• Merlin Malt+, är den något att ha?

Av:
    Calcifer
    Hej alla kunniga!
    Jag hoppas ni har tid och lust att svara på min fråga trots att det är ännu ett köpråd från en nybörjare.
    Jag har läst kilometervis med köprådstrådar här på forumet och det verkar ju som att Vitus Sentier eller Radon Cragger 7.0 är the shit om man är ute efter en HT för max 15k som man vill röja runt på stigar med.
    Men dessa går ju inte att få tag på nånstans så då verkar reservalternativet vara en Vitus Rapide som man höjer gaffeln på, eller möjligvis en Nukeproof Scout Race.

Men när jag rotade runt inne på Merlincycles hemsida så snubblade jag över Merlin Malt+ (https://www.merlincycles.com/merlin-malt-mountain-bike-2018-114994.html)
    En 27,5+ bestyckad med en 140mm RS Revelation, NX1 drivlina och SRAM Guide bromsar till det facila priset av 11331kr.
    I mina ögon låter det som en väldigt prisvärd hoj eller har jag missat något? Betyder HTA'n på 70,5 grader att jag till största delen av tiden kommer att åka runt med näsan i marken? Eller är det nåt annat som gör denna cykeln inte rekommenderas, kunde inte hitta en enda tråd om den här på forumet.
  • Re: Merlin Malt+, är den något att ha?

Av:
    Lajal
    Tycker personligen att det är lite skumt med en HTA på 70,5 när den har 140mm slag. För brant för den typen av jonne.
    Resten överlåter jag till experterna.

Av:
    jonte987
    Lajal skrev:
    Tycker personligen att det är lite skumt med en HTA på 70,5 när den har 140mm slag. För brant för den typen av jonne.
    Resten överlåter jag till experterna.
    Ja, det låter mysko

Av:
    Calcifer
    Men om man bortser från HTA’n, är det nåt annat som sticker ut som gör ett köp ovärt?
    Eller är det redan ovärt pga HTA’n?

Mailade förresten marlin och frågade om det var en korrekt uppgift med 70,5.

Av:
    Nypåmtb
    Ser sjukt kort ut och med samma reach (top tube) för alla storlekar, verkar som de bara bygger på höjden 😂.
    Jag skulle kikat på något annat.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Bra komponenter för dom pengarna bortsett från hjulen. Men geon? Styrvinkel bör ju stämma om man tittar på bilden men det är ju mer eller mindre omöjligt att ha samma HA, SA, ETT, CS fast olika hjulbas.. Så något är ju helknas med den storlekstabellen.

Av:
    Calcifer
    Tack för era svar!
    Det låter lite som Merlin köpt hem ett större parti billiga ramar och smackat på lite bra komponenter för att bli av med eländet ;)

Isf letar jag vidare, ska inte gå på den niten igen att köpa en cykel som lockar med bra pris och fina komponenter men sen är resten skit. Ja jag tittar på dig min gamla White som står där i hörnet och skäms.

Men det som verkar gälla nu då är att köpa en Vitus Rapide VR och ställa om gaffeln till 120mm, men skulle man inte t.ex kunna köpa den billigare varianten av Rapide som verkar vara specad likadant fast med Shimano drivlina(Jag är mer van att meka med shimano så det skulle bara vara en fördel för mig) och lägga mellanskillnaden och köpa en bra 130-140mm-gaffel? Hur mycket skulle geometrin förändras av detta?

Eller är det då vettigare att sikta på en Nukeproof Scout 290 Race för 14299kr som redan har en Sektor Debonair 130mm monterad. Men den cykeln kanske har nån annan usel egenskap som gör att man inte bör köpa den. Vikten på 15,5kg som wiggle anger skulle ju kunna vara en sån anledning men den verkar vara fel, enligt nukeproofs hemsida är den 13,4kg.

Sen har vi ju Canyon Grand Canyon AL SL 8.0 som ligger i mitt prisspann också, men den kanske är mer åt XC-hållet?

