• Bygga om Trek från 2x10 till 1x12

Av:
    cykelthomas
    Funderar på att bygga om min Trek Superfly 7 till 1x12 med Shimanos nya upgrade kit, se nedan.

Men frågan är, passar kassetten på mitt nav? Eller måste jag byta nav, eller del av navet? Vilken/vilka delar behöver jag köpa till extra då?

https://www.bike24.com
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 09:44 av cykelthomas.

• Re: Bygga om Trek från 2x10 till 1x12

Av:
    Sixten Fors
    Läs mer här https://happyride.se

Av:
    cykelthomas
    Du såg kanske inte att jag redan ställt frågan där, när du skrev ditt svar på den ett år gamla trådstarten rakt under min fråga.
    Men oavsett vilket, så innehåller den tråden inte svaret på min fråga...

Av:
    Sixten Fors
    cykelthomas skrev:
    Du såg kanske inte att jag redan ställt frågan där, när du skrev ditt svar på den ett år gamla trådstarten rakt under min fråga.
    Men oavsett vilket, så innehåller den tråden inte svaret på min fråga...
    Vad var din fråga? Din länk ovan är trasig.

En kassett måste passa navets body, använda samma standard.
    10-delade kassetter är alltid HG. Du har alltså HG body på ditt nav.
    11-delat är HG eller xD.
    12-delat är HG, xD eller MicroSpline.
    Vill du fortsätta med HG body, köp en HG kassett.
    Vill du byta till xD eller MicroSpline, byt system.
    Sunrace CSMZ90 12 spd 11-50T som jag länkade är HG. Dessutom rimligt lätt, billig och bra.
    190808_Sunrace 12 11-50T.jpg

Du kan blanda valfri tillverkare av kassett och bakväxel så länge det är samma antal drev.
    Men bakvxl och reglage måste* vara samma märke och samma delning.

* = det finns undantag, men det är rätt meningslöst att blanda kan jag tycka.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 00:29 av Sixten Fors.

Av:
    cykelthomas
    Ja, det skulle ju kunna vara ett alternativ med Sunrace kassett.
    Nackdelen är att man då får köpa Shimano-delarna separat istället för upgrade-kitet vilket nog blir mycket dyrare. Men om det inte finns någon lösning att få till microspline hub på min cykel, så är det ju inte så mycket att välja på.

Gillade att de hade 10t som minsta krans på Shimano-kassetten också :)

Av:
    Sixten Fors
    I paketet ingår I-Spec-EV reglage, har du I-Spec-EV bromsar? Nope.
    Ingen vet vad du har för baknav, om det går att/finns MicroSpline body att köpa till ditt baknav. Om det går, räkna med minst 700 kr https://www.bike24.com

Att köpa lösa delar brukar bli typ lika billigt som paketen bestående av 4 delar. Fast enklare. Man kan t.ex. välja reglage med egen klämma som passar din cykel.

Av:
    cykelthomas
    Man kan välja reglagetyp, det finns bägge varianterna, så det är inget problem.
    Trek vet helt säkert vad det sitter för baknav :) och det finns säkert många fler som vet, även om inte du eller jag vet. Det är en av anledningarna till att jag frågar här. Det finns säkert många som vet, gäller bara att någon ser tråden! :)

När jag kollade upp priser på lösa delar vs paketet, så blev det mycket dyrare med lösa delar. Så mitt intryck var att paketet innebär ett bra paketpris. Enbart en lös kassett och en lös derailleur kostar lika mycket eller mer tillsammans än hela paketet.

Det finns lösa microspline conversion kits att köpa och dessa passar vissa av Treks "Bontrager"-cyklar, av texten att döma, se länk nedan. Jag har skickat frågan till Trek, får vi se vad de säger.

Ska plocka isär och rengöra och serva min cykel i veckan, det behövs efter den leriga cykelvasan, så då kan jag ta en närmare titt själv på vad som sitter där också.

https://r2-bike.com

Av:
    såkket
    Du behöver ett hjul med DT Swiss 180/240/350nav för att kunna konvertera till microspline, dvs ett med deras star ratchet.
    Bontrager likt många andra använder dessa i sina lite bättre hjul.

Av:
    cykelthomas
    såkket skrev:
    Du behöver ett hjul med DT Swiss 180/240/350nav för att kunna konvertera till microspline, dvs ett med deras star ratchet.
    Bontrager likt många andra använder dessa i sina lite bättre hjul.

