• XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

Av:
    sb_sthlm
    Hej på er!

Jag vet att det finns mängder med trådar och kommentarer om just xc 290 pro här och på annat håll då jag senaste dagarna googlat mig blå för att hitta en vettig instegscykel nu när reorna börjar.

Det jag kommit framtill är att de som köpt den verkar nöjda men de lite mer inbitna verkar halvimponerade. En sak till som jag också noterat är att näst alla inlägg handlar om 2017-2018 modellerna. Så det jag undrar är om 2019 års modell erbjuder något mer än tidigare år.

Framför allt så har jag noterat att ramen inte är av "modern typ" i tidigare modeller vilket gör att vinklar och så är "fel". Läser man produktbeskrivningen av årets modell så står det "Cykeln har dessutom en nyutvecklad aluminiumram med släta skarvar, som ger ett mer exklusivt utseende."
    Exklusivt är ju trevligt - och jag håller med om att den ser bra ut - men har den samtidigt fått en uppdatering och modernisering av ramen tro?

Jag är själv för novis för att förstå siffrorna under Geometri på denna sida http://whitebikes.se

Sist men inte minst - vilket alternativ ska man kolla på under 10000 kr (8000 kr)? Vitus Sentier har jag förstått står högt i kurs men verkar svår att få tag på. Ett STORT plus för mig är att kunna köpa i butik i Stockholm och utomlands är helt uteslutet.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 19:29 av sb_sthlm.

• Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

Av:
    Sixten Fors
    Trams och svammel. Glöm xc 290 pro. Bara glöm. Det är en riktig skitcykel. Omodern och hemskt.

Sentier är slutsåld. Rapide finns att köpa, är Wiggle.se svenskt nog? https://www.wiggle.se
    Finns bara on-line.

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Trams och svammel. Glöm xc 290 pro. Bara glöm. Det är en riktig skitcykel. Omodern och hemskt.

Sentier är slutsåld. Rapide finns att köpa, är Wiggle.se svenskt nog? https://www.wiggle.se
    Finns bara on-line.

Tjena!

Wiggle är ju allt annat än svenskt.

Av:
    Frippe99
    Jag köpte en White XC 290 Pro förra sommaren när jag ville testa MTB. Som nämns ovan så var det inte mycket till kvalité, navet i framhjul gick sönder, vevpartiet lossnade konstant och kedjan gick av. Då ska tilläggas att jag är pedant med mina prylar och körde kanske 50 mil innan jag sålde den.

När det gäller geometrin så var den ju inte direkt modern, trots det så hade jag väldigt skoj på cykeln. Men nu när man skaffat en flackare, längre hoj med dämpare både fram och bak så är ju skillnaden i komfort och var jag tar mig fram med cykeln som natt och dag.

En instegscykel som jag tycker verkar mer prisvärd och som kan köpas i Sverige är Trek X- Caliber 8. https://m.lannasport.se

Lycka till!

Av:
    jonte987
    Billigaste rapide för 9200 så slipper man Treks boost141.

Av:
    Kneecap
    jonte987 skrev:

Tjena!

Svårt att läsa "utomlands är helt uteslutet"?

Av:
    jonte987
    Kneecap skrev:
    jonte987 skrev:

Tjena!

Svårt att läsa "utomlands är helt uteslutet"?

Förlåt.
    Ja då är xc 290 toppen eller så betalar man vad det kostar.

Du vet att XXL är norskt och ramen säker svetsad i Taiwan?

Av:
    Kneecap
    jonte987 skrev:
    Förlåt.
    Ja då är xc 290 toppen eller så betalar man vad det kostar.

Du vet att XXL är norskt och ramen säker svetsad i Taiwan?

Tjena!

Oavsett om det är norskt eller inte så har dom ju fysiska butiker här och då kan man nog inte riktigt klassa det som att köpa från utlandet. Men om du bara vill vara dumdryg så visst.
    Jag har inte heller sagt att han ska köpa XC 290, jag bara påpekade att det är ju rätt skevt att säga att han ska köpa från utlandet när han själv säger att det är uteslutet.

Av:
    jonte987
    Nej jag vill inte vara dryg men det verkar vara omöjligt att köpa en vettig cykel i butik under 12-13k.
    Säkert inget fel på 141boost men det är rent bedrägeri från en marknadsavdelning som som gått för många kurser i produkt differentieringen. Jag är inte med på det.

