• Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Sixten Fors
    sb_sthlm skrev:
    Som sagt, jag vet att man får mer för pengarna utomlands och i vanliga fall har jag inga problem med att handla därifrån men stora och, förhållandevis, dyra saker undviker jag väldigt gärna.

    Wiggle är Europas största cykelaffär. Vitus och Nukeproof är deras egna cykelmärken om bara* säljs on-line i deras egna butiker (Wiggle, ChainReactionCycles, Bike24.) 1000-tals nöjda cyklister på Happy cyklar på Vitus och Nukeproof. Cyklarna har 5 års garanti. Kommer i en låda med framhjulet vid sidan av och styret på snedden. Vad är problemet?

    * några andra butiker säljer också, t.ex. StartFitness och kanske några till
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    sb_sthlm skrev:
    Som sagt, jag vet att man får mer för pengarna utomlands och i vanliga fall har jag inga problem med att handla därifrån men stora och, förhållandevis, dyra saker undviker jag väldigt gärna.

    Wiggle är Europas största cykelaffär. Vitus och Nukeproof är deras egna cykelmärken om bara* säljs on-line i deras egna butiker (Wiggle, ChainReactionCycles, Bike24.) 1000-tals nöjda cyklister på Happy cyklar på Vitus och Nukeproof. Cyklarna har 5 års garanti. Kommer i en låda med framhjulet vid sidan av och styret på snedden. Vad är problemet?

    * några andra butiker säljer också, t.ex. StartFitness och kanske några till
    Enftermarknadsservice och reklamationer. Även om det troligen inte behövs. Det är säkert en bra leverantör. Kan vilken cykelverkstad som helst serva dom om det behövs?

    Verkar som att Sentier finns i lager i gen. Eller är det fel modell? https://www.wiggle.se
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Sixten Fors
    Lejon skrev:
    På Decathlon räcker 8500kr i svensk butik. Jag är ärligt nyfiken på vad du tycker om den jag länkade till ovan Sixten?
    Ramen är väl ok. Den är byggd för små och stora hjul, vilket innebär att den har mindre bb-drop och högre markfrigång än de andra när man har 29" hjul på cykeln, vilket är lite dumt. I övrigt ser ramen riktigt snygg, modern och stabil ut med 12x148 TA boost axel.

    Gaffeln, Ø30 mm Judy med stålrör är inte jättekul, men luftgaffel och boost vilket är bra.
    Hjulen på 30 mm är väl ok, däcken är för smala med 29x2,1" och troligtvis billigt gummi.
    Sram NX11 är väl ok, NX-vev med GXP axel är ok (bättre än NX med PowerSpline).
    Tektro-bromsar är billigt men gör säkert jobbet.
    Sadeln ser ok ut.

    Vettigt köp för 8500 kr skulle jag säga.
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    jonte987
    sb_sthlm skrev:
    Verkar som att Sentier finns i lager i gen. Eller är det fel modell? https://www.wiggle.se

    Inte i lager står det. Du får en likvärdig men ännu fräsigare(!) Ragley Big Al för samma pris.
    Den typen av cyklar verkar omöjligt att köpa i butik så är tilltalar det och du kan sträcka budget så är det bara att chansa:)
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    jonte987 skrev:
    sb_sthlm skrev:
    Verkar som att Sentier finns i lager i gen. Eller är det fel modell? https://www.wiggle.se

    Inte i lager står det. Du får en likvärdig men ännu fräsigare(!) Ragley Big Al för samma pris.
    Den typen av cyklar verkar omöjligt att köpa i butik så är tilltalar det och du kan sträcka budget så är det bara att chansa:)
    För mig står det "Skynda - inte många kvar i lager" på både M, L och XL.

    EDIT: Var visst en annan jag kikad epå https://www.wiggle.se är det 27.5 tummaren tro?

    Jaha, ytterligare en, Ragley Big Al, var inte Sentier den bästa ;)

    Verkar som att Decatlon-hojen inte var skit ändå, kanske ska svänga förbi där också och kika då. Känns lite bättre i pris - även om jag vet att den inte håller samma klass. Men den kanske har en tillräckligt bra ram för att uppgradera vissa delar på?
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 10:39 av sb_sthlm.

  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    Sixten Fors skrev:
    Lejon skrev:
    På Decathlon räcker 8500kr i svensk butik. Jag är ärligt nyfiken på vad du tycker om den jag länkade till ovan Sixten?
    Ramen är väl ok. Den är byggd för små och stora hjul, vilket innebär att den har mindre bb-drop och högre markfrigång än de andra när man har 29" hjul på cykeln, vilket är lite dumt. I övrigt ser ramen riktigt snygg, modern och stabil ut med 12x148 TA boost axel.