Gött å höra, tack! Där fick jag genast lite mer motivation att göra tråkgörat som måste göras innan jag har tid att börja med hojen 😊

Funkar det, så blir det en adapter, ett upgrade kit och en oval klinga fram 😃

Av:
    såkket
    Kolla vad du har för nav till att börja med, har du ett med star ratchet så borde det vara görbart men chansen är väl tyvärr stor att det sitter någon 3-pawlhistoria på den.

Av:
    cykelthomas
    Så här ser det ut, jag antar att detta är en 3-pawlhistoria 😕

20190813_202731.jpg

Av:
    cykelthomas
    Så hade man då läst på och lärt sig skillnaden på pawl och ratchet. Det senare känns ju klart mycket bättre ur flera perspektiv.

Och när jag sitter och tittar på delarna här, känns det klart görbart att fixa en liten pawl till ratchet adapter. Har inte någon redan gjort det? 😁

Det borde DT Swiss fixa, särskilt nu när alla kommer vilja byta till microsplines. Perfekt med en liten DT Swiss pawl2ratchet microsplines adapter 😀

Av:
    cykelthomas
    Det verkar som jag får lägga ner konvertering till microsplines, det kräver minst ett byte av hela navet verkar det som. Det är over the top för mig. Det får i så fall bli ett ihopplockat kit med kassetten som Sixten rekommenderade ovan.

Det skulle se ut så här då.

Kassett https://www.bike24.com
    Bakväxel https://www.bike24.com
    Växelreglage https://www.bike24.com
    Kedja https://www.bike24.com
    Oval klinga fram https://www.bike24.com

Vad tror ni om detta?

Av:
    freddag
    cykelthomas skrev:
    Vad tror ni om detta?

dyrt och tungt! du har redan en xt-växel med clutch va? perfekt att bygga om till 1x10 med den här kassetten https://www.bike24.com

utväxlingen liknar den 12-delade sunrace-kassetten, bortsett från 50t-kugget. är det värt 2500-3000 kr och 150 gram extra?

Av:
    cykelthomas
    Skojar du, tycker du inte det är någon skillnad på 42 vs 50 kugg på största kransen? För mig är det den allra viktigaste delen av denna uppgradering.

Eftersom jag plockar bort framväxeln blir det en viktminskning. Men jag gör inte detta för att jaga gram på cykeln. På den punkten finns mycket mer att göra på annat håll.

Av:
    freddag
    cykelthomas skrev:
    tycker du inte det är någon skillnad på 42 vs 50 kugg på största kransen?

jo:

freddag skrev:
    utväxlingen liknar den 12-delade sunrace-kassetten, bortsett från 50t-kugget

i övrigt är stegen i kassetterna ganska lika. behöver du verkligen hög toppfart på cykeln? om inte så är, säg, 30t fram och 42t bak en rejält lätt växel. 2500 kr är mycket pengar för lite extra växelomfång, tycker jag.

Av:
    cykelthomas
    Hmmm, en variant skulle kanske kunna vara att konvertera till XD, det kan man göra enkelt, och där verkar finnas en del roliga kassetter :)

Av:
    cykelthomas
    freddag skrev:
    cykelthomas skrev:
    tycker du inte det är någon skillnad på 42 vs 50 kugg på största kransen?

jo:

freddag skrev:
    utväxlingen liknar den 12-delade sunrace-kassetten, bortsett från 50t-kugget

i övrigt är stegen i kassetterna ganska lika. behöver du verkligen hög toppfart på cykeln? om inte så är, säg, 30t fram och 42t bak en rejält lätt växel. 2500 kr är mycket pengar för lite extra växelomfång, tycker jag.

Om man ska bortse från de stora skillnaderna, så finns ju ingen anledning till konvertering. Större kransar bak ger inte högre toppfart, det ger lättare uppförsbackar och ska jag gå ner till en krans fram vill jag definitivt ha fler större kransar bak, ja. Men ja, jag saknar helt klart en högre växel också, jag vill helt klart kunna trampa mer nerför än jag kan idag, kanske inte det viktigaste, men om jag ändå uppgraderar och varianten finns, så vill jag inte missa den.

