar när jag är död. Kyrkogård är ju praktiskt och dessutom har jag ofrivilligt betalat begravningsavgift. Om inte annat kan resterna av mig agera störande otroget inslag när jag upptar utrymme på den heliga marken som är avsedd för vidskepliga.

Ja, jag tycker också det går bra

Av:
    GoranS
    Om du inte är religiös finns det väl ingen anledning att tro att du skulle möta Jesus eller Gud efter döden. ;-)

Känns som att om man tycker detta är ngt att lägga energi på har man inte så många problem och då bör man vara rätt glad.

Av:
    ooms
    H. skrev:
    Ok. Så religiös begravningsplats eller havet är alternativen?

Trist. Men kanske rimligt. Men nog måste det finnas vanliga minneslunder mm som inte är kopplade till en kyrka?
    Du får helt enkelt kolla vilken praxis olika länsstyrelser har, och flytta till ett län där spridning över land tillåts!

Av:
    H.
    GoranS skrev:
    Om du inte är religiös finns det väl ingen anledning att tro att du skulle möta Jesus eller Gud efter döden. ;-)

Känns som att om man tycker detta är ngt att lägga energi på har man inte så många problem och då bör man vara rätt glad.

Fast varför ska jag behöva spendera mitt efterliv på en kyrkogård med så starkt symbolvärde till något jag inte över huvud tror på? Och att vifta bort detta som ett ickeproblem är väl ungefär som man gjort med annat normbrytande genom åren. Hur bekväm skulle du vara att tex bli begravd på en muslimsk begravningaplats?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 16:02 av H..

Av:
    Rattnalle
    H. skrev:
    GoranS skrev:

Fast varför ska jag behöva spendera mitt efterliv på en kyrkogård med så starkt symbolvärde till något jag inte över huvud tror på? Och att vifta bort detta som ett ickeproblem är väl ungefär som man gjort med annat normbrytande genom åren. Hur bekväm skulle du vara att bli begravd på en islamsk kyrkogård? (Vet inte vad det heter)
    Ens efterlevande får ju dras med symboliken i valet av gravplats om inte annat.

Innehåll: åsikter.
    Inlägget kan innehålla spår av fakta.

Av:
    H.
    Rattnalle skrev:
    H. skrev:
    GoranS skrev:

Fast varför ska jag behöva spendera mitt efterliv på en kyrkogård med så starkt symbolvärde till något jag inte över huvud tror på? Och att vifta bort detta som ett ickeproblem är väl ungefär som man gjort med annat normbrytande genom åren. Hur bekväm skulle du vara att bli begravd på en islamsk kyrkogård? (Vet inte vad det heter)
    Ens efterlevande får ju dras med symboliken i valet av gravplats om inte annat.
    Ja, exakt.

Av:
    Kung Stalle
    Det finns begravningsplatser också. De har ju oftast ett kapell. Och det ligger ju redan en herrans massa icke-troenden på befintliga kyrkogårdar och begravningsplatser. Så att det är så väldigt starkt symbolvärde håller jag inte med om. Men det är ju upp till var och en vad man känner.
    Går jag på Skogskyrkogårdens begravningsplats så känner jag inte att så värst mycket av att det är så himla religiöst. Men det är ju vad jag känner.

Stalle

Av:
    H.
    Kung Stalle skrev:
    Det finns begravningsplatser också. De har ju oftast ett kapell. Och det ligger ju redan en herrans massa icke-troenden på befintliga kyrkogårdar och begravningsplatser. Så att det är så väldigt starkt symbolvärde håller jag inte med om. Men det är ju upp till var och en vad man känner.
    Går jag på Skogskyrkogårdens begravningsplats så känner jag inte att så värst mycket av att det är så himla religiöst. Men det är ju vad jag känner.

Stalle
    Just skogskyrkogården är en sådan plats som jag tänkte skulle kunna vara lite 'oladdad'. Har aldrig varit där. Men visst är det en samlad begravningsplats för flera trossamfund?

Av:
    Kung Stalle
    Ja så är det tror jag. De ligger ett par på raden vid entrén, Judisk bla om jag inte missminner mig. Rätta mig om jag har fel. Sen är ju det ett UNESCO världsarv med världskänd arkitektur.

Stalle

Av:
    H.
    Kung Stalle skrev:
    Ja så är det tror jag. De ligger ett par på raden vid entrén, Judisk bla om jag inte missminner mig. Rätta mig om jag har fel. Sen är ju det ett UNESCO världsarv med världskänd arkitektur.

Stalle

Ja, det är nog bästa alternativet för tillfället. Natur och arkitektur är ju en bra kombination, och bortsett från det stora korset verkar det ju ganska neutralt.

Visst borde det finnas fler liknande platser?

Av:
    1888
    Kapellet var "lokalen" jag menade i mitt förra inlägg.

Av:
    Paco
    Måste man kremeras?

