• Nya fälgar till GT grade för 32-35 mm däck (Nu löst!)?

Av:
    Mycketvillhamer
    Min GT grade carbon 105, som inhandlades från wiggle, levererades med Stans Radler-hjul. Innerdiameter 20,3 och rätt tunga.

Efter tre månader gick första ekern, och sedan dess har sex ekrar gått och nu är det också en massa sprickor runt nippelhålen på minst sex ställen.

Det här tycker wiggle tydligen är helt normalt slitage på en cykel som är 1,5 år gammal och har rullat som pendlarhoj ca 600 mil och de menar att det inte kan täckas av garantin. De erbjuder mig istället någon tusing i rabatt på något av dessa hjulset:

https://www.wiggle.co.uk

Bortsett från att jag tycker att wiggles sätt att hantera det här är skit och att jag antagligen kommer handla hos någon annan framöver så behöver jag få ordning på cykeln.

Jag kör 32mm på isfri tid och 35mm SMW vintertid.

Jag väger en bit över 90 kg så jag tycker primehjulen verkar ha lite för få ekrar för att vara pålitliga pendlarhjul. 19 mm innerbredd verkar också vara i smalaste laget.

Pro-litehjulen verkar också smala, men annars ok. Tyckte de såg bra ut tills jag läste recensioner på versionen med sex-bultsfäste där folk klagar på sprickor och trasiga ekrar. Har fått nog av just det.

Nu till frågorna:

1. Tips på bra hjulset passande 32-35 mm däck, 15mm genomgående axel fram, qr bak. Gärna centrelock och gärna hos Wiggle för rabattens skull.

2. Ett alternativ är ju att bygga nya hjul på befintliga nav. Vad behöver jag då? Naven är Formula CL-25 fram och CL-26 bak 28H fram och bak med J-bend-ekrar.

*Uppdaterat med rätt nav och antal hål
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2019-08-19 10:21 av Mycketvillhamer.

• Re: Fälgar till GT grade med 32-35 mm däck?

Av:
    Mycketvillhamer
    DT R500 eller 470 verkar väl rätt bra? Hur vet man hur långa ekrar man ska ha?

Av:
    kontorsråttan
    Jag köpte ett par Mason x Hunt 4 season från Hunt Wheels till min Grade carbon, de har gått nåt hundratal mil nu och känns bra.

https://www.huntbikewheels.com

Av:
    Mycketvillhamer
    kontorsråttan skrev:
    Jag köpte ett par Mason x Hunt 4 season från Hunt Wheels till min Grade carbon, de har gått nåt hundratal mil nu och känns bra.

Varför bytte du hjul? Hade du också Radler från början? Googlat lite och de verkar rätt värdelösa.
  • Re: Nya fälgar till GT grade för 32-35 mm däck (och en känga till Wiggle)?

Av:
    NiclasY
    Till min Grade fick jag med hjul byggda med Stans Grail och gissningsvis Formula nav. I bakhjulet har en drös ekrar gått av på drivsidan, men alltersom jag bytt ut dem har det blivit bättre. Kass hjulbyggare?

Av:
    xyz-saft
    Det kan också vara värt att reklamera hjulen, och vara tydlig med att det inte handlar om ett garantiärende. Reklamationsrätt har man i 3 år.

n+1

Av:
    kontorsråttan
    Mycketvillhamer skrev:
    kontorsråttan skrev:

Varför bytte du hjul? Hade du också Radler från början? Googlat lite och de verkar rätt värdelösa.

Jag hade fått litet sprickor i Grail-fälgarna. Saltsprickor kallade de det på Cykelcity, aldrig hört talas om det men händer tydligen när man vintercyklar... Jag tänkte att jag sätter tillbaka de gamla fälgarna när det börjar saltas igen, några mil till borde jag kunna få ur dem. Men Hunt-hjulen känns bra än så länge för att återvända till ämnet.

Av:
    Mycketvillhamer
    xyz-saft skrev:
    Det kan också vara värt att reklamera hjulen, och vara tydlig med att det inte handlar om ett garantiärende. Reklamationsrätt har man i 3 år.

Precis det jag gjort och fått det här svaret:

Thank you for your patience whilst our senior warranty mechanics have reviewed your case and the photos you have provided regarding order 6229749609 for the GT Grade Carbon (105 - 2017) Adventure Road Bike.

The team have concluded we would be unable to cover this under the manufacturers warranty as it is outside of the warranty period. The initial issue reported of spokes breaking are not a warrantable fault, they are a replaceable wear and tear part. The subsequent cracks have been reported outside of the manufacturers warranty supplied with the bike. As such we'd be unable to unable to accept it for a warranty inspection.

Unfortunately the warranty will only cover against manufacturer defects in materials and workmanship from the date of retail purchase. A defect in material or workmanship is defined as; “A flaw or failure caused by the manufacturing process or material that was not consistent with the original design”. This warranty implies no strength or fatigue value beyond regional government standards. This warranty does not mean “indestructible” as all materials can fail through fatigue over time, and if pushed beyond design and manufacturing limits.

We're sorry for the disappointment and frustration this will cause. We know how disheartening it is when a manufacturer is unable to cover issues under the manufacturing warranty on a product. It goes without saying that all we want to do is help our customers get out and enjoy their bicycles, unfortunately in this case we'd be unable to take this warranty claim any further.

We can understand that this is not the response that you would have been hoping for. However as you are a valued customer we would like to offer a replacement wheelset at a discounted price to get you back on the road.

Some good sets we can recommend being compatible with your bike would be either of the following -

We can offer the Pro lite set for £214.50, or the Prime Race disc set for £101.80. However If you have seen another wheelset on our website that you'd prefer please provide the link to this we can see what price we can sell this to you for.

If you would like to accept one of the sets above please let us know which, we can then pass on instruction of how to place your order obtaining this price.

Again our apologies for the issue. Please let us know how you wish to proceed, speak with you soon.

Regards

Wiggle Customer Services

Av:
    Mycketvillhamer
    kontorsråttan skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    kontorsråttan skrev:

Jag hade fått litet sprickor i Grail-fälgarna. Saltsprickor kallade de det på Cykelcity, aldrig hört talas om det men händer tydligen när man vintercyklar... Jag tänkte att jag sätter tillbaka de gamla fälgarna när det börjar saltas igen, några mil till borde jag kunna få ur dem. Men Hunt-hjulen känns bra än så länge för att återvända till ämnet.

Hunt-hjulen ser intressanta ut, fastnade för de här: https://www.huntbikewheels.com

Lite bredare och lite billigare. Kan nog också fixa mina spruckna och köra vinterhjulen på dem ett tag.

Av:
    Mycketvillhamer
    Skickade det här till Wiggle idag, får se vad de säger:

”Thanks for your reply.

However, this issue shouldn’t be handled by the parts warranty, this should be handled by my minimum 2-year guarantee, which I always have under EU consumer protection law.

Again, read about consumer rights here, where it clearly states that you, as a seller, cannot reduce or replace this guarantee.

https://europa.eu

Summary: ”You always have the right to a minimum 2-year guarantee at no cost, regardless of whether you bought your goods online, in a shop or by mail order.
    This 2-year guarantee is your minimum right, however national rules in your country may give you extra protection.
    If goods you bought anywhere in the EU turn out to be faulty or do not look or work as advertised, the seller must repair or replace them free of charge or give you a price reduction or a full refund.”

If spokes start to break after three months and cracks develop within 1,5 years (they were there sooner, but weren’t reported) on a € 2500 (rrp) bike, it is clear that either the material or build quality is poor and that the ”adventure” bike is not working as advertised.

So, I think it’s clear that Wiggle should replace the wheels free of charge, according to EU consumer rights.

My suggestion to a solution is that you send me new rims, a pair of 28H DT R500 db would suit the bike (I think the wheelsets you suggested are too narrow), and you take the cost for rebuilding the wheels at my LBS. My LBS charges 500 SEK per wheel for this. I’ll take the cost for spokes, nipples etc.

This way, I get a wheelset I’m happy with and the cost for you is quite low. How about it?

Br”

Får se vad de säger...

Av:
    Wiciman
    Bakhjulet på min Vitus Energie inhandlad från Wiggle har fått flera sprickor i bakre fälgen. Sprickorna löper ut från ekerhålen.

Hur har det gått i ditt ärende?

IMG_2915.jpg

Mycketvillhamer skrev:

”Thanks for your reply.

However, this issue shouldn’t be handled by the parts warranty, this should be handled by my minimum 2-year guarantee, which I always have under EU consumer protection law.

Again, read about consumer rights here, where it clearly states that you, as a seller, cannot reduce or replace this guarantee.

Summary: ”You always have the right to a minimum 2-year guarantee at no cost, regardless of whether you bought your goods online, in a shop or by mail order.
    This 2-year guarantee is your minimum right, however national rules in your country may give you extra protection.
    If goods you bought anywhere in the EU turn out to be faulty or do not look or work as advertised, the seller must repair or replace them free of charge or give you a price reduction or a full refund.”

If spokes start to break after three months and cracks develop within 1,5 years (they were there sooner, but weren’t reported) on a € 2500 (rrp) bike, it is clear that either the material or build quality is poor and that the ”adventure” bike is not working as advertised.

So, I think it’s clear that Wiggle should replace the wheels free of charge, according to EU consumer rights.

My suggestion to a solution is that you send me new rims, a pair of 28H DT R500 db would suit the bike (I think the wheelsets you suggested are too narrow), and you take the cost for rebuilding the wheels at my LBS. My LBS charges 500 SEK per wheel for this. I’ll take the cost for spokes, nipples etc.

This way, I get a wheelset I’m happy with and the cost for you is quite low. How about it?

Br”

Får se vad de säger...

Av:
    Mycketvillhamer
    Wiciman skrev:
    Bakhjulet på min Vitus Energie inhandlad från Wiggle har fått flera sprickor i bakre fälgen. Sprickorna löper ut från ekerhålen.

Hur har det gått i ditt ärende?

Mycketvillhamer skrev:

”Thanks for your reply.

Br”

Får se vad de säger...

Precis likadana sprickor som i min fälg. Jag väntar på svar.

Vad är det för märke på din fälg och hur gammal är den? Pratat med Wiggle?

Av:
    Wiciman
    Har lagt ett ärende nyss. Det är en WTB ST i23-fälg. Satt som sagt monterad på min Vitus Energie 2018. Levererades i oktober 2018. Har inte rullat mycket.

Av:
    Wiciman
    Kan fälgen smälla/gå itu? Är det farligt att köra vidare med fälgen med dessa skador?

Av:
    Mycketvillhamer
    Wiciman skrev:
    Kan fälgen smälla/gå itu? Är det farligt att köra vidare med fälgen med dessa skador?

Sannolikt ingen större fara, mer troligt att det kommer börja smälla ekrar en efter en. Borde inte vara något snack för dig iom att det är inom tillverkarens garantiperiod. För mig menar de att den garantin har gått ut, men enligt EU-rätt har man alltid två års garanti som inte kan förhandlas bort.

Av:
    Peth
    Mycketvillhamer skrev:
    Wiciman skrev:

Sannolikt ingen större fara, mer troligt att det kommer börja smälla ekrar en efter en. Borde inte vara något snack för dig iom att det är inom tillverkarens garantiperiod. För mig menar de att den garantin har gått ut, men enligt EU-rätt har man alltid två års garanti som inte kan förhandlas bort.

Nej, du har inte en lagstadgad 2-årig garanti utan en treårig reklamationsrätt. En jäkla skillnad.

Av:
    Mycketvillhamer
    Nytt svar i följetången:

”Thank you for your email.

