• Bästa Touringcykeln?

Av:
    MagnusAkemalm
    Hej!
    Jag har börjat intressera mig för långfärdscykling, men har dålig koll inom området. Letar nu en cykel helt enkelt. Tänker mig en prislapp på max 20000 kr. Vill ha stålram (för mycket packning), bockstyre eller liknande, samt bra fästen för pakethållare och stänkskärmar. Kommer förmodligen cykla mest på landsväg, men förekommer nog även en del grusväg och liknande. Vilka växlar och bromsar är bäst och vilka bör man undvika? Annat man behöver tänka på? Vilka märken och modeller föredrar ni?
    Väldigt tacksam för alla tips jag kan tänkas få!
    Med vänlig hälsning Magnus
  • Re: Bästa Touringcykeln?

Av:
    Pfaff
    Här finns lite att suga på https://bicycletouringpro.com
    Det finns flera...

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    h.g.j
    Det beror väl lite på var du tänkt dig cykla, ska du ut på världsomspännande turer så brukar väl Surly Long Haul Trucker och Trek 920 vara vanliga val... Ska man leta sig genom mer obebodda trakter brukar det handla om att antingen ha enkla lösningar som någon bysmed kan laga, eller att ha bombsäkra lösningar.

Håller du dig runt civiliserade trakter fungerar nog de flesta gravel eller "äventyrscyklar", häromåret när vi var ute träffade vi på en Holländare som cyklat upp på en 90 tals mtb, så det handlar mest om vilken komfortnivå man vill ha. "Tuva cyklar långt" är läsvärd läsning här på forumet.

Av:
    kais01
    skulle för det första undvika högt överrör, så som det ser ut på nästan alla 'touringcyklar'.

helt och fullständigt värdelöst när man ska kliva på en lastad cykel.

en äldre 26a highend helstel mtb med stålram är bra till ändamålet. och 26/559 -däck och reservfälgar är lätta att uppbringa precis överallt. om man ska köra mycket berg kan man eventuellt tweaka med gaffelbyte och mekanisk skivbroms.

Av:
    desmo
    kais01 skrev:
    skulle för det första undvika högt överrör, så som det ser ut på nästan alla 'touringcyklar'.

Hur tänker du nu?
    Benet svingar man väl över sadeln som blir högsta punkten, inte överröret? Eller kliver man på likt en damcykel?

Av:
    NickPick
    desmo skrev:
    kais01 skrev:

Hur tänker du nu?
    Benet svingar man väl över sadeln som blir högsta punkten, inte överröret? Eller kliver man på likt en damcykel?

+1. Bör väl vara bra med plats för väskor och grejer i själva ramen också.

Av:
    svurr
    kais01 skrev:

en äldre 26a highend helstel mtb med stålram är bra till ändamålet. och 26/559 -däck och reservfälgar är lätta att uppbringa precis överallt. om man ska köra mycket berg kan man eventuellt tweaka med gaffelbyte och mekanisk skivbroms.

En äldre stel MTB är faktiskt rätt dålig för ändamålet eftersom de har korta kedjestag vilket gör att man lätt sparkar i packväskor. Mer irriterande än ett faktiskt problem men om man ändå ska köpa en cykel speciellt för ändamålet så är det bra att ha i åtanke.

Av:
    MagnusAkemalm
    En mtb blir nog för obekväm att cykla på under längre landsvägssträckor tänker jag mig. Ser inte heller problem med "högt överrör". Men vill ha en cykel som även klarar lättare terräng och inte bara asfalt. Vad tror ni om så kallade hybridcyklar? Är de som många skriver, sämsta av flera världar? Touringcyklar/märken som annars ofta dyker upp i min prisklass på andra forum och sidor:

Kona Sutra (eller liknande)
    Surly
    Specialized Awol/Sequia
    Trek 520/920

Någon som har koll på dessa? Hört mycket bra om Trek och Kona, men Surly och Specialized har jag väldigt dålig koll på.

