• Re: Tankar om denna elcykel?

Av:
    ooms
    VättleBökaren skrev:
    Jag bryr mig bara om vad som ordagrant står i lagboken, alla andra rättskällor struntar jag i.
    Som sagt, jag ger upp. Jag har försökt förklara i flera inlägg ovan hur den juridiska metoden att avgöra en fråga går till. Jag kan ärligt talat inte förklara det bättre. Sorry, men förstå måste du göra själv.

Av:
    erik h
    Hajar inte hur det här kan stötas och blötas så återkommande på en cykelsajt. Men det gör det ju. Gång på gång som ovan.

Måste tyda på att sporten nu är så pryl-lust-förstörd att det faktiskt, för tillräckligt många, är tänkbart att det skulle vara en naturlig del av det hela att ha elmotor på en skogscykel och fortfarande höra till cykelcommunityt, inte till motocross-rednecks i Tullinge.

E-MTB är väl bara nästa punkt på skalan efter mainstreamifiering av fantastiska 60kkr+-endurohojar med en förmåga att köra fort och långt som man inte kunde föreställa sig för tio år sen.

Distansen till de värden och syften jag ser med cykling i skog ökar med ljusets hastighet här alltså.

--- aut Caesar aut nihil! ---

Av:
    VättleBökaren
    frippegubben skrev:
    Egentligen borde jag inte skriva alls i det här infekterade ämnet...
    Hemikring har vi åtminstone en som kör emtb i skogen och jag ser inga problem med det, har cyklat ihop med hen och det är lika kul som att köra med nån utan elassistans.
    Nåväl, jag tror tankevurpan ligger hos lagvrängarna, som inte riktigt genomskådade konsekvenserna fullt ut av att de fastställde att cykel med elmotor a 250W = cykel i lagens mening. Och ännu mindre när de sen hittade på nästa kategori, dvs cykel utan trampor med fri effekt och max 20km/h = cykel. De hade nog skygglappar på och såg stureplanspendlare och segways framför ögonen, inte folk på emtb i skogen.

Hade man istället fastställt en helt egen kategori av fordon, t ex e-cykel, så hade de visserligen fått mer jobb att definiera vad som gäller specifikt för den fordonsgruppen, men den hade å andra sidan inte åkt bananskal rakt in i allemansrätten!
    Det är helt okej att ha en åsikt i ämnet. Jag kan faktiskt hålla med dig om att elcyklar inte hanterats snyggt i lagen. Men det är lagen som gäller och därför efterlever jag den.

Om jag skulle skrivit lagen vad det kommer till elcyklar så skulle jag formulerat den helt annorlunda. Bara för att ge några exempel på ändringar som jag skulle infört...

Ett helt nytt fordonsslag, elcykel, hade skrivits in i lag om vägtrafikdefinitioner.
    - En elcykel är ett tvåhjuligt fordon vars motor är elektrisk och vars totalvikt ej överstiger 30 kg.
    - Elcyklar blir ett eget fordonsslag i trafiken och kan regleras separat från andra fordonsslag.
    - Elcyklar klassificeras in i två kategorier.
    -- Klass I, motorns maxeffekt är 1000 watt, fordonets konstruerade maxhastighet är 45 km/h.
       Med konstruerad maxhastighet menas att vid motorns absolut högsta tillämpliga varvtal
       skall cykelns hastighet mekaniskt ej kunna överstiga 45 km/h.
       Krav på hjälm och årlig besiktning införs, men ej krav på körkort.
       I den årliga besiktningen skall viktiga komponenter som däck och bromsar kontrolleras och
       säkerställas god kvalitet på grund av fordonets ringa vikt och höga hastighet.
       Elcykel Klass I får ej framföras på cykelbana. Ej heller i terräng utan tillstånd från tillordnad myndighet.
       Elcykel Klass I får ej ha ytterligare krafttillskott som exempelvis pedaler utan skall uteslutande drivas av elmotorn.
       Elcykel Klass I skall vara utrustad med signalanordningar. (körriktningsvisare, bromsljus, framlykta och tuta)

-- Klass II, motorns maxeffekt är 250 watt, fordonets konstruerade maxhastighet är 30 km/h och måste kombineras med pedalkraft.
       Med konstruerad maxhastighet menas att när pedalerna roterar i en hastighet av 120 varv per minut
       skall cykelns hastighet mekaniskt ej kunna överstiga 30 km/h.
       Motorn skall inte tillföra kraft när pedalernas varvtal överstiger 120 varv per minut.
       Motorn får enbart tillföra kraft i samband med att cyklisten trampar på pedalerna.
       I övrigt skall elcykel Klass II behandlas som cykel och får således framföras överallt där cykel får framföras.
    - Undantag i till elcyklars framfart får göras där det är befogat, till exempel på innegårdar och
      lekplatser eller i naturreservat där, efter oberoende undersökning fastställts att elcyklar skapar
      en otrygg miljö för människor, djur eller orsakar ovanligt slitage på naturen.
      Vid undantag skall hänsyn tagas till elcykelns möjlighet att passera ett område utan att behöva
      färdas på eller i, för den, förbjudna områden.

