• Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Av:
    Octagon
    Cushcore (300 g/st, uff!)
    Flat tire defender (290 g. Uff igen)
    Nukeproof ARD (verkar svälla upp av däckvätskan).
    Pepis tirenodles. (60 g.)
    Huck Norris (liggunderlag i däcken? Nja)
    Vittoria Air-Liners
    Rimpact (90g Billiga lättvikts Cushcore?)

Vilka ska man ha just nu?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-02 23:35 av Octagon.

• Re: Däck-korvar. Vad är hetast för stigcykling? Rimpact?

Av:
    VättleBökaren
    EDIT: Jag låtsas som att jag inte postade efter att totalt missförstått frågan... ;)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-02 23:18 av VättleBökaren.

Av:
    marr
    Pepis nudlar.

Av:
    Rattnalle
    Hade inte nån tysk-testat nyss och cush var den enda som höll rimligt bra för upprepade slag?

Annars är tillräckligt tjocka sidoväggar och tillräckligt högt tryck det tråkiga och konservativa svaret som ändå levererar bra resultat.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    Octagon
    Rattnalle skrev:
    Hade inte nån tysk-testat nyss och cush var den enda som höll rimligt bra för upprepade slag?

Annars är tillräckligt tjocka sidoväggar och tillräckligt högt tryck det tråkiga och konservativa svaret som ändå levererar bra resultat.

Jag är nog nöjd med mindre än de flesta nitiska test-tyskar, men det kan ju mycket väl vara så att det precis som farbror Barbro säger inte finns några genvägar. Att Huck Norris inte håller har jag hört av bekanta som provat. Vittoria verkar bra, men ger bara skydd mot burp och genomslag, inte ökad stabilitet. Jag kör ganska soft, brukar vara däck-kräng snarare än genomslag som är problemet om jag pyser ut luften till komfortnivå.

Rimpact är billigast. 550:- är bara 250 mer än ett par tubeless-ventiler från Industry nine. Eller som ett billigt däck. Eller som 1/3 av vad Cushcore kostar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-02 23:53 av Octagon.

Av:
    jontis
    Slår ett slag för Barbieri Anaconda. Finns på R2 Bike i diverse dimensioner. Prisvärda och hittils tycker väl fungerande

Av:
    eucalyptus
    jontis skrev:
    Slår ett slag för Barbieri Anaconda. Finns på R2 Bike i diverse dimensioner. Prisvärda och hittils tycker väl fungerande

Kör även jag dessa. Väldigt lätta o fyller däcket väl. Ser inte varför dessa inte skulle ses som vettigt alternativ då de är väääldigt prisvärda o billiga kontra konkurrenterna.

Glider över trottoarkanter med 1.2-1.4 bar utan att va rädd för att slå sönder kolfiberfälgarna, för skumgummit tar smällen.

Av:
    Biker66
    Provat Cushcore, Pepis och Nukeproof ARD. Pepis är egentligen rörisolering med ett lager plast på, lätt att göra hål på plastlagret och då suger det upp tublessvätskan, lätt när det är helt men tveksam funktion.
    Nukeproof ARD sväller som sagts tidigare, inte i volym men till diametern, mycket märkligt, kapade bort ca. 7 cm och limmade ihop med kontaktlim, hoppas att det funkar nu.
    Cushcore gör allt som det utlovar och funkar bra men är ett ett elände att montera, dyrt och tungt.
    Your call.

Av:
    Snakepit
    Huck var slutsålt så jag köpte marshguards FCK flats. Lätt att montera och har fått tyst på smällarna från bakhjulet när man fräser genom stenkistor.

Av:
    marr
    Tror inte pepis är helt värdelösa efter att ha testat dem ett tag. Kan köra lägre tryck, däcken känns ändå stabilare. Kör maxxis med exo casing.
    Den är också rätt bra på att hålla däcket tryckt mot fälgen, borde minska burprisken.
    Hur de håller över lite tid återstår såklart att se.
    Nu pratar vi ju stigåka med enligt ts. Cc borde gå bort för vikten då.

