• Är detta mycket cykel för pengarna? Felt Doctrine

Av:
    hermelinen
    Hej,

Jag tänkte köpa en ny cykel då min gamla HT gjort sitt. Jag ska använda den nya på grusvägar, på stigar i skog som inte är allt för kluriga osv. Hur är Felt som märke och är Felt doctrine 4 mycket cykel på pengarna nu när den är nedsänkt. Vänligen kolla i länken nedan.

https://www.wiggle.se
  • Re: Är detta mycket cykel för pengarna? Felt Doctrine

Av:
    NickPick
    Det enklaste är faktiskt att jämföra mot likvärdiga cyklar i samma prisklass som du är intresserad av så slipper folk lägga sin fritid på att göra det åt dig.

Felt är väl bra. Det är ett märke. Geometrin är jag osäker på och den är mycket viktigare än "mycket för pengarna/prisvärd".

Av:
    pbeijer
    Deras nedsatta pris verkar ligga på ungefär samma nivå som en canyon med samma eller bättre komponentnivå. I den prisnivån finns det nog rätt mycket att välja på som är rätt likvärdigt. Så gäller att ta reda på vilken geometri man vill ha.

https://www.canyon.com

Av:
    Startgas
    Jag skulle säga att den nu kostar vad den borde kostat ny. 26000kr nypris, hysteriskt.

Av:
    Eveningstar
    Jag tycker den ser ganska vettig ut. Pissigt gummi i däcken men det går lätt att byta. Lite ute med 2-klingor fram kanske men de går också att slita bort.
    Jämfört med Canyon-cykeln som länkas så finns Felt:en i lager och du kan använda den mer nu i sommar?

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Kneecap
    Eveningstar skrev:
    Lite ute med 2-klingor fram kanske men de går också att slita bort.

Tjena!

För grusväg och enklare stigar så ser jag ingen nackdel med två klingor.

Av:
    ooms
    Kneecap skrev:
    Eveningstar skrev:
    Lite ute med 2-klingor fram kanske men de går också att slita bort.

Tjena!

För grusväg och enklare stigar så ser jag ingen nackdel med två klingor.
    För många är det viktigare att det är inne och modernt än att det är funktionellt att cykla på.

Av:
    Kneecap
    ooms skrev:
    För många är det viktigare att det är inne och modernt än att det är funktionellt att cykla på.

Tjena!

Jo jag är medveten om det.. Det finns ju dom som tycker att en Sentier är bättre för packad grusväg än vad en Gravel är också.

Av:
    Eveningstar
    För mig är bra placering av dropper-reglaget viktigare än fördelarna som 2x ger, men för mestadels grusväg håller jag med om att 2x kan ha fördelar. 👍

Vem har kissat i mina skydd?!?

Av:
    Trippelvasan
    Kollar på samma cykel. Men svaren här gör mig ju inte klokare. Söker man på de tips på canyon är det ju inte direkt bättre växlar utan snarare sämre Sram NX eagel är väl likvärdigt med SLX och på denna sitter XT?.
    Motager gärna tips om detta är et Ok köp? Jag vet att gummit inte passar vissa och att fritiden är viktig men då kan man ju skita i att svara överhuvud taget.

Så frågan förtydligas här:
    Är detta ett bra köp?

Av:
    Raggamuffin
    Utrustningsmässigt är det väl inget dåligt köp men geometrin är inte så modern.

// Muffin

Av:
    Trippelvasan
    Modern? Det är ju en cykel från 2018? Vad är negativt med geometrin mer än att den är omodern?
    Har aldrig köpt cykel via nätet så det är en av mina bekymmer. Sitter man dåligt på den menar du?
    Har nångon erfarenhet att köpa från Wiggle?

Av:
    Trippelvasan
    Letar efter en Carbon/Kolfiber ram med shimano XT/SLX (min). Ska man slå till på denna eller vänta på mer REA cyklar. Har inte hittat någon annan som motsvarar denna mer än en Ghost på bikster som heter Ghost Lector 2,9 LC 29". Men den väger 2kg mer.

Av:
    Bele
    Trippelvasan skrev:
    Kollar på samma cykel. Men svaren här gör mig ju inte klokare. Söker man på de tips på canyon är det ju inte direkt bättre växlar utan snarare sämre Sram NX eagel är väl likvärdigt med SLX och på denna sitter XT?.
    Motager gärna tips om detta är et Ok köp? Jag vet att gummit inte passar vissa och att fritiden är viktig men då kan man ju skita i att svara överhuvud taget.

