• Re: Nybörjare på racer, behöver lite hjälp att komma igång

Av:
    Drosa
    nHz skrev:
    Tack för all input med styret.
    Jag vill ta några vändor med hojen först så jag får känna på't. Sedan så får vi se vad som händer. Det jag kan se nu som det sitter så är märket på styret i mitten och det verkar sitta som tänkt. Det är alltså inte snett eller liknande. Skulle jag vrida/rotera det uppåt så kommer loggan också att peka uppåt.

Är det loggan i mitten du tänker på? Det är en logga i själva styrtappen och den ändras ju inte om man vrider på styret.

Av:
    nHz
    Drosa skrev:
    nHz skrev:
    Jag vill ta några vändor med hojen först så jag får känna på't. Sedan så får vi se vad som händer. Det jag kan se nu som det sitter så är märket på styret i mitten och det verkar sitta som tänkt. Det är alltså inte snett eller liknande. Skulle jag vrida/rotera det uppåt så kommer loggan också att peka uppåt.

Är det loggan i mitten du tänker på? Det är en logga i själva styrtappen och den ändras ju inte om man vrider på styret.
    Jag ber om ursäkt för min otydlighet.
    Det är "CT" som du kan se på båda sidor om styrtappen. Alltså på styret.
    20190813_214806.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 22:25 av nHz.

Av:
    bellasoda
    nHz skrev:
    Jag tror det blir svårt att köpa skor på nätet så det blir nog även en vända till min lokala cykelaffär också. SPD it is.

Jo, cykelskor (och kläder) är ofta en storlek för små. Plus att de kan vara onödigt smala. Så prova definitivt ut storlek i butik.

Av:
    nisseson
    nHz skrev:
    Drosa skrev:
    nHz skrev:

Jag ber om ursäkt för min otydlighet.
    Det är "CT" som du kan se på båda sidor om styrtappen. Alltså på styret.

Sätt styret så att det är bekvämt. Hur loggan sen sitter är sekundärt.

Grymt snygg retrocykel!

Av:
    Stervelo
    ooms skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Hur breda däck var det där btw?
    Nej, en sån här lägg inte köpt. Hur använder jag den?

Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

Men ett verktyg för att dra åt ventilkäglor kan vara bra att ha.

ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
    Det är en del av ventilkäglan, men ventilkäglan är mer än så. Det är den del som visas i övre högra hörnet nedan. Vissa slangar har fasta ventilkäglor, medan vissa (t.ex. Conti) har löstagbara. Då gäller de att de är ordentligt åtdragna, t.ex. med verktyget bengt-re visar eller den lilla "nyckeln" i bilden nedan.
    Det går att dra åt med en tång också om det kniper, pun intended, men sant ändå.
    Jag har blivit sittande efter en punka med en ny contislang, och en lezyne pump, som man skruvar på ventilen. skruva på pumpmunstycket gick bra, pumpa gick bra, men ta loss munstycket då kom käglan och luften med. blev räddad av man på mc som hade tång i sitt lilla verktygskit. Så kolla alltid ventilkäglorna.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    Eld
    Stervelo skrev:
    ooms skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:
    Hoppas att du köpte ett verktyg för att tighta ventilkäglor om du köpte conti slangar.

Äh. Conti slangar har i perioder levererats med löst dragna inkråm i ventilerna och hade behövt dras åt lite. Det är nog ingen fara.

ventilkäglor, är pluppen som man öppna eller stänger när man pumpar eller tömmer längst ut på själva ventilen?
    Det är en del av ventilkäglan, men ventilkäglan är mer än så. Det är den del som visas i övre högra hörnet nedan. Vissa slangar har fasta ventilkäglor, medan vissa (t.ex. Conti) har löstagbara. Då gäller de att de är ordentligt åtdragna, t.ex. med verktyget bengt-re visar eller den lilla "nyckeln" i bilden nedan.
    Det går att dra åt med en tång också om det kniper, pun intended, men sant ändå.
    Jag har blivit sittande efter en punka med en ny contislang, och en lezyne pump, som man skruvar på ventilen. skruva på pumpmunstycket gick bra, pumpa gick bra, men ta loss munstycket då kom käglan och luften med. blev räddad av man på mc som hade tång i sitt lilla verktygskit. Så kolla alltid ventilkäglorna.
    Det går bra att dra åt käglan med skiftnyckel också. Helst en 00-a men vilken som helst som man får in mellan ekrarna fungerar.

