• Cykeltrainerdags 2019

Av:
    Lindahl195
    Eftersom min första seriösa cykelsäsong lider mot sitt slut och jag fått upp lite ork mot i våras, vill jag ju gärna fortsätta under vintern..

Vad skall man välja för trainer?
    Har möjlighet att ha den både i garaget (ljudnivå) och i lägenheten, men jag är en ganska rastlös själ så sitta och stirra in i väggen x antal timmar kommer inte funka tyvärr.

Då antar jag att något som funkar med Swift är det som gäller, och ha den i lägenheten, vad skall jag välja? Kravspecen borde väl bli:
    Någorlunda tyst för grannarna
    Swift
    Stabil
    Lvg-cykel med 9mm qr/dropouts
    Shimano kasett/body

Har ingen smart-tv, men Ps4 och android-plattor finns. Inte sugen på att köpa ny smart-tv innan vi flyttar större.. går det att få ihop på nåt vis?

Kostnad är sekundärt, hellre något som funkar. Men slipper man köpa det värsta så är det ju en bonus.

Bygg gärna vidare på tråden, det kommer väl mycket nyheter antar jag.
  • Re: Cykeltrainerdags 2019

Av:
    Jajjas
    Tacx flux, zwift på android platta och en bra fläkt sen är det bara att trampa.

Av:
    Lindahl195
    Gjorde en snabb googling och läste lite.

Kanske får bli så, är flux 2 värd dom extra slantarna?

Har garmin-530 dator och pulsband, verkar som det bara är trainer (och konton) som saknas för att få till ett schysst system?

Av:
    Lindahl195
    Och med en Chromecast borde jag kunna casta från platta/mobil till tv helt enkelt? :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-10 16:42 av Lindahl195.

Av:
    SGS
    Lindahl195 skrev:
    Och med en Chromecast borde jag kunna casta från platta/mobil till tv helt enkelt? :)

Zwift har inget officiellt Chromecast-stöd vad jag vet. Gick däremot utmärkt att helt enkelt spegla skärmen (via Chromecast) när jag provade i vintras.

Av:
    Lindahl195
    SGS skrev:
    Lindahl195 skrev:

Zwift har inget officiellt Chromecast-stöd vad jag vet. Gick däremot utmärkt att helt enkelt spegla skärmen (via Chromecast) när jag provade i vintras.

Ja det var så jag tänkte, spegla från android-plattan till min dum-tv. :)

Av:
    etnica
    Jag har en tacx flux S och en neo 2. Båda är bra men neo 2 är väll mer lik en riktig cykel. Man blir gladare av o cykla på fluxen iaf. då man blir lite snabbare och inte reagerar lika fort på när man slöar lite :)

Decathlon har/hade iaf flux till riktigt bra ordinarie pris.

Av:
    Lindahl195
    Efter några minuters betänketid blir det nog en flux 2. Kul att inte hårdvaran sätter stopp på stigningar och Skönt att ha en trainer där man kan montera mtb med lång Cage. Och till den dagen jag köper happykorrekta cyklar med thru axle ;)

Cyklar på ocyklingsbara qr både i skogen och landsväg nu, som faktiskt fungerar bra nog för bra schyssts Strava-tider, tro det eller ej 😂

Av:
    NickPick
    Är det bara jag som fick ångest? Det är bara augusti och vem vill sitta inne och slira framför en skärm då?😁🤷

Av:
    Lindahl195
    NickPick skrev:
    Är det bara jag som fick ångest? Det är bara augusti och vem vill sitta inne och slira framför en skärm då?😁🤷

Det har jag med. Men gillar att ha saker färdiga i tid 😂 knappt 2 månader kvar för min lvg säsong Tror jag. Mtb kan jag nog härda ut ett tag till.

Ja jag vet, jag är en vekling och trivs bättre i Spanien.. 😅

Av:
    Spacekitty
    NickPick skrev:

Det har jag gjort sedan mitten av juli 😳

=^.^=

Av:
    Bengt-re
    Spacekitty skrev:
    NickPick skrev:

Det har jag gjort sedan mitten av juli 😳

Ut med dig. Innan oktober är det väl trainerförbud?!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    NicoG
    Ny o oprövad men kanske även https://www.dcrainmaker.com kan vara intressant?

Av:
    Dr Gugge
    Brutet nyckelben och frun tycker nuvarande trainern låter lite väl mycket så jag går också i tankarna på en ny trainer (även om det är mitten av augusti).

Jag funderar på gamla Elite Direto till bra pris 5400:- eller vänta på nya Suito. Skillnaden verkar vara marginell, lite tystare, lite annorlunda drivrem, och bättre justeringsmöjligheter till fötterna... annars så finns ju Wahoo Kickr core.

Som jag förstod det på Dc rainmaker är Kickr tystare men att Direto ändå är tillräckligt tyst, någon som kört båda och kan uttala sig om skillnaden?