Sen kommer vi till de frågorna som det omöjligt finns något tydligt svar på men någon kanske kan hjälpa mig resonera. Jag har inget akut behov av en hoj precis just idag, ska vara pappaledig hela hösten så det kommer nog inte finnas någon alls knappt till cykling.
    Skulle det då vara bättre att vänta till våren och se vilka nya modeller som kommer, eller är det som jag resonerar att det just nu är bättre köpläge i.o.m reor och ett stundade Brexit som kanske ställer till det med cykelimporter från UK.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 08:50 av Calcifer.

Av:
    jonte987
    Nukeproof är nog ett säkert kort. 13.4 är rimligt.
    Rapid och Canyon går också bra men är du ute efter nåt mer aggressivt så ta scout.

Av:
    Calcifer
    Det här är en jäkla djungel ;)

Surfade runt lite ytterligare och hittade på startfitness två st Orange..
    Orange Crush 29 Comp med 140mm RS Sektor, SRAM NX-drivlina för ~13780kr (65 HTA, 445mm reach på Large)
    Orange P7 29 S med 130mm RS Revelation, SLX-drivlina för ~15900kr (66,5 HTA, 452mm reach på Large)

Dessa såg ju oerhört vettiga ut i mina ögon.

Edit: P7 29 S verkar dock väga ca 14,5kg och ha sopiga däck enligt en review..
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 11:21 av Calcifer.

Av:
    aki
    Jag mejlade Merlin om lite geo-siffror för Malt som inte syntes på hemsidan, men några sådana hade de inte... :)

Av:
    Calcifer
    aki skrev:
    Jag mejlade Merlin om lite geo-siffror för Malt som inte syntes på hemsidan, men några sådana hade de inte... :)

Ja jag hörde av mig till dem angående reach, men fick svaret "but we have not unfortunately been supplied with the reach measurements"
    Låter ju aningens oseriöst att inte ha koll på sin egen produkt..

Av:
    SGS
    Calcifer skrev:
    aki skrev:

Ja jag hörde av mig till dem angående reach, men fick svaret "but we have not unfortunately been supplied with the reach measurements"
    Låter ju aningens oseriöst att inte ha koll på sin egen produkt..

Extremt oseriöst. Bara det är en anledning så god som någon att välja något annat.

Av:
    Lajal
    Calcifer skrev:
    Det här är en jäkla djungel ;)

Surfade runt lite ytterligare och hittade på startfitness två st Orange..
    Orange Crush 29 Comp med 140mm RS Sektor, SRAM NX-drivlina för ~13780kr (65 HTA, 445mm reach på Large)
    Orange P7 29 S med 130mm RS Revelation, SLX-drivlina för ~15900kr (66,5 HTA, 452mm reach på Large)

Dessa såg ju oerhört vettiga ut i mina ögon.

Edit: P7 29 S verkar dock väga ca 14,5kg och ha sopiga däck enligt en review..

Crushen skiljer sig väldigt mycket från t.ex. Grand Canyon du nämnde ovan. Har ingen koll på Crush, men med den geon (åtminstone HTA:n) så är den nog schysst att köra stökigt utför med. Vet inte riktigt hur du har tänkt att åka, men Grand Canyon är en XC-hoj, som du var inne på, och Crushen är något av en motpol. Jag körde på min Grand Canyon i Åre i somras. Det fungerar, men jag rekommenderar det inte.

Av:
    rejser
    Jag har en oanvänd radon 8.0+ som säljes för nästan samma peng.
    27.5+ rs pike guide osv

Av:
    Calcifer
    rejser skrev:
    27.5+ rs pike guide osv

Det låter ju intressant, vad är det för storlek på hojen och vart finns den?
    Har du nån länk till spec?

Av:
    rejser
    Calcifer skrev:
    rejser skrev:
    27.5+ rs pike guide osv

Det låter ju intressant, vad är det för storlek på hojen och vart finns den?
    Har du nån länk till spec?

skickade ett pm till dig

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