• Re: Tankar om denna elcykel?

Av:
    Stumpy
    ooms skrev:
    Stumpy skrev:
    fiskarn skrev:
    Stumpy skrev:
    Tarkaz skrev:
    Okej, det köper jag. Men vars jag bor kryllar det av krossar och mopeder i skogarna, kan fortfarande inte se hur 250watt på vad som klassas som cykel, som dessutom går tyst, skulle kunna störa någon.
    Har du hört med markägaren vad hen tycker om motorfordon i skogen?

Angående markägare. Har det någon betydelse egentligen. Markägare får väl inte heller köra elcykel på sin egen mark då? Är väl bara fordon som är direkt kopplande till jord- och skogsbruk som får användas?

Jag tror markägare kan ge tillstånd (åt sig själv och/eller andra) att köra motorfordon på sin mark om det inte är naturreservat.
    Nja, det är bara för jord- och skogsbruk motorfordon får användas. Terrängkörningslagen är till för att skydda naturen från skador, så gäller även markägaren. Men markägaren behöver ju se över sina ägor då och då som en del av jord- och skogsbruket.
    Ja, tydligen bara vissa undantag som markägaren kan ge tillstånd till. https://www.naturvardsverket.se Nöjeskörning ingår inte bland dem, men permanent tävlingsbana gör. Anses banan för t ex Novemberkåsan som permanent tävlingsbana?

Av:
    ForesterGuy
    Örjan Lax skrev:
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:
    ooms skrev:
    Mtb27,5 skrev:
    Cykeln är en MTB från White på 27,5 tum.
    https://www.xxl.se

Den ska fungera till pendling på asfalt och lite grusvägar.

Tankar och funderingar?
    Den funkar nog jättebra till pendling, iom att det är en mtb borde den klara grusvägar utan problem. I skogen får du inte köra med den, men det verkar ju inte vara aktuellt.

Vadå får inte?
    https://www.naturvardsverket.se

Där jag bor körs det på vintrarna skoter upp, ner, till höger och vänster ja på alla platser där det tänkas omöjligt. Det händer t o m att folk tar skotern genom driven. Att en tyst elcykel på ynka 250W bland mopeder och krossar myser runt på stigar i skogen, kan ju omöjligt störa någon.
    Två helt skilda saker. På snötäckt mark får man köra motorfordon i terräng, men inte på barmark.
    Det finns på förslag att det ska bli inskränkningar i terrängkörningslagen vintertid: https://www.svt.se
    Vore synd om samma syndrom drabbade allemansrätten avseende cykling i terräng.

Om cyklandet förorsakar skador så ska det givetvis förbjudas, oavsett motor eller ej.

Av:
    Makten
    DQ-Screen-Shot-2015-12-04-at-4.10.29-PM-29wbxtz.png

Av:
    ForesterGuy
    Makten skrev:

Nejnej, det är ju _elektriska_ kvarnar! 😆

Av:
    Rattnalle
    ForesterGuy skrev:
    Makten skrev:

Nejnej, det är ju _elektriska_ kvarnar! 😆

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

don-quixote-windturbine.jpg

Av:
    Luthman Photography
    ooms skrev:
    Luthman Photography skrev:
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:
    ooms skrev:
    Tarkaz skrev:
    ooms skrev:
    Mtb27,5 skrev:
    Cykeln är en MTB från White på 27,5 tum.
    https://www.xxl.se

Den ska fungera till pendling på asfalt och lite grusvägar.

Tankar och funderingar?
    Den funkar nog jättebra till pendling, iom att det är en mtb borde den klara grusvägar utan problem. I skogen får du inte köra med den, men det verkar ju inte vara aktuellt.

Vadå får inte?
    https://www.naturvardsverket.se

Där jag bor körs det på vintrarna skoter upp, ner, till höger och vänster ja på alla platser där det tänkas omöjligt. Det händer t o m att folk tar skotern genom driven. Att en tyst elcykel på ynka 250W bland mopeder och krossar myser runt på stigar i skogen, kan ju omöjligt störa någon.
    Två helt skilda saker. På snötäckt mark får man köra motorfordon i terräng, men inte på barmark.