Jag bjuder gärna likmaskarna på ett skrovmål😎

Av:
    GoranS
    H. skrev:
    GoranS skrev:

Fast varför ska jag behöva spendera mitt efterliv på en kyrkogård med så starkt symbolvärde till något jag inte över huvud tror på? Och att vifta bort detta som ett ickeproblem är väl ungefär som man gjort med annat normbrytande genom åren. Hur bekväm skulle du vara att tex bli begravd på en muslimsk begravningaplats?
    Skulle personligen inte bry mig ett dyft för jag är död när det sker och då kan jag inte bry mig. För mig är begravningsplatsen bara ett ställe dit efterlevande kan gå och minnas sina hädangångna släktingar och bekanta. Är inte religiös för fem öre men har inga problem att gå till släktingars gravar på en kyrkogård.

Vill du tycka att detta är ett stort problem, varsågod. Jag förbehåller mig rätten att tycka att det finns saker som jag mkt hellre lägger mitt krut på.

Sen verkar det finnas neutrala begravningsplatser (på gång) https://www.svt.se

Av:
    Hasse#7
    Etta med lock. Enda chansen till en bostad i Stockholm.

Av:
    staine
    Om kyrkan är ett stort problem för dig kan du alltid mörda barn eller begå hor. Då blir du begravd i ovigd jord. Kanske rentav på galgbacken?
    Eller så kanske du blir troende när du blir äldre och tänker annorlunda än nu? Finns inget problem som inte har en lösning. Lycka till.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-12 17:04 av staine.

Av:
    Alex Supertramp
    Farsan vill bli kremerad, för har man jobbat för kommunen halva sitt liv kan man lika gärna sluta som fjärrvärme.

Askan, eller de malda benresterna som det faktiskt är, kan man väl kompostera.

"It's all about the bike..."

Av:
    ForesterGuy
    Paco skrev:
    Måste man kremeras?

Jag bjuder gärna likmaskarna på ett skrovmål😎

Är du larvig? Eller blir du?

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Just nu är detta aktuellt eftersom gubben drog sin sista suck i söndags.
    Du kan välja att bli kremerad inom 30 dagar och därefter kan efterlevande ha begravning eller spridning av askan när som. Det behöver alltså inte vara någon kista som bränns.
    De efterlevande kan välja hur tal och avslut med askspridning ska förrättas. Askspridningen godkänns av myndigheterna.
    Jag satsar på en sista resa mittsunds i en ölburk från fören av Pernille.

Av:
    Luthman Photography
    Scan har en inlämningdisk som dina närstående kan använda med resterna som blir kvar när forskare och organsmugglare är färdiga.

Av:
    Bikzz
    Va, är det ingen som vill komma till paradiset ? Jag tycker det verkar rätt nice, efter dom beskrivningar jag läst iallafall. Eller man kanske skulle välja Valhalla istället ?

Av:
    Luthman Photography
    Vill du ha klart allt innan du drar färdigt elen?

Av:
    H.
    Luthman Photography skrev:
    Vill du ha klart allt innan du drar färdigt elen?
    Det är väl att göra klart allt som kommer ta kål på mig. Nu väntar iaf en vecka skön semester från bygget.

Av:
    1888
    Bikzz skrev:
    Va, är det ingen som vill komma till paradiset ? Jag tycker det verkar rätt nice, efter dom beskrivningar jag läst iallafall. Eller man kanske skulle välja Valhalla istället ?

I paradiset är jag ju nu!
    Semester och hela kylen full med kalla 🍺

Av:
    Fältprästen
    Alex Supertramp skrev:
    kan man lika gärna sluta som fjärrvärme.
    Jag är tveksam till att det blir ett positivt energibidrag.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    plumse
    Fältprästen skrev:
    Alex Supertramp skrev:
    kan man lika gärna sluta som fjärrvärme.
    Jag är tveksam till att det blir ett positivt energibidrag.

Vaddå?
    Skulle inte kommunalanstälda kunna ge lite energi menar du?

Av:
    Hep
    Rent praktiskt är det inget som hindrar dig från att strö någons aska lite hur som helst, men man bör nog hålla tyst om det och inte instagramma ut vad man gör.

Säger man till Länsstyrelsen att X älskade havet och var ute och seglade/fiskade så mycket det bara gick (och att man säger att man ska strö ut askan långt ute till havs) så säger de ja, men de följer inte med på båten. Sedan är det bara att få begravningsbyrån eller krematoriet att gå med på att det bara är familjen som ska vara med. Sedan kan man göra vad man vill, även om man inte får.

Av:
    Hasse#7
    Hep skrev:
    Rent praktiskt är det inget som hindrar dig från att strö någons aska lite hur som helst, men man bör nog hålla tyst om det och inte instagramma ut vad man gör.

Säger man till Länsstyrelsen att X älskade havet och var ute och seglade/fiskade så mycket det bara gick (och att man säger att man ska strö ut askan långt ute till havs) så säger de ja, men de följer inte med på båten. Sedan är det bara att få begravningsbyrån eller krematoriet att gå med på att det bara är familjen som ska vara med. Sedan kan man göra vad man vill, även om man inte får.