Av:
    ooms
    Stervelo skrev:
    ooms skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:
    nHz skrev:
    Bengt-re skrev:

Jag lärde mig också hårda vägen, men med CO2-patron. Lyckades dock dra fast käglan för hand, men den CO2 som fanns kvar i patronen räckte bara till att få bakdäcket halvhårt. Det blev ståcykling 1 mil hem...

Av:
    nHz
    ...just det. Jag har en ("golv") pump hemma från crescent men den här ingen mätare.

Finns det pumpar och PUMPAR eller är det bara ta en?

Jag har iofs en kompressor så till ungarnas cyklar kör jag med en "bilpump-pistol" som har en mätare ( https://www.biltema.se ). Det kanske finns något liknande för racerventiler?

Tidigare beställde jag en liten rackare som jag kan ha med mig ute på cykeln men den räcker knappast till något garagmeck.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 13:23 av nHz.

Av:
    moros
    Pump med digital manometer för exakt mätning men annars kvittar det, köper du en med analog mätare kolla gärna så att pumpen har en manometer som har ett mätområde som ligger nära det man normalt sett pumpar. Kör man en MTB med hög volym och aldrig lägger i mer än 2 bar då är det världelöst om pumpens skala går till 15 bar.

Din kompressor kan du använda, bara att köpa en liten adapter som du måste skruva på ventilen innan du pumpar. Den andra från vänster i biltemas kit är den man använder, https://www.biltema.se
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:31 av moros.

Av:
    nHz
    moros skrev:
    Pump med digital manometer för exakt mätning men annars kvittar det, köper du en med analog mätare kolla gärna så att pumpen har en manometer som har ett mätområde som ligger nära det man normalt sett pumpar. Kör man en MTB med hög volym och aldrig lägger i mer än 2 bar då är det världelöst om pumpens skala går till 15 bar.

Din kompressor kan du använda, bara att köpa en liten adapter som du måste skruva på ventilen innan du pumpar. Den andra från vänster i biltemas kit är den man använder, https://www.biltema.se
    Tack, den jag har fungerar nog okej för mig. Just nu är steget att pumpa däcken betydligt hårdare än jag är van vid (har aldrig tidigare pumpat över 3 bar). Jag har alltid gått på ”tumtrycket” och jag tror det här med rull kommer att bli en ögonöppnare nu när jag fyller på lite mer och ökar trycket.

Jag beställer nog det där lilla kittet till mitt munstycke. Det blir perfekt.

Av:
    nisseson
    Ang. "rätt" däckstryck så är det här en bra fingervisning. https://janheine.wordpress.com

Börja där och sen pröva dig fram till vad du trivs med.

Av:
    Appel
    Det här med att börja cykla i grupp. Ofta är det ganska löst sammanhållna grupper av människor som träffas och cyklar. Inte så värst uppstyrt. Jag gillar "gentlemanna turer". Man välkomnar nya in i gruppen och informerar om vilka ambitionerna är för dagen. Börjar lite lugnt och om dom nya släpper saktar man in dom första gångerna men dom nya måste förstå att om detta upprepas förväntas man kunna ta sig hem själv.
    Nästa gång orkar dom nya förhoppningsvis hänga på längre.
    Om det blir alltför uppstyrt tycker jag det blir tråkigt. Dom större klubbarna brukar alltid ha "alla ska med" grupper också.

Av:
    nHz
    nisseson skrev:
    Ang. "rätt" däckstryck så är det här en bra fingervisning. https://janheine.wordpress.com

Börja där och sen pröva dig fram till vad du trivs med.
    Bra där, tack för länken.
    Något man enkelt kan göra en tankevurpa på är väl att om man har ett för högt tryck så blir man långsammare pga. alla stötar från det dåliga underlaget. Det var iaf något jag inte tänkte på. F.ö. behöver jag pumpa racern betydligt hårdare än jag tidigare trodde. Samtidigt behöver jag ta hänsyn till den totala vikten och vilken dimension har jag på däcken. 25 bak kan alltså ha lite lägre tryck än på i mitt främre som har 23.