Okej, det köper jag. Men vars jag bor kryllar det av krossar och mopeder i skogarna, kan fortfarande inte se hur 250watt på vad som klassas som cykel, som dessutom går tyst, skulle kunna störa någon.
    Att det kryllar av crossar och mopeder i skogarna gör det inte mer lagligt för det, det är bara ett tecken på att polisen är kraftigt underdimensionerad. Så mycket handlar om hur rymligt samvete man har. Vissa skiter i det mesta bara de får ha kul, medan vi andra försöker ha ett samhälle och följa de lagar och regler som finns.

Njae, hemma körs det med enduros och mx-hojar lite varstans och har gjorts så i en evighet, det har dessutom eskalerat ganska mycket de senaste åren. Här handlar det inte om att polisen inte har resurser. De hade en period en fyrhjuling just för att de skulle kunna hantera dylika problem, men det enda som hände var att de bötfällde en mx-åkare, en bot som sedan togs tillbaka (eller hur det nu görs). Det handlar mer om att ingen bryr sig. Polisen skulle kunna beslagta en handfull hojar varje helg, Det vore enkelt för dem, men de väljer att inte göra det. Det är inte ett tillräckligt stort problem för tillräckligt många.
    Det beror nog på hur man definierar "välja". Jag tror nog att polisen gärna skulle stävja dessa brott, men de har i de flesta län numer fullt upp med mord, skjutningar, bilbränder och våldtäkter. Den s.k. vardagsbrottsligheten hinns inte med idag.

Det är inte speciellt mycket av dylika brott i Vallentuna så jag skulle nog säga att det handlar om att de inte bryr sig. Flera har uttryckt sig i tidningen om att mx-åkarna stör och sabbar men det är inte tillräckligt många som är ute i skogen i det aktuella området för att det ska bli någon form av press på politiker/polis att lösa problemet. Allmänheten har liksom accepterat att det körs där och det ä inte mer med det.

Av:
    ooms
    ooms skrev:
    Njae, hemma körs det med enduros och mx-hojar lite varstans och har gjorts så i en evighet, det har dessutom eskalerat ganska mycket de senaste åren. Här handlar det inte om att polisen inte har resurser. De hade en period en fyrhjuling just för att de skulle kunna hantera dylika problem, men det enda som hände var att de bötfällde en mx-åkare, en bot som sedan togs tillbaka (eller hur det nu görs). Det handlar mer om att ingen bryr sig. Polisen skulle kunna beslagta en handfull hojar varje helg, Det vore enkelt för dem, men de väljer att inte göra det. Det är inte ett tillräckligt stort problem för tillräckligt många.
    Det beror nog på hur man definierar "välja". Jag tror nog att polisen gärna skulle stävja dessa brott, men de har i de flesta län numer fullt upp med mord, skjutningar, bilbränder och våldtäkter. Den s.k. vardagsbrottsligheten hinns inte med idag.

Det är inte speciellt mycket av dylika brott i Vallentuna så jag skulle nog säga att det handlar om att de inte bryr sig. Flera har uttryckt sig i tidningen om att mx-åkarna stör och sabbar men det är inte tillräckligt många som är ute i skogen i det aktuella området för att det ska bli någon form av press på politiker/polis att lösa problemet. Allmänheten har liksom accepterat att det körs där och det ä inte mer med det.
    Polisområde Sthlm Nord är betydligt större än Vallentuna. Inkluderar t.ex. flera s.k. utsatta områden, så det finns nog mycket att göra.

Av:
    johan44
    Berätta vad det blev för cykel när du väl handlat. Jag lever i tron att en bra elhoj kostar 20' men om det räcker med 12' så är det inte illa :)

Av:
    ForesterGuy
    ooms skrev:

Polisområde Sthlm Nord är betydligt större än Vallentuna. Inkluderar t.ex. flera s.k. utsatta områden, så det finns nog mycket att göra.

Finns det ett mer utsatt område än en skog där någon cyklar emtb? 🤣

Av:
    Paco
    Om alla ni elcykelförespråkare kan hålla till där ni hör hemma så kanske inte det forumet skulle vara så dött.

Dessutom så skulle vi slippa detta eviga tjat om förbud och icke förbud.

https://happyeride.se

Av:
    Rattnalle
    Paco skrev:
    Om alla ni elcykelförespråkare kan hålla till där ni hör hemma så kanske inte det forumet skulle vara så dött.

Eller så skulle det skapad en onyanserad bubbla vilket inte gagnar någon i längden. Allra minst oss som vill kunna fortsätta cykla i skogen.