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Fråga Stellan.

Av:
    Sarek
    Kanske en Salsa Marrakesh,

Av:
    fasanen
    MagnusAkemalm skrev:
    Hej!
    Jag har börjat intressera mig för långfärdscykling, men har dålig koll inom området. Letar nu en cykel helt enkelt. Tänker mig en prislapp på max 20000 kr. Vill ha stålram (för mycket packning), bockstyre eller liknande, samt bra fästen för pakethållare och stänkskärmar. Kommer förmodligen cykla mest på landsväg, men förekommer nog även en del grusväg och liknande. Vilka växlar och bromsar är bäst och vilka bör man undvika? Annat man behöver tänka på? Vilka märken och modeller föredrar ni?
    Väldigt tacksam för alla tips jag kan tänkas få!
    Med vänlig hälsning Magnus

Var är du i din cykling?

Har du varit ute på några längre turer så att du vet vad du vill ha och vad som passar dig?

Är du en nybliven cyklist är det kanske bättre att sänka ribban så du inte står där med en cykel som skaver och tomt i börsen! 20' hade gjort ett märkbart hål i min plånka, men där är vi alla olika =)

Av:
    Murdock
    MagnusAkemalm skrev:
    En mtb blir nog för obekväm att cykla på under längre landsvägssträckor tänker jag mig. Ser inte heller problem med "högt överrör". Men vill ha en cykel som även klarar lättare terräng och inte bara asfalt. Vad tror ni om så kallade hybridcyklar? Är de som många skriver, sämsta av flera världar? Touringcyklar/märken som annars ofta dyker upp i min prisklass på andra forum och sidor:

Kona Sutra (eller liknande)
    Surly
    Specialized Awol/Sequia
    Trek 520/920

Någon som har koll på dessa? Hört mycket bra om Trek och Kona, men Surly och Specialized har jag väldigt dålig koll på.
    Det är inget fel med sk butterfly bars på touringcyklar. Du kan byta till ett sådant om du köper en touringcykel med rakt styre. Se ett exempel på en butterfly bar längre ner i denna länk:
    https://www.cyclingabout.com

Av:
    desmo
    Den tråkigaste sanningen om trådar likt denna är att de som cyklar mest, oroar sig minst, och hänger inte här.

Men för alla oss andra är det kul att teoretisera och fundera.
    Bara för det tänker jag kasta in en modell till, som jag själv är rätt förtjust i, Fairlight Faran: https://fairlightcycles.com

Av:
    Yonna
    Jag har tre trekkingsbikes hemma (VSF, Koga WT och en Santos TM cromo), alla tre härliga cyklar men min favorit är Santosen. Stål, många fästpunkter/mounts (för pakethållare, lowrider, flaskor, bikepackingbags etc), slopingframe så det går också bra offroad, hydrauliska Magura, starka trekkinghjul (Ryde Sputnik med 36 Sapim Race db ekrar), plats för stänkskärm, dubbdäck och upp till 55mm däck .. alltså en mycket fint världenruntcykel :)
    Har långcyklat mycket på den men när jag fick en fat Surly har den bara cyklat några veckor i Spanien och några 100mil i Sverige. Stackars cykel blev alltså arbetslös, för en fattie är ju den bästa världscykel som finns.

Men jag långcyklar fortfarande också på en simpel racer, med starka Zonda hjul, Conti GP4s, Tubus Fly och två superlätta Arkel DryLite väskor plus en handlebar drybag på styret och tempopinnar (härligt när man cyklar +100km per dag några veckor). Går jättebra, men 28mm däck med packning är inte jag skulle rekommendera på grusvägar. Inte heller tung packning och vanliga fälgbromsar på blött asfalt i bergen.