Av:
    sb_sthlm
    Hehe, ord och inga visor ;)

Jag antar då att det inte hänt något nytt på 2019 års modell eftersom det inte går att hitta något direkt.

Eftersom jag är ny på detta så lär jag nog inte beställa en cykel som jag inte kunnat testa storlek osv på. Vill inte behöva betala flera tusen för att skicka tillbaka något som inte passar.

Får ta en sväng förbi Länna imorgon och kika lite men vad är det man vill slippa med Treks boost 141?

Av:
    Kneecap
    jonte987 skrev:
    Nej jag vill inte vara dryg men det verkar vara omöjligt att köpa en vettig cykel i butik under 12-13k.
    Säkert inget fel på 141boost men det är rent bedrägeri från en marknadsavdelning som som gått för många kurser i produkt differentieringen. Jag är inte med på det.

Tjena!

Varför ska du då börja härja mot mig om var företag har sitt huvudkontor och vart prylarna är tillverkade?

Det är inte bara Trek som använder 141 Boost.
    Det har fördelen med lika breda navflänsar som vanlig Boost, men nackdelen att det använder en klassisk snabbkoppling vilket faktiskt inte är så jäkla illa som folk vill få det att låta som. Men TA är bättre, förutom vid punktering för det tar längre tid att få av och på hjulet.

Av:
    jonte987
    Du lär nog inte lida av 141boost. Om du inte mot förmodan vill köpa nya hjul. Eller ta med dig hjulen till nästa cykel.

Jag tycker bara att det är förjävligt att man bygger en fin cykel som tex Scott scale och sen investerar man extra pengar på att fucka upp de billiga versionerna. Sen måste man som konsument läsa det finstilta och begripa att scale 960 inte är samma cykel som scale 950.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 23:46 av jonte987.

Av:
    jonte987
    Kneecap skrev:
    jonte987 skrev:

Tjena!

Varför ska du då börja härja mot mig om var företag har sitt huvudkontor och vart prylarna är tillverkade?

Det är inte bara Trek som använder 141 Boost.
    Det har fördelen med lika breda navflänsar som vanlig Boost, men nackdelen att det använder en klassisk snabbkoppling vilket faktiskt inte är så jäkla illa som folk vill få det att låta som. Men TA är bättre, förutom vid punktering för det tar längre tid att få av och på hjulet.

Härja är väl att ta i men förlåt då.
    Jag skiter givetvis i vilken cykel hen köper.

Av:
    Sixten Fors
    Man vill slippa 5x141 mm Quick Release axel. Man vill ha 12x148 mm genomgående axel.

Ang storlek. Det finns 4 storlek av Rapide att välja mellan. Om du vet hur lång du är kan du direkt avfärda minst två av dem. Sendan kan Happy hjälpa dig med råd om vilken av de två som rimligen passar bättre. Det är i inte raketforskar svårt att välja mellan två storlekar av en bra cykel. Vill du ha en cykel i rätt storlek, välj den större av de två. Vill du ha en för liten cykel och skylla dig själv, välj den mindre av de två.

9 av 10 rookies är rädda för en cykel i rätt storlek och butikssäljaren skiter i vilket och säljer gärna en för liten cykel till dig för det går fortare. Har han tur kommer du dessutom tillbaka inom 6-12 månader och köper en till cykel, i rätt storlek.

Om du provcyklat en White på XXL's parkering har du ändå inte lärt dig någonting. Kan du bedöma vad som är bra och dåligt? Någon månad i skogen däremot med två olika cyklar gör skillnad för din känsla för två olika cyklar/storlekar.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 00:05 av Sixten Fors.

Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    Man vill slippa 5x141 mm Quick Release axel. Man vill ha 12x148 mm genomgående axel.

Ang storlek. Det finns 4 storlek av Rapide att välja mellan. Om du vet hur lång du är kan du direkt avfärda minst två av dem. Sendan kan Happy hjälpa dig med råd om vilken av de två som rimligen passar bättre. Det är i inte raketforskar svårt att välja mellan två storlekar av en bra cykel.

Om du provcyklat en White på XXL's parkering har du ändå inte lärt dig någonting. Kan du bedöma vad som är bra och dåligt? Någon månad i skogen däremot med två olika cyklar gör skillnad för din känsla för två olika cyklar/storlekar.
    Okej, 12x148mm, check :)

Nej det är klart att det inte är någon övermäktig uppgift att hitta rätt storlek för jag kan ju såklart mina mått men jag är ändå sån som gärna vill klämma och känna lite innan. Speciellt på sånt jag inte har någon direkt erfarenhet av.
    Jag förstår också att man såklart inte vet om en cykel är perfekt för en med hjälp av en tur på en p-plats men det är iallafall bättre än inget tänker jag. Även om det är en "budget" cykel jag är ute efter så märker man ju om det saknas 10 000 i plånboken så man vill ju ha ett hum om vad man får.