Här gällde frågan dock pendling och grusväg och då är hela diskussionen om vad som är tillåtet i terräng ett sidospår.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    ForesterGuy
    Paco skrev:

Och det bestämmer du?

Av:
    Tarkaz
    Stumpy skrev:
    Tarkaz skrev:

Skogarna är även fulla med militärfordon så det är nog dem som stör mest och MX åkarna som stör militärerna.

Av:
    Paco
    ForesterGuy skrev:
    Paco skrev:

Och det bestämmer du?

Nej, det var en uppmaning.

Av:
    ForesterGuy
    Paco skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Paco skrev:

Och det bestämmer du?

Jag är less på småpåvar som försöker bestämma vad som platsar på forumet, det är bättre att storpåven hanterar sånt...

Av:
    Paco
    ForesterGuy skrev:
    Paco skrev:
    ForesterGuy skrev:
    Paco skrev:

Och det bestämmer du?

Jag är less på småpåvar som försöker bestämma vad som platsar på forumet, det är bättre att storpåven hanterar sånt...

Och vart hittade du i mitt inlägg att jag försöker bestämma över vad ni andra ska göra?

Det var fortfarande en uppmaning!

Vill du fortsätta tjafsa så ta det via pm isf...

Av:
    johan44
    Pluspoäng på att man får Schwalbedäck på en cykel i den prisklassen och att de anger både fabrikens angivna räckvidd och sen vad man kan förvänta sig i verkligheten. Men undrar vad Phyllion-batteri är... Phyllion-elassistans dyker upp när man googlar som en variant på Crescent.

Av:
    Malmas
    Att cykla E-Mtb på skogsstigar är lika allvarligt som att gå mot röd gubbe!!! Om det ens är olagligt förstås, ingen vet ju det än....

Av:
    moros
    Fast det är olagligt att gå mot rött. Dock inte straffbart. :)

Av:
    VättleBökaren
    ooms skrev:
    Som sagt, det enda officiella uttalandet som finns fr någon myndighet säger att det inte är tillåtet.
    Naturvårdsverkets jurist efterlyser tydligare lagstiftning i SR-intervjun, och anledningen till det är nog Vättlebökarens med fleras svårighet att förstå att det som står i lagen inte är allt, lagstiftarens avsikt är minst lika viktig. Men för dessa rättshaverister behövs tydligen explicit lagstiftning för att de ska förstå.
    Så du menar att om någon myndighet säger att det är olagligt så är det olagligt?
    Om t.ex Naturvårdsverket säger "det är olagligt att äga mark i Sverige, det är våran tolkning av lagen" så säljer du all din mark till staten istället för att ifrågasätta idiotin?

Ja, då kommer vi till det andra problemet... NV säger att det är olagligt så det är bara att följa NV's tolkning av lagen så blir det inga problem!
    Fast det är väl fan självklart det inte blir några problem! Då behöver dom ju inte ens utreda vidare för det finns inget problem om ingen cyklar E-mtb i skogen! Självuppfyllande profetia där.
    Därmed blir alla obskyra myndigheter lagskrivare, deras TOLKNING av lagen BLIR den nya lagen.

Nej, jag är inte så korkad så att jag accepterar deras felaktiga tolkning rakt av och låter bli att, vad som enligt lagen klassificeras som en CYKEL, cykla i skogen.
    Jag kan gå med på att det är en cykel med hjälpmotor på. Precis som en elektrifierad rullstol är en rullstol med motor på. Det är fortfarande en rullstol, den får fortfarande köras i t.ex affären (till skillnad från sparkcyklar osv). Det är inte en ATV, det är en RULLSTOL med MOTOR.

Sen vad du tror och tycker skiter jag fullständigt i så länge du inte LJUGER för andra och säger att det är OLAGLIGT att cykla i skogen med E-MTB. Det är NV's tolkning av lagen du skall hänvisa till i så fall och på så vis också meddela att det inte är säkert att man får cykla med elassisterade cyklar i skogen om lagen skrivs om för att passa NV's tolkning av densamma.

I vilket fall som helst, om ingen cyklar E-MTB i skogen så finns det ingen anledning att skriva om lagen...
    Om folk cyklar med E-MTB i skogen så finns det istället en anledning att förtydliga ytterligare att E-MTB är CYKLAR och fordon som klassificeras som CYKLAR INTE FALLER UNDER TERRÄNGKÖRNINGSLAGEN.