    Gaffeln, Ø30 mm Judy med stålrör är inte jättekul, men luftgaffel och boost vilket är bra.
    Hjulen på 30 mm är väl ok, däcken är för smala med 29x2,1" och troligtvis billigt gummi.
    Sram NX11 är väl ok, NX-vev med GXP axel är ok (bättre än NX med PowerSpline).
    Tektro-bromsar är billigt men gör säkert jobbet.
    Sadeln ser ok ut.

    Vettigt köp för 8500 kr skulle jag säga.
    För en novis då, är inte högre markfrigång bra?
    Denna kanske kan vara nått att satsa på då den håller min budget bättre och kanske går att uppdatera lite framöver om man skulle vilja?
    EDIT: Den verkar inte finnas i lager nånstans heller tyvärr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 10:46 av sb_sthlm.

  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    jonte987
    ja, 27.5

    Bäst tror jag inte den är. Sixten tyckte väl att den för 12-13 tusen var mest prisvärd.
    Big Al säljs inte i den nivån av nån anledning.

    Den du länkar har 10 växlar med max 42T bak.
    och då har Al samma att erbjuda för samma pris.
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Sixten Fors
    sb_sthlm skrev:
    Enftermarknadsservice och reklamationer. Även om det troligen inte behövs. Det är säkert en bra leverantör. Kan vilken cykelverkstad som helst serva dom om det behövs?

    Verkar som att Sentier finns i lager i gen. Eller är det fel modell? https://www.wiggle.se

    Vem som helst som kan serva en cykel kan serva valfri cykel, det är exakt samma delar från Sram, Shimano, RockShox etc som sitter på ALLA cyklar. Lacken och loggan på ramen behöver ingen service.

    Lär dig basic service själv. Håll cykeln ren och smort. Se till att alla saker sitter fast, att bromsar och växlar är rätt justerade, hjul och däck är i bra skick.

    Vem orkar åka till en cykelhandlare för att pumpa däcken, finjustera 1-2 klick på växelwirespänningen, kolla bromsarna etc. Det är saker som man kollar/fixar typ VARJE GÅNG innan man drar ut och cyklar. Tvättar/smörjer gör man efter varje eller max var 5:e runda beroende på väder och mängden skit på cykel/drivlina.
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Sixten Fors
    Rapide finns på lager i rätt storlek XL. Både vanliga https://www.wiggle.se och den lyxigare VR-modellen https://www.wiggle.se
    Den lyxigare VR-modellen har en jättebra och stabil Sektor RL Remote med Ø32 mm gaffelben i aluminium och den modernare DebonAir luftfjädern. En prisvärd uppgradering, och på köpet får man en lite lyxigare drivlina.
    https://www.bike-components.de
    https://www.bike-components.de

    Rapide/Rapide VR är ett klick bort. Problem solved :)

    Som jag skrivit i många trådar tidigare, det är svinenkelt att förlänga slaglängden från 100 till 120 mm i gafflarna ovan. Man tar bort en travel-spacer i vänster gaffelben. Så blir Rapide nästan som en Sentier.
    RapideVR_XL_fix.png
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 11:12 av Sixten Fors.

  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    A.Fritzon
    Om du ska cykla lätta grusvägar och en del asfalt så skulle jag kanske inte rekomendera sentier/nukeproof scout. Jag köpte en sån (scout) som första cykel. Smidig leverans, jättebra cykel i skogen men trist på lätta partier.

    Men Rapide ser ju ut som lite mer åt XC-hållet så den hade jag nog gått på.
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    ujja
    Jag klickade precis hem en Scale 900 på XXL (https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-19-terrangcykel-unisex-vit/p/1159491_1_style) som komplementcykel till FS och som dottern kan köra med. Jag har vridit och vänt på olika alternativ bla begagnat men tror inte jag kommet att ångra köpet, det känns väldigt prisvärt för en bra cykel.
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    flottnacke
    Sambon köpte en Cannondale Trail 3 förra året, mycket cykel för pengarna (orkar inte läsa vad som skiljer mot årets modell). Judy luftgaffel och SLX växlar osv. med lagom breda fälgar (23mm) för nybörjare.

    Länk: https://www.biketown.se


    ps. Scott addict skulle jag inte heller rekommendera, sånt ungarna cyklar på till skolan typ..

    -flottnacke
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    ujja skrev:
    Jag klickade precis hem en Scale 900 på XXL (https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-19-terrangcykel-unisex-vit/p/1159491_1_style) som komplementcykel till FS och som dottern kan köra med. Jag har vridit och vänt på olika alternativ bla begagