• Hur fixa färg på metallyta på cykeln (där färg flagats och försvunnit)

Av:
    p_dal
    Litet dilemma.

Har en ny cykel där lackarbetet på sina ställen nog inte varit det allra bästa. Dock fått kompensation för detta.
    Problemet är nere vid framgaffeln där det, på ena sidan, är ett ställe där man dragit fast skivbromsoket (heter det så?), och på andra sidan är något annat draget med. På dessa sällen har cykelns vita färg flagat sig (av kraft och rotation när de skruvade i skruven gissar jag). Ytan under är helt ren metall, verkar det som. Något mörkgrått. (sådan koll har jag). ;-)

Ska försöka fixa detta är tanken. Vet bara inte vad jag behöver. Måste jag göra i tre omgångar med priming, färg och lack? Finns det någon annan lösning som kan funka bra med? Gärna någon "allt-i-ett". Det är rätt små partier av skada, men på en utsatt plats då en bult skruvas in där. Ska jag dra bort allt som är löst...och...hm...ja, hur gör man? =P

Finns det små burkar med någon lösning för detta? Är ju typ 2 x 2 cm på varje sida.

Stort tack på förhand!! =)
  • Re: Hur fixa färg på metallyta på cykeln (där färg flagats och försvunnit)

Av:
    dabac
    Om inte cykeln ska stå ute då den inte används så klarar man sig ofta ganska bra även med primitivt rostskydd.
    För små lackskador brukar jag använda antingen nagellack, som finns i massor av färger och som kommer med praktisk pensel i locket, eller de små färgburkarna som säljs till modellbyggare(HUmbrol enamel).
    Pilla bort allt löst, tvätta med nåt avfettande och måla på.

Av:
    AX3L
    dabac skrev:
    Om inte cykeln ska stå ute då den inte används så klarar man sig ofta ganska bra även med primitivt rostskydd.
    För små lackskador brukar jag använda antingen nagellack, som finns i massor av färger och som kommer med praktisk pensel i locket, eller de små färgburkarna som säljs till modellbyggare(HUmbrol enamel).

Rost är ju generellt ett ganska litet problem på aluminum.

Till TS. Menar du på själva ytorna där bromsok osv är fästa? I så fall är det medvetet borttaget, de ytorna planas innan montering. Annars säger jag som ovan, nagellack brukar jag köra med.

Av:
    såkket
    Ny cykel med "mörkgrå metall" på framgaffeln?
    Får känslan av att det inte är en dämpad framgaffel och då är väl chansen ganska stor att det inte är metall över huvud taget utan kolfiber?
    Även alucyklar tenderar ju till att ha gaffeln i kolfiber och mörkgrå metall känns också mer kolfiber än alu.

Av:
    Fältprästen
    Kan också vara magnesium i gaffeln (Fox). Men är kanske inte mörkgrå?

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    p_dal
    Nej, nej... Detta är inte på den nivån. Vi pratar en klassisk herrcykel. Tror den är i stål, enklare variant på elcykel. Så det är väl stål jag ser (även om den ser väldigt mörkgrå ut). Kan det vara någon primer under redan? Ska jag dra bort flagornaoch sen bara måla något "rätt på" metallen? Kan lägga upp bilder, men det blir inte ikväll.

Sov gott! =)

Av:
    p_dal
    dabac skrev:

Inget rostskydd alls då? Som sagt, funderar på om det var något under lacken där (det mörkgrå)

Av:
    Kold
    Är den i stål kan den vara galvaniserad, vilket ger ett grått utseende (tänk lyktstolpe).

Är det möjligen en Skeppshult? Dom hade ju problem med sin pulverlackering en period.

Peta bort så mycket av den lösa färgen du kan och gör rent ordentligt, sen är det bara att måla.

Av:
    p_dal
    Hej, Nej inte det märket. I vilket fall som helst... Jag petar bort - och målar.... Med vad nu igen? Fanns det någon bra allt i ett lösning där jag kan måla lite på kanten av den gamla kvarvarande lacken och över området där det saknas lack? Bara så att det blir helt tätt liksom? Några andra moment jag måste göra innan? Säkerställa att det inte är fuktigt eller smidigt såklart... Något annat? Tack för hjälpen och ha en bra dag!

Av:
    p_dal
    Ja, men galvad är den nog då. Lite mörkgrått, matt...?

Står fortfarande lite som ett ufo vad det är jag egentligen behöver. Det är ju en helt ny cykel så jag vill ju ha bra skydd, eller ja - så bra det kan bli när jag fixar det själv. Tänker på rost osv... Men någon dutta på modell av färg skulle funka? Några tips på märke eller var att hitta?

Var på Biltema men de har bara spray. Jag vill mer ha liksom...ja som jag sade...något att dutta på lite snyggt, och som fäster och lämnar en okej yta som skyddar och även kan appliceras på cykelns originalfärg utan problem (kanteran runt ytan där det inte finns färg).

Lite tjötig känner jag..men tar gärna tips.

Av:
    Valhalla_
    Biltema har lackstift. På med sånt bara. Behövs inge primer och klarlack om det bara är små ytor.

Av:
    p_dal
    Tack för hjälpen!

=)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in