If we had the DT Swiss R 500 Disc Brake Road Rims in stock in a 28H we would be happy to send you these free of charge, however we do not stock these in a 28H, nor can we order them in this specification.

In the event we had them in stock we would not also be able to cover the labour costs, this is a gesture of good will from Wiggle as the manufacturer has declined warranty.

If you can find any other rim that would suit please provide the link from our webksite so we can look into this as another solution for you.

Sorry to hear our wheelset suggestions where inadequate. Checking our stock we could offer the Mavic Allroad 700 Disc CL Wheelset as an alternative? These have a wider rim profile and will be compatible with your bike -

We could offer these to you for £164.04 (1903.22 SEK).

Speak with you soon.

Regards

Wiggle Customer Services”

Och mitt svar på det:

”Hi, shame about the R500.

Just to be clear, the manufacturer warranty is irrelevant to me. It’s you, Wiggle, who, as a trader, are responsible for the two year, non removable, non replacable, EU consumer right guarantee towards me, your customer.

The gesture of good will was on my part, trying to find a reasonable solution for you to fix my problem.

Thanks for the Mavic suggestion, a bit on the heavy side though. Also, I’m not really interested in buying a new wheelset from you (especially after seeing how you handle claims) at a slight discount, when it’s your responsibility to repair or replace faulty goods free of charge.

I’ll have another look at your stock.

Br”

Av:
    Mycketvillhamer
    Peth skrev:
    Mycketvillhamer skrev:
    Wiciman skrev:

Nej, du har inte en lagstadgad 2-årig garanti utan en treårig reklamationsrätt. En jäkla skillnad.

Läs här då:

Misstänker att man skiljer på warranty som vi i sverige kallar för garanti och guarantee som vi då kallar reklamationsrätt.

Av:
    Wiciman
    Ja det verkar vara snårigt i denna begreppsdjungel...

Nu har jag iaf skickat in mitt ärende så får vi se vad Wiggles warranty department säger...

Vad är det mest troliga scenariot? Att de skickar mig en fälg enbart och att jag får stå för kostnaden att flytta över alla komponenter själv?

Av:
    Mycketvillhamer
    Wiciman skrev:
    Ja det verkar vara snårigt i denna begreppsdjungel...

Nu har jag iaf skickat in mitt ärende så får vi se vad Wiggles warranty department säger...

Vad är det mest troliga scenariot? Att de skickar mig en fälg enbart och att jag får stå för kostnaden att flytta över alla komponenter själv?

Nä, du ska hållas kostnadslös om de följer reglerna. Mest troligt är att du får skicka in hjulen och får ett ersättningspar. Alternativt får du nya fälgar och de står för kostnaden att bygga om hos LBS. Har du flyt dyker det upp ett nytt hjulset.

Oavsett scenario så ska du ha en fungerande cykel utan att det kostar dig något.

Av:
    Mycketvillhamer
    Uppdatering på mitt ärende med Wiggle. Jag skickade följande i fredags:

”Hi again,

Another suggestion for a solution. You give me a £200 Wiggle voucher and I’ll sort my wheel problems somehow. I can’t find anything in your stock as a suitable replacement (minimum 20mm inner width, around 1600g for a set, reliable quality build).

How about that?”

Och fick det här till svar idag:

”Thank you for your patience.

I had raised your case with my manager in an effort to seek a resolution to your issue. To resolve this swiftly for you we are happy to issue you with a 200GBP wiggle voucher.

We've created the voucher for you, please find the code below:

Voucher ID - xxxxxxxxxxxx - for £200.00.

This will be valid for 24 months from today and can be entered in your basket in the 'Gift Voucher' box. The voucher is valid on any item apart from gift vouchers and events.

I hope this helps, again our apologies for the issue, have a great day!

Regards

Wiggle Customer Services”

Så, till slut löste det sig och jag beställde redan i fredags ett par Hunt-hjul istället. Bra att det löste sig, men synd att man ska behöva vara som en igel för att få till det.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in