Imorgon blir det turer till Länna sport och Sportson. Nu har de väll rätt likt sortiment och priser men man kan säkert få klämma på något i alla fall, även om båda har mindre parkeringar än XXL.

Av:
    Sixten Fors
    Se edit

Av:
    sb_sthlm
    Hur står sig Scott Aspect serien? Tex Aspect 930 för runt 8500kr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 01:26 av sb_sthlm.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

In och köp en hoj som ser snygg ut, oavsett vad du köper så kommer du ha skitkul och ändå köpa ny till nästa säsong för du vill ha någonting bättre.

Av:
    Sixten Fors
    sb_sthlm skrev:
    Hur står sig Scott Aspect serien? Tex Aspect 930 för runt 8500kr.
    Sämst. Det är inte en MTB. Ramen är skit. Alla Aspect är sämst.

Av:
    Sixten Fors
    Köp inte en snygg skitcykel i år och en bra cykel i rätt storlek om ett år. Köp rätt cykel redan idag.

Rapide från Wiggle för 9200 kr är överlägset bäst i prisklassen. Rapide VR för 12200 kr är bästa köp i den prisklassen.

Hur lång är du?

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Köp en cykel i butik om du känner dig tryggast med det, vissa Sportson har demhojar du kan låna en dag och känna på i skogen, kolla upp det.

Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    Köp inte en snygg skitcykel i år och en bra cykel i rätt storlek om ett år. Köp rätt cykel redan idag.

Rapide från Wiggle för 9200 kr är överlägset bäst i prisklassen. Rapide VR för 12200 kr är bästa köp i den prisklassen.

Hur lång är du?
    Vill som sagt inte gärna köpa från utlandet. Allt annat än Vitus kan väll inte vara skit? Självklart förstår jag att man får mer för pengarna med mindre märken från utlandet än från märken som Scott och liknande men skit tvivlar jag ju ändå på att de är.

Jag är 186cm närmare 100kg (vilket är en av de största anledningarna till att jag måste börja röra på mig!), innerben ligger på 87 cm och arm 65cm så enligt Scotts kalkylator ska jag ha deras XL.

När, eller om, jag kan mer och kanske kan serva cykeln själv så är det helt klart vettigare ekonomiskt att importera själv men nu finns det ett mervärde i att ha en svensk ÅF som står för garantier och som kan serva utrutningen så som sig bör.

Kneecap skrev:
    Tjena!

Köp en cykel i butik om du känner dig tryggast med det, vissa Sportson har demhojar du kan låna en dag och känna på i skogen, kolla upp det.
    Tack för det tipset! Jag ska förbi Sportson i dag och ska kolla med dom om de kan avvara något en dag så man kan känna på lite mer än bara på parkeringen som sagt :)

Av:
    Sixten Fors
    Scott Scale <951, Spark <951, Genius <951, Ransom etc. är bra mtb-cyklar. Jag har ett antal Scott i garaget. Har haft 5 st Scale (varav 3 kolfiber) och en Spark 900 (kolfiber) t.ex. och ytterligare några Scott-cyklar. Men min Scale 900 (nedan) kostar ca 35 K...
    Scale1.jpg

...och Spark 900 (nedan) kostar ca 45 K
    Spark.png

Scott Aspekt är skit. Det är inte en mtb. Rören som ramen består av är felkapade innan de svetsade ihop rören. Alla mått och vinklar blev fel. Det går inte att kompensera med en "finare" bakväxel med XT-logga.

Aspect är inte en mtb. Den funkar inte i skogen. Det är en gubbpendlarcykel för asfalt/grusväg. Speciellt i XL är den extra dålig då den är väldigt kort.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 09:20 av Sixten Fors.