------------------------------

Nej, jag är inte en lagskribent. Men jag skulle börjat med något i den stilen.
    Två viktiga poänger i det jag skrev är.

1) Elcyklar kommer idag i två olika klasser redan. Jag vill inte kalla dom för Moped Klass I för en elcykel är inte att jämföra med vad vi kallar moped eller ens elmoped. Elmopeder har en maxeffekt av 4000 watt på grund av dess höga vikt. Där skulle jag formulera specifika krav på elmopeder kontra elcykel klass I.

2) Tillgången till naturen kan särskilt regleras men inte frihändigt utan skall utredas av oberoende instans som avgör om ett förbud är aktuellt för det gällande området. I mitt eget tycke skall det till exceptionella omständigheter för att motivera ett sådant förbud. Så pass exceptionella att i alla fall jag sedan länge redan låtit bli att cykla där även med en vanlig cykel.

EDIT: En sak till, notera vad jag skrev om Elcykel Klass I, "Ej heller i terräng utan tillstånd från tillordnad myndighet."
    Jag tycker att ALL form av terrängkörning med fordon tyngre än 30 kg måste godkännas av tillordnad myndighet förutom för polis, brandkår och sjukvård.
    Det vill säga, skall en skogsägare köra skogsmaskin så måste tillordnad myndighet godkänna färdväg och ställa krav på hur marken skall förstärkas innan framfart.
    Allt för ofta jag ser markägare köra traktorer rakt genom stigar. Inte minst i Vättlefjäll.
    Och dessutom monterar dom ner spång och broar i naturreservatet för att kunna köra sin traktor där dom vill köra den. Dom återställer inte sedan utan lämnar sunkhål som besökare sen får balansera på grästuvor för att ta sig förbi.
    Samma med fyrhjulingar som många markägare drar runt med i skogen. "Jag vårdar bara min skog"
    Jovisst, du har just förstört marken där du körde men okej...
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 12:26 av VättleBökaren.

Av:
    SGS
    erik h skrev:
    Måste tyda på att sporten nu är så pryl-lust-förstörd att det faktiskt, för tillräckligt många, är tänkbart att det skulle vara en naturlig del av det hela att ha elmotor på en skogscykel och fortfarande höra till cykelcommunityt, inte till motocross-rednecks i Tullinge.

Kan hålla mig dig i stort, men just detta tycker jag var lite onödigt. "Vi-mot-dom" skapar sällan mindre konflikter. Dessutom finns det gott om exempel på folk som både är intresserade av trampcyklar och motorfordon. Vi är ganska många härinne som även kör motorcykel vad jag vet och det är inte direkt jätteovanligt att just crossförare även cyklar MTB för att hålla konditionen uppe.

Av:
    Spacekitty
    Man undrar ju om Mtb27,5 köpte någon elcykel.

=^.^=

Av:
    Hasse#7
    Spacekitty skrev:

Inte på grund av den här tråden eller stödet från happy i alla fall. Det stod ju faktiskt ingenting om skogscykling.

Av:
    görveln
    ooms skrev:
    VättleBökaren skrev:
    ooms skrev:
    Suck, det spelar visst ingen roll hur mycket man förklarar, vissa förstår tydligen ändå inte.
    Det handlar inte om vad som står i lagen om vägtrafikdefinitioner eller vad som är moped eller cykel där, ingen ifrågasätter hur den är skriven. Det handlar om att när man skrev om den lagen, hade man då också för avsikt att ändra innebörden av terrängkörningslagen och i praktiken öppna upp för en motoriserad allemansrätt? För att bedöma det måste man gå till förarbetena, utredningar, osv, relaterat till båda dessa lagar. NVV har gjort det, och det vore önskvärt att alla andra som vill göra en egen bedömning av rättsläget också gör det, istf att sitta och gissa vad lagstiftaren avsåg.
    Eller så kan du citera ett stycke ur förarbetena som stödjer din teori. Det är inte vårat jobb att bevisa din slutsats.
    Det har ju NVV redan gjort. Det är ju ni som misstror dem, och därför bör peka på var i förarbetena eller andra utredningar det står att allemansrätten skall vara motoriserad.
    De citera ju inte alls från några förarbeten och när varken dom eller någon annan klarar att komma fram med något specifikt från förarbetena eller något annat som förklarar deras tolkning så tyckar jag inte att det är vårat jobb att försöka motbevisa deras tolkning.