Steg ett är att jag behöver vänja mig med de smala däcken. Sedan behöver jag vänja mig vid det nya hårdare trycket och efter det kan jag finlira så det blir som jag vill ha det. Jag tror dock inte att det här är mitt största problem för att kunna öka snitt-farten. Lägger jag mig på ~6 bar så blir det nog bra till att börja med.

Jag behöver nog köpa det där munstycke-kittet från B-tema snart annars kommer jag bara sitta där och fundera över trycket när jag cyklar. ;)

Av:
    nHz
    Appel skrev:
    Det här med att börja cykla i grupp. Ofta är det ganska löst sammanhållna grupper av människor som träffas och cyklar. Inte så värst uppstyrt. Jag gillar "gentlemanna turer". Man välkomnar nya in i gruppen och informerar om vilka ambitionerna är för dagen. Börjar lite lugnt och om dom nya släpper saktar man in dom första gångerna men dom nya måste förstå att om detta upprepas förväntas man kunna ta sig hem själv.
    Nästa gång orkar dom nya förhoppningsvis hänga på längre.
    Om det blir alltför uppstyrt tycker jag det blir tråkigt. Dom större klubbarna brukar alltid ha "alla ska med" grupper också.

Jag har uppfattat den här gruppen/teamet som ganska stabil. De har träningar två gånger/vecka (tillsammans vad jag vet) och om jag hörde rätt så verkar det vara bättre att börja träna på ”lördagar” då de tar det lite lugnare så nybörjare även kan följa med. ”Säkert, trevligt så att alla orkar” är deras mål med denna grupp. Jag får väl se om jag hinner komma i form innan höstlöven börjar falla. Annars kommer jag tillbaka till våren.

Om jag förstod det här rätt så har de även gemensamma spinning-pass och där skulle det nog vara bra att börja. Då behöver jag inte känna att jag sinkar någon och samtidigt får jag chansen att bygga upp kondisen igen, under lite mer kontrollerade former...

Av:
    nHz
    Igår var jag ute på min förta tur och planen var att känna på grejerna.

När jag sitter hemma på hojen så känns det på ett sätt men när jag kommer ut och verkligen börjar cyklar så känns det annorlunda. Jag smörjde (badade i WD40) upp och monterade mina gamla SPD på cykeln och (bokstavligt) dammade av dojjorna.

När jag väl kom ut så kände jag nästan direkt att "det här kommer att bli jobbigt för armar och axlarna. Jag kände mig som om jag låg ner när jag hade händerna på bromsarna (inte i bockarna) och jag antar att det är relaterat till det som några har skrivit i tråden. Nämligen att rotera upp styret en smula så jag kan sitta lite mer upprätt. Om jag gör det så kommer jag förhoppningsvis sitta bättre i sadeln och då kanske det blir lite lugnare för armarna. För det var ett himla tryck på händerna när jag cyklade.

Jag kände också att jag gled framåt på sadeln en smula. Det kändes som att jag behövde skjuta tillbaka mig hela tiden. Kanske för att jag fick hänga på styret eller för att cykeln är felinställd på något sätt?

Kanske en ovana men troligen en justeringsfråga. Tänkte kolla i helgen om allt sitter på rätt plats för mig och göra en grundlig inställning av cykeln. Speciellt sadeln i längdled och testa att rotera upp styret. Då kommer jag också få linda om men det blir nog en rolig övning.

Sedan kände jag att det var en del meck med att släppa styret för att växla. Jag behöver nog skaffa ett par bromshandtag med växlare.

Jag var ute i ~25 Km och kände att det fick räcka. Tyvärr fick jag batteritorsk så Strava misslyckades med loggningen. Jag höll ett lagom tempo och som jag skrev tidigare var jag inte direkt ute efter träningen. Jag mötte några andra cyklister och de hälsade vänligt (som MC-folket), trevligt.