Av:
    motionisten
    Har noll koll på MTB geometrier mm men rätt mycket cykelerfarenhet från Lvg och cross och MTB grusväg/lätt stig. Köpte en 290 för två år sedan och har kört flitigt på den som andrahoj för MTB, har även en Scott som kostade mer än dubbelt så mycket.
    Mitt intryck efter rätt många mil , senast Cykelvasan i leran på den är att det är en riktigt bra hoj för pengarna. Särskilt när de rear dem kraftigt som de gör ibland.
    Kvaliten är helt ok , har haft problem med lagren i framhjulet glappade upp snabbt men XXL gav mig ett helt nytt hjul utan knot och det har gått länge. Annars inga som helst problem.
    Om syftet är lättare stig och skogs/grusväg så är den lika snabb som Scotten och mina crossar. Och DT gaffeln är jäkligt bra för syftet.
    Så för knappt 8 papp som jag köpte den för så tycker jag att det är ett av mina bättre cykelköp och använder den mycket. Jag har sju hojar just nu och cyklar på den som känns bäst för ändamålet och för skogs/grusväg väljar jag ofta White:n , den billigaste hoj jag köpt i vuxen ålder.
    Så om du inte är modelejon i MTB prylträsket är den en helt funkis hoj.

Av:
    JockeS
    Om du har möjlighet så stick till en Sportsonbutik och testa en Rockhopper Pro 1x tycker jag.
    ligger iofs på 13500 men går säkert att få ett bra pris i dessa tider.

Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    Scott Scale >950, Spark >950, Genius >950, Ransom etc. är bra mtb-cyklar. Jag har ett antal Scott i garaget. Har haft 5 st Scale (varav 3 kolfiber) och en Spark 900 (kolfiber) t.ex. och ytterligare några Scott-cyklar. Men min Scale 900 (nedan) kostar ca 35 K...
    Så en Scale 970 godkänns? :) Tänkte kika på en sån idag när jag ändå är i affären och den finns i lager. Ligger lite över budget men med lite rea så är det inte så farligt.

Jag tvivlar på att jag kommer cykla speciellt hårt i skogen. Stigar, ängar och skogsvägar samt en del asfalt för transport kommer det mest bli. Det är absolut inte omöjligt att det blir mer skog i framtiden men nu är jag bara en tjockis som vill få motion på ett kul sätt :)

Av:
    sb_sthlm
    motionisten skrev:
    Har noll koll på MTB geometrier mm men rätt mycket cykelerfarenhet från Lvg och cross och MTB grusväg/lätt stig. Köpte en 290 för två år sedan och har kört flitigt på den som andrahoj för MTB, har även en Scott som kostade mer än dubbelt så mycket.
    Mitt intryck efter rätt många mil , senast Cykelvasan i leran på den är att det är en riktigt bra hoj för pengarna. Särskilt när de rear dem kraftigt som de gör ibland.
    Kvaliten är helt ok , har haft problem med lagren i framhjulet glappade upp snabbt men XXL gav mig ett helt nytt hjul utan knot och det har gått länge. Annars inga som helst problem.
    Om syftet är lättare stig och skogs/grusväg så är den lika snabb som Scotten och mina crossar. Och DT gaffeln är jäkligt bra för syftet.
    Så för knappt 8 papp som jag köpte den för så tycker jag att det är ett av mina bättre cykelköp och använder den mycket. Jag har sju hojar just nu och cyklar på den som känns bäst för ändamålet och för skogs/grusväg väljar jag ofta White:n , den billigaste hoj jag köpt i vuxen ålder.
    Så om du inte är modelejon i MTB prylträsket är den en helt funkis hoj.
    Tack för den inputen!
    Det är lite så jag uppfattat den också. Den är inte bäst (självklart inte för 8000) men fyller en funktion som säkert räcker för mig. Det står ju helt klart tydligt att om man blir biten och vill avancera kommer det ändå inte räcka med en cykel så just nu känns det lite som att det bara är att köpa nått som plånboken tillåter och sen se lite vilken typ av cykling man kommer hålla på med och då börja mer kika på specifika egenskaper.

Av:
    sb_sthlm
    JockeS skrev:
    Om du har möjlighet så stick till en Sportsonbutik och testa en Rockhopper Pro 1x tycker jag.
    ligger iofs på 13500 men går säkert att få ett bra pris i dessa tider.
    Det ska jag absolut göra, tack för tipset!

Av:
    jonte987
    950 eller lägre menar han. 960 har har också knasnav.

Men som skrivits går det så klart att prova på sporten på en sån.
    Jag håller med Sixten att om det är möjligt så är det bättre att lägga 10 på en cykel med en ram som är lönt att uppgradera efter en tid än 8000 på skräp.

MEN många verkar resonera som att första cykeln är bara transport tills man köper fullfämpad om ett år.
    Det är nog ofta sant.