Det kan ju faktiskt vara så att NVV sin tolkning mest handlar om vad de tycker och inte vad som faktiskt står någonstans.

Det handlar ju inte ens bara om om allemansrätten är motoriserad eller inte utan om hur olika NVV behandlar olika motorfordon/vilkor som inte ingår i terrängkörringslagen.

Om man läser det de skriver så får man ju köra snöskoter och bil på ställen och under vilkor som man inte får cykla el-fatbike. Logiskt?

Inga problem att ta snöskotern i hög hastighet en bit från folk på vintern men absolut inte el-cykeln på en torr och fin stig där man inte ens lämnar spår. Logiskt?

Var är lagen som säger att man inte får cykla el-cykel om man inte stör eller förstör? Enligt NVV så är det inte terrängkörningslagen iallafall. Hur kan en brist på lag för snöskoter göra det lagligt trots att det tydligen inte ingår i allemannsrätten medans en brist för lag för el-cykel medför ett förbud utan markaägarens tillstånd.

skrev:
    För övrigt börjar det bli för mycket troende och pajkastande, samt för lite fakta i denna tråd, så jag lämnar den.

Kom gärna med någon fakta själv.

Av:
    erik h
    SGS skrev:
    erik h skrev:

Kan hålla mig dig i stort, men just detta tycker jag var lite onödigt. "Vi-mot-dom" skapar sällan mindre konflikter. Dessutom finns det gott om exempel på folk som både är intresserade av trampcyklar och motorfordon. Vi är ganska många härinne som även kör motorcykel vad jag vet och det är inte direkt jätteovanligt att just crossförare även cyklar MTB för att hålla konditionen uppe.

Det var inget vi mot dom. Mer ett konstaterande. Folk kör ju cross i skogen. Och jag ser mer likheter mellan det och elskogscykling än mellan min gamla skogscykling och vad det nu är elcyklisterna håller på med för fränt i skogen.

Av:
    VättleBökaren
    erik h skrev:
    Det var inget vi mot dom. Mer ett konstaterande. Folk kör ju cross i skogen. Och jag ser mer likheter mellan det och elskogscykling än mellan min gamla skogscykling och vad det nu är elcyklisterna håller på med för fränt i skogen.
    Att likställa en cross med en elcykel är som att likställa en häst med traktor.

Om du står tre meter från en stig och 20 cyklister passerar varav ett litet antal KANSKE har elcykel så skulle du ha nog svårt att avgöra vilka av dom som kör elcykel.

Det är tillomed så att det tar mig rätt så lång tid att se om någon har en elcykel. Det kom en random kille till ett Happyrajd i Delsjön på sin röda fulldämpade elcykel medans jag stod och väntade på ledaren för eventet. Han frågade om jag kände till några bra stigar i området då han inte kände till Delsjön. Jag känner inte heller till Delsjön speciellt väl men jag föreslog att han hakade på gänget som skulle köra istället.
    Och så synade jag hans cykel och efter någon sekund så såg jag plötsligt att han hade en e-mtb. Och sa "ballt, då slipper jag känna mig annorlunda också".

Det är alltså inte så lätt ens för en som har elcykel att se skillnaden på nära håll om man inte specifikt tittar efter motor och batteri.
    Och hör skillnaden gör man långt efter man hör cykelns däck mot marken. Till skillnad från cross som man ju hör sådär 5 km bort.

Av:
    erik h
    Min poäng går förlorad här.

Av:
    Hasse#7
    erik h skrev:

Single speed MTB i stål och mysfart är för långt från ämnet. Ungefär samma avstånd som det är i antal inlägg från respektive postare.

Av:
    kais01
    enligt ett nytt förslag från trådhaverivårdsverket får man bara framföra cykel i skog om man kan styrka att man är svagare i benen än 250 watt.

Av:
    Allroad
    Tvättmaskin

Av:
    johan44
    Spacekitty skrev:
    Om det är en verklig person så har han gjort ett inlägg och startat den här tråden, schysst förstaintryck av "happy" ;-)

Av:
    Allroad
    Vad är grill-versionen av Halloumi?

Av:
    ForesterGuy
    erik h skrev:
    SGS skrev:
    erik h skrev:

Jag cyklar emtb, mtb och fatbike i skogen, och tycker det är rätt stora likheter dem emellan.
    Har du testat emtb och cross, eller ”ser” du bara likheter?

Av:
    AlfaAlfa
    För att spä på hetsen, eller försöka hitta någon sans...

