• Re: Är detta mycket cykel för pengarna? Felt Doctrine

Av:
    Skogling
    Jag har testat dropper och vägrar den samma.

Av:
    HåkanC
    Trippelvasan skrev:
    Mycket som är onödigt :-) dryga svar tex
    Ledsen om svaret blev onödigt kort och du därför uppfattade som drygt,
    jag hann inte skriva mer då.
    Men vad jag borde ha skrivit är kanske snarare
    Trippelvasan skrev:
    Dum fråga kanske men vad är droppers :-).
    En onödig utgift för den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern" och som skall "köra cykelvasan men mer teknisk åkning blir det nog ej".
    Jag har cyklat Cykelvasan, flera ggr tom, det har inte signaturen Sixten Fors men han har trots det åtminstone tidigare rekommenderat fast sadelstolpe istf dropper för just Cykelvasan.

Cykelvasan skiljer sig en hel del från majoriteten av annan MTB-cykling, bla är den mkt snabbare och längre än de flesta andra svenska MTB-lopp, det finns därför andra delar på cykeln som är viktigare just för Cykelvasan, tex;
    -Däck med lågt rullmotstånd
    -En tillräckligt hög och tät utväxling, om du hamnar i rätt startgrupp kommer du att cykla mycket i grupp på rulle
    -En sittställning som är både bekväm och aerodynamisk. Mitt tips är att du försöker efterlikna den på din Vätternrunt-cykel
    Det är en del av de delar på cykeln jag tycker är viktigare än en dropper för den den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern" och som skall "köra cykelvasan men mer teknisk åkning blir det nog ej".

Men det är jag det, du skall förstås köpa precis det du vill ha.

/Håkan

Av:
    Trippelvasan
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Dropper är en sadelstolpe där du med ett knapptryck på styret kan skjuta ner sadeln i sadelröret (10-15 cm) så att du kan röra dig fritt på cykeln. Helt överlägset för all typ av MTB-cykling, det blir roligare/snabbare/säkrare, när du cyklar utför och i stökigare terräng. Du kan böja på knäna och skifta kroppsvikten bakåt utan sadeln fastnar i paketet eller magen. Alla som provat dropper vägrar att vara utan. Tveksamt om Håkan C någonsin har testat en dropper? Tveksamt om Håkan C ens cyklat en modern MTB på 2010-talet? Bild på min xc ht med dropper

:-).

Har lite beslutsångest :-/.
    Spräcker budget men denna?
    https://www.wiggle.se

Eller har du nått annat tips?
    Du verkar ha kollen. (Läst lite andra trådar där du är med)

Av:
    Trippelvasan
    HåkanC skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Mycket som är onödigt :-) dryga svar tex
    Ledsen om svaret blev onödigt kort och du därför uppfattade som drygt,
    jag hann inte skriva mer då.
    Men vad jag borde ha skrivit är kanske snarare
    Trippelvasan skrev:
    En onödig utgift för den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern" och som skall "köra cykelvasan men mer teknisk åkning blir det nog ej".
    Jag har cyklat Cykelvasan, flera ggr tom, det har inte signaturen Sixten Fors men han har trots det åtminstone tidigare rekommenderat fast sadelstolpe istf dropper för just Cykelvasan.

Cykelvasan skiljer sig en hel del från majoriteten av annan MTB-cykling, bla är den mkt snabbare och längre än de flesta andra svenska MTB-lopp, det finns därför andra delar på cykeln som är viktigare just för Cykelvasan, tex;
    -En tillräckligt hög och tät utväxling, om du hamnar i rätt startgrupp kommer du att cykla mycket i grupp på rulle
    -En sittställning som är både bekväm och aerodynamisk. Mitt tips är att du försöker efterlikna den på din Vätternrunt-cykel
    Det är en del av de delar på cykeln jag tycker är viktigare än en dropper för den den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern" och som skall "köra cykelvasan men mer teknisk åkning blir det nog ej".

Men det är jag det, du skall förstås köpa precis det du vill ha.