Av:
    Sixten Fors
    sb_sthlm skrev:
    Scale 970 godkänns
    Nej. Scott Scale (på riktigt) börjar vid 950. Scott Scale finns med (minst) 5 olika ramar.

960/970/980/990. AL ram med 5 mm QR bakaxel.
    950. AL ram med 12x148 mm TA bakaxel.
    900/910/920/930/940. HMF CF ram 1199 g med 12x148 mm TA bakaxel.
    900 RC. HMX CF ram 969 g med 12x148 mm TA bakaxel.
    900 RC SL. HMX CF SL ram 879 g med 12x148 mm TA bakaxel.

Skillnad på mått/vinklar mellan White, Aspect, Decathlon, Scale och Rapide alla i XL vilket passar dig.
    AS2.png
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 09:59 av Sixten Fors.

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Oavsett vad Sixten säger så går det utmärkt att ha QR bak, TA är som sagt bättre men det är inget fel på QR. Scale 970 fungerar.

Av:
    Sixten Fors
    jonte987 skrev:
    950 eller lägre menar han. 960 har har också knasnav.
    Jag såg felvänt tecken. Har uppdaterat. Tack.

Av:
    Lejon
    För 8500kr i svensk butik tycker jag denna är svårslagen om jag nu ska vara jobbig och föra in ett till alternativ, bra utrustad, rimlig geo vad jag kan läsa mig till och förstå samt ”moderna” hjul. https://www.decathlon.se

Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    sb_sthlm skrev:
    Scale 970 godkänns
    Nej. Scott Scale (på riktigt) börjar vid 950. Scott Scale finns med (minst) 5 olika ramar.

950/960/970/980/990. AL ram med 5 mm QR bakaxel.

Skillnad på mått/vinklar mellan Aspect, Scale och Rapide alla i XL vilket passar dig.
    Jag förstå. Riktigt ordenlig kalkyl du har där! :)

Jag förstår också poängen med vinklarna för att cykeln ska bli så stabil som möjligt i skogen men det är just det att jag troligtvis inte kommer hoppa och skutta så mycket utan mer motionscykla, dock inte mycket på asfalterade vägar.

Att allt annat är ramen går att uppgradera är ju såklart en bra input också men återigen så lär det ju inte räcka med en cykel om man verkligen tar upp detta som en hobby, till en början är det dock en motionsform för mig då jag hatar att springa ;)

Det är ju trist att det inte verkar existera bra instegsmodeller för vettiga priser i Sverige men jag ska iallafall förbi några affärer i eftermiddag och kika lite på vad som finns och så får jag väll köpa en cykel nästa år istället i värsta fall när plånboken tillåter. Det är ju lite mer än cykel som ska köpas också när man är ny och det lär ju gå på ett par tusen till för hjälm, vettiga kläder, kanske några skor och liknande så även om man var inriktad på en cykel för 8-10' så hade det ju slutat på 13-14 för allt men måste man dessutom gå upp ett par tusen till på cykeln så springer det snabbt iväg upp mot 18-20' och det är tyvärr inte möjligt nu.

Som sagt, jag vet att man får mer för pengarna utomlands och i vanliga fall har jag inga problem med att handla därifrån men stora och, förhållandevis, dyra saker undviker jag väldigt gärna.

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Oavsett vad Sixten säger så går det utmärkt att ha QR bak, TA är som sagt bättre men det är inget fel på QR. Scale 970 fungerar.
    QR är skit. Varför välja skit när man kan välja bort skit och välja modern MTB-standard 12x148 TA till samma kostnad? Ingen, jag repeterar, INGEN modern mtb-ram har 5 mm QR axel bak. Oavsett tillverkare. Men en del tillverkare erbjuder det först på cyklar över 15 K, andra över 20 K.

Från Vitus räcker det att betala 9200 kr, just nu. Billigt är gott.

Av:
    Lejon
    Sixten Fors skrev:
    Kneecap skrev:
    QR är skit. Varför välja skit när man kan välja bort skit och välja modern MTB-standard 12x148 TA till samma kostnad? Ingen, jag repeterar, INGEN modern mtb-ram har 5 mm QR axel bak. Oavsett tillverkare. Men en del tillverkare erbjuder det först på cyklar över 15 K, andra över 20 K.

På Decathlon räcker 8500kr i svensk butik. Jag är ärligt nyfiken på vad du tycker om den jag länkade till ovan Sixten?