Som jag just nämnde precis ovan, jag kanske ska kolla XD också, för det finns en XD freehub som tydligen bara är att skruva rakt på. Ska dock dubbelkolla att jag fattat det rätt.

Av:
    freddag
    xd-freehubs brukar vara dyra. snabbgoogling säger 1000 kr till treks orginalhjul. gx eagle-kassett kostar 1500. sen nw-klinga, växel, reglage och kedja för 2500 kr. summa 5000 kr. det är mycket pengar på en gammal hoj, särskilt när 1x10 för 600-700 kr (med dugligt växelomfång) eller 2x10 för 0 kr (med större växelomfång än 1x12) funkar helt okej. men det är dina pengar.

Av:
    pennan
    det finns 10-del kassett med 50-kugg å...
    här tex https://www.aliexpress.com

Innehavare av Gävles mest prestigefyllda KOM :-)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 07:56 av pennan.

Av:
    jonte987
    pennan skrev:
    här tex https://www.aliexpress.com

Mm, på med en sån och en rd m7100. Hade varit kul om nån testade.

Kanske bäst att nöja sig med 46 och m7000?

Av:
    freddag
    pennan skrev:

finns annat än https://aliexpress.com ?

för den där har märkliga hopp mellan kuggen. som en 11-delad som de bara tagit bort ett kugg i mitten på. känns också tveksamt hur bra det funkar med bakväxeln.

edit: missade länken.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 07:57 av freddag.

Av:
    simson
    Godmorgon !
    Kan inte boxcomponents va nåt 7-9 och elvadelat men stora kassetter och vad jag kunde se inte dyrt heller , 400$ för det dyraste kitet( reglage, kassett , kedja och växel).
    Mange

Av:
    cykelthomas
    freddag skrev:
    xd-freehubs brukar vara dyra. snabbgoogling säger 1000 kr till treks orginalhjul. gx eagle-kassett kostar 1500. sen nw-klinga, växel, reglage och kedja för 2500 kr. summa 5000 kr. det är mycket pengar på en gammal hoj, särskilt när 1x10 för 600-700 kr (med dugligt växelomfång) eller 2x10 för 0 kr (med större växelomfång än 1x12) funkar helt okej. men det är dina pengar.

1000+2500=5000?

Sunracekassetten kostar 700kr, xd 300 mer, ingen stor skillnad.

Och det är ett konstigt resonemang du för dessutom tycker jag. Vad är en gammal cykel? Vad är det som är gammalt med min cykel? Med denna uppgradering blir den som en ny 1x12 cykel. 3000 eller 3500 är väldigt lite pengar jämfört med att köpa en ny 1x12 för 20+ papp, vilket är vad man hamnar på för en cykel med motsvarande spec. Å då har jag knappt ens betalat hälften av det inklusive uppgradering för min cykeln.
    För dig kanske pengarna är det viktigaste, å då är det ju bara att ligga kvar på det man har. Cykeln är trots allt riktigt bra som den är. Men för mig är det klart värt denna uppgradering. Därför startade jag denna tråd som fokuserar på det tekniska, möjligheten att göra uppgraderingen, vad som funkar och vilka delar som behövs/passar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:17 av cykelthomas.

Av:
    pennan
    finns i England https://www.ebay.com

Innehavare av Gävles mest prestigefyllda KOM :-)

Av:
    freddag
    cykelthomas skrev:
    1000+2500=5000?

inte på min maskin. men den är gammal förstås.

Av:
    NLC
    freddag skrev:
    cykelthomas skrev:
    1000+2500=5000?

inte på min maskin. men den är gammal förstås.

Det saknades väl en term i additionen från exemplet, kassetten för 1500.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    jonte987
    Eftersom jag har hjul för 2000 så är det inte aktuellt att konvertera bakhjulet för 1000spänn. Alternativet är att köra på en 12s hg kassett, köpa nya hjul eller skita i det.
    Men det gör man som man vill.

Av:
    cykelthomas
    Om man har ett hjul för 2000:- och uppgraderar det för 600:-, så har man ett hjul för 2600:-, har svårt att se varför det skulle vara ett problem. Å andra sidan så ser inte jag en uppgradering av växelsystemet, inkl freehub, som en uppgradering av hjulet, utan en uppgradering av just växelsystemet. Men det är ju en rent filosofisk fråga. I slutändan har man att ta ställning till kostnad kontra funktion.