Så frågan förtydligas här:
    Är detta ett bra köp?

Ramen är den enskilt viktigaste komponenten på en cykel. Där bör fokus ligga. Jag har tyvärr inget konkret att komma med gällande själva cykeln.

Vad det gäller priserna som Wiggle ibland sätter som ordinarie priser ska de tas med en mycket stor nypa salt. De reade tidigare ut en Kona modell där de angav ett ordinarie pris som var mycket högre än vad svenska lokala cykelhandlare sålde den för. Det tycker jag är ett starkt skäl att inte handla av Wiggle.

Ett bra sätt att komma runt tankefällan med reapris (i synnerhet när det framställs som en större rabatt än det faktiskt är) är att tänka - skulle jag köpa den här varan om den kostade så här mycket till ordinarie pris?

Av:
    Bele
    Inte helt oväntat var det ett riktigt bågpris. Wiggle suger.

Kolla prishistoriken på följande länk:

https://pricespy.co.uk

Såldes länge för 1575 pund, för att i maj höjas till 2349. Bra om man vill försöka lura köpare att cykeln är mycket prissänkt när den säljs för 1410 pund. I verkligheten är prissänkningen marginell. Jag skulle ha tittat på något annat.

Av:
    jingleyschmidt
    Bele skrev:

Såldes länge för 1575 pund, för att i maj höjas till 2349. Bra om man vill försöka lura köpare att cykeln är mycket prissänkt när den säljs för 1410 pund. I verkligheten är prissänkningen marginell. Jag skulle ha tittat på något annat.

Den är dock billigare än den någonsin varit, enligt PriceSpy, så det är väl inte så dumt. :D Att butiker höjer en vara och sedan börjar sänka den igen, ja, det är ju fult såklart men tyvärr rätt vanligt förekommande i många branscher. :/

Att handla från Wiggle är väl inte värre än att handla någon annanstans online. Det är inte alltid problemfritt, det kan vara knöligt, men det kan också vara bra. :D En risk man måste vara villig att ta om man ska handla online. Finns liksom inga garantier att allt kommer gå snabbt och smidigt vart du än handlar online.

Av:
    Bele
    jingleyschmidt skrev:
    Bele skrev:

Den är dock billigare än den någonsin varit, enligt PriceSpy, så det är väl inte så dumt. :D Att butiker höjer en vara och sedan börjar sänka den igen, ja, det är ju fult såklart men tyvärr rätt vanligt förekommande i många branscher. :/

Att handla från Wiggle är väl inte värre än att handla någon annanstans online. Det är inte alltid problemfritt, det kan vara knöligt, men det kan också vara bra. :D En risk man måste vara villig att ta om man ska handla online. Finns liksom inga garantier att allt kommer gå snabbt och smidigt vart du än handlar online.

Det är bara Wiggle och CRC (idag samma företag men olika namn) som har sålt den. För mig är det alltid en varningsflagga. Det behöver inte vara dåligt, men är ofta det. Hur som helst är rabatten högst modest och det finns inget skäl att köpa av det skälet. 40% är ren bluff.

Av:
    Geekstremist
    Har kollat Doctrinens msrp och flera butiker har angett €2599, med tanke på kronans värde så är det i linje med vad Wiggle anger. Men har de sålt den billigt tidigare så är det inte så snyggt, men inte ovanligt. Vissa andra butikers reapris har legat kring €2050.

Min erfarenhet av Wiggle är annars positiv, köpte ett par Reynoldshjul av dem och de gav ytterligare rabatt för att matcha ett lägre pris från en tysk webbhandel.

Geometrin är konservativ XC stil, lite av Felts signum, men folk har cyklat långlopp på denna typ av cykel i typ ett decennium och det har funkat helt okej. Har inte läst något om epidemier av otb’s iaf. Vad modernare geometrier ger är ffa mer stabilitet vid högre hastighet i teknisk terräng och kontroll nerför.