/Håkan

:-). De e lugnt. Va ju inte bättre själv som ”stack” tillbaka. Uppskattar all hjälp man får på detta forum. Behöver nog en knuff över stupet för att bestämma mig vad jag ska köpa

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Har lite beslutsångest :-/.
    Spräcker budget men denna? https://www.wiggle.se
    Eller har du nått annat tips?
    Doctrine 4 eller den 3690 kr dyrare Doctrine 2?

Reba RL eller SID RL? De har samma chassi, är lika styva och väger lika mycket. SID har modernare DebonAir fjäder och Charger dämpare, jmf med enklare SoloAir fjäder och MotionControl dämpare i Reba. Jag har haft Reba RL (min förra Scale) och har 2019 SID RL (min nya Scale). Visst är SID bättre, men Reba är helt ok den med. Det kanske är ett mervärde värt 1690 kr extra (?), men jag tror inte att du kommer att märka någon jätteskillnad faktiskt.

Nästan samma drivlina, samma XT kassett, XT bakvxl, i princip samma kedja. Bättre XT vxlreglage som växlar snabbare (rapid release) vilket är överlägset men inte absolut nödvändigt, jag klarar mig utmärkt med "långsamma" SLX-växlingar. Olika märke på vevpartiet, vet inte om det skiljer något i vikt, XT på den dyrare är inget lättviksvevparti i alla fall, jag hade inte betalat många kronor extra för att få XT vevparti.

Den dyrare har XT M8000-bromsar med RT86 skivor, den billigare MT500 med RT66 skivor. M8000 är bättre, men MT500 är Shimanos billigaste som har vettig ergonomi (2-finger-reglage), så de är lika "sköna" att använda som M8000. Skivorna är 20 gram lättare på den dyrare, men RT66 är Shimanos billigaste skivor som ändå är bra och användbara (jmf billigare RT10/20/30/40/5x som är oanvändbara). Jag hade hellre tagit M8000 bromsarna, men om MT500 satt på cykeln skulle jag nog inte bry mig om att byta. Vet inte vad det kan vara värt att få M8000 bromsar istället? Båda är sköna att använda och får stopp på cykeln typ lika bra.

Olika grepp, gummi eller silikon, sparar 30-40 gram men är inga pengar att tala om.
    Alu eller CF sadelstolpe, sparar kanske 50-100 gram, men jag hade hellre lagt pengarna på en dropper.
    Samma hjul.
    LiteSkin-däck på den dyrare, helt värdelöst då de inte funkar Tubeless (kräver slang i däcken). Jag tar hellre de billigare Performance TLR-däcken, och sparar pengarna till att köpa en uppsättning lyxiga EVO SnakeSkin TL-Easy när originaldäcken är utslitna. Slanglöst äger!

Jag hade nog valt den billigare cykeln, skulle jag tro... men är inte helt säker ;)
    Och lagt pengarna på andra uppgraderingar som gör större skillnad.
    Andra kan värdera utrustningen annorlunda än mig.

Av:
    Sixten Fors
    HåkanC skrev:
    En onödig utgift för den som skaffar en cykel för att "Cykelvasan skiljer sig en hel del från majoriteten av annan MTB-cykling, bla är den mkt snabbare och längre än de flesta andra svenska MTB-lopp, det finns därför andra delar på cykeln som är viktigare just för Cykelvasan, tex;
    -En sittställning som är både bekväm och aerodynamisk. Mitt tips är att du försöker efterlikna den på din /Håkan

Jag är enig med dig HåkanC att man inte måste ha dropper på Cykelvasan, och att vissa fortfarande väljer att ibland tävla i riktig XC utan dropper, för att spara 200-300 gram i vikt på sin cykel.

Samtidigt är det många, inkl. undertecknad, som väntade för länge innan jag insåg dropperns förträfflighet även vid XC-cykling, och vilken revolution den inneburit för MTB-cykling i stort. Det jag just skrev är inte kontroversiellt eller en överdrift. Precis som att 1x drivlina på totalt dominerande och överlägset 2x och 3x på MTB, där 1x sparar ungefär lika mycket vikt som droppen tillför. Där dropper-reglaget ersätter vänstra vxl-reglaget på styret.