//Kristoffer

Av:
    kofta
    Har en Direto, kör man på lilla klingan (exempelvis workouts i ERG-mode) så är den väldigt tyst. Ljudet av drivlinan i sig är nog på samma nivå som trainern. Men på stora klingan och om du pinnar på i ett Zwift-race så låter den en del. Jag tycker dock inte ljudet har samma irriterande klang som vissa andra trainers.

Till detta bör väl sägas att ljudet av en större fläkt överröstar trainern oavsett.

Av:
    NLC
    kofta skrev:
    Till detta bör väl sägas att ljudet av en större fläkt överröstar trainern oavsett.

And the huffing and the puffing ;-)

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Stumpy
    Jag kör trainer i garaget. Då slipper jag fläkt, eftersom det oftast är runt 10 grader där under trainersäsong (och det är inte nu). Har en jacka under uppvärmingen och kör sedan i kort-kort. Perfekt!

Av:
    NLC
    Oavsett temp hade jag inte orkat cykla utan fläkt. Även när jag hade -10 i förrådet var det vind på (om än väldigt svag), handskar, mössa, vindväst och skoöverdrag. Av med mössa och öppna västen i intervallerna, på vid uppvärmning, vila och nedrull. Men man är ju olika på det.

Av:
    Dr Gugge
    kofta skrev:
    Har en Direto, kör man på lilla klingan (exempelvis workouts i ERG-mode) så är den väldigt tyst. Ljudet av drivlinan i sig är nog på samma nivå som trainern. Men på stora klingan och om du pinnar på i ett Zwift-race så låter den en del. Jag tycker dock inte ljudet har samma irriterande klang som vissa andra trainers.

Det låter bra!
    En Direto är beställd...

//Kristoffer

Av:
    bellasoda
    Snart är det vinter och då är det dags för kompiskampen:

ckhymer.com/kompiskampen

Av:
    Mathias
    Jag går i valet och kvalet hur jag ska göra. Vi ska inreda ett uteförråd till träningsrum och alla vill träningscykla där. Hurra! Men det betyder fru, barn på 13 år och jag. Ljudnivå spelar ingen roll men jag vet inte hur jag bäst löser det med de olika storlekarna som ska dit. Ska man ta våra befintliga cyklar och haka av bakhjulet varje gång man ska träna så är det inte wife eller teenager-friendly. De cyklar inte på vintern så det kanske är lättare med ett trainerdäck på deras cyklar och sedan en smart trainer med rullar? Bäst vore ju en cykel som går att justera i längd och höjd, som en spinningcykel... Finns det spinningcyklar som går att koppla till Zwift? Hur funkar det i så fall med växlar?

Av:
    NLC
    Jag och min fru har kört på samma direktdrivna trainer nu i vintras med samma kassett och att plocka ut bakhjulet och montera cykeln är inte det som tar tid i förberedelserna.

Men om du är sugen på en stationär och justerbar trainercykel för Zwiftande kanske en https://wattbike.com är av intresse?

Av:
    Mathias
    Den ser ju rätt grym ut. Lite över min budget på 4-5000 dock. Vi har faktiskt redan en heldum mekanisk spinningcykel och det slog mig att en framkomlig väg men inte helt optimal är att sätta en watt-mätare på den. Det blir lite udda växlingar men jag har ju kört ramväxlat förr i tiden med... Nackdelen är väl att man inte kan rulla men det är ju träning man vill ha... Nu har jag ju ingen watt-mätare men det är ju inte jättesynd om man köper en som man kan använda på racern på sommaren. Win-win liksom.

Av:
    Antex66
    Vad är billigaste vettiga alternativ. Dvs snålalternativet för att testa swift? Eller är det 6k som gäller.

Av:
    Källis
    Antex66 skrev:
    Vad är billigaste vettiga alternativ. Dvs snålalternativet för att testa swift? Eller är det 6k som gäller.

Zwift - A set up for all budgets
    https://youtu.be

//Källis
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 19:55 av Källis.

Av:
    Antex66
    Källis skrev:
    Antex66 skrev:

Zwift - A set up for all budgets
    https://youtu.be

//Källis
    Tack!

Av:
    Antex66
    Tjena igen kollat videon från 2017 nu;)

Efter lite surf hittar jag tacx flow samt
    Tacx vortex som verkar hyfsade 2019. 😁

Ngn som har erfarenhet av dessa?Specmässigt skiljer det inte jättemycket på pappret. Räcker flow till eller ska man gå upp till vortex?

Av:
    pennan
    finns det rullar som man kan koppla till Swift?

Innehavare av Gävles mest prestigefyllda KOM :-)

Av:
    McOla
    Ja

https://www.wiggle.se

Av:
    pennan
    Kanon. Tack McOla

Innehavare av Gävles mest prestigefyllda KOM :-)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