Rent ekonomiskt är det som ger önskat resultat till lägst kostnad det mest prisvärda. Om funktionen sedan är värd priset kan bara var och en avgöra för egen del.

Denna tråd startade jag för att utvärdera möjligheterna rent tekniskt att konvertera från 2x10 till 1x12.

Slutsatsen så långt är att det finns åtminstone tre möjliga alternativ:

1. Microsplines, kräver nytt nav. Ger 10-51t
    2. Sunrace kassett istf Shimanos, då kan både nav och freehub användas som den är. Ger 11-50t
    3. XD kassett, fungerar med en XD freehub. Ger 10-50t

Av:
    Sixten Fors
    freddag skrev:
    cykelthomas skrev:
    Vad tror ni om detta?
    dyrt och tungt! du har redan en xt-växel med clutch va? perfekt att bygga om till 1x10 med den här kassetten https://www.bike24.com
    utväxlingen liknar den 12-delade sunrace-kassetten, bortsett från 50t-kugget. är det värt 2500-3000 kr och 150 gram extra?
    Förmodar att det är en M781 bakväxel utan clutch på cykeln.
    Det skiljer 95 g mellan HG500 10spd 11-42T och Sunrace 12spd 11-50T. Med 382% resp 455% omfång och två extra växellägen
    HG500-10_11-42T.jpg

Av:
    Sixten Fors
    Välj 12 växlat som du var/är inne på, minst 11-50T omfång är bra på en MTB.
    M7100, M8100, GX Eagle etc. bakvxl + reglage + kedja är billigt.
    Sunrace 11-50T för HG är bra och prisvärd. Inte lättast, men inte heller tyngst.

GX Eagle 10-50T xD är 78 gram lättare än Sunrace.
    M8100 10-51T MS är 58 gram lättare än Sunrace.
    M7100 10-51T MS är 7 gram tyngre än Sunrace.
    NX Eagle 11-50T HG är 87 gram tyngre än Sunrace.

Om du vill byta till xD eller MicroSpline skulle jag absolut passa på att byta HELA bakhjulet istället för att försöka bygga om ditt gamla "skräpnav". Så att även nav/ekrar/fälg/skiva blir lättare/bättre, och värda en 1500 kr finkassett.

Av:
    cykelthomas
    Sixten Fors skrev:
    Om du vill byta till xD eller MicroSpline skulle jag absolut passa på att byta HELA bakhjulet istället för att försöka bygga om ditt gamla "skräpnav". Så att även nav/ekrar/fälg/skiva blir lättare/bättre, och värda en 1500 kr finkassett.

Har du tips på några bakhjul i så fall?

Av:
    Sixten Fors
    cykelthomas skrev:
    Sixten Fors skrev:
    Har du tips på några bakhjul i så fall?

Vad är det för axel/navbredd och skivfäste/skiva på ditt nuvarande bakhjul? Vilken fälg och fälgbredd? Vad väger bakhjulet (med body men utan kassett/skiva/däck)? Vad kör du för däck/däckbredd? Vad väger du? Hur cyklar du? Något av detta kanske redan står någonstans, men ge mig gärna en sammanfattning så slipper jag gissa och/eller leta.

Av:
    freddag
    Sixten Fors skrev:
    Det skiljer 95 g mellan HG500 10spd 11-42T och Sunrace 12spd 11-50T. Med 382% resp 455% omfång och två extra växellägen

missade din bild högre upp i tråden och gick på bike24:s viktangivelse. och jag gögglade lite årsmodeller av superfly 7, som alla verkade ha clutch.

Sixten Fors skrev:
    Om du vill byta till xD eller MicroSpline skulle jag absolut passa på att byta HELA bakhjulet

blir bara dyrare och dyrare detta :)

insinuerar nu inget om ts, men generellt tror jag terrängcyklister tenderar att försöka fylla det svarta hål av meningslöshet som arbetssamhället borrat upp i deras hjärtan med ännu mera meningslösa varor. jag förstår att det ger en tillfällig kick, men när skimret faller från det nya växelsystemet och hjulsetet och det blir uppenbart att skillnaden från de utbytta komponenterna knappt är märkbar, då växer liksom det där svarta hålet. det ekonomiska systemet behöver att vi ständigt blir missnöjda med våra köp, så att vi köper ännu mer. på ett samhällsplan är det knepigt att göra något åt den saken, men som individ tror jag en mår bättre om en spjärnar emot uppgraderings-besvikelse-spiralen.

den bästa uppgraderingen är att inte uppgradera, använda de sparade pengarna till arbetstidsförkortning så att en kan cykla mer.

