• Re: Köpråd rolig HT, mest leende på läpparna

Av:
    thesamehermelin
    Att den inte är lika rapp kan jag leva med för det är så förbaskat roligt utför. Men om man ska jämföra äpplen men äpplen så testade jag en NP scout, den kändes mer lättrampad och rapp på plåten. Kan det bara har med däcken att göra, satt forekaster bak och fram.

Rekon funkar på platten men känns som att den här en tendens att "kollapsa" ner i botten när man kör utför på ett lite obehagligt sätt. Experimenterat med olika tryck men tycker den här kvar samma tendens eller bli stenhård. Men Pike Rc är det någon budgetvariant som kommer på färdigbyggda cyklar?

Av:
    jonte987
    Pike är väl bra grejor? Jag kan inte varianterna av den. Sektor och revalation ligger under.
    Ska du ha riktiga enduro grejor så är det lyrik eller yari som är lite styvare. Lyrik och pike är väl top modellerna för trail resp enduro

Testa däck först. Kan inte tänka mig att veven gör enorm skillnad...kommer säkert snart en beggad nx på köp o sälj.

Av:
    Pastor Hannes
    Om du jämförde med en scout torde det vara däcken som gör det mesta. Haken är väl att om du tycker Rekon är för klena så behöver du kralligare däck. Kralligare däck är ännu värre på platten.

Vad har du för dimension? 2.6 och uppåt kan kännas som de viker sig om jag landar på skrå. Om du har så stora kanske du ska prova att byta till 2.4 eller i den häraden?

Edit
    Lätta däck gör verkligen väldigt mycket för hur rapp eller pigg cykeln känns. Några hekto roterande vikt kommer troligen kännas ganska mycket. Det är en ganska billig investering också.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-14 08:36 av Pastor Hannes.

Av:
    thesamehermelin
    Då testar jag däcken, har det som kom med cykeln:

Front Tyre - WTB Vigilante 29" x 2.5" TCS
    Rear Tyre - WTB Trail Boss 29" x 2.4" TCS

Men utför tycker jag dom funkar kanon, särskilt framdäcket, inte svikit en gång. Några highsides har det dock blivit. Men det beror nog mer på han som sitter på cykeln med bristande teknik(vet inte vad det heter på cykel språk).

Är det MM och NN man ska ha då eller vad blir mer lättrampat? Sen finns det ju tusen casings, walls och allt vad det heter som inte gör det lättare.

Ursäkta tusen frågor!

Av:
    jonte987
    Låna hjul med däck från polaren med scout?
    Det lär sluta med att du inte vill köra utför med de däck som är rappa på transporten. Jag tror bara du behöver testa.

Annars är mm fram en bra ide utför.
    Kanske du kan låna däck om du berättar var du bor?

Av:
    Pastor Hannes
    thesamehermelin skrev:
    Är det MM och NN man ska ha då eller vad blir mer lättrampat? Sen finns det ju tusen casings, walls och allt vad det heter som inte gör det lättare.

Jag har MM fram och NN bak på min HT. Jag gillar MM som framdäck väldigt mycket. Det funkar bra där jag kör och på det sättet jag kör. NN bak är ok men jag gillar Hans Dampf bättre. Det är väldigt personligt med däck dock, det beror på var och hur du kör.

Vad satt det för något på scouten? Jag tror att om du kan låna en hel hjuluppsättning med andra däck och prova så är det smidigast. Däck är inte så dyrt relativt sett, men det blir lätt 800-900 för en uppsättning. Tråkiga pengar om det inte känns så stor skillnad.

--- man ska inte haka upp sig för mycket om vad en anonym tok på Internet skriver... ---

Av:
    occepocke
    Annars finns ju Maxxis med för att krångla till det ännu mer :) Jag har maxxis minion dhf fram maxxis recon bak på min ht också en väldigt trevlig combo! Minion och mm är väl lite samma typ av däck, Dock brukar man kunna hitta bra pris på shwable hos Tysken!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-14 22:32 av occepocke.

Av:
    Vizual54
    Jag har MM fram och Damp Hasse bak på min HT dock i 27.5x2.8. Tycker det går rätt tungt på platten med MM jämfört med NN som jag hade innan. Men de känns riktigt bra när det börjar gå lite utförs. Inte kommit mig för att byta tillbaka till NN fram för att jämföra mer tyvärr. Vet egentligen inte riktigt varför jag köpte MM var absolut inget fel på NN.