Som jämförelse kan du titta på Rose Psycho Path 1 med XT/SLX 2x11 (dock med brantare gaffelvinkel!). Orbea Alma 29 M25 är ett annat alternativ med samma geo som Doctrinen men jag har inte koll på om den reas nånstans. Cube Reaction C:62 har bra spec och samma geo.

Det bästa vore om du hittar en butik som har en modell hemma med samma geo så du kan provcykla och avgöra om den konservativa geon känns bra eller inte.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-20 02:06 av Geekstremist.

Av:
    Trippelvasan
    Hej å go morrn. Jag är tacksam för alla tips å åsikter, har börjat tvivla på felt cykeln efter läst era trådar. Vad tror ni om denna? Tyngre än felt, men är geometrin omodern på denna också? Ligger på gränsen till att behöva en xl men deras hemsida säger L. Ska man köpa den större eller gå på L även om man skulle vara 3cm längre så skulle rekommendationen vara XL https://m.bikester.se

Av:
    Rholm
    Trippelvasan skrev:
    Hej å go morrn. Jag är tacksam för alla tips å åsikter, har börjat tvivla på felt cykeln efter läst era trådar. Vad tror ni om denna? Tyngre än felt, men är geometrin omodern på denna också? Ligger på gränsen till att behöva en xl men deras hemsida säger L. Ska man köpa den större eller gå på L även om man skulle vara 3cm längre så skulle rekommendationen vara XL https://m.bikester.se

Den är väl lite kort, men för XC-cykling funkar den nog bra. Ganska tung för en (enl Ghost) racecykel i kolfiber. Sadelröret blir väldigt långt i XL, så du får nog inte plats med en dropper post på den om du inte har väldigt långa ben. Beroende på vad du ska ha cykeln till så hade jag eventuellt letat efter någon annan hoj. Man får mycket hardtail för 14-15k.

Av:
    Kneecap
    Trippelvasan skrev:

Tjena!

Väldigt lik Felten i geometri. Inget fel i det om du, som du skrev, ska hålla dig på grusvägar och lätta stigar. Då finns det ingen större anledning att bröta omkring med en modern chopper. Ska man köra mycket stökig stig så skulle jag inte rekommendera det däremot.

Av:
    Trippelvasan
    Hmmm, jag ska köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern. Kör klassikern och vasatrippeln 2020. Jag är 186cm lång. 90kg tung (ska ner). Känns som felt cykeln är ett bra alternativ men blir så osäker. Har kört cykelvasan 2009 (eller om de va 2010) men då på en extrem (tror de va team sportias noname märke). Sedan dess hållt mig till racer. Vättern på 9:32. Så lite cykelvana har jag men helt lost när det gäller vilken mtb man ska ha. Gör jag bort mig totalt om jag köper felt cykeln? Å är 20 tum rätt str?
    Letat på nätet å hittar ingen annan med carbon/kolfiber ram å XT bakvöxel.
    Kanske ändå ska vänta tills då rean börjar i höst.
    De e väl inte sista cykeln med dessa komponenter som kommer ut för det priset :-).
    Som ni märker, jag är velig, osäker, sugen, petig å snål samtidigt :-)

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Geometrimässigt så gör du inte bort sig iallafall. Men med is i magen så finns det nog möjlighet att hitta en bättre hoj för pengarna.

Av:
    Bele
    Geekstremist skrev:
    Har kollat Doctrinens msrp och flera butiker har angett €2599, med tanke på kronans värde så är det i linje med vad Wiggle anger. Men har de sålt den billigt tidigare så är det inte så snyggt, men inte ovanligt. Vissa andra butikers reapris har legat kring €2050.

Jag hittade den mellan 2199 och 2399 euro som ord pris, så pricespy.uk hade för få butiker i sitt urval. Det var dock få butiker som sålde den, vilket gör det svårt att dra några vettiga slutsatser. En del nätbutiker säljer till listpris som kan överstiga vad lokala handlare tar. Då skulle jag självklart välja en lokal handlare. Men ja, den har varit dyrare än jag fick intrycket av. Det betyder fortfarande inte att det är ett bra köp. Wiggles prishöjning var ett sätt att dra upp priset till listpriset för att därmed kunna visa en hög rabatt. Det triggar en köpsignal, men det är riktigt fult. För listpriset finns det mycket mer prisvärda HTs.