Några nybörjarfrågor nedan:
    Går det att sätta dit vad som helst bara det stödjer 7 växlar?

Hur vet jag att styret sitter på rätt höjd?

Hur vet jag cykelns storlek (och om den verkligen är rätt för mig)?

När jag mäter ramen så är ramhöjden 57 cm från cc navet och till ramens topp där sadelstolpen ska i. Överröret ca. 54.5 cm cc mellan kronröret och sadelsöret. Har jag en ram med storlek 57 då?

Om så är fallet hur kan jag som är ~184 cm sitta på cykeln och se framhjulsnavet en bra bit framför styret? Känns som jag sitter för långt fram med huvudet, eller?

Av:
    DanielS
    Svarar på några av frågorna...

Googla efter några videos på "bikefit" eller "bike setup" för att få lite tips om vad du ska utgå ifrån för inställningar på cykeln.

Men det ska ju också kännas bra. De första rundorna tror jag man får räkna med lite ont i nacken och ryggen, så var det för mig iaf. Men det gick över efter ett tag. Det kan också vara bra att jobba på bålstyrkan så att man istället för att "hålla emot" med armarna håller upp kroppen med mag- och ryggmuskler.

Att vrida upp styret kan hjälpa lite, man kan också skaffa en kortare styrstam eller en styrstam med "rise". Börja med det justeringar utan att linda om styret och kolla hur det känns. Kan också ge lite att justera reach på bromsar.

Jag är osäker på om det finns bromshandtag med integrerade växelreglage (sk STI reglage) för 7-delat...

Edit:
    https://www.bikester.se

Ja det finns tydligen, någon annan får svara på om det är kompatibelt.

Av:
    moros
    Nu nämnde Daniel bålstyrka och det var något av det första jag tänkte på när jag läste det första stycket. Det är viktigt att kroppen har sin tyngdpunkt över centrum eller hur man skall säga. Kraften måste ner från höfterna till pedalerna. Det handlar såklart om inställning också men bålen måste klara att hålla mot så man inte hänger fram.

Du säger att du kört en del spinning och även om det mesta inom spinning inte är som cykling så borde någon instruktör påpekat att man aldrig skall "hänga" på styret utan magen/bålen skall vara spänd och håller mot.

Men som sagt, med ett för långt avstånd mellan styre och sadel, hoodsen för långt ner, styret för långt ner eller en sadel förskjuten fel mot vevpartiet så blir det ju ännu svårare att inte hänga.

Svårt att förklara i text kanske, kolla Youtube istället som Daniel skrev 😂

Sen kan du ju alltid tweaka i fält, ha insexverktyg lätt tillgängligt, cykla ett par km, tilta eller skjut sadeln osv, behöver inte vänta tills du kommer hem och sen invänta nästa runda
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-16 22:59 av moros.

Av:
    nHz
    moros skrev:
    Du säger att du kört en del spinning och även om det mesta inom spinning inte är som cykling så borde någon instruktör påpekat att man aldrig skall "hänga" på styret utan magen/bålen skall vara spänd och håller mot.
    Bra, när jag körde spinning hängde jag aldrig på styret. Det här är något annat. Jag ska prova att höra några justeringar och ta med mig verktyg på vägen.

Av:
    nHz
    DanielS skrev:
    Svarar på några av frågorna...

Googla efter några videos på "bikefit" eller "bike setup" för att få lite tips om vad du ska utgå ifrån för inställningar på cykeln.
    Tack, ja jag har googlat och tänkte testa några olika saker i morgon.

Möjligen att jag också behöver jag jobba på bolstyrkan. Men jag tar det lättaste först. :D

Av:
    Miss Lycka 2.0
    Många tankar om vad man blir långsam av. Det är timmarna på cykel som ger avgörandet.

Av:
    nHz
    Så, nu är styret justerat och jag har roterat upp det en aning. Ser rakt ut men bromshandtaget kanske också borde justeras. Tar det efter ett test.
    20190817_112829.jpg

Av:
    nHz
    Jag satte mig på sadeln och hängde ett snöre från mitt knä och förbi pedalen. Ser ut som att snöret hänger en aning för långt framför?