Strö aska är lite som el-mtb alltså?

Av:
    Gurra
    Om inte mina efterlevande har starka åsikter så skulle jag vilja bli inskjuten i solen!
    B]

Med det här är ganska nära...
    9FCB7567-7845-454C-A302-0675368E2AAD.png

Ett företag (Elysium) har sjkutit upp askan (benmjölet?) av 100 pers i en cubesat. Tyvärr brinner det upp i atmosfären om 4 år (eller, inte tyvärr, för vi vill att saker inte är kvar i omloppsbana för evigt.).

Av:
    Tant_Trek
    Makten skrev:
    Kyrkogård är ju praktiskt och dessutom har jag ofrivilligt betalat begravningsavgift.
    Fast just begravningsavgiften är ju det enda man inte kan bli av med, om man går ur Svenska Kyrkan och inte längre betalar kyrkoskatt. Begravningsavgiften slipper ingen levande undan! ;)

Av:
    Atlas
    Som ateist tänker jag att det kan gott efterlevande få bestämma. De vet min hållning. Och vill de mot min vilja sammankalla gudomar, hoppa baklänges genom fallna träd, sjunga psalmer eller skvätta grisblod är inte det ett bekymmer för min döda kropp.

-------------------------------------------------------

För övrigt anser jag att Karthago bör förgöras

Av:
    jonte987
    Av princip skulle jag vill ligga på neutral mark men det blir rätt smidigt med kyrkogården I all fall. Och har jag betalt så...
    Det känns inte som ett stort problem. Firar man jul så funkar detta också.

Av:
    Makten
    Tant_Trek skrev:
    Makten skrev:
    Kyrkogård är ju praktiskt och dessutom har jag ofrivilligt betalat begravningsavgift.
    Fast just begravningsavgiften är ju det enda man inte kan bli av med, om man går ur Svenska Kyrkan och inte längre betalar kyrkoskatt. Begravningsavgiften slipper ingen levande undan! ;)
    Det var just det jag menade. Kyrkan har jag naturligtvis gått ur för länge sen eftersom jag inte vill stödja lurendrejeri, skrock och andra dumheter.

Däremot har jag inget emot en skvätt andlighet, det tror jag man kan må bra av. Så nån slags ceremoni och några väl valda ord är väl på sin plats för de efterlevande. Men man behöver inte blanda in gud.

Av:
    Freddie L
    Miss Lycka 2.0 skrev:
    Just nu är detta aktuellt eftersom gubben drog sin sista suck i söndags.
    Du kan välja att bli kremerad inom 30 dagar och därefter kan efterlevande ha begravning eller spridning av askan när som. Det behöver alltså inte vara någon kista som bränns.
    De efterlevande kan välja hur tal och avslut med askspridning ska förrättas. Askspridningen godkänns av myndigheterna.
    Jag satsar på en sista resa mittsunds i en ölburk från fören av Pernille.
    Passar på att beklaga sorgen, trots den uppsluppna stämningen i tråden. :-(

Att sprida aska över vatten från ett flygplan vet jag kan bli en... oväntat turbulent historia om man inte tänker sig för. Och kan kräva en hel del dammsugande av cockpit efteråt.

Själv tänker jag låta sjukvården och vetenskapen göra sitt med mitt kadaver. Därefter kremering och så får efterlevande bestämma var de dumpar resterna.

/Fredrik

Av:
    WSMC
    Makten skrev:
    Tant_Trek skrev:
    Makten skrev:
    Det var just det jag menade. Kyrkan har jag naturligtvis gått ur för länge sen eftersom jag inte vill stödja lurendrejeri, skrock och andra dumheter.

Däremot har jag inget emot en skvätt andlighet, det tror jag man kan må bra av. Så nån slags ceremoni och några väl valda ord är väl på sin plats för de efterlevande. Men man behöver inte blanda in gud.

Kan inte det vara anledning till att det fortfarande är drygt 6 000 000 svenskar som fortfarande är medlemmar i svenska kyrkan(oaktat de som fortsatt är medlemmar för att de inte "orkar" gå ur)? Undertecknad inkluderad.

Uppför. Gärna brant uppför...
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-13 07:25 av WSMC.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Tack, men när 93-åringar dör så är det liksom en rätt normal sak. Han dog med sin jamas på.

Av:
    Bikzz
    WSMC skrev:
    Makten skrev:
    Tant_Trek skrev:
    Makten skrev:

Kan inte det vara anledning till att det fortfarande är drygt 6 000 000 svenskar som fortfarande är medlemmar i svenska kyrkan(oaktat de som fortsatt är medlemmar för att de inte "orkar" gå ur? Undertecknad inkluderad.

Jo precis. Det är mitt skäl att vara kvar, även om jag är hardcore ateist. Tycker det behövs lite tradition och andlighet och tröst i samhället. Man är ju trots allt bara en atomhög.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