Saxat från Forbes.com

"There are now more e-bikes sold in The Netherlands than non-electric bikes. But let me qualify that. According to new market statistics 40% of all bicycle sales in The Netherlands last year were e-bikes. However, when you strip out of the total the 11% of all bicycle sales that account for childrens’ bikes then the majority of adult bikes sold were e-bikes.

This tipping point is even more impressive when you see the growth between 2017 and 2018 – the e-bike market grew by 9% in a single year. This is the steepest increase to date."

Vi kan väl säga så här att elcyklar är här för att stanna, det är det som säljer och det är det som får cykling att växa, oavsett om man är emot eller för elcyklar.

Om man vill se det som att alla som cyklar på elcykel är lata, eller se det som att människor som på grund av fysik/fysiska motsättningar (har t.ex en släkting med nedsatt ben och bålstyrka som är överlycklig över att få komma ut och cykla mtb tack vare elassist), eller skiter i bilen och tar elhojen i stället får komma in i den härliga cykel/mtb sporten så kan man väl se det ur ett bredare perspektiv?

DET bidrar till fler människor in i en hobby som jag älskar, cykling.

Blir lite trött på den snobbhet och drygeri som är inom cykling ibland. Detta hat mot elcyklar som vissa har, har ni testat en elcykel?

Jag var själv "emot" elcyklar förut, tyckte det var fusk, lat mans väg till träning.

Efter att ha testat lite olika, framförallt E-mtbs, så har jag ändrat mig. E-mtb för träning?, ja kanske, de är tyngre och det är ju inte så att det är rullgas och du kan ligga i 70 blås i skogen. Jag kan cykla i en pace jag inte gjort tidigare, framförallt uppför, jag är mekanisk dopad vilket gör att jag tvingas träna teknik på ett sätt jag inte gjort tidigare, jag kan köra längre, både tidsmässigt och till distans med betydligt mer adrenalin än vanligtvis=). Jag har helt enkelt tyckt att det varit skitkul.

Dock har jag ej köpt någon, jag gillar "vanliga" cyklar, utan elassist av vare sig växlar eller motorer, men jag FÖRSTÅR det jävla skit roliga i el-assist, det är för mig bara en förlängning av pryl hetsen, lättare material, aerodynamik, intelligent dämpning, däcktryck, elektroniska växlar osv, och i förlängningen elassist. Det finns de som inte tävlar JÄMT, utan cyklar för att det är sjukt kul och att få en adrenalin fylld flykt från vardagen.

Att vara emot elcyklar utan att testat och basera saker på vad man hört eller tror slår inte ren fakta som att faktiskt testa.
    Någon postade bilden på Don Quijote och väderkvarnen, vilket kanske sammanfattar det här synsättet bra?

Dock så håller jag med om att naturvårdsverkets "regler" och uttalanden är lite svårtydliga, vad fan gäller, egentligen? Samma med övrig lagstiftning gällande elcyklar, gråimport av elcyklar och eldriv system har ju fuckat gemene mans bild av vad en elcykel är.

Om vi ser till Cake, det svenska el cross företaget så har man tagit saken i egna händer, man bygger banor både utanför städer och i städer där man får köra deras elhoj, de uppfann produkten och skapade ett underlag för produkten.

Jag önskar jag satt på en massa mark och nu kunde erbjuda(mot en liten avgift) fri cykling för e-mtb i skog, på banor osv, en frizon för e-mtb cyklister utan att behöva möta någon som skall berätta "så här är det".

Jag tror jag skulle få en ganska fet plånbok då.=)

Med vänliga hälsningar Daniel.

Av:
    erik h
    AlfaAlfa skrev:
    Jag kan cykla i en pace jag inte gjort tidigare, framförallt uppför, jag är mekanisk dopad vilket gör att jag tvingas träna teknik på ett sätt jag inte gjort tidigare, jag kan köra längre, både tidsmässigt och till distans med betydligt mer adrenalin än vanligtvis=).
    [...]
    det är för mig bara en förlängning av pryl hetsen, lättare material, aerodynamik, intelligent dämpning, däcktryck, elektroniska växlar osv, och i förlängningen elassist. Det finns de som inte tävlar JÄMT, utan cyklar för att det är sjukt kul och att få en adrenalin fylld flykt från vardagen.

QED.

Av:
    mmmrrrr
    Ja, det finns en för mig grundläggande ganska häftig komponent i en avslutad cykeltur som kan sammanfattas med att "Jag har tagit mig från punkt A till punkt B för egen maskin, och det känns otroligt häftigt" - sedan har jag ju många gånger varit multimodal och kombinerat cyklingen med tåg, flyg, båt etc.