Denna tråd innehåller minst två frågeställare som tittar på samma Felt. Jag skrev specifikt:
    "Nackdelen (med Felt Doctrine) är det onödigt långa och onödigt smala sadelröret. Men det finns droppers för Ø27,2 mm sadelrör så det är inte jordens undergång om du vill ha dropper på cykeln. Det hade varit enklare om cykeln hade Ø31,6 mm (som de flesta andra cyklar har) så hade det funnits fler droppers att välja mellan."

Jag skriver inte att man måste köpa dropper för att ta sig runt Cykelvasan. Jag klargör bara en quirk som gör Felt-cykeln lite udda, och jag förklarar i tidigare inlägg bakgrunden till varför denna quirk: "...tanken är väl att den smala stolpen skall flexa och erbjuda bättre komfort när man cyklar xc ht över rotmattor."

Cykelvasan är en dag om året. Förhoppningsvis kommer cyklarna att användas fler dagar om året, och kanske användas för cykling/träning på stigar som bitvis är stökigare än Cykelvasan, och då är det roligare/snabbare/säkrare att ha dropper på sin cykeln. Anser jag.

Av:
    nicjor
    Hej!

Radon, verkar vara väldigt mycket cykel. Och mycket bra komponenter.

https://www.bike-discount.de

Mvh Nicklas

Av:
    Sixten Fors
    nicjor skrev:
    Radon, verkar vara väldigt mycket cykel. Och mycket bra komponenter. https://www.bike-discount.de
    Absolut. Vettigt måttsatt 29" XC HT ram i aluminium. Väl vald utrustning rakt igenom med SID RL Remote gaffel, Magura MT Trail 4/2-kolv bromsar, komplett GX Eagle xD drivlina, DT X1700 Spline 25 boost hjul, Racing Ray/Ralph Evo TL-E toppklassdäck, RaceFace cockpit, Ergon grepp, dropper. Klar att använda! No shortcuts! Till skillnad från vad man får om man köper en Scott Scale för 20 K ;)
    https://www.radon-bikes.de

Av:
    Trippelvasan
    Ni som har koll. Tror ni man hittar en likvärdig hoj som felt 2. Till likvärdigt eller billigare på reorna i höst? Jag menar är det rätt pris på den nu. Vill inte köpa den å sedan hitta nått billigare med samma spec. Fattar att de inte går att säga men vill inte känna mig lurad, de e ju ändå 20 papp med pedaler. Ska man vänta, eller blunda å hoppa

Av:
    Freddie L
    Köp nu. Cykla i sommar. Blockera webbshopparna och läs inte ”köp cykel”-trådar på Happy. De cyklar du fått tips om (Felt, Radon) är prisvärda, och inte dåliga köp även om något billigare dyker upp i höst.

Det är alltid en dålig affär att köpa en ny cykel, om man bryr sig om pengarna. Nästan lika dåligt som att köpa ny bil. Men samtidigt väl spenderade pengar imho.

/Fredrik

Av:
    SGS
    Freddie L skrev:
    Köp nu. Cykla i sommar. Blockera webbshopparna och läs inte ”köp cykel”-trådar på Happy. De cyklar du fått tips om (Felt, Radon) är prisvärda, och inte dåliga köp även om något billigare dyker upp i höst.

Det är alltid en dålig affär att köpa en ny cykel, om man bryr sig om pengarna. Nästan lika dåligt som att köpa ny bil. Men samtidigt väl spenderade pengar imho.

+1

Det är väl nu du vill cykla? Alldeles för långt kvar på säsongen för att tänka i de banorna.

Det kommer alltid en bättre deal runt hörnet. Fast det spelar egentligen ingen roll. Cyklarna du blivit tipsad om blir ju inte sämre eller mindre prisvärda för det.

Av:
    Sixten Fors
    SGS skrev:
    Freddie L skrev:

+1

Det är väl nu du vill cykla? Alldeles för långt kvar på säsongen för att tänka i de banorna.

Det kommer alltid en bättre deal runt hörnet. Fast det spelar egentligen ingen roll. Cyklarna du blivit tipsad om blir ju inte sämre eller mindre prisvärda för det.
    +1
    Köp!
    Risken är väldigt stor att de vettiga cyklarna tar slut i rätt storlek ju längre man väntar. Då finns bara skitcyklarna kvar.
    Många intressanta modeller är redan slutsålda sedan 2-4 månader tillbaka, samma mönster ser man varje år.

