• Hur ska man tänka kring styrets position (nu börjar det ordna upp sig)

Av:
    jonte987
    Jag förstår att man måste testa sig fram men hur ska man tänka?

Edit:
    https://enduro-mtb.com
    https://www.worldwidecyclery.com
    https://m.pinkbike.com

Jag sänkte en bra bit efter att muffin kollat på den och igår på vallåsen sa marr nåt om att jag bara behövde sänka om jag vill kunna styra :) så på lunchen sänkte jag 1cm till, hela vägen ner.

Jag inbillar mig att det kändes betydligt bättre och jag körde snabbare.
    Jag har fortfarande 38mm rise så jag kanske fortfarande sitter högt?

Så jag undrar, finns det någon tummregel eller är det bara att sänka till det börjar kännas otb? Och hur påverkar styrstam position och styrningen? Om jag går från 50mm till 35?
    Jag vill kunna styra men jag vill inte otb. Finns det fler parametrar?

Jag har en mega 290 med 170 mm gaffel. Det är en large vilket är stort för mig. Antar att det betyder att utgångsläget bör vara relativt lågt? Ännu lägre pga 10mm extra slag?
    Standard är med 25mm rise och en hel del spacers. (Enligt bilderna)

Jag kanske ska beställa ett med 12mm rise?

Sista frågan, är det nån skillnad på 12mm rise och spacers eller 38mm utan spacers?
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-08-11 13:47 av jonte987.

• Re: Hur ska man tänka kring styrets position för enduro?

Av:
    H.
    Med lång ram, flack HA och kort stam är det svårare att få tryck på framhjulet. Det kan leda till understyrning eller ofrivilliga framhjulssläpp i kurvor.

Genom att sänka styrhöjden får du en tyngdpunktsförflyttning framåt vilket ökar trycket på framhjulet. Problem uppstår när du börjar få så mkt vikt på styret att det blir jobbigt för armarna. Samt så klart otb-risken i brant terräng, men med en mega med 170-gaffel ska det nog vara ganska lungt.

Av:
    jonte987
    Ok, jag köper ett 12mm rise, det blir maximalt 26mm sänkning och jag har 25mm spacers att jobba med.

Av:
    Johan777
    Jag skulle inte byta stam iaf, sen det där med höjd är väl en smaksak... Kör på det som känns bra och lyssna inte på andra. Sök på Mega 290 på youtube och killen från gmbn gillar ju en hög cockpit på sin mega.

Hur upplever du cykeln på platten förresten? :-) Jag tycker dom är sjukt nice nukeproof hojarna.

Av:
    jonte987
    Tack.
    Lite får jag allt lyssna på expertisen, det skadar inte att testa. Om 10mm ner blev bättre kanske ytterligare 10 blir ännu bättre.

Jag har inte cyklat mycket platt men tog en tur till hemmaskogen förra helgen. Jag kan inte säga att jag reagerade på att den var mycket trögare än min sentier. Den har också tunga däck men bara 130mm slag.

Om jag kortar stammen flyttar jag bak tyngden igen men får snabbare men mer nervös styrning?

Av:
    Rattnalle
    H. skrev:
    Med lång ram, flack HA och kort stam är det svårare att få tryck på framhjulet. Det kan leda till understyrning eller ofrivilliga framhjulssläpp i kurvor.
    Är inte ett argument för lång ram som hörs ibland t ex från Pole att det tvingar fram mer vikt på framhjulet eftersom det inte går att stå med vikten bak och fortfarande nå styret?

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jonte987
    Då är Megan för kort 😀. Jag har touchat bakhjulet när jag blev lite skraj.

Av:
    H.
    Rattnalle skrev:
    H. skrev:
    Är inte ett argument för lång ram som hörs ibland t ex från Pole att det tvingar fram mer vikt på framhjulet eftersom det inte går att stå med vikten bak och fortfarande nå styret?

Jo, du har rätt. Lång reach hjälper snarare än stjälper. Det är flack HA och kort stam som sabbar...

Av:
    jonte987
    H. skrev:
    Rattnalle skrev:
    H. skrev:

Jo, du har rätt. Lång reach hjälper snarare än stjälper. Det är flack HA och kort stam som sabbar...

Men är kort stam enbart en följd av längre reach eller finns det någon fördel med kort?
    Om jag får vikten för långt fram så kan jag välja mellan att höja styret igen eller byta till 35mm, korrekt?
    Hojen säljs med 50mm så det kanske är svaret?