Av:
    Mini_me
    jontis skrev:

+1

Jag har oxå dessa. Har räddat mig 2ggr när luften försvunnit.

Inte monterat ur dom för att kolla skick men det bara funkar.

Sjukt billiga och jag har kört under 1bar på Glenndurot utan problem (35mm breda fälgar och 2,6” däck -27,5).

- s k i l j e l i n j e -

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    H.
    Snakepit skrev:
    Huck var slutsålt så jag köpte marshguards FCK flats. Lätt att montera och har fått tyst på smällarna från bakhjulet när man fräser genom stenkistor.

Jag har också kört såna i år. Inte särskilt imponerad. Punkade första åket i Järvsö.

Av:
    marr
    Mini_me skrev:
    jontis skrev:

+1

Sjukt billiga och jag har kört under 1bar på Glenndurot utan problem (35mm breda fälgar och 2,6” däck -27,5).

De ser ju klart intressanta ut.

Av:
    Sixten Fors
    CushCore XC (max 32 mm fälg och 2.4" däck) väger 150 g/st jmf. med CC Pro 260 g/st.
    https://www.cushcore.com
    https://bikerumor.com
    https://www.mtb-mag.com
    https://www.bike-components.de

Av:
    Octagon
    CushCore XC också, men dom kostar 1900:-.
    Barbieri Anaconda verkar intressanta. Funderar på dom eller Rimpact.

Av:
    Mini_me
    marr skrev:
    Mini_me skrev:
    jontis skrev:

+1

De ser ju klart intressanta ut.

Jag var ganska skeptisk iom att man bara hittar världens sämsta Youtube video om dessa vid googling (iaf vad jag kan hitta) och typ nada recensioner.

Men man kan chansa för 3-400kr inkl ventiler :)

Och vikt på ca 160gr (paret om jag inte minns fel) så är jag iaf nöjd.

Ska plocka ut den bakre vid tillfälle och inspektera.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Crossmax
    Mini_me skrev:
    Ska plocka ut den bakre vid tillfälle och inspektera.
    Kan hända att du får dig en överraskning då!

---------------------------------------------------

Av:
    Stream
    Jag har kört hårt på Anaconda, de ser bra ut när jag tar ut dem. De borde bli en kioskvältare med tanke på pris och funktion.

Av:
    zinkpasta
    Har kört först HN och nu Ard, där jag tycker Ard är bäst. Nästa steg blir väl att prova något som också förbättrar känslan (förutom att man kan sänka trycket). Där är väl cushcore ledande, men nån som jämfört andra? Typ PTN, Anaconda, Nube(?)..

Av:
    AX3L
    ARD tyckte jag var fantastiskt. Körde en vecka på Madeira med riktigt lågt tryck (runt 1.4 bak när jag som referens ligger på runt 1.8 vanligtvis på samma däck) pga väldigt lerigt och blött, och inte en enda punka trots många vassa stenkistor och bombat över hårda saker blint. Lätta, enkla att montera osv. Perfekta inserten för mitt bruk tänkte jag. Var så nöjd att jag köpte ett par till stighojen också.

Men så började det i framhjulet till stighojen att skramla nåt jävulskt efter bara runt två veckor. Typ all vätska var borta också. Aja, wiggle godkände reklamationen utan knussel och bara med bilder. En dålig batch är väl inget konstigt. Kort därefter hände dock samma sak med endurocykelns, som ändå klarat sig bra i typ ett halvår. Och de hade då svällt ännu mer. Visst, kapa och buntbanda ihop eller nåt kanske funkar. Men kommer den fortsätta svälla? Kommer guckan försvinna i inserten? Nej mitt förtroende är lite rubbat tyvärr.

Också väldigt inne på rimpact som nästa faktiskt!

Av:
    zinkpasta
    Helt klart oroväckande med svällande korvar. Vilken tätningsvätska har ni som råkat ut för det använt? (..Och innehåller den ammoniak eller inte?)