Av:
    SimonR
    Tjena, På tal om Radon, Felt & Reor vill jag uttrycka ett jättestort tack till alla som bidrar till Happride! Jag har använt er som uteslutande inpiration/behind the scenes kunskap i min jakt på första köpet och ni har levererat kunskap om allt från gafflar till pedaler. Med det sagt köpte jag nu Radon ZR-team 8 27,5" idag som allra första köp förrutom skitcykeln jag köpte på black friday för att de om det fanns intresse alls efter 6 månader. Så TACK för att ni älskar att diskutera!

Av:
    unsuspected
    Trippelvasan skrev:
    Ni som har koll. Tror ni man hittar en likvärdig hoj som felt 2. Till likvärdigt eller billigare på reorna i höst? Jag menar är det rätt pris på den nu. Vill inte köpa den å sedan hitta nått billigare med samma spec. Fattar att de inte går att säga men vill inte känna mig lurad, de e ju ändå 20 papp med pedaler. Ska man vänta, eller blunda å hoppa

Rätta mig om jag har fel men det verkar som att du hellre jagar cyklar med mest rabatt än faktiskt de som passar dig och hur du kommer att cykla. Låt inte snålheten ta överhanden om vilken cykel som du gillar att använda.

Av:
    Trippelvasan
    unsuspected skrev:
    Trippelvasan skrev:

Rätta mig om jag har fel men det verkar som att du hellre jagar cyklar med mest rabatt än faktiskt de som passar dig och hur du kommer att cykla. Låt inte snålheten ta överhanden om vilken cykel som du gillar att använda.

Du har delvis rätt :-). tänkte mig en cykel för 10´men nu verkar det bli en för 18 så lite nsål får man ju vara. Eller jag skulle vilja säga ekonomisk och otroligt petig med vad jag får för pengarna.

Av:
    Jajjas
    För 10'
    https://www.wiggle.se

Av:
    Trippelvasan
    Hej alla som gett tips och knuffat mig över kanten.
    Tack för all hjälp. Tryckte nyss på knappen och det blev en FELT 2. Glad att ha bestämt mig och glad för att ha uppfyllt alla mina önksemål.
    utan er kunskap och åsikter så hade de inte blivit en cykel alls :-) Så instämmer med Simon R.

Tack än en gång.

Av:
    xyz-saft
    Skoj med ny cykel! Många glömmer det viktigaste när de jagar en cykel som är ultimat till allt och det är att rätt antal cyklar är n+1, där n är antalet cyklar man har just nu! Kommer man på att man vill köra stökigare stig så kan man skaffa en till cykel (eller byta ut den man har om det är så).

Att köpa en cykel som passar terräng man kanske kommer cykla istället för en som passar det man kör nu är lite som när föräldrar köper alldeles för stora cyklar till sina barn att växa i. Det går ju, men är inte lika roligt. :)

n+1

Av:
    HåkanC
    Trippelvasan skrev:
    Hej alla som gett tips och knuffat mig över kanten.
    Tack för all hjälp. Tryckte nyss på knappen och det blev en FELT 2. Glad att ha bestämt mig och glad för att ha uppfyllt alla mina önksemål.
    Grattis
    Hoppas att du blir nöjd med den

xyz-saft skrev:
    Skoj med ny cykel!
    ….
    Kommer man på att man vill köra stökigare stig så kan man skaffa en till cykel (eller byta ut den man har om det är så).

Att köpa en cykel som passar terräng man kanske kommer cykla istället för en som passar det man kör nu är lite som när föräldrar köper alldeles för stora cyklar till sina barn att växa i. Det går ju, men är inte lika roligt. :)
    +MASSOR

/Håkan

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Hej alla som gett tips och knuffat mig över kanten. Tack för all hjälp. Tryckte nyss på knappen och det blev en FELT 2.
    Bra där! Bra val och en riktigt fin cykel :)
    Hoppas bara att du valde rätt storlek, alltså XL/22" till dina 186 cm och 90 kg.
    Så att det inte blev Large/20" och FEL #2 istället för en Felt 2.