Av:
    Trippelvasan
    Hej.
    Nu är jag inne på en cresent rimfaxe. Är det också en omodern geometri? Eller har jag snöat in på ordet omodern å vågar ej köpa en ram där man blir omodern? 😊. Att cresent är dyr pga märket å så kan vi skippa. Volvo är också dyr å även den svensk😊. Köper den lätt beg så de e rätt pris.

Av:
    Rholm
    Den är väldigt omodern. Riktigt brant gaffelvinkel och kort ram. Nog för att man inte behöver ha superlång och flack geometri, men hitsidan om 70 grader på gaffelvinkeln får nog anses som ett skallkrav.

Av:
    Trippelvasan
    Hej. Tack för svar. Verkar som alla cyklar jag fastnat för är omoderna. Är ju själv 47år så kanske passar mig ändå:-). De säljs ju fortfarande så nått bra måste de ju va med dem? Ska köra cykelvasan men mer teknisk åkning blir det nog ej.
    De e ju en lätt hoj med vra komponenter. Väger inte det över geometrin i mitt fall?

Av:
    Rholm
    Det kan bara du avgöra. Personligen hade jag hellre tagit lite extra vikt och bättre geometri, men det behöver inte vara rätt för dig. Om det är Rimfaxe 29 som såldes på Cykelkraft för 32000 kr så är den, i mina ögon, inte värd det. Inte heller de 24000 kr den reades ut för. Och det är mycket pengar för en cykel som kommer att ha tydliga begränsningar att använda i terräng som är någorlunda mtb-aktig.

Av:
    Trippelvasan
    Försöker hitta ramvinkeln för rimfaxe men hittar inte nått om det på nätet. Däremot ser ju alla cresent cyklar ut att ha den vinkeln. Även de nyare. Å kollar man runt lite är det väldigt många cyklar som har den vinkeln om man kollar bilder. Nu är det ju en beg cykel jag kollar på å priset betydligt lägre än den på cykelkraft. Blir mer å mer rådlös när jag läser alla tips :-). Hur menar ni begränsningar? Jag kör som sagt cykelvasan terräng typ. Å vilken gaffelvinkel har de som tävlar på cresent? Så fel kan väl inte cresent ha?

Av:
    Raggamuffin
    Trippelvasan skrev:
    Försöker hitta ramvinkeln för rimfaxe men hittar inte nått om det på nätet. Däremot ser ju alla cresent cyklar ut att ha den vinkeln. Även de nyare. Å kollar man runt lite är det väldigt många cyklar som har den vinkeln om man kollar bilder. Nu är det ju en beg cykel jag kollar på å priset betydligt lägre än den på cykelkraft. Blir mer å mer rådlös när jag läser alla tips :-). Hur menar ni begränsningar? Jag kör som sagt cykelvasan terräng typ. Å vilken gaffelvinkel har de som tävlar på cresent? Så fel kan väl inte cresent ha?

Cresent lever mest på sitt namn och inte i framkant på teknikrevolutionen.

Det går utmärkt att köra cykelvasan med 70 graders HA, har man inte tänkt att gå vidare från den typen av cykling så begränsar det inte i framtiden heller. De flestas erfarenhet här är dock att de flesta går den vägen och söker sig in i skogen med tiden.

// Muffin

Av:
    Forza!
    Om du hittar rätt storlek kör ju Canyon lite rea nu.

https://www.canyon.com

-------------------------------------------------------------
    Alla som generaliserar är idioter!

Av:
    Rholm
    Här finns mått och vinklar för Rimfaxe 29 (om det är den du tittat på): https://www.cykelkraft.se

Av:
    Classe75
    Trippelvasan skrev:
    Den har 73,5 dödsgrader (enligt Rholms länk) med OTB varning!!! Skämt åsido, det fungerar säkert.
    Varför kan du bara tänka dig XT? Var för ett annat år sedan i samma situation som dig och tittade på "bästa komponent". Stirra dig inte blind på detta. Om du kan tänka dig SRAM så får du en växel till. Fast det bästa är nog ändå 2*11 med 11-36 bak. Då får du inte så stora hopp mellan växlarna. Singelklinga känns som två-tre växlar skippas mot lvg. Ett sattyg när man maler på. Kommer upp i kardens och växlar upp, för att inse att man inte kommer att orka hålla tempot med nästa växel p.g.a. den är för tung.
    Jag alternerar mellan lvg och MTB. Har singelklinga. Blir en helt annan typ av cykling med det. Har valt detta då jag gillar mer "brötig" terräng. Med två klingor fram var det inte om utan när jag lyckades med kedjetrassel. Skulle jag vilja cykla mer CV-terräng så skulle jag definitivt välja dubbel klinga fram. Billigare att serva också. Särskilt om man väljer 2*10. Då får du kedjan "gratis" i förhållande till 2*11.