2016 129cs.jpg

Jag är nu på långfatbikeresa (en månad eller nåt mer) och kan inte trolla fram några bilder från mina trekkingbikes äventyr, har nu bara en bild från Santosen nånstans i Spanien. Med två vanliga tourväskor, tält på pakethållare plus en ramväska. Min kompis körde på en Surly Cross men den var inte lämpligt för tung packning och spanska offroad. Han fick bl.a varje dag några punkteringar. Men på asfalt, lätta grusvägar och med mindre packning är det är mycketfin cykel.

Min kille dog förresten och jag har hans cyklar kvar (några trekking-, race, mtb) och det gör bara ont att se de, så kanske du är intresserat?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-07 14:17 av Yonna.

Av:
    MagnusAkemalm
    Någon som har koll på Genesis Croix de fer? Eller rent utav har en sådan? Vad tycks om den?

Av:
    Bikzz
    Såklart en 14 år gammal Kona Jake-the-Snake, lite modifierad och uppgraderad.

https://happyride.se

Av:
    Pfaff
    MagnusAkemalm skrev:
    Någon som har koll på Genesis Croix de fer? Eller rent utav har en sådan? Vad tycks om den?

Använd sökfunktionen samt bocka ”alla datum”. Det finns gott om både ägare och åsikter.

-------------------------------------------------------------
    Långsam på korta sträckor!

Av:
    MagnusAkemalm
    Ja just det, tack!

Av:
    Crocko
    MagnusAkemalm skrev:
    Ja just det, tack!

Du kan ju testa att slänga iväg ett PM till Grimpeur, han har minst sagt utsatt Genesis för ett omfattande långtest kanske inte alltid med så mycket packning men den har sett en hel del mil.

Har själv tankar på ett vinterprojekt och Trek 520, Surly, Salsa Marrakesh är kandidater på min lista

Av:
    jonja
    MagnusAkemalm skrev:
    En mtb blir nog för obekväm att cykla på under längre landsvägssträckor tänker jag mig.
    Göran Kropp hördes aldrig klaga på sin mtb under hela resan fram och tillbaks till Katmandu, så det är nog ingen obestridlig sanning.

Tuva & Co tyder snarare på att det går att hoppa upp på i stort sett vad som helst och cykla jorden runt, om man är mer intresserad av äventyret i sig än att handla cykeldelar och försöka bygga ihop nån slags ultimat touringhoj innan man vågar ge sig iväg.

Av:
    Sambal Oelek
    Har haft tre olika hojjar men nyligen skaffat en Salsa Fargo. Har just beställt massa grejjer för att bestycka den för långcykling, blandade underlag. Den kom med 3" däck men de får bli lite mer busäventyrsdäck, ska bygga ihop ett par i25-hjul för lite mer touring-orienterat. Den kommer nog se ut ungefär som denna när allt är klart:

9B8C8E96-E93C-460D-89C9-119F55A2A8B2.jpeg

------------------------------------------------------------------
    MVH Sambal O. / Hammerhill Bikers
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-12 06:44 av Sambal Oelek.

Av:
    Rungner
    Varför inte världens snabbaste touringcykel. ;)

https://www.bikeoholic.se

————————
    Jo såatte.. där e..

Av:
    gurrao
    Du kan ju alltid köpa min Long Haul Trucker, komplett med Sondelux nav Son Edelux lampor och viktigast av allt, ekerhållare på ramen!
    IMG_2140.jpg
    IMG_2142.jpg

Av:
    nieves
    jonja skrev:
    MagnusAkemalm skrev:
    En mtb blir nog för obekväm att cykla på under längre landsvägssträckor tänker jag mig.
    Göran Kropp hördes aldrig klaga på sin mtb under hela resan fram och tillbaks till Katmandu, så det är nog ingen obestridlig sanning.

Tuva & Co tyder snarare på att det går att hoppa upp på i stort sett vad som helst och cykla jorden runt, om man är mer intresserad av äventyret i sig än att handla cykeldelar och försöka bygga ihop nån slags ultimat touringhoj innan man vågar ge sig iväg.
    Jag har cyklat Vänern, Vättern, Mälaren runt och Finmmarksturen (112km) på en 26"helstel Easton med v-bromsar. Jag hade inga problem alls.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 12:47 av nieves.