Av:
    AX3L
    zinkpasta skrev:
    Helt klart oroväckande med svällande korvar. Vilken tätningsvätska har ni som råkat ut för det använt? (..Och innehåller den ammoniak eller inte?)

Vanlig hederlig Stans. Så ja, ammoniak innehåller den. Om det sen är problemet är väl svårt att säga.

Av:
    Dr_Rydell
    Har röda nudlar i mina. Finns ju gula nu också. Någon som jämfört de två?

När jag ändå är i tråden. Hur gör ni för att få av däcket?

Av:
    marr
    Dr_Rydell skrev:

Bra fråga. Båda. De gula hänger på en krok. De är lite större, känns lite hårdare.

Ta av däck? Jadu, ja provade lite lätt, men gav upp ganska fort då jag egentligen inte hade ett behov.

Av:
    Dr_Rydell
    marr skrev:
    Dr_Rydell skrev:

Bra fråga. Båda. De gula hänger på en krok. De är lite större, känns lite hårdare.

Ta av däck? Jadu, ja provade lite lätt, men gav upp ganska fort då jag egentligen inte hade ett behov.
    Jag hade också ett relativt behov av att byta och gav upp planerna efter några min. Bävar för den dagen...

Av:
    kais01
    bitar av hoplimmad rörisolering som spottas ur en maskin borde kanske kosta som rörisolering. och åtminstone inte mer än däcken på samma mtb, en högteknologisk produkt vars arbetsinsats vid produktion faktiskt är betydande.

när de dessutom verkar funka obäst blir man ju tveksam.

Av:
    AX3L
    Dr_Rydell skrev:
    marr skrev:
    Dr_Rydell skrev:

Jag hade också ett relativt behov av att byta och gav upp planerna efter några min. Bävar för den dagen...

Iaf ARD var väldigt enkelt. Klämma in hela kanttråden i mittenskåran så den slackar, sen ta loss som vanligt. Jag såg till att montera ett däck åt fel håll vid montering av en ARD för att jag skulle få möjligheten att testa det hemma så att säga.

Av:
    Der Kaiser
    Like he said ☝️
    Fast med nudlar. Klart bekvämare med fälgar utan tejp som kan haka i däckverktyget och/eller rulla upp.

Har både röda o gula, gula är omärkbart tyngre (ca 100 mot ca 80 gr i 27,5 medium) men märkbart hårdare och kompaktare. Lär övergå till det när det är dags för byten.
    De jag tagit av har varit röda, de har varit mer eller mindre söndertuggade, men har definitivt gjort sitt jobb, både som skydd och i att ge färre och mjukare genomslag.

Av:
    Speedskejtarn
    Säkert dum fråga men används "däckskorvar" i cyclocross? I så fall vad/vilket fabrikat?

Av:
    Stream
    https://tubolight.bike

Tubolight är lätta, många pros som kör XC på dem.

Av:
    Octagon
    Jag har kollat lite på hur man tar av däcken utan att prova själv. Det svåra är tydligenatt få in däckverktygen under kanten. En limtving (typ Irwin eller liknande) alternativt gångjärnssidan av en dörr var tydligen effekt för att pressa ihop däcket för att kunna lyfta det en bit.... Verkar smidigt att ha med.

Av:
    Raggamuffin
    Speedskejtarn skrev:
    Säkert dum fråga men används "däckskorvar" i cyclocross? I så fall vad/vilket fabrikat?

Tub.

// Muffin

Av:
    AX3L
    Octagon skrev:
    Jag har kollat lite på hur man tar av däcken utan att prova själv. Det svåra är tydligenatt få in däckverktygen under kanten. En limtving (typ Irwin eller liknande) alternativt gångjärnssidan av en dörr var tydligen effekt för att pressa ihop däcket för att kunna lyfta det en bit.... Verkar smidigt att ha med.