Av:
    Trippelvasan
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Hej alla som gett tips och knuffat mig över kanten. Tack för all hjälp. Tryckte nyss på knappen och det blev en FELT 2.
    Hoppas bara att du valde rätt storlek, alltså XL/22" till dina 186 cm och 90 kg.

Jepp en 22" Nu väntar man med spänning ;-)

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Perfekt, och grattis :)

Det blir spännande att se vad den faktiskt kommer med för hjul och däck, ChainReactionCycels säger i sin beskrivande text:
    Felt2_A.png
    Viket innebär DT370 (3-pawl) nav, nitad DT X432 fälg och DT Champ 2.0 mm oreducerade ekrar. Samt LiteSkin däck som kräver slang.

Bilden säger M1750 Spline 25, vilket innebär bättre DT350 (ratchet) nav, nitad DT M462 fälg och bättre/lättare DT Comp 2.0/1.8 mm reducerade ekrar. Samt LiteSkin däck (väldigt lite skinn...)
    Felt2_B.png

Wiggle säger X1750 i sin text, alltså DT350 + X432
    Felt2_C.png

Så länge det är 1750 med ratchet nav och DT Comp reducerade ekrar så blir det bra, X432 eller M462 spelar ingen större roll. X är lite lättare, M lite starkare. Till dina 90 kg är M462 inte fel.

Edit: 100 typos ;)
    Redigerad 6 gång(er). Senaste ändring 2019-07-23 11:40 av Sixten Fors.

Av:
    Sixten Fors
    En fin video med Gunn-Rita Dahle Flesja, där hon berättar om inställningar och kit på sin XC HT.
    Vid 4:50 min om dropper :)

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan, du har fått PM

Av:
    Trippelvasan
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Perfekt, och grattis :)

Det blir spännande att se vad den faktiskt kommer med för hjul och däck, ChainReactionCycels säger i sin beskrivande text:

Viket innebär DT370 (3-pawl) nav, nitad DT X432 fälg och DT Champ 2.0 mm oreducerade ekrar. Samt LiteSkin däck som kräver slang.

Bilden säger M1750 Spline 25, vilket innebär bättre DT350 (ratchet) nav, nitad DT M462 fälg och bättre/lättare DT Comp 2.0/1.8 mm reducerade ekrar. Samt LiteSkin däck (väldigt lite skinn...)

Wiggle säger X1750 i sin text, alltså DT350 + X432

Så länge det är 1750 med ratchet nav och DT Comp reducerade ekrar så blir det bra, X432 eller M462 spelar ingen större roll. X är lite lättare, M lite starkare. Till dina 90 kg är M462 inte fel.

Edit: 100 typos ;)

Tja.
    Fick min felt igår. Bad om den senare då jag ej varit hemma på en tid. Ang däck :-/. De blev 1900 som chain.... skrev i sin text. Är det alltså sämre hjul de kastat på? Däck kan man ju alltid å kommer byta så det spelar ju ingen större roll.
    Jag kanske inte kommer känna eller märka nån skillnad men är det stor prisskillnad på 1750 å 1900 hjulen så blir man ju lite besviken.

Av:
    Sixten Fors
    DT 1900 har DT370 3-pawl och Champ ekrar. DT 1700 har DT350 ratchet och DT Comp ekrar. Orkar inte kolla så noga men gissar att det skiljer ca 150 g i vikt.

DT 1750 är ett oem-hjul (?) med okänd specifikation.

Beställde du av Wiggle eller CRC? Går det att göra ett case av att du fått annat än vad de lovat och du beställt? Kompensation i pengar?

Av:
    Trippelvasan
    Sixten Fors skrev:
    DT 1900 har DT370 3-pawl och Champ ekrar. DT 1700 har DT350 ratchet och DT Comp ekrar. Orkar inte kolla så noga men gissar att det skiljer ca 150 g i vikt.

DT 1750 är ett oem-hjul (?) med okänd specifikation.

Beställde du av Wiggle eller CRC? Går det att göra ett case av att du fått annat än vad de lovat och du beställt? Kompensation i pengar?

Beställde av wiggle. Det står i spec att de kan å har rätt till att byta ut komponenter till likvädriga.
    Så kanske blir svårt. Men tror det ändå räcker till mig :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in