Har ändå några bekanta som prövat elcykel och lagt av för att de känt att de blivit för lata med dem. Har andra bekanta som är helt frälsta och där elcykeln har öppnat upp för nya transportupplevelser. Skulle säga att för den senare gruppen så verkar det som att elcykeln fyller rollen av en billigare, lättare och smidigare moped.

Av:
    Oskar
    VättleBökaren skrev:
    NVV hänvisar till propositioner, inte till lagtexter.
    Det är likvärt med att jag hänvisar till ett förslag om att markägare skall betala besökare till deras mark för att besökare underhåller stigarna genom att gå på dom.
    Eller för den delen, jag konverterar till Fredrik Reinfeldt och skriver propositionen själv... Dessutom år 2009.

Propositioner är att likställas åsikter.

Du saknar grundläggande kunskaper om hur lagstiftning och juridiskt arbete går till. En proposition är definitivt ingen åsikt...

Av:
    Freddie L
    erik h skrev:
    Ja, i den här tråden får du ingen uppmärksamhet om du inte bifogar 50 rader från antingen naturvårdsverket eller transportstyrelsen. Men jag tror jag förstår dig, och håller med.

Att cykla i skogen är för mig ett samspel kropp-själ-cykel. Ibland går det fort, ofta inte. Ibland orkar jag köra lång, ofta inte. Det finns, för mig, ingen rättighet i att köra snabbt och långt i skogen, det går som man satsar och förtjänar. Cyklar man mycket kommer fart och uthållighet för en frisk person.

Jag känner väldigt lite samhörighet med friska el-mtbister, vi delar inte samma sport eller upplevelser. Jag tycker att elcyklar på väg är fantastiska, och att el-Mtb är ett bra handikapphjälpmedel.

/Fredrik

Av:
    Freddie L
    På tal om det. Ni el-mtbister som cyklar i skogen och tycker att ni är precis som vanliga cyklister, skulle ni hänga på en grupp landsvägscyklister och fortfarande känna att ni hör hemma? Ärlig fråga! Jag vet vad jag tycker, men är medveten om att alla inte tycker som jag.

/Fredrik

Av:
    Hasse#7
    Freddie L skrev:
    På tal om det. Ni el-mtbister som cyklar i skogen och tycker att ni är precis som vanliga cyklister, skulle ni hänga på en grupp landsvägscyklister och fortfarande känna att ni hör hemma? Ärlig fråga! Jag vet vad jag tycker, men är medveten om att alla inte tycker som jag.

Värt att citera för eftervärlden....

Av:
    magnil
    Freddie L skrev:

Förstår inte frågan helt men svarar så gott jag kan :). Jag kör elcykel-MTB, MTB, landsväg och ibland Zwift. Cyklar 4-5 ggr i veckan året om. Elcykel-MTB och MTB kör jag oftast tillsammans med andra, landsväg kör jag i princip bara själv.

Tycker elcykel-MTB och MTB är riktigt roligt, har skoj varenda gång jag är ute. Landsväg cyklar jag emellanåt på sommaren för att det är lätt att komma ut och kan vara lite avkopplande. Zwift ibland enbart för träningen, mår bättre av att röra på mig.

Blir trött oavsett vad jag cyklar. Vill jag köra ett hårt pass så blir jag lika trött på min el-MTB som på den vanliga MTB:n. Lite roligt när man läser vissa "experter" som uttalar sig om att cyklar man el-MTB så blir man inte trött. De har uppenbarligen aldrig provat men har ändå otroligt starka åsikter :).

Samma sak vad gäller slitage. En elcykel-MTB sliter inte mer per sträcka än vad en normal MTB gör. Möjligtvis kan man säga att det blir mer slitage då man normalt kör en något längre runda än med vanlig MTB. Där jag bor mår dock merparten av stigarna bra av att köras, en del är nästan igenväxta den här tiden på året.

När man sedan läser "expertutlåtande" att merparten (90% ?) trimmar sina elcykel-MTB så de har 500W och ännu mer blir det riktigt skrattretande. Klara merparten av elcykel-MTB säljs med Bosch/Shimano/Brose motorer. De är utvecklade att ge kontinuerlig effekt 250 W och kan inte trimmas till dubbel effekt och mer som "experterna" säger.

Däremot kan man ta bort hastighetsspärren på 25 km/h på de flesta elcykel-MTB vilket många gör. Man kan ändå inte cykla obegränsat snabbt då man faktiskt bara har 250W extra. Nerför i skogen rullar man ju ändå mest, uppför kommer man ändå inte upp i 25 km/h. Skillnaden blir mest på transport/väg där man kommer upp i 30-35 km/h motsvarande hastighet som när man cyklar landsvägscykel fast man har en klart lämpligare cykel för hastigheten med breda däck och bra bromsar.