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Så fel kan väl inte cresent ha?
    Skojar du? Crescent kan ha exakt alla fel som går att ha, ett fulmärke som köper in billiga overrun / no-name skitramar från Kina, målar dem orangea och sätter dit någon förhistorisk "världsmästarcykeln" klibba på ramen. Crescent gör helt värdelösa MTB-cyklar, för att de har noll koll på ramar. Ramen är cykeln. Undvik!

Cyklar i tråden sorterade i storleksordning, från minsta till vänster och största till höger.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-07-21 17:31 av Sixten Fors.

XC2.png

Av:
    Sixten Fors
    Felt Doctrine 4 XC 2018 för 15675 kr https://www.wiggle.se
    Vettig CF-ram med normal XC-ramgeometri och 12x148 mm boost bak (väldigt lika 2019 Scott Scale i mått/vinklar).
    Krångligt med Ø27,2 mm sadelrör dock, svårare att hitta en dropper som passar, tanken är väl att den smala stolpen skall flexa och erbjuda bättre komfort när man cyklar xc ht över rotmattor.
    Fin och lätt Ø32 mm Reba RL Remote med 100 mm slaglängd, 15x110 mm boost fram.
    Shimano XT/SLX 1x11 drivlina är bra, enkelt att "uppgradera" till 1x11 om man vill.
    Rimligt vettiga MT500 bromsar med bra 2-fingerreglage och Ø160/180 mm RT66 skivor (vettiga skivor, men hade gärna sett Ø180 mm fram och bak, att byta skiva/adapter bak kostar 250 kr).
    DT Swiss X1900 hjulset är väl vad man kan förvänta sig i prisklassen, hållbara men inte jättelätta. Okänd fälgbredd, kan vara 20 / 22,5 / 25 mm smala? Vill ha minst 25 mm på en xc-cykel.
    Schwalbe Performance TLR Addix däck 29x2.25" Rocket Ron + Racing Ralph är helt ok grusvägs/xc-däck, inte Schwalbes dyraste EVO gummi, men de funkar utmärkt att gnugga xc med. Användbara men inte toppklass.

Förhållandevis prisvärd cykel ändå, inte ett dåligt köp.

Av:
    Trippelvasan
    Tack för alla inputts.
    Så denna då? https://www.canyon.com.
    Har jag fattat det rätt sä har en modern gemetri dvs mer mångfalldig (större användings område) cykel en vinkel mindre än 70grader? Denna har alltså 69,5.

Av:
    Trippelvasan
    Tack

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Har jag fattat det rätt sä har en modern gemetri dvs mer mångfalldig (större användings område) cykel en vinkel mindre än 70grader? Denna har alltså 69,5.
    Tabellen ovan uppdaterad.

Hmm... är inte jätteförtjust i Exceed ändå. Anser att XL är för hög med sitt 142 mm långa styrhuvud, varför måste alltid största ramstorlek från Canyon ha sjukligt långa styrhuvuden, oavsett modell (Exceed, Grand Canyon, Neoron, Spectral etc.)? Vidare anser jag att det inte behövs 442 mm långa kedjestag på en XC HT i stl XL. Jag hade hellre valt Felt Doctrine eller Scott Scale ramen i storlek XL. Canyon Exceed i Large däremot är vettigare måttsatt, men den passar kortare cyklister.

Utrustningsmässigt: Exceed CF SL 6 för 16700 kr
    Nästan exakt sammautrustning som Felt Doctrine ovan, som är tusingen billigare.
    Samma drivlina, bromsar, hjul och däck.
    Skillnaden är att Felt har en lyxigare Reba RL gaffel i aluminium och Exceed har en tyngre Recon RL med innerben i ½ kg tyngre stålrör.

Felt är ett bättre köp. Billigare och bättre.