Sadelhöjden är justerad så att jag har ett rakt ben med hälen på pedalen.

Tyvärr är sadeln sätt längst bak och det här är väl inget jag kan ändra på?
    20190817_113113.jpg

Av:
    Bengt-re
    nHz skrev:
    Jag satte mig på sadeln och hängde ett snöre från mitt knä och förbi pedalen. Ser ut som att snöret hänger en aning för långt framför?

Behöver man få bak sadeln längre finns det setbackstolpar som flyttar bak sadeln några cm.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    sdx
    den här kanske ger dig svar på vissa saker. Bifogade bilder/filer: Sittposition_cykel_Kindberg.pdf (364 KB)  

Av:
    DanielS
    nHz skrev:

Ja du har ju rätt i att det ser lite lustigt ut när du vinklat upp styret. Men du kanske kan få en känsla för hur det känns med någon cm kortare cykel.

Det finns ju också styrstammar med lite rise eller som är kortare du kan använda, antingen en "quill stem", jag vet inte svenska ordet för detta:
    https://www.ebay.com

Eller så kan man köpa en adapter och använda moderna standard-grejer, men det ser nog lite fel ut på din cykel:
    https://www.wiggle.co.uk

Ser ut som snöret hänger lite väl långt fram som du säger. Om det är sadeln i fotot från 11:e aug som fortfarande sitter på så vill du nog byta ut den till något "racigare" ändå? Då kanske det finns mer justermån på den nya sadeln. Det finns också sadelstolpar med mer setback. Den andra medlemmen som postat en bild på en likadan cykel ser ut att ha en annan sadelstolpe.

Men det viktigaste är ju att det känns bekvämt och att det känns som kraften kommer ner i pedalerna. Om sittpositionen idag känns utsträckt så kommer det ju att bli ännu värre med sadeln längre bak så det blir nog svårt att få till detta utan justering av styrets position.

Edit: stavfel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 12:29 av DanielS.

Av:
    MatsN
    sdx skrev:
    den här kanske ger dig svar på vissa saker.

Fin PDF-fil, synd att alla tabeller går till grenmått 93cm när man själv har 98cm

Av:
    nHz
    MatsN skrev:
    Fin PDF-fil, synd att alla tabeller går till grenmått 93cm när man själv har 98cm
    Beroende på hur bred boken är och hur hårt man kör upp den så skiljer det 1 cm för mig. Ska den upp hela vägen till bäckenet?

Av:
    nHz
    Bengt-re skrev:
    En cykel gps är trevlig, men även mobil fungerar. Kör med strava bara till att börja med, det ger bra med information!

Snittfart solo som nybörjare brukar vara 20-26km/h. Med lite vana så kommer det att gå fortare. Gruppcykling går normalt sätt snabbare, men öva först så att du är duktig på att hantera cykeln innan du cyklar i större klungor - har du möjlighet att cykla med en erfaren cyklist så kan han lära dig de grundläggande färdigheterna för att cykla i klunga. Lycka till och kom ut - det är kul att cykla!
    Jag har nu testat cykeln och använt Strava med mobiltelefonen. Den har bra koll på kartan och när jag är hemma så har den räknat ut allt.

Tidigare, när jag körde spinning så använde jag ett pulsband. Det här är något jag skulle vilja komplettera med. Jag tror även att jag vill köpa ett ställ så jag kan klämma fast telefonen på styret.

Efter justeringen av styret så kändes min position mycket bättre och jag behövde inte hänga lika mycket på styret som förra gången. Jag vred bara upp styret en smula.

Nästa steg blir nog att se över sadeln och eventuellt sadelstolpen. Sadeln som sitter på nu är samma som på bilden tidigare och den är inte helt rätt för min röv.

Jag behöver nog också en kortare styrstam så styret kommer närmare. Det viktigaste för mig nu är att cykeln blir lite mer anpassade för mig. Jag vill cykla men är det inte bekvämt så kommer jag förmodligen i te orka vidare som jag vill.