Av:
    alex.asu
    Du kommer aldrig kunna teoretisera dig fram till om 35 eller 50 är bäst för just dig, det måste provas fram. Har en 50 och en 45:a i Lund du kan låna om du vill.
    Sen tycker jag att styrets vinkel i klämman samt bromshandtagens vinkel gör skillnad för överkroppens position och därmed viktfördelningen med.
    Oändligt med variabler att gå igenom för att hitta optimum...

Av:
    jonte987
    Ja, det blir svårt att testa oändligt med kombos så lättare att ta random förslag på interwebben.
    Eftersom ingen vill sälja in 35mm och jag inte själv märkt nåt problem med 50 så ligger jag kvar där och laborerar med styret istället. Sänka tyckte jag som sagt gjorde märkbar skillnad och det var/är nog orimligt högt.

Av:
    alex.asu
    Aha, jag trodde du hade 35 och funderade på 50. Har en 35:a som kan lånas ut med.

Av:
    jonte987
    Om man vill googla istället för att tjata på ett forum så funkar det också.
    https://enduro-mtb.com

Av:
    jonte987
    alex.asu skrev:
    Aha, jag trodde du hade 35 och funderade på 50. Har en 35:a som kan lånas ut med.

Tack. Jag ska komma ihåg det. Min kapacitet att testa är nog ca en förändring per tur till vallåsen så jag är nog upptagen med rise ett tag:)

Av:
    Johan777
    Först och främst så blir nog stack lite högre och cykeln lite flackare pga att du har en 170mm framdämpare men jag tror inte att det spelar in så mycket. Däremot är jag ganska säker på att du får en längre reach om du slammar ner stammen. Nu har megan ganska så låg stack så jag tycker inte du ska slamma ner stammen i lägsta läget. Har du styret lite högre upp så blir också reach lite kortare och det borde ju vara en fördel för dig som ligger i underkant för large. Låg stack är väl bra på en xc hoj men jag fattar inte fördelarna med en låg stack på enduro kanske om man har köpt en för liten cykel och försöker kompensera ett dåligt köp med att slamma ner stammen vad vet jag.

Av:
    jonte987
    Plocka bort 10mm spacers ökar reach ca 4-5mm tror jag. 10mm extra slag minskar med samma.

Ja, jag är kort i förhållande till reach men jag är också kort i relation till höjden på styret?
    Jag kan minska reach utan att sitta högt genom att används spacers och mindre rise. Nu har jag slammat ett 38mm rise. Eftersom det var det styret jag hade hemma.

Jag funderar på att beställa antingen 12mm eller 20mm. 20mm är kanske vettigast men 12 ger mer möjlighet att testa gränsen.

Brook cardwell säger att man inte ska jiddra med kortare stam än 50 så jag börjar där. Han säger att de brukar köra 20mm rise men ökar när det är brant som fan och kanske slänger in en spacer. Låter som vår egen jofa.

Av:
    Johan777
    Stack är ju väldigt olika mellan tillverkare ta en extrem variant som Pole så har du en stack på 660 på deras large machine tex.

Av:
    jonte987
    Enligt en av guiderna jag hittade hävdar att jag ska rotera styret för att belasta handen jämt mellan insida och utsida. Inga andra guider nämner nåt om händerna vad jag hittat.

Jag får ont i insidan av handen/tummen så jag har laborerar med detta och det verkar stämma att om jag roterar styret en bra bit mot mig så märks det tydlig skillnad.

Borde inte även bredden på styret påverka detta? Tänkte att jag borde testa ner mot 760-770. (Eftersom brook säger det). 780-800 är kanske för extremt även om jag är rätt bred.

Sweep känns också relevant men lite svårare att laborera med.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-27 10:25 av jonte987.

Av:
    Kneecap
    jonte987 skrev:
    Borde inte även bredden på styret påverka detta? Tänkte att jag borde testa ner mot 760-770. (Eftersom brook säger det). 780-800 är kanske för extremt även om jag är rätt bred.

Tjena!

Jag har länge förespråkat brett styre, körde med 73 cm redan för nitton år sedan och har inte minskat i bredd sen dess. Landade tillslut på 76, sen blir det för segstyrt i lägre farter och jag fick ont i händerna precis på samma sätt som du, ju bredare styre destå mer tryck mot tummen om man inte har mer sweep.
    Som alla trender så ökar/minskar mått hela tiden tills man kommer till en punkt där man plötsligt drar sig tillbaka lite. 78-80 är riktigt brett och det är inte många som kör riktigt så brett.

Av:
    jonte987
    Ok tack. Jag roterar tillbaka lite och testar att flytta in reglagen 20mm per sida.