Återigen, om man bara trycker in hela kanttråden till mitten är det i regel inget problem. Det kan iof vara lite knivigt, men man kan om det kniper lägga ned hjulet och ställa sig på däckkanten för att tvinga av första biten som oftast brukar vara det som trilskas.

Av:
    Sam
    Nöjd med dessa och återförsäljaren:
    http://paesano.se

Av:
    Octagon
    AX3L skrev:
    Octagon skrev:

Återigen, om man bara trycker in hela kanttråden till mitten är det i regel inget problem. Det kan iof vara lite knivigt, men man kan om det kniper lägga ned hjulet och ställa sig på däckkanten för att tvinga av första biten som oftast brukar vara det som trilskas.
    Jag trodde att meningen med Cushcore, Rimpact mm var att man inte kunde trycka in kanttråden i mitten av fälgen som vanligt. Dvs anti-burp + att sidoväggarna stabiliseras. Med Nukeproof däremot ska man ju kunna göra som vanligt. /Internetmekaniker

Av:
    AX3L
    Octagon skrev:
    AX3L skrev:
    Octagon skrev:

Jag trodde att meningen med Cushcore, Rimpact mm var att man inte kunde trycka in kanttråden i mitten av fälgen som vanligt. Dvs anti-burp + att sidoväggarna stabiliseras. Med Nukeproof däremot ska man ju kunna göra som vanligt. /Internetmekaniker

Jo i normal cykling blir det ju så. Men när du lägger en punktbelastning på en liten del av kanttråden verkar den ändå gå att trycka av och ner i fälgen. Så extremt tight och orörlig är knappast något däckinlägg. Men visst, jag har aldrig provat att demontera ett cushcore.

Hur ser erfarenheterna ut kring Rimpact på Happy? Finns det några bra reviews?

Av:
    SalkinL
    Köpte Rimpact när dom släpptes. Höll nog ett halvår sedan delade dom sig på mitten. Nu har dom visst ändrat hur dom fogar samman ändarna och påstår att det inte skall hända. Dom blir längre med tiden så efter 6mån så är dom inte tajta runt fälgen längre.
    Lite bökigare att få på/av däck men inte omöjligt. Blir nog enklare för fälgarna är ganska breda. Har trampat upp för en backe med punka så dom håller åtminstone uppe däcket om man kör sakta. Punkan var från en reva och inte genomslag. Jag upplever att Rimpact dämpar genomslag oerhört mycket bättre än Huck Norris som var helt värdelösa. Hur dom står sig mot Cushcore har jag ingen aning om. Har svårt att säga hur mycket stöd dom ger för däcksidorna m.a.p. kurvtagning. Har inte testat nuvarande hjul och däck utan Rimpact.

Av:
    Octagon
    SalkinL skrev:
    Köpte Rimpact när dom släpptes. Höll nog ett halvår sedan delade dom sig på mitten. Nu har dom visst ändrat hur dom fogar samman ändarna .....
    Låter som bra för mig. Vill mest testa på. La en beställning igår kväll. 450:- + 100:- i frakt för korvar och ventiler. Köpte även nya fälgar till hjulen så jag kommer nog inte heller att ha nån bra jämförelse.

Av:
    Jimel
    Kört Rimpact ett tag nu men har inte någon jämförelse att göra, ganska lätta att gå på/av.
    Efter ett hopp i Flottsbro så landade jag på en sten och bucklade fälgen men den landningen var så hård att jag inte tror att något inlägg klarat av det.

Av:
    Mini_me
    Ok nu har jag plockat isär bakhjul (dvs av med däck och ut med körven).

Inga stora skador på korv (ett jack i en sidan men det kan ha blivit när jag bänt på däcket) och den har ej sugit åt sig gucka (mest kladdat fast på korven).

Fälgen är som ny (trots då rullat 2 halva sträckor på SBR och ESS utan luft i).

Jag testa även att tömma ur all luft och ta ett kort på hur mycket den åker ihop.
    Sen satte jag mig på hjulet (72ish kg) och tog ett kort (som tyvärr fokusera på en tejpbit såg jag sen)på hur mycket den åker ihop.