Samtidigt vill jag försöka spara pengarna så jag kan köpa en annan cykel om jag kommer att känna att det här är rätt. Dvs att cykling är något jag verkligen vill fortsätta med.

Jag har varken cyklat så långt eller så många gånger ännu. Endast två gånger hittills. Idag hade jag på mig mina nya fina (ovant åtsittande) cykelkläder och fick ihop 44 km på 1.45 h. Det var ganska varierat med några branta uppförsbackar. I en av dem sved det ordentligt i låren med fn den som ger sig.

Det kändes väldigt bra i kroppen med undantag för röven/sadeln och lite för mycket häng över styret. När det är fixat så blir det förhoppningsvis mer trivsamt på cykeln och många fler km.

En (förmodligen) dum fråga.
    När det finns en bredare trottoar eller cykelväg vid sidan om vägen. Antingen i direkt anslutning eller en liten bit ifrån. Ibland går det en cykel/gångväg 10-15m ifrån vägen. På vilken ska jag cykla på?
    Anledningen till frågan är att cykelvägen är oftast i mycket sämre skick. Dessutom går det folk med barnvagnar där ibland och de går nästan alltid i mitten.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-17 22:29 av nHz.

Av:
    Bengt-re
    Cyklar man fortare så är normalt sätt bilvägen det bästa valet. Bitvis när jag pendlar cyklar jag av säkerhetsskäl på GC bana även om det är långsammare. Cykelbanor man inte känner till kan vara läskiga då de inte sällan är begåvade med mycket oväntade egenheter.

Det är klokt att försöka hitta rätt i sittställning på nuvarande cykel så att du vet vad du skall kopiera till nästa cykel - man tenderar att hamna nästan exakt lika när man väl hittat hur man vill sitta - det tråkiga är att hitta dit och det är inga stora skillnader mellan behagligt/effektivt och obekvämt. Tyvärr så kommer troligen dina preferenser att ändras lite under de första 500 milen i takt med ökad styrka och uthållighet.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    moros
    Upp till 50-väg får du lov att cykla på vägen även om cykelbana finns, så länge du visar aktsamhet. På 70-väg måste du ha en särskild anledning gällande din fortsatta färdväg för att cykla på vägen istället för cykelbanan. Räkna med att bilister tycker att man som cyklist befinner sig på fel ställe om man cyklar på vägen istället för cykelbanan bredvid :/

Av:
    nHz
    sdx skrev:
    Tack.

Fråga på sadelhöjden.
    I pdf:en står det,
    Sadelhöjd = Grenmått × 0,885 + Pedalhöjd.
    Vart/Hur mäter jag pedalhöjd.

Av:
    Bengt-re
    nHz skrev:
    sdx skrev:
    Tack.

Fråga på sadelhöjden.

Centrum av Axeln till ytan där skon sula hamnar.

Meeen, eftersom det ändå är en tumregel är det inte så noga - måttet är bara för att hitta en utgångspunkt för fortsatta justeringar. Kör jag enligt den regeln så vill jag upp ungefär 2,5 cm. Det är också lite svårt att veta exakt var man skall mäta sadeln så se inte några mätmetoder som absoluta - ofta hamnar de bra, men sällan helt rätt.

När jag skaffar en ny cykel utgår jag ifrån sadelhöjden på tidigare cykel och justerar sedan upp en cm per runda till dess det blir för högt - sen justerar jag tillbaka. Fungerar för mig, men finns säkert snabbare metoder för att hitta rätt.

Av:
    nHz
    Bengt-re skrev:
    nHz skrev:
    sdx skrev:
    Tack.

Fråga på sadelhöjden.

Centrum av Axeln till ytan där skon sula hamnar.

Meeen, eftersom det ändå är en tumregel är det inte så noga - måttet är bara för att hitta en utgångspunkt för fortsatta justeringar. Kör jag enligt den regeln så vill jag upp ungefär 2,5 cm. Det är också lite svårt att veta exakt var man skall mäta sadeln så se inte några mätmetoder som absoluta - ofta hamnar de bra, men sällan helt rätt.