Ett långt utlägg, inte bara som svar på din fråga, men svaret blir att jag känner mig lika mycket som cyklist på min elcykel-MTB, MTB och landsvägscykel. Hänga på en grupp landsvägscyklister är inte riktigt min grej men skulle känna mig hemma där med.

Av:
    perzzon
    magnil skrev:

Blir trött oavsett vad jag cyklar. Vill jag köra ett hårt pass så blir jag lika trött på min el-MTB som på den vanliga MTB:n. Lite roligt när man läser vissa "experter" som uttalar sig om att cyklar man el-MTB så blir man inte trött. De har uppenbarligen aldrig provat men har ändå otroligt starka åsikter :).
    Det här påståendet upprepas med någorlunda frekvens av emtb-kramarna. Vad handlar det om egentligen? Har någon någonsin sagt så? Alla vet väl att man blir skittrött oavsett hur många HK man har mellan benen. Sen vad trötthet skulle ha med det här att göra kan man ju ifrågasätta "något" också.

Av:
    Freddie L
    Jag förstår att man blir trött på en el-Mtb i skogen. Du skulle prova enduro, då blir man (jag) helt j-la förstörd. Det jobbigaste jag gjort!

Frågan var hur du skulle känna om att cykla landsväg på din elcykel tillsammans med andra som är ute och tränar på vanliga cyklar?

/Fredrik

Av:
    magnil
    Freddie L skrev:
    Jag förstår att man blir trött på en el-Mtb i skogen. Du skulle prova enduro, då blir man (jag) helt j-la förstörd. Det jobbigaste jag gjort!

Frågan var hur du skulle känna om att cykla landsväg på din elcykel tillsammans med andra som är ute och tränar på vanliga cyklar?

Vet inte riktigt vad jag skulle känna men förstår inte riktigt varför jag skulle köra el-MTB på landsväg tillsammans med landsvägscyklister?

Av:
    Freddie L
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

Vet inte riktigt vad jag skulle känna men förstår inte riktigt varför jag skulle köra el-MTB på landsväg tillsammans med landsvägscyklister?
    Oj då! Jag tycker nog inte att det är en hypotetisk frågeställning som är jättesvår att förstå. Men jag tackar dig för att du försökte!

Kanske någon annan med en aning mer fantasi, eller tom egen erfarenhet, vill bidra?

/Fredrik

Av:
    Spaceballs
    Freddie L skrev:
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

Oj då! Jag tycker nog inte att det är en hypotetisk frågeställning som är jättesvår att förstå. Men jag tackar dig för att du försökte!

Kanske någon annan med en aning mer fantasi, eller tom egen erfarenhet, vill bidra?

Cykla med en MTB i en lvg-klunga låter farligt och dumt.

Av:
    ForesterGuy
    Spaceballs skrev:
    Freddie L skrev:
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

Cykla i klunga låter farligt och dumt. Särskilt med bockstyre.

Av:
    erik h
    Spaceballs skrev:
    Freddie L skrev:
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

Men om man säger en el-landsvägscykel?

Av:
    Freddie L
    Spaceballs skrev:
    Freddie L skrev:
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

😂

Men tänk då en el-racer, kanske. Eller en hybrid, eller nåt. Vad vet jag. Det var liksom en hypotetisk fråga (misstänker jag).

/Fredrik

Av:
    staine
    jansson99 skrev:
    Och stackars Mtb27,5 står som ett frågetecken och funderar på vad fan som just hände.

Troligen bortkollrad redan på sidan 1. Ganska högt upp på sidan. Antagligen.

Av:
    Spaceballs
    Freddie L skrev:
    Spaceballs skrev:
    Freddie L skrev:
    magnil skrev:
    Freddie L skrev:

😂

Men tänk då en el-racer, kanske. Eller en hybrid, eller nåt. Vad vet jag. Det var liksom en hypotetisk fråga (misstänker jag).

Ser inte något problem med detta. Alla har vi väl olika skäl till varför vi cyklar? Träning verkar din grej. För någon annan kanske det är det obligatoriska fikastoppet och gemenskap. Vad vet jag. Om man bara kan uppföra sig och cykla snyggt så spelar det väl inte så stor roll vad man har under sadeln?

Klungan har nog hur som helst inte några problem med en el-racer längst fram i eventuell motvind 😁

Av:
    ooms
    Spaceballs skrev:
    Klungan har nog hur som helst inte några problem med en el-racer längst fram i eventuell motvind 😁
    Nja, jag tror inte dem vill ha en bromskloss som håller 25 km/h längst fram...