(Jag har ett nytt 800mm 20mm rise men hade samma problem med 780mm som jag körde ett tag)

Av:
    Luthman Photography
    Kneecap skrev:
    jonte987 skrev:

Tjena!

Jag har länge förespråkat brett styre, körde med 73 cm redan för nitton år sedan och har inte minskat i bredd sen dess. Landade tillslut på 76, sen blir det för segstyrt i lägre farter och jag fick ont i händerna precis på samma sätt som du, ju bredare styre destå mer tryck mot tummen om man inte har mer sweep.
    Som alla trender så ökar/minskar mått hela tiden tills man kommer till en punkt där man plötsligt drar sig tillbaka lite. 78-80 är riktigt brett och det är inte många som kör riktigt så brett.

Jag har kört 785 de senaste åren och tycker att det funkar bra. Däremot tyckte jag att kombon riktigt lång hoj med riktigt brett styre. Det blev lite bananas och obekvämt. Mest för nacke och rygg.

Nu vet jag faktiskt inte vad jag har för styrbredd. Jag bara håller i och trampar.

Av:
    jonte987
    Hur som helst är det lätt att testa. Jag har tejpat 20mm av handtaget som off limits och flyttat alla reglage. Kör så till nästa gång jag åker till vallåsen så får vi se hur det känns.

Av:
    Paco
    Jag kör olika bredd och rise beroende på om det är FS, ht, ss eller gravel.

Brukar alltid bli en del byten av styren och stam innan sweetspotten hittas.

Av:
    Lingon
    jonte987 skrev:
    Enligt en av guiderna jag hittade hävdar att jag ska rotera styret för att belasta handen jämt mellan insida och utsida. Inga andra guider nämner nåt om händerna vad jag hittat.

Jag får ont i insidan av handen/tummen så jag har laborerar med detta och det verkar stämma att om jag roterar styret en bra bit mot mig så märks det tydlig skillnad.
    Kan ju bero på att du har fel position på överkropp och armar också. Armbågarna skall upp och ut, överkroppen fram. Styret skall inte roteras bak!

Av:
    Rattnalle
    Lingon skrev:
    jonte987 skrev:

Kan ju bero på att du har fel position på överkropp och armar också. Armbågarna skall upp och ut, överkroppen fram. Styret skall inte roteras bak!
    Eller så roterar man det så att man håller bekvämt. Så kan man fortsätta jobba på sin teknik. Mitt är också tillbakaroterat. Det funkar både i attack och sittande. Skulle jag bara cykla attack hela tiden t ex på en dh skulle jag nog rotera upp det halvvägs igen.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    jonte987
    Möjligt att jag har fel position. Jag har sänkt styret en hel del. Går att sänka mer men tror det är skapligt neutralt nu. I relation till hur den leveras menar jag.
    Längre stam är inte aktuellt då jag har 50mm nu. 35 ska säkert testas. Jag är 176 på en large mega så längre än 50mm låter som en dålig idé.

Jag ska testa med bredden nu, specellt som kneecap tycker det påverkar händerna och jag själv tycker att det borde funka så. Sågas ska det säkert, frågan är var mellan 760 och 780.

Hittade en formel som säger att jag ska ha 774mm men tror mer på 760.

Av:
    marr
    Läge att börja nöta mer mil o tänka mindre :)

Av:
    purre
    Jag tycker du ska prova kortare stam. Kör själv 35mm och älskar känslan i styrningen med kortare stam.
    50mm verkar annars vara va de flesta kör.

Bredd på styret varierar med cykel, desto kortare reach, detso bredare styre. Så har de funkat för min del iaf.
    Men de är ju inte skrivet i sten. Man får testa sig fram för varje ny cykel helt enkelt.
    Därför man har sju styren på lager hemma ;)

Av:
    jonte987
    marr skrev:

Jag försöker justera och lära efter hand. Jag kan inte vänta tills jag är på er nivå innan jag försöker justera in styret?

Av:
    marr
    jonte987 skrev:
    marr skrev:

Jag försöker justera och lära efter hand. Jag kan inte vänta tills jag är på er nivå innan jag försöker justera in styret?

Man får skapa sig sin egen position. Ingen annan kan berätta för dig exakt hur du ska sitta. Kör mer, känn efter. Får du ont? Märker du något problem? Agera. Annars, kör vidare :)

Av:
    jonte987
    marr skrev:
    jonte987 skrev:
    marr skrev:

Man får skapa sig sin egen position. Ingen annan kan berätta för dig exakt hur du ska sitta. Kör mer, känn efter. Får du ont? Märker du något problem? Agera. Annars, kör vidare :)

Jag får ont i insidan av handen/tummarna som jag skrev. Därför laborerade jag med att rotera styret igår på vallåsen.
    Detta flyttade definitivt belastningen in mot mitten av handen men gillade inte helt känslan i övrigt.