Men jag tror att INGET kommer hända. NV kommer fortsätta tolka lagen fel och du (ooms) kommer fortsätta tro att NV skriver lagarna och rättsväsendet kommer inte agera på folk som framför sina cyklar i skogen på ett lagligt vis för det skulle vara slöseri med deras resurser.

Skulle det nu vara så att det de facto var olagligt att cykla E-MTB i skogen och jag skulle göra det ändå så spelar det ju ingen roll längre, då kan jag likaväl köpa MC och dra runt med den i skogen istället. Samma brott, samma straff.
    Men nej, jag skulle inte cykla i skogen med E-MTB om det de facto var olagligt lika lite som jag kör MC i skogen.

Svara nu ärligt, skulle du sluta gnälla om det faktiskt blev tydliggjort i lagen att E-MTB inte faller under terrängkörningslagen och NV inte längre tolkade det som olagligt att cykla i skogen?

Paco skrev:

Ja, det hade ju varit perfekt för ryggdunkare att hålla sin inom sina egna bubblor. Då blir det en "vi mot dom" situation och ingenting löser sig egentligen. Du sätter bara skygglapparna på.

Av:
    johan44
    Påminner om TS avsikt med cykeln vi pratar om i den här tråden och gissar att xxl-alternativet kommer att funka bra: "Den ska fungera till pendling på asfalt och lite grusvägar."

Av:
    Malmas
    Känns diskussionen igen? Det var liknade problem i slutet av 1800 talet....

https://www.ok.se

Av:
    Valhalla_
    VättleBökaren skrev:
    ooms skrev:
    Som sagt, det enda officiella uttalandet som finns fr någon myndighet säger att det inte är tillåtet.
    Naturvårdsverkets jurist efterlyser tydligare lagstiftning i SR-intervjun, och anledningen till det är nog Vättlebökarens med fleras svårighet att förstå att det som står i lagen inte är allt, lagstiftarens avsikt är minst lika viktig. Men för dessa rättshaverister behövs tydligen explicit lagstiftning för att de ska förstå.
    Så du menar att om någon myndighet säger att det är olagligt så är det olagligt?
    Om t.ex Naturvårdsverket säger "det är olagligt att äga mark i Sverige, det är våran tolkning av lagen" så säljer du all din mark till staten istället för att ifrågasätta idiotin?

Ja, då kommer vi till det andra problemet... NV säger att det är olagligt så det är bara att följa NV's tolkning av lagen så blir det inga problem!
    Fast det är väl fan självklart det inte blir några problem! Då behöver dom ju inte ens utreda vidare för det finns inget problem om ingen cyklar E-mtb i skogen! Självuppfyllande profetia där.
    Därmed blir alla obskyra myndigheter lagskrivare, deras TOLKNING av lagen BLIR den nya lagen.

Nej, jag är inte så korkad så att jag accepterar deras felaktiga tolkning rakt av och låter bli att, vad som enligt lagen klassificeras som en CYKEL, cykla i skogen.
    Jag kan gå med på att det är en cykel med hjälpmotor på. Precis som en elektrifierad rullstol är en rullstol med motor på. Det är fortfarande en rullstol, den får fortfarande köras i t.ex affären (till skillnad från sparkcyklar osv). Det är inte en ATV, det är en RULLSTOL med MOTOR.

Sen vad du tror och tycker skiter jag fullständigt i så länge du inte LJUGER för andra och säger att det är OLAGLIGT att cykla i skogen med E-MTB. Det är NV's tolkning av lagen du skall hänvisa till i så fall och på så vis också meddela att det inte är säkert att man får cykla med elassisterade cyklar i skogen om lagen skrivs om för att passa NV's tolkning av densamma.

I vilket fall som helst, om ingen cyklar E-MTB i skogen så finns det ingen anledning att skriva om lagen...
    Om folk cyklar med E-MTB i skogen så finns det istället en anledning att förtydliga ytterligare att E-MTB är CYKLAR och fordon som klassificeras som CYKLAR INTE FALLER UNDER TERRÄNGKÖRNINGSLAGEN.

Men jag tror att INGET kommer hända. NV kommer fortsätta tolka lagen fel och du (ooms) kommer fortsätta tro att NV skriver lagarna och rättsväsendet kommer inte agera på folk som framför sina cyklar i skogen på ett lagligt vis för det skulle vara slöseri med deras resurser.