Av:
    kais01
    ja, man kliver på en lastad touringcykel som en damcykel.

sambals bild härovan säger allt.

lågt överrör är kung på touring.

Av:
    freddag
    jag skulle utesluta alla cyklar med mindre än 50 mm breda däck. jag cyklar aldrig långt igen utan stora däck. så himla skönt att kunna cykla vilka vägar som helst utan att fundera på underlaget. men vissa verkar gilla asfaltstouring.

Av:
    Sambal Oelek
    freddag skrev:
    jag skulle utesluta alla cyklar med mindre än 50 mm breda däck. jag cyklar aldrig långt igen utan stora däck. så himla skönt att kunna cykla vilka vägar som helst utan att fundera på underlaget. men vissa verkar gilla asfaltstouring.
    +1, iaf cyklar som inte klarar så breda däck.

Aldrig under 45mm mer, usch då. Idag var jag på äventyr med 38mm, hemskt obekvämt.

Av:
    desmo
    Jag har tourat på 28mm och 35mm.
    Sambon har haft 30mm.
    Allt beror ju på underlag.

@kais01: hur stiger man på den mest klassiska av touringcyklar Surly LHT, genom att kliva på som en damcykel? Jag killgissar att de sambal svänger sitt ben över väskorna. Eller sambal?

Av:
    Sambal Oelek
    bensving är det som gäller ja, en riktig rallarsving!

Här från Rallarvegen...

P8153520.jpg

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-13 21:36 av Sambal Oelek.

Av:
    kais01
    ja jag skulle då aldrig skaffa en touringhoj som man inte kan kan kliva på som en damhoj.

hur klassisk den än är.

ibland har marknaden helt enkelt fel:)

Av:
    Sambal Oelek
    du får börja med yoga Kai :)

Av:
    GoranS
    Sambal Oelek skrev:

Här från Rallarvegen...
    En fråga: det sitter något på överrörets främre del. Ser inte riktigt vad det är men funderar på om det är något som sitter på under cykling. Om så, sitter du alltid ner? Om inte, är det inte risk att slå i knäna/skava innansidan av benen mot dessa?

Av:
    Sambal Oelek
    GoranS skrev:
    Sambal Oelek skrev:

Här från Rallarvegen...
    En fråga: det sitter något på överrörets främre del. Ser inte riktigt vad det är men funderar på om det är något som sitter på under cykling. Om så, sitter du alltid ner? Om inte, är det inte risk att slå i knäna/skava innansidan av benen mot dessa?
    En topprörsväska! För snacks och telefon, powerbank och kabel.

Jo, om man står upp och trampar kan den vara något ivägen. Men man vänjer sig snabbt. Sitter man på sadeln och trampar är det inga större problem tycker jag.

Av:
    kais01
    Sambal Oelek skrev:
    du får börja med yoga Kai :)

haha, en bra ide. men för tråkigt. roligare att använda en cykel man kan kliva på utan att spräcka byxorna.

ska man förresten toura på allmänna vägar kan man lika gärna göra det på detta viset. löser en massa transportproblem, vanlig ryggsäck kan användas, begränsat antal kollin, cykeln lätt in på villet boende som helst inklusive tältet, och man kan lätt ta sig olämpliga sträckor kommunalt och ägna tiden åt områden där cyklingen är bättre.

men trots att jag gillar brommie och har en helt touringduglig 20-växlad sådan, skulle jag alltså för min del allmänt sett föredra en lättservad variant på 26a med lågt överrör:) försedd med mekaniska skivbromsar, och gärna 60+ mm däck på bred fälg. rullar bra både på asfalt och i stök.

traditionella touringcyklar ser jag som opraktiska reliker från en annan tid. sorry.
    .
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-09-14 07:15 av kais01.

819C6AD7-0470-4807-911B-CAEB13407C9D.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in