Bara tomt på luft:
    IMG_1695.JPG

Tomt på luft med mig sittandes på:
    IMG_1696.JPG
    IMG_1697.JPG

Bild på körven:
    IMG_1700.JPG

Bild på när jag klämmer ihop korven för kung och fosterland:
    IMG_1702.JPG

Spec:

*Ibis 742 som mäter 35mm på insidan av fälgen
    *Specialized Purgartory 27,5"x2,6"
    *BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv ( https://r2-bike.com )

För dessa pengar så är detta kanon i mina ögon.

Men folk får skapa sin egen uppfattning :) ( Vet iaf en som beställt ;) )

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Stream skrev:
    https://tubolight.bike

Tubolight är lätta, många pros som kör XC på dem.
    Beställde två par. Ska bli intressant att testa.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Makten
    Mini_me skrev:
    *BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv

Vad är det för diameter på själva körven? Kan vara intressant att veta hur stor den är i förhållande till däcket man tänker köra:-)

Av:
    Mini_me
    Makten skrev:
    Mini_me skrev:
    *BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv

Vad är det för diameter på själva körven? Kan vara intressant att veta hur stor den är i förhållande till däcket man tänker köra:-)

Hmm jag mätte aldrig den. Attans.

Men den är som en uppumpad slang. Så i ett 2,3” däck fyller den ut nästan helt. I 2,4-2,6” blir det då lite mer plats kvar.

På inget sätt svårt att montera. Jag fick pumpa upp utan korv för Ibis fälgarna är osymmetriska och var svårt att få ner ena sidan av däcket i mitten utan att ha ploppat ut ena sidan.

Men gissar att man kan köpa dom som är för smalare fälgar (finns massa olika) om man vill ha mer luft mellan korv och allt annat.

"Jag bara jobbar här..."

Av:
    Jensen
    Mini_me skrev:
    Ok nu har jag plockat isär bakhjul (dvs av med däck och ut med körven).

Inga stora skador på korv (ett jack i en sidan men det kan ha blivit när jag bänt på däcket) och den har ej sugit åt sig gucka (mest kladdat fast på korven).

Fälgen är som ny (trots då rullat 2 halva sträckor på SBR och ESS utan luft i).

Jag testa även att tömma ur all luft och ta ett kort på hur mycket den åker ihop.
    Sen satte jag mig på hjulet (72ish kg) och tog ett kort (som tyvärr fokusera på en tejpbit såg jag sen)på hur mycket den åker ihop.

Bara tomt på luft:

Tomt på luft med mig sittandes på:

Bild på körven:

Bild på när jag klämmer ihop korven för kung och fosterland:

Spec:

*Ibis 742 som mäter 35mm på insidan av fälgen
    *Specialized Purgartory 27,5"x2,6"
    *BARBIERI Anaconda Punctrue Protection | 27.5" M (25-35 mm Rim) incl. Carbon Valves körv ( https://r2-bike.com )

För dessa pengar så är detta kanon i mina ögon.

Men folk får skapa sin egen uppfattning :) ( Vet iaf en som beställt ;) )

Har samma fast annan storlek. Känns riktigt bra sett mot vad de kostar.

===I Speed kills, but you get there faster I===

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Mini_me skrev:
    Makten skrev:
    Mini_me skrev:

Hmm jag mätte aldrig den. Attans.

Men den är som en uppumpad slang. Så i ett 2,3” däck fyller den ut nästan helt. I 2,4-2,6” blir det då lite mer plats kvar.

På inget sätt svårt att montera. Jag fick pumpa upp utan korv för Ibis fälgarna är osymmetriska och var svårt att få ner ena sidan av däcket i mitten utan att ha ploppat ut ena sidan.

Men gissar att man kan köpa dom som är för smalare fälgar (finns massa olika) om man vill ha mer luft mellan korv och allt annat.

Man kan ju undra om dagens asymmetriska fälgar kommer att förändrar/försvinna med körvens intåg.

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in