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:
    Spaceballs skrev:

Men...alla elcyklar trimmas ju? 😁

Av:
    Hasse#7
    ForesterGuy skrev:
    ooms skrev:
    Spaceballs skrev:

Men...alla elcyklar trimmas ju? 😁

ooms vill ha en fossildriven cykel. Kan inte vänta den tid det tar att ladda. 700W dieselcykel som tar vind. Man kan cykla hundra mil utan att vila.

Av:
    Matte_rookie
    Tycker alla dessa diskussioner till stor del handlar om hur alla väljer att tolka de som står till egen favör. De som dissar elcyklar hävdar att det är olagligt att köra i skogen, de som hissar dess funktion hävdar att det är en cykel, och alltså får köras där. Är det ett motorfordon, ett motordrivet fordon eller ett pedaldrivet fordon med en hjälpmotor?

Gränslade cykeln och halvt hängandes på topprör och styre, gick/sparkade jag mig fram i knapp gångfart på trotaren ca10 meter. Polisen som gav mig en bot bötfällde mig pga att ha cyklat på trotoaren. Jag tyckte och tycker fortfarande inte att man kan kalla det för att cykla. Enligt länsman så kallas alla sätt att framföra cykeln på trottoaren som inte är tillåtet tydligen för att cykla.
    Alltså en definitionsfråga.
    Skulle ju inte säga att jag cyklade hem om jag under en cykeltur fått ett kedjebrott och ståendes på ena pedalen sparkar mig framåt tills jag kommer hem.

Personligen skiter jag i vad det är eller klassas som, det som stör mig är att du kan ta ut högsta assistans genom att endast trampa framåt oberoende av vilken effekt du tvingas använda och det är fusk!
    Lite som att vrida på gasen på en moppe, det krävs ingen särskild ansträngning men det rör på sig helt ok iaf.

Av:
    erik h
    Mer energi, större massa, längre tid, högre hastighet, fler utövare, längre sträckor.
    Gissa effekten på allmänhetens åsikt om fortsatt cykling i skogen och vilket utrymme allemansrätten ska ha för mekaniserat friluftsliv.
    Det går bara att gissa värden från noll och neråt.

Av:
    rois
    Fast det stämmer bara för en del elcyklar. För navdrivna elcyklar utan momentsensor räcker det med att veva runt pedalerna för att få elassistans. Men för de mer avancerade vevhusmonterade elmotorerna som har momentsensor måste man bidra med egen kraft för att få assistans. Mer egen kraft ger mer elassistans, mindre egen kraft ger mindre elassistans. Dock oklart om el-Mtb'n i trådstarten har momentsensor.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 22:28 av rois.

Av:
    zinkpasta
    För mycket text, för lite Landrover-man. :-(

Av:
    UrTomas
    Rholm skrev:
    UrTomas skrev:
    VättleBökaren skrev:
    sparhawk skrev:
    Tittar man däremot i terrängkörningslagen så stor det inte motorfordon utan motordrivet fordon. Kan det vara så att motordrivet fordon är alla fordon med motor?
    Det står klart och tydligt i Lag om vägtrafikdefinitioner:

skrev:
    Fordon En anordning på hjul, band, medar eller liknande
    som är inrättad huvudsakligen för färd på marken
    och inte löper på skenor. Fordon delas in i
    motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon,
    sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.
    Motordrivna fordon, ..., cyklar.
    Därigenom är distinktionen gjord.

EDIT: Alltså för att ge diskussionen ett definitivt slut...

Dom hade LÄTT kunnat klassa elcykel som Moped Klass III (eller Klass II) eftersom elcykeln i mångt och mycket är likvärdig en moped med pedaler. S.k trampmoppe. Då hade terrängkörningslagen trätt i kraft och det hade inte varit något tvivel.
    Jag finner det föga troligt att när dom klassificerade elcykel som cykel så länge den inte gav kraft över 25 km/h att dom inte redan hade Moped Klass II i åtanke där eftersom det är samma hastighetsgräns som för just Moped Klass II.

Oavsett hur mycket ooms gnäller om "iden med lagen" så kommer man inte bort från det faktumet att dom faktiskt KUNDE ha klassat elcykel som moped men inte gjorde detta.
    Dom kunde tillomed skrivit ett helt separat regelverk för Moped Klass III som inte har hjälmkrav precis som cyklar. Men att elcyklar hör hemma på cykelbanor precis som Moped Klass II gör.