När jag skaffar en ny cykel utgår jag ifrån sadelhöjden på tidigare cykel och justerar sedan upp en cm per runda till dess det blir för högt - sen justerar jag tillbaka. Fungerar för mig, men finns säkert snabbare metoder för att hitta rätt.
    Tack, jag ville mest kontrollera att jag hade ställt in höjden hyggligt rätt till att börja med. När du skriver axeln så menar du förstås centrum på pedalaxeln. Det här måttet borde inte vara större än några mm eller liknande. Max 1 cm från axelns centrum till plattan där skon ligger emot. Sedan behöver jag addera tjockleken på skosulan?

Jag förstår inte riktigt nedan.
    "Sadelhöjden mäts från centrum av vevpartiet till toppen av sadeln", det finns väl olika vevpartier med olika längd?

Jag har ca. 87 cm i grenmått. x 0.885 + 1 cm = 78 cm enl. pdf.
    Idag har jag 74 cm från centrum av vevpartiet och då sitter hälen ganska bra på pedalen. Med den här uträkningen borde jag alltså höja sadeln 4 cm? Känns spontant som mycket eller?

Av:
    nHz
    Bengt-re skrev:
    Cyklar man fortare så är normalt sätt bilvägen det bästa valet. Bitvis när jag pendlar cyklar jag av säkerhetsskäl på GC bana även om det är långsammare. Cykelbanor man inte känner till kan vara läskiga då de inte sällan är begåvade med mycket oväntade egenheter.

Det är klokt att försöka hitta rätt i sittställning på nuvarande cykel så att du vet vad du skall kopiera till nästa cykel - man tenderar att hamna nästan exakt lika när man väl hittat hur man vill sitta - det tråkiga är att hitta dit och det är inga stora skillnader mellan behagligt/effektivt och obekvämt. Tyvärr så kommer troligen dina preferenser att ändras lite under de första 500 milen i takt med ökad styrka och uthållighet.
    moros skrev:
    Upp till 50-väg får du lov att cykla på vägen även om cykelbana finns, så länge du visar aktsamhet. På 70-väg måste du ha en särskild anledning gällande din fortsatta färdväg för att cykla på vägen istället för cykelbanan. Räkna med att bilister tycker att man som cyklist befinner sig på fel ställe om man cyklar på vägen istället för cykelbanan bredvid :/
    Tack. Jag ska försöka planera min väg så jag kan cykla på bästa plats för att underlätta för alla.

Av:
    nHz
    DanielS skrev:
    nHz skrev:

Ja du har ju rätt i att det ser lite lustigt ut när du vinklat upp styret. Men du kanske kan få en känsla för hur det känns med någon cm kortare cykel.

Det finns ju också styrstammar med lite rise eller som är kortare du kan använda, antingen en "quill stem", jag vet inte svenska ordet för detta:
    https://www.ebay.com

Eller så kan man köpa en adapter och använda moderna standard-grejer, men det ser nog lite fel ut på din cykel:
    https://www.wiggle.co.uk

Ser ut som snöret hänger lite väl långt fram som du säger. Om det är sadeln i fotot från 11:e aug som fortfarande sitter på så vill du nog byta ut den till något "racigare" ändå? Då kanske det finns mer justermån på den nya sadeln. Det finns också sadelstolpar med mer setback. Den andra medlemmen som postat en bild på en likadan cykel ser ut att ha en annan sadelstolpe.

Men det viktigaste är ju att det känns bekvämt och att det känns som kraften kommer ner i pedalerna. Om sittpositionen idag känns utsträckt så kommer det ju att bli ännu värre med sadeln längre bak så det blir nog svårt att få till detta utan justering av styrets position.
    Tack för länkarna.

Steg ett för mig borde vara att få sadeln på rätt plats. Detta gör jag få lättast genom att köpa en annan sadelstolpe som gör att knät kommer lite längre bak i förhållande till pedalcentrum (samtidigt som jag ser till att höjden bli bra)?
    Jag såg i en annan tabell att jag borde använda 175 vevar. Jag vet inte hur mycket det gör i slutändan men kanske något jag borde ta hänsyn till.