Känns helt rimligt att testa styre ner mot 760.

Av:
    Mårten
    marr skrev:
    jonte987 skrev:
    marr skrev:

Vafan ska man då med Happy til?

---
    Krumbumballe
    I am become surgubbe, destroyer of stoke.

Av:
    H.
    Vad gäller just vridningen på styret så tycker jag det är helt personligt och inget som är rätt eller fel.

Upsweep kan ju vara lite klurigt. Jag brukar ofta vrida mina styren så att de ger väldigt lite upsweep. Vissa förfasas säkert av det men jag är nöjd.

Av:
    calmbay
    Många tänker inte på att spacers reducerar reach. Slam that stem, rise the bar!
    Riser-2-600x439.jpg

Av:
    jonte987
    calmbay skrev:

Yes, jag har koll på det. Har lite lättare för den rent matematiska kunskapen än de mjukare värdena som kräver ett par tusen mil i kroppen.
    Spacers är ändå praktiskt medan man letar rätt höjd. Eller om man VILL korta reach lite.
    Jag kör med 170mm slag så även det tar 4-5mm reach men eftersom jag kör Large på 176 cm känns det rätt ok. Däremot har jag fortfarande svårt med höjden jämfört med HTn.

Av:
    yonsson
    Kanske inte helt konstigt att man får ont i händerna när man kör park? Är det en ny känsla som kommit efter gaffelbyte? Är gaffeln måhända hårt inställd?

En gorilla och en tax lär behöva olika inställningar och olika rise/reach, så att något specifikt mått skulle vara optimalt för alla köper jag inte. Vrida styre och spakar gör dock en hel del för handlederna, jag hade börjat laborera med det. Jag hade själv väldigt framåtvridet styre, vred bak det (vilket kändes konstigt första vändan), nu känns det mycket bättre för både handleder och axlar.

Av:
    calmbay
    en ht sjunker fram iom sag när du sätter dig på medans en fs sjunker mer parallellt. Kan ge olika höjd på styret när man sitter på cykeln fast de är samma höjd på garagegolvet.

Av:
    marran
    calmbay skrev:

Eller kör spacers och längre styrstam, men samma styre, same same. Styre och stam tillsammans ger styrgeometrin, den påverkas inte av spacers, men är nog så viktig för känslan i hojen.

------------------------------------------
    Nytt namn, samma skit!

Av:
    jonte987
    marran skrev:
    calmbay skrev:

Eller kör spacers och längre styrstam, men samma styre, same same. Styre och stam tillsammans ger styrgeometrin, den påverkas inte av spacers, men är nog så viktig för känslan i hojen.

Jo, och det är väl också relevant att testa kortare stam och slammat men en sak i taget. Just nu har jag spacers både under och över för att kunna laborera lite. Slammade gamla styret o byte för att kunna sänka mer vid behov.

Av:
    fredrik168
    calmbay skrev:

Gaffelvinkeln måste ju inverka på detta också.

Av:
    jonte987
    fredrik168 skrev:
    calmbay skrev:

Gaffelvinkeln måste ju inverka på detta också.

Ja. Det är bara att räkna men det är typ 4-5mm på Megan. Så jävla noga är det inte för min del. Dessutom måste jag först räkna ur vilken vinkel jag har. Typ 65.5 ska det vara med 170mm slag

Av:
    jonte987
    Det tar tid att lära gamla hundar sitta. Det var inte förrän förra veckan jag slog pr med Megan (helt otroligt).
    Idag skakade jag burken och ändrade massor. 35mm stam, styret ner ytterligare 8mm, 1 token till i gaffeln (2 totalt) och tog fram mina 20 år gamla m036 och flyttade klossarna max bak. Dessutom ga3 grep och roterade reglagen en del bakåt.

Nu börjar det ordna sig.
    Screenshot_20190811-134307_Strava.jpg
    Screenshot_20190811-134240_Strava.jpg

Det känns lite trångt men klockan ljuger inte har jag hört. Sitter runt 500mm nu. Går att slå knäna i styret om man försöker.

Fan vad skönt att gå i de gamla skorna. Problemet är att sulan snart ramlar av. Vad ska man ha för skor för att knuffa cykel uppför ett berg 2020?
    20190811_131016.jpg

Nu ska jag bara få in ett token där bak med (Som freeridern sa)
    20190811_112444.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in