Hade dom tagit det beslutet så hade även förbudskyltar mot moped gället elcyklar. Vilket hade varit bra för det är bara en fråga om tid innan alla barnen på gården har varsin elcykel också och det är illa nog att dom har sina otyg till hoverboards som dom inte har minsta koll på hur dom kör med.
    Sen är det ju bara en fråga om en fingerknäppning innan barnen dessutom kör i 45 km/h på sina elcyklar.

Men nu valde dom alltså aktivt att skriva in det under cykel och begränsa den nominella (igen, med flit eftersom elcyklar kan ge mer än 250 watt vid behov) effekten till 250 watt och max hastighet med motordrift till 25 km/h.

Jag undrar inte själv, men om någon annan undrar så är det väl bara att kontakta regeringen och fråga vilka som skrev dom lagarna och hur dom tänkte. Med tanke på att det är så viktigt att tolka det efter hur dom tänkte och inte hur dom skrev...
    Men oavsett hur dom tänkte så är det vad som är skrivet i lagen som avgör om det är lagligt eller inte och alltså inte fråga om "avsikten" med vad som skrivits. Hur man sedan tolkar vad som skrivits är upp till en domstol att avgöra. Men det blir lite svårt att tolka elcyklar som annat är cyklar med tanke på att dom är specificerade i lagen med exakta parametrar.

Så länge motorn ger nominell effekt på 250 watt och inte ger kraft över 25 km/h är det en cykel. Går inte att tolka det på annat sätt.

Det finns rättsfall där ute (leta själva om ni måste ha "rätt i allt") som definitivt behandlar skillnaden mellan elcykel och elmoped.
    Ett sådant fall handlar om styrfylla, vilket är lagligt på cykel men olagligt på moped. Gubben som hade för hög mängd alkohol i kroppen hävdade bestämt att han cyklade på en elcykel. Polisen hävdade att det var en elmoped.
    Verkligheten visade att han faktiskt satt på en elmoped. Men mannen friades (efter några instanser) då han verkligen TRODDE att han satt på en elcykel.

Bara att leta!

EDIT #2:

Och precis ovanför definitionen på "fordon" står det:
    skrev:
    Motordrivet fordon Ett fordon som för framdrivande är försett med
    motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är
    att anse som cykel. Motordrivna fordon delas in i
    motorfordon, traktorer, motorredskap och
    terrängmotorfordon.

Jag hinner tyvärr inte svara på allt nu, jag ska ta mig tid lite senare idag. Känner bara att jag vill skriva att enligt VÄGtrafikdefinitionen likställs elcykel med cykel. Det gäller alltså på vägar men inte nödvändigtvis i skogen.
    Och angående om man ska kalla elcykel för cykel eller moppe så är svaret väldigt enkelt: en elcykel kan ju förslagsvis kallas för elcykel.

Som sagt, jag svarar på mer så småningom!

Med tanke på att VÄGtrafikdefinitionen även definierar fordonstyper som t.ex. snöskoter som inte får framföras på allmän väg, så är det väl inte helt orimligt att anta att den gäller såväl på som utanför väg. Det låter osannolikt att definitionen för skoter gäller utanför vägen men definitionen för cykel endast gäller på vägen.

För att kunna förbjuda en viss typ utav fordon på väg så behövs det fordonet definieras. Kan det vara så? Jag vet faktiskt inte.

Av:
    ooms
    Snöskoter får ju framföras på väg när det inte går att nyttja terräng, ex.vis på broar. Dock specas det i lagen att max hastighet då är 20 km/h.

Av:
    UrTomas
    Jag tänkte att jag skulle ta mig tid att svara på alla dina inlägg, Vättlebökaren (mfl), men det har kommit så otroligt mycket i tråden så jag väljer att lägga min tid på annat. Om någon vill fortsätta diskutera/prata angående elcyklar (eller nåt annat) så är ni jättevälkomna att höra av er så kan vi prata på telefon eller i verkligheten. Om ni kommer hit och hälsar på så kan jag visa riktigt fina stigar, vare sig ni har vanlig cykel eller elcykel. Finns många stigar som håller på att växa igen :)

Som avslutning: var ödmjuka i naturen och var rädd om allemansrätten. Vi gör det vi älskar på nåder, det är viktigt att komma ihåg, vare sig vi går, cyklar för egen maskin eller med hjälp av el.

Av:
    Matte_rookie
    Det är ju så en elcykel ska fungera, gärna att den ställs in individuellt, beroende av vilken effekt som krävs för att uppnå en viss hastighet. Det ska ju vara ett hjälpmedel för att kunna hålla vettigt pendlartempo en längre tid. Inte för att man ska kunna åka snålskjuts på motorn utan någon som helst ansträngning. I min värld är det att klassa som moped.

Du kan tyvärr inte svara på den tråden. Den har stängts.