Av:
    jonte987
    sb_sthlm skrev:
    Sixten Fors skrev:
    sb_sthlm skrev:
    Scale 970 godkänns

950/960/970/980/990. AL ram med 5 mm QR bakaxel.

Skillnad på mått/vinklar mellan Aspect, Scale och Rapide alla i XL vilket passar dig.
    Jag förstå. Riktigt ordenlig kalkyl du har där! :)

Jag förstår också poängen med vinklarna för att cykeln ska bli så stabil som möjligt i skogen men det är just det att jag troligtvis inte kommer hoppa och skutta så mycket utan mer motionscykla, dock inte mycket på asfalterade vägar.

Att allt annat är ramen går att uppgradera är ju såklart en bra input också men återigen så lär det ju inte räcka med en cykel om man verkligen tar upp detta som en hobby, till en början är det dock en motionsform för mig då jag hatar att springa ;)

Det är ju trist att det inte verkar existera bra instegsmodeller för vettiga priser i Sverige men jag ska iallafall förbi några affärer i eftermiddag och kika lite på vad som finns och så får jag väll köpa en cykel nästa år istället i värsta fall när plånboken tillåter. Det är ju lite mer än cykel som ska köpas också när man är ny och det lär ju gå på ett par tusen till för hjälm, vettiga kläder, kanske några skor och liknande så även om man var inriktad på en cykel för 8-10' så hade det ju slutat på 13-14 för allt men måste man dessutom gå upp ett par tusen till på cykeln så springer det snabbt iväg upp mot 18-20' och det är tyvärr inte möjligt nu.

Som sagt, jag vet att man får mer för pengarna utomlands och i vanliga fall har jag inga problem med att handla därifrån men stora och, förhållandevis, dyra saker undviker jag väldigt gärna.

En lösning är att du ser om XXL har kvar Scott Scale 900 Elite nästa gång de har rea.
    men det är väl tveksamt, redan billig
    https://www.xxl.se

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:

Tjena!

Kanske för att man måste hålla en budget och faktiskt vill handla lokalt. Det är inte skit heller! Jag har ALDRIG haft problem pga QR, har haft QR i 25 år.

Av:
    Sixten Fors
    Tabellen ovan inkluderar nu även White

Av:
    Sixten Fors
    Kneecap skrev:
    Jag har ALDRIG haft problem pga QR, har haft QR i 25 år.
    Varför köpa en 25 år gammal cykel ny i butik år 2019, till fullpris? Ingen modern cykel har QR.

Av:
    Lejon
    Sixten: kan du inte lägga in Decathlons också i din tabell?

Av:
    Kneecap
    Tjena!

Decathlonhojen ser rätt vettig ut faktiskt, kanske något brant men rätt sida 70

Av:
    sb_sthlm
    Lejon skrev:
    För 8500kr i svensk butik tycker jag denna är svårslagen om jag nu ska vara jobbig och föra in ett till alternativ, bra utrustad, rimlig geo vad jag kan läsa mig till och förstå samt ”moderna” hjul. https://www.decathlon.se
    Det är aldrig jobbigt med alternativ, speciellt inom budget :) Den hade jag nog aldrig hittat annars då jag nog aldrig varit inne på Decatlon, även om man åkt förbi ett par ggr.

Vore som sagt intressant att höra lite åsikter om den, väldans lätt var den iallafall, 1,5 kg :D (12.5 kg framgår längst ner)

Av:
    Kneecap
    Sixten Fors skrev:
    Varför köpa en 25 år gammal cykel ny i butik år 2019, till fullpris? Ingen modern cykel har QR.

Tjena!

Skulle nog säga 60 år gammal konstruktion på QR. Men det fungerar alldeles utmärkt fortfarande så länge man inte är en sopa när man monterar prylarna.
    Inte en enda nybörjare känner någon större skillnad i styvhet på QR och TA i en baktriangel.
    Det är inte en bakaxel som är högsta kravet på en hoj, det ligger riktigt långt ner. Oavsett vad du säger. OAVSETT!

Av:
    sb_sthlm
    jonte987 skrev:
    En lösning är att du ser om XXL har kvar Scott Scale 900 Elite nästa gång de har rea.
    men det är väl tveksamt, redan billig
    https://www.xxl.se
    Jag har snappat upp den också men som sagt tveksamt om den kommer gå ner nått i pris direkt. Slutsålt i alla varuhus men helt klart värt att hålla ögonen på om de vill tömma huvudlagret :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