Av:
    Trippelvasan
    Sixten Fors skrev:
    Trippelvasan skrev:
    Tabellen ovan uppdaterad.

Hmm... är inte jätteförtjust i Exceed ändå. Anser att XL är för hög med sitt 142 mm långa styrhuvud, varför måste alltid största ramstorlek från Canyon ha sjukligt långa styrhuvuden, oavsett modell (Exceed, Grand Canyon, Neoron, Spectral etc.)? Vidare anser jag att det inte behövs 442 mm långa kedjestag på en XC HT i stl XL. Jag hade hellre valt Felt Doctrine eller Scott Scale ramen i storlek XL. Canyon Exceed i Large däremot är vettigare måttsatt, men den passar kortare cyklister.

Utrustningsmässigt: Exceed CF SL 6 för 16700 kr
    Nästan exakt sammautrustning som Felt Doctrine ovan, som är tusingen billigare.
    Samma drivlina, bromsar, hjul och däck.
    Skillnaden är att Felt har en lyxigare Reba RL gaffel i aluminium och Exceed har en tyngre Recon RL med innerben i ½ kg tyngre stålrör.

Felt är ett bättre köp. Billigare och bättre.

Tack för all hjälp.
    Men det här med omodern gemetri då? Som nån i tråden påpekade att felten hade?

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Tack för all hjälp. Men det här med omodern gemetri då? Som nån i tråden påpekade att felten hade?
    Vet inte vad eller vems inlägg du syftar till, och i så fall om den personen hade orkat kolla upp något om cykeln, eller bara svamlade i generella och okunniga ordalag.

Du har geo på alla cyklarna ovan och Felt är vettig. Den ramen tror jag kom 2018 och den har modern 12x148 mm TA boost axel bak (omoderna ramar har 12x142 TA eller ännu värre 5x135 mm QR). Mått och vinklar är typiskt XC-racer, precis som Scott Scale och andra XC-cyklar. Sedan kan man tycka att Scale är omodern jämfört med en stigcykel med flackare gaffelvinkel och längre slaglängd, men jag ser det som olika typ av cykel. Är det en XC-racer 29" hardtail du söker är Felt Doctrine 4 XC Carbon 2018 för 15675 kr ett vettigt köp, välutrustad och lätt, bra pang för pengarna. Storlek XL/22" funkar till dina 186 cm https://www.chainreactioncycles.com

Nackdelen är det onödigt långa och onödigt smala sadelröret. Men det finns droppers för Ø27,2 mm sadelrör så det är inte jordens undergång om du vill ha dropper på cykeln https://www.bike24.com eller https://www.bike24.com eller https://r2-bike.com

Men det hade varit enklare om cykeln hade Ø31,6 mm (som de flesta andra cyklar har) så hade det funnits fler droppers att välja mellan.

Av:
    Trippelvasan
    Tack sixten. Ovärderlig hjälp.
    Har kollat på en focus nu också :-)
    https://www.bike-discount.de
    Dum fråga kanske men vad är droppers :-).

Av:
    HåkanC
    Trippelvasan skrev:
    En onödig utgift för den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern".

/Håkan

Av:
    Trippelvasan
    HåkanC skrev:
    Trippelvasan skrev:
    En onödig utgift för den som skaffar en cykel för att "köra cykelvasan å komplement träna inför Vättern".

/Håkan

Mycket som är onödigt :-) dryga svar tex

Av:
    Örjan Lax
    Trippelvasan skrev:
    HåkanC skrev:
    Trippelvasan skrev:

/Håkan

Mycket som är onödigt :-) dryga svar tex

Vad var drygt med det svaret?

Av:
    Sixten Fors
    Trippelvasan skrev:
    Dropper är en sadelstolpe där du med ett knapptryck på styret kan skjuta ner sadeln i sadelröret (10-15 cm) så att du kan röra dig fritt på cykeln. Helt överlägset för all typ av MTB-cykling, det blir roligare/snabbare/säkrare, när du cyklar utför och i stökigare terräng. Du kan böja på knäna och skifta kroppsvikten bakåt utan sadeln fastnar i paketet eller magen. Alla som provat dropper vägrar att vara utan. Tveksamt om Håkan C någonsin har testat en dropper? Tveksamt om Håkan C ens cyklat en modern MTB på 2010-talet? Bild på min xc ht med dropper
    Drop5.png

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