Skulle det nu vara så att det de facto var olagligt att cykla E-MTB i skogen och jag skulle göra det ändå så spelar det ju ingen roll längre, då kan jag likaväl köpa MC och dra runt med den i skogen istället. Samma brott, samma straff.
    Men nej, jag skulle inte cykla i skogen med E-MTB om det de facto var olagligt lika lite som jag kör MC i skogen.

Svara nu ärligt, skulle du sluta gnälla om det faktiskt blev tydliggjort i lagen att E-MTB inte faller under terrängkörningslagen och NV inte längre tolkade det som olagligt att cykla i skogen?

Bra skrivet! 👍👍

Av:
    görveln
    Stumpy skrev:
    Tarkaz skrev:

Jag tror de flesta markägarna är like positiva eller negativa till el-cyklar som de är till vanliga cyklar och i grunden handlar det nog om att de som inte vill ha cyklar i sin skog egentligen inte vill ha någon annan där heller.

Att det är en enorm skillnad mellan lagliga el-cyklar och vanliga cyklar för en markägare tror jag mest det är cyklister som inte gillar el-cyklar som tror.

Av:
    Erik O
    Valhalla_ skrev:
    VättleBökaren skrev:
    ooms skrev:

Bra skrivet! 👍👍

Ja jättebra skrivet, om man gillar ordbajseri och skrikande med stora bokstäver.

Av:
    fiskarn
    görveln skrev:
    Stumpy skrev:
    Tarkaz skrev:

Jag tror de flesta markägarna är like positiva eller negativa till el-cyklar som de är till vanliga cyklar och i grunden handlar det nog om att de som inte vill ha cyklar i sin skog egentligen inte vill ha någon annan där heller.

Att det är en enorm skillnad mellan lagliga el-cyklar och vanliga cyklar för en markägare tror jag mest det är cyklister som inte gillar el-cyklar som tror.

Ja.. att någon markägare skulle ha koll på eller bry sig om det låter rätt osannolikt..

Av:
    Lars.E
    679.png

Av:
    kais01
    som sagt, naturvårdsverkets uppfattning om cykelklassade elcyklar i skogen lär inte hålla för rättslig prövning.

det är alltid samma sak när nyheter kommer. förbudsivrarna som ju alltid säger nej till det mesta kommer ut på arenan. senast är det elskotrar. det var likadant med skateboards, liknande strömningar har gällt snöskotrar och vattenskotrar. och i länken ovan från malmas; bilar.

dessa var i england de facto förbjudna större delen av 1800-talet. genom att de inte fick framföras snabbare än 7 kmh, och inte utan en man gåendes framför med röd flagga.

våra cyklar, som uppfanns i trampversion av karl drais i slutet av 1810-talet, var inom några år förbjudna i ett stort antal städer.

Av:
    solgule
    Det är väl så enkelt att jag som cyklist är rädd för att bli satt i samma grupp som något som jag uppfattar mer som elmopeder än cyklar. Moped ger mig helt andra associationer än vad cykel ger, och det är allt annat än att mopedåkning generellt sett är något hälsomedvetet, miljövänligt och drar till sig hänsynstagande människor.

Som cyklist känner jag ett starkt behov att värna om min identitet, där det ingår delar som miljövänlighet, hälsofrämjande, undvika onödigt slitage i naturen och att alla ska känna sig trygga i skogen.

Jag skulle därför vilja se att cyklister som håller med mig börjar kalla "elcykel" för vad det är, en elmoped och inte "elcykel". Och helst också att trådar som den här ska markeras som OT.

Elmoped kan få dispens att köras i skog av de som inte klarar att trampa själv på grund av ålder eller andra rörelsehinder. De är väl nästan alltid före detta cyklister ändå, så de delar förhoppnings samma värderingar och åker oftast i grupp med cyklister, så högre hastighet och längre slitagetid är inte aktuellt.

Av:
    Makten
    solgule skrev:
    Som cyklist känner jag ett starkt behov att värna om min identitet...
    Sök hjälp eller arbeta på din identitet istället för att försöka ändra på andra för att de ska anpassa sig till dig och dina behov. Det där är inte normalt.

Av:
    solgule
    Makten skrev:
    solgule skrev:
    Som cyklist känner jag ett starkt behov att värna om min identitet...
    Sök hjälp eller arbeta på din identitet istället för att försöka ändra på andra för att de ska anpassa sig till dig och dina behov. Det där är inte normalt.

Kan du utveckla det där så jag förstår dina behov? Gärna utan personangrepp om du kan.