Av:
    cykelthomas
    insinuerar nu inget om någon här, men generellt har jag märkt att många forumdebattörer på internet har många förutfattade meningar om andras tankar, åsikter och motiv. Oftast grundar sig nog dessa i den egna världsbilden och förståelsen för att någon annan kan tycka och tänka annorlunda är så gott som bortblåst. Alla som inte tycker och tänker som en själv är ett offer för det svarta hål av meningslöshet som arbetssamhället borrat upp i deras hjärtan, tycks vissa anse. Själv försöker jag bortse ifrån motivet när någon undrar något på nätet, och istället bidra sakligt med den kunskap jag har kring det aktuella ärendet. Men det är ju jag det. Om någon annan vill uppgradera sin båt med prylar som jag tycker är rena vansinnet, vilket händer ibland i båtforum jag är med i, så är det ju varken deras problem att jag tycker det är vansinne, eller mitt problem att de gör något med sin båt som är vansinnigt. Blir det bättre för dem, är det ju inget som hindrar att jag bidrar med min kunskap för att de ska kunna genomföra sina vansinnen. Och vill jag inte bidra, scrollar jag bara vidare.

För min del handlar den uppgraderingen jag funderar över kring helt praktiska saker. Jag har nu cyklat lite på min MTB och kört en cykelvasa på den. Det är några saker med den som kan förbättras på ett sätt som gör att jag skulle uppleva en klar förbättring för mig i spåret. Intressant nog visade det sig att de förbättringarna redan finns, jag är alltså inte den första att tänka denna tanken. Så, vad kostar då en ny cykel med de förbättringarna. Jag kollade faktiskt aldrig ens det, för jag kände att det är inte aktuellt att byta cykel. Så fick jag syn på detta upgrade kit som Shimano släppt. Tänka sig. Precis det som behövs för att komma tillrätta med de förbättringar jag önskar. Så vet jag att kostnaden att byta cykel är långt mycket mer än kostnaden av en uppgradering. Enda återstående frågan var kring de tekniska förutsättnignarna och möjligheterna. Och de är i princip utredda i denna tråden. Tack för det Sixten och Såkket :)

Sedan kunde jag inte låta bli att notera att ett nytt Shimano XT Micro spline nav inte kostar mer än en freehub. Så nu ska jag bara smälta att jag ska byta nav också, det hade jag ju inte tänkt göra. Men just nu lutar det åt att det blir Shimano XT microsplines rakt igenom. Deras upgraderingskit + nya navet. :-)

För de av er vars ekonomiska situation är sådan att ni tycker att en kostnad en bit under 4000:- för denna operation är för dyr, så kan jag bara beklaga. Ur mitt perspektiv är det inte bara det mest ekonomiskt fördelaktiga för att uppnå den funktion jag söker, utan jag får dessutom behålla den cykel jag har och gillar och jag får lära mig en massa nytt längs resans väg.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 16:49 av cykelthomas.

Av:
    cykelthomas
    Sixten Fors skrev:
    Vad är det för axel/navbredd och skivfäste/skiva på ditt nuvarande bakhjul? Vilken fälg och fälgbredd? Vad väger bakhjulet (med body men utan kassett/skiva/däck)? Vad kör du för däck/däckbredd? Vad väger du? Hur cyklar du? Något av detta kanske redan står någonstans, men ge mig gärna en sammanfattning så slipper jag gissa och/eller leta.

Hjul
    Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready, 142x12 rear, 15mm front
    Däck
    Bontrager XR1 Expert, Tubeless Ready, aramid bead, 29x2.20" (Bontrager XR2 Expert, Tubeless Ready, aramid bead, 27.5x2.20")

Centerlock på discen

Vikt ca 80kg
    Jag kör stigcykling, cykelvasan. Saktare än de flesta i uppförsbackarna och fortare än de flesta i nerförsbackarna och de tekniska partierna :)
    Ambitionsnivå: Motion

Letade lite själv efter hjul med hittade väldigt lite, och det jag hittade låg prismässigt på 5000+ vilket är lite out of budget. Ett nytt nav med microsplines ligger på 7-800 såg jag.