Annars kan ju inte DHF/DHR 3c Exo+ bli fel. DHR/DHR 3c Exo är ju också en klassisk rekommendation, har kört det på min FS i två säsonger nu och tycker det har funkat riktigt bra.

Av:
    Pastor Hannes
    WTB däcken du har på vet jag inte så mycket om. Det finns tre castings på Trail boss, 917 g till 1224 g. Kolla vad det står efter TCS. Det borde stå någonting med light eller tough.

Jag tror inte du vinner så väldigt mycket på att byta till ett annat däck av samma typ, tex MM eller Minion.

Gummiblandning kan göra väldigt mycket. Jag har kört Minion DHF fram i olika gummiblandningar. Max terra och Max grip. Det senare rullar avsevärt sämre men har å andra sidan det bästa grepp jag upplevt på hala rötter och stenar. Max terra rullade hyggligt men släppte ibland i snabba kurvor. *

Vill du ha rapphet - satsa på lätte däck med hårdare gummi. På köpet får du däck som inte är optimala nedför.

Vill du ha grepp och stadga nedför - köp tyngre däck med styvare casing och mjuk gummiblandning. På köpet får du däck som är aptråkiga på platten och uppför.

* Disclaimer. Jag har provat däcken på olika cyklar men under ganska långa perioder. Det är inget vetenskapligt test då jag inte haft kalibrerad mätutrustning och testet uppfyller inte heller krav på tex repeterbarhet eller opartiskhet.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2020-01-15 14:30 av Pastor Hannes.

Av:
    yonsson
    De WTB-däck du har på nu är ju de som motsvarar DHF fram och någorlunda nära Rekon bak. Finns ingen anledning att byta till något som är så pass likt. Glöm inte att du kompromissar bort grepp om du går på mer lättrullade däck.
    Det bästa är ju att fixa till hojen så den fungerar så bra som möjligt för det du gillar att köra, inte att fokusera på det hojen är mindre bra på.

Av:
    jonte987
    ser nu att scouten hade forekaster...Aggresive XC, det låter som nobby nic. Bara att köpa F eller NN då men risken är som alla säger att det inte spelar utför för en gammal crossförare.

https://www.pinkbike.com

Av:
    yonsson
    jonte987 skrev:
    ser nu att scouten hade forekaster...Aggresive XC, det låter som nobby nic. Bara att köpa F eller NN då men risken är som alla säger att det inte spelar utför för en gammal crossförare.

https://www.pinkbike.com
    Jag tror inte skillnaden sitter i däckval. Jag hade inte bytt utifrån hur du beskriver att du kör. Gissar att du märker att du har bättre grepp fram än bak? Jag körde trailboss bak tidigare och tyckte inte det var för grovt, däremot samlade det på sig en hel del skit när det var lerigt. Det kan ju även vara så att skillnader i bredd spelar in i din upplevda skillnad.

Av:
    jonte987
    Det är inte jag som är TS men jag tror vår kollektiva poäng är att det är osannolikt att det är kvaliteten på drivlinan som gör det.
    Möjligen är det hjulvikt / totalvikt men då bör man kanske jämföra med samma däck först. Vill man angripa totalvikten så får man kanske börja med att väga skiten, men en ny vev och eller nya hjul är säkert en bra början.

Av:
    yonsson
    Var Scouten också 29" ?

Av:
    thesamehermelin
    Scouten var också 29", men det är nog som ni säger, ingen idé att byta däck. Utför tycker jag de funkar väldigt bra. Dock kanske spana efter en uppsättning extra hjul med däck om man hittar något beg eller den dagen man uppgraderar de jag har. Mest för att inte bli lika frustrerad de gånger jag mot bättre vetande cyklar med mer xc orienterade kompisar.

Men ska speca upp vikt på allt när tid finns. Planen är att bygga en cykel till min andra hälft och då förhoppningsvis kunna använda nuvarande lite av de komponenterna som sitter på till hennes cykel och göra lite uppgraderingar på min. Kanske inte funkar men ska försöka.

Bor i Jönköping, om någon har koll på mer tekniska stigar i krokarna så skicka gärna ett PM. Tar gladeligen emot tips.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in