Av:
    Örjan Lax
    solgule skrev:
    De är väl nästan alltid före detta cyklister ändå.

Nja, där tror jag snarare förhållandet är 40/60 mellan f.d. cyklister kontra nya emtb-cyklister som går i elfällan direkt.

#snillenspekulerarsomstenbroman

Av:
    Stervelo
    Jag kan tycka att 250 watt inte är ett jätteproblem, men vilken cykel säljs med en sån motor?
    Ingen, det sitter runt det dubbla i och uppåt, som då är "strypt" elektriskt, vilket sen stryps av för 200 pix för en dongle eller vad det nu är.

Jag känner 3 med elcykel, pendling mest, alla har "strypt av" dem. Nu är det vettiga människor som drar på när det är tomt, inte bland folk.

Vem i skogen cyklar med strypningen kvar? Jag är benängen att säga nästan ingen.
    Nästan alla som köper elhoj för skog idag, är ett gearhead, en tinkerer, så det stryps av.
    Så, det är 500 watt och uppåt vi diskuterar, inte 250.
    Då blir det ett problem, då 3-4 dubblar du snitteffekten för en medelcyklist på en runda så länge de trampar.

Det behövs ett sätt att strypa motorer så att en 65 årig datorovan cyklist inte kan strypa av dem, så enkelt är det idag.

Jag minns den här "frivillig" 100 hk gräns på 80 och nittiotalet för motorcyklar.
    Det var det värsta skämtet någonsin.
    Det fanns möjligen någon som körde suzuki som hade kvar 100 häst i sin gsx1100, suzuki hade gjort det rätt, de hade bytt kamaxlar, förgasare, så motorn var en bra 100 hk.
    Andra hade bara sett till att förgasarlocken var låga, så de inte kunde öppna hela vägen, 2000 pix typ, så hade du full effekt igen.
    Jag vågar lova, att färre än 5 % av de lätt avstrypbara motorcyklarna, kördes strypta. Suzuki undantagna.

Det är det här som strular till det, hur fan ska det övervakas när det är så lätt att ändra?

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Av:
    ooms
    Erik O skrev:
    Valhalla_ skrev:
    VättleBökaren skrev:
    ooms skrev:

Bra skrivet! 👍👍

Ja jättebra skrivet, om man gillar ordbajseri och skrikande med stora bokstäver.
    +1
    Problemet för Vättlebökaren och andra rättshaverister, är som jag tidigare förklarat, att när lagen är otydlig måste en domstol gå vidare och titta på förarbeten och liknande, för att förstå lagstiftarens avsikt, och därigenom komma fram till en tolkning. Det är precis detta Naturvårdsverkets jurister gjort, och precis vad en domstol också skulle göra. Det är ofta här rättshaverister fallerar, de tror att lagen skall läsas bokstavligt och förstår inte att det finns ett syfte bakom som måste vägas in i lagtolkningen. Detta blir extra viktigt när flera lagar, som tagits fram oberoende av varandra, står i konflikt med varandra.

Av:
    kais01
    vättlebökaren cyklar gissar jag i vättlefjäll, där det lär vara gråzon med cyklingen? isf inte typiskt för en rättshaverist;)

ooms, vi kan nog glömma naturvårdsverket här, de verkar mer än osäkra på sin sak.

av goda skäl.

Av:
    Lejon
    Jo när just Naturvårdsverkets jurist går ut och säger att de inte riktigt vet hur man ska se på det hela känns det kanske inte som att de själva tycker att deras tolkning av lagen (terrängkörningslagen) är särskilt gedigen och genomtänkt även om det finns personer här som uppenbarligen litar på deras tolkning mer än de själva gör.

Av:
    VättleBökaren
    ooms skrev:
    +1
    Problemet för Vättlebökaren och andra rättshaverister, är som jag tidigare förklarat, att när lagen är otydlig måste en domstol gå vidare och titta på förarbeten och liknande, för att förstå lagstiftarens avsikt, och därigenom komma fram till en tolkning. Det är precis detta Naturvårdsverkets jurister gjort, och precis vad en domstol också skulle göra. Det är ofta här rättshaverister fallerar, de tror att lagen skall läsas bokstavligt och förstår inte att det finns ett syfte bakom som måste vägas in i lagtolkningen. Detta blir extra viktigt när flera lagar, som tagits fram oberoende av varandra, står i konflikt med varandra.
    Nej, problemet är att du ljuger för att få rätt. Du ljuger för att du hatar alla som har tillåtelse att vistas i skogen.
    Jag kallade dig för rättshaverist en gång och du gick bananas och började använda uttrycket mot mig. Det är ett typexempel på just en sådan person.
    Till skillnad från dig så håller jag mig till lagen istället för att sitta och snedtolka vad en myndighet anser.