Här finns data om min cykel

https://archive.trekbikes.com

Av:
    Salabaladala
    freddag skrev:
    insinuerar nu inget om ts, men generellt tror jag terrängcyklister tenderar att försöka fylla det svarta hål av meningslöshet som arbetssamhället borrat upp i deras hjärtan med ännu mera meningslösa varor. jag förstår att det ger en tillfällig kick, men när skimret faller från det nya växelsystemet och hjulsetet och det blir uppenbart att skillnaden från de utbytta komponenterna knappt är märkbar, då växer liksom det där svarta hålet. det ekonomiska systemet behöver att vi ständigt blir missnöjda med våra köp, så att vi köper ännu mer. på ett samhällsplan är det knepigt att göra något åt den saken, men som individ tror jag en mår bättre om en spjärnar emot uppgraderings-besvikelse-spiralen.

den bästa uppgraderingen är att inte uppgradera, använda de sparade pengarna till arbetstidsförkortning så att en kan cykla mer.

Vafan här kommer du och langar visdom. Sluta. Jag känner mig träffad.

Av:
    cykelthomas
    Sixten Fors skrev:

Hjul
    Bontrager Mustang Elite Tubeless Ready, 142x12 rear, 15mm front
    Däck
    Bontrager XR1 Expert, Tubeless Ready, aramid bead, 29x2.20" (Bontrager XR2 Expert, Tubeless Ready, aramid bead, 27.5x2.20")

Centerlock på discen

Vikt ca 80kg
    Jag kör stigcykling, cykelvasan. Saktare än de flesta i uppförsbackarna och fortare än de flesta i nerförsbackarna och de tekniska partierna :)
    Ambitionsnivå: Motion

Letade lite själv efter hjul med hittade väldigt lite, och det jag hittade låg prismässigt på 5000+ vilket är lite out of budget. Ett nytt nav med microsplines ligger på 7-800 såg jag.

Här finns data om min cykel

https://archive.trekbikes.com

Av:
    Sixten Fors
    Tack, jag såg första gången. Men har inte hunnit svara :)

Fälgbredd och hjulvikt står säkert inte i katalogen, har du de uppgifterna?

Av:
    cykelthomas
    Någonstans såg jag en hjulvikt på 1100-1200 gram, men det är väldigt osäkert om det var exakt de hjulen jag har. Väldigt svårt att hitta information om Bontragers grejer. Har försökt hitta info om navet också, Bontrager Mustang Elite, men det verkar helt omöjligt, hittar ingenting, varken tech spec eller service information.

Av:
    Sixten Fors
    Ditt hjulset väger nog ca 960 g fram och 1140 g bak = 2100 g. Väg prylarna själv om du vill veta svaret, Trek har ingen aning.
    Ett nytt 25 mm alu hjulset väger ca 770 + 870 = 1640 g (DT350 36T xD + XR391 fälg) och kostar ca 6 K.
    För 30 mm istället för 25 mm fälgar lägg till ca 150 gram = 1790 g hjulset.
    Nedan lite olika kombinationer av 12x142 nav med olika body och olika 12spd kassetter. Pick any :)
    nav4.png

Med reservation för buggar
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 08:36 av Sixten Fors.

Av:
    cykelthomas
    Ja just det, men detta är ju bara komponenterna, de har jag full koll på. Det är färdiga MS-hjul som det verkar lite mera skralt med, och de jag hittar ligger på typ 5ksek och uppåt.

Av:
    cykelthomas
    Ja just det, men detta är ju bara komponenterna(?), de har jag full koll på. Det är kompletta MS-hjul som det verkar lite mera skralt med, och de jag hittar ligger på typ 5ksek och uppåt.

Av:
    cykelthomas
    Sådär, då var beställningen lagd.
    Konverteringen gick på precis under 4 papp.
    Det blev shimanos upgrade kit + shimanos nya MS nav samt ekrar och nipplar.

Kunde iofs använt samma ekrar som innan, då det visade sig vara samma längd. Men valde ändå nya lite bättre då kostnaden för det var så pass låg.

Av:
    cykelthomas
    Så har då grejorna kommit! Skall bli roligt att bygga ihop det hela en kväll framöver 😊

20190821_195307.jpg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