Sedan vill komma mer bak över syret och få blicken, inte se så mycket ”framhjulsnav framför styret”. Det här skulle jag alltså kunna lösa med en kortare och mer upprätt styrstam?
    Hur vet jag vilken längd min nya styrstam borde ha?

Av:
    nHz
    sdx skrev:
    den här kanske ger dig svar på vissa saker. Sittposition_cykel_Kindberg.pdf
    Nu har jag lyckats mäta upp mig men jag har svårt att översätta mina värden till de specar/mallar som finns för de olika modellerna av cyklar.

Mina mått:
    Grenmått: 87 cm (svårt att få ett exakt mått)
    Lårben: 61 cm
    Underben: 56 cm
    Överkropp: 65-66 cm (svårt att få ett exakt mått)
    Arm: 73 cm
    Underarm: 35 cm

Lårmått/Underben = 1.09
    Överkropp/Grenmått = 0.75
    Armmått/Grenmått = 0.85
    Underarm/Grenmått = 0.40

Som jag ser det så ligger jag ganska nära snittet i det länkade dokumentet (.pdf) för de uträkningar som jag kan hitta.

Om vi sedan tittar i den länkade tabellen nedan (rad E) och försöker matcha mitt grenmått - 2 cm som de säger i affären att jag ska göra så borde väl stl 60 vara rätt för mig?
    Kommer de andra värdena stämma automatiskt då, på ett ungefär och sedan behöver jag bara byta ev. sadel, sadelstolpe, styre och styrstam för att finanpassa?

Jag har inte planerat att köpa den här cykeln men många specar ser ut på samma sätt och detta är bara ett exempel på spec.
    supersixevo.jpg

Tacksam för input hur jag behöver tänka.

Av:
    Bengt-re
    nHz skrev:
    sdx skrev:
    Nu har jag lyckats mäta upp mig men jag har svårt att översätta mina värden till de specar/mallar som finns för de olika modellerna av cyklar.

Mina mått:
    Grenmått: 87 cm (svårt att få ett exakt mått)
    Lårben: 61 cm
    Underben: 56 cm
    Överkropp: 65-66 cm (svårt att få ett exakt mått)
    Arm: 73 cm
    Underarm: 35 cm

Lårmått/Underben = 1.09
    Överkropp/Grenmått = 0.75
    Armmått/Grenmått = 0.85
    Underarm/Grenmått = 0.40

Som jag ser det så ligger jag ganska nära snittet i det länkade dokumentet (.pdf) för de uträkningar som jag kan hitta.

Om vi sedan tittar i den länkade tabellen nedan (rad E) och försöker matcha mitt grenmått - 2 cm som de säger i affären att jag ska göra så borde väl stl 60 vara rätt för mig?
    Kommer de andra värdena stämma automatiskt då, på ett ungefär och sedan behöver jag bara byta ev. sadel, sadelstolpe, styre och styrstam för att finanpassa?

Jag har inte planerat att köpa den här cykeln men många specar ser ut på samma sätt och detta är bara ett exempel på spec.

Tacksam för input hur jag behöver tänka.

60a låter onekligen lite stort. Jag skulle tro att en 58 med en aningen längre stam vore bättre. Risken med en för stor cykel är primärt att du behöver en så kort stam att cykeln blir skum att cykla på och att det inte går att få styret lågt nog. Hög standover är också något att vara vaksam på om man väljer cyklar som är på gränsen till för stora.

En (något) för liten ram går alltid att "förstora" med lite längre och uppvinklad stam, en FÖR stor cykel är för stor och du krossar pungen när du stannar, får skum styrning med jättekort stam och kan inte få ner styret till rätt höjd (med kört stam hjälper det föga att vända stammen rätt eftersom den är så kort).

Mitt råd är att försöka justera in cykeln du har så att du gillar hur du sitter. Sen tar du det datat med dig för att lista ut vilken cykel, vilken storlek och vilken konfiguration du skall ha på nästa cykel för att sitta som du vill. Det är i slutändan många faktorer som skall passas in för att cykeln skall kännas som en handske - och det ÄR en process vilken inte är jätteenkel att få till det.

Men det är kul när allt känns rätt - och det ÄR kul att cykla! ❤

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in