Du säger att jag missar poängen med lagarna, att det är intentionen som avgör. Samtidigt som du själv misstolkar intentionen grovt.
    Intentionen med klassifieringen cykel är just den, att det är en cykel och inte en moped. Trots att den har motor.
    Det är klartgjort rätt så tydligt med tanke på att dom satt en övre gräns på när en elcykel inte längre klassas som en cykel. Deras intention är solklar, annars hade dom rakt av sagt att alla cyklar med motor oavsett drivmedel inte längre är cykel.

Du kommer dock aldrig ge dig, jag ställde en fråga och du ignorerade den vilket klargör exakt vart du står i frågan. Oavsett vad lagen säger kommer du att skita i det för du gillar inte cyklister som cyklar i skogen oavsett vilken sorts cykel do cyklar på.
    Och det är inga problem, bara du ger fan i att ljuga varje gång någon frågar om en elcykel, speciellt när OP frågat om elcykel på allmänna vägar. Du var ju bara tvungen att visa ditt hat mot en grupp människor enbart baserat på att dom vill ha en elcykel och inte något annat.
    Hade det varit snack om en racer utan assistans och landsväg så hade du istället lovordat personen även om personen i fråga. Det vill säga, din agenda är solklar och det är tröttsamt för normala människor som inte vill höra ditt skitsnack i varje tråd där det avhandlas eldrift.

Av:
    VättleBökaren
    kais01 skrev:
    vättlebökaren cyklar gissar jag i vättlefjäll, där det lär vara gråzon med cyklingen? isf inte typiskt för en rättshaverist;)

ooms, vi kan nog glömma naturvårdsverket här, de verkar mer än osäkra på sin sak.

av goda skäl.
    Nej, det är ingen gråzon. Det är inte tillåtet att cykla på markerade leder och stigar. Resten är helt okej.

Av:
    Allroad
    TS ville ha köpråd, håll er till ämnet?

Av:
    VättleBökaren
    Stervelo skrev:
    Jag kan tycka att 250 watt inte är ett jätteproblem, men vilken cykel säljs med en sån motor?
    Ingen, det sitter runt det dubbla i och uppåt, som då är "strypt" elektriskt, vilket sen stryps av för 200 pix för en dongle eller vad det nu är.

Jag känner 3 med elcykel, pendling mest, alla har "strypt av" dem. Nu är det vettiga människor som drar på när det är tomt, inte bland folk.

Vem i skogen cyklar med strypningen kvar? Jag är benängen att säga nästan ingen.
    Nästan alla som köper elhoj för skog idag, är ett gearhead, en tinkerer, så det stryps av.
    Så, det är 500 watt och uppåt vi diskuterar, inte 250.
    Då blir det ett problem, då 3-4 dubblar du snitteffekten för en medelcyklist på en runda så länge de trampar.

Det behövs ett sätt att strypa motorer så att en 65 årig datorovan cyklist inte kan strypa av dem, så enkelt är det idag.

Det är det här som strular till det, hur fan ska det övervakas när det är så lätt att ändra?
    Ja, speciellt när det handlar om nominell 250 watt. Dvs, effekten får faktiskt gå över 250 watt periodvis enligt lagen.
    Men om du tror att det går att "strypa av" denna effektkurvan utan problem så tror du fel. Motorn kan temporärt driva mer än 250 watt men inte oavbrutet. Då bränner du motorn och batteriet.

Jag tror inte heller ett dugg på att alla med elcykel "stryper av dom", speciellt inte på de nyare modellerna som har bättre strypningsanordning där det inte direkt märks att du träffat 25 km/h gränsen.
    Och du frågar "vem cyklar i skogen med strypningen kvar", varpå jag frågar... Vem cyklar i skogen i mer än 25 km/h mer än korta sträckor?
    Och vem behöver mer än det som e-mtb redan ger dom? Jag kan från egen erfarenhet berätta att den kraft som min E-MTB ger räcker gott och väl till att klättra det som fysiskt går att klättra med den cykeln. Dvs, grepp och geometri ger upp långt innan motorn gör det. Och min har verkligen ingen "dongel" i eller på sig.

Faktum är att jag vill påstå att slitaget i uppförslut är MINDRE med E-MTB för det är möjligt att trampa jämnt och därmed inte spinna loss hela vägen upp. Till skillnad från min andra cykel där man måste ta sats och det lämnar märken.
    Vridmoment är viktigare än effekt på en E-MTB, högt vridmoment innebär att den orkar klättra utan att behöva ta sats.

Det är inte 500 watt och uppåt vi pratar om.

Och dom som stryper av sina E-MTB kör på oregistrerade motorfordon. Där gäller terrängkörningslagen.
    Dvs, samma stund som dom tar bort eller ändrar styrningen av elsystemet på en elcykel så är den inte längre klassifierad som cykel precis på samma sätt som trimmade mopeder ALLTID varit klassificerade som oregistrerade motorcyklar och där blir personer som framför sådana fordon bötlagda även idag.

För att inte tala om alla som köper elcykel idag och TROR att dom är cyklar. Det finns det tyvärr gott om, "elcyklar" som redan har 500, 750 eller rent av 1500 watt i butiken med gasreglage och ibland inte ens pedaler, dessutom är dom begränsade till 45 km/h.
    Butikerna säljer dessa till kunder och säger "detta är en elcykel och du behöver inte körkort eller hjälm för dessa". Men när det väl kommer till kritan visar det sig att dom är klassade som EU-mopeder och att dom kräver regplåt, moppehjälm och körkort AM.

Jag håller mig till den sortens cykel som faktiskt klassas som cykel, just för att kunna nyttja den i skogen utan att någon skall kunna påstå att jag bryter mot lagen.

Av:
    ooms
    Lejon skrev:
    Jo när just Naturvårdsverkets jurist går ut och säger att de inte riktigt vet hur man ska se på det hela känns det kanske inte som att de själva tycker att deras tolkning av lagen (terrängkörningslagen) är särskilt gedigen och genomtänkt även om det finns personer här som uppenbarligen litar på deras tolkning mer än de själva gör.
    Om NVV inte stod bakom sin egen tolkning av rättsläget skulle de naturligtvis ta bort den från sin officiella webbplats. Däremot är det självklart så att de skulle föredra en tydligare lagstiftning, speciellt som det just nu pågår en utredning av terrängkörningslagen. De, och även andra instanser, har lyft att elcykel bör inkluderas i denna utredning.

Av:
    ooms
    Vättlebökarens aggressioner och påhopp är egentligen inte värda att bemöta, men att hen, föga förvånande, totalt missuppfattat vad som avses med lagstiftarens avsikt måste kommenteras.

Lagstiftarens avsikt med att förenkla användandet av elmotordrivna fordon upp till en viss effekt genom att klassa dem som cykel, var att av miljöskäl få fler att ställa bilen t.ex. för sin pendling och/eller dagliga ärenden. Den var knappast att försämra miljöskyddet på ett annat område genom att underminera terrängkörningslagen genom att öppna upp för användning av motordrivna fordon i terräng. För att bedöma detta måste man studera förarbetena till de två lagarna där avsikten brukar framgå.

Av:
    Allroad
    Men lägg ner! Ta ert jidder via PM eller skapa en egen tråd.

Jävla cirkus det är på happy på sistone.

Av:
    Tarkaz
    Paco skrev:

Cyklar vanlig mtb, det roar mig bara hur upprörda folk på detta forum kan bli av en liten elmotor.

Så jag stannar nog helst kvar på detta forum.

Av:
    ooms
    Tarkaz skrev:
    Paco skrev:

Cyklar vanlig mtb, det roar mig bara hur upprörda folk på detta forum kan bli av en liten elmotor.

Så jag stannar nog helst kvar på detta forum.
    Nä, det är snarare när man påpekar att den enda tolkning av rättsläget som gjorts av en myndighet säger att den lilla elmotorn inte får användas i terräng, som vissa går helt bananas :-)

Vore jag spekulant på ett dylikt fordon skulle jag uppskatta att få den infon, eftersom det potentiellt innebär att min investering på 20-30k inte kommer kunna användas som tänkt. Men vissa går som synes helt bananas och tycker att den infon skall undanhållas. Mycket märkligt, nästan så man undrar om de har personliga ekonomiska intressen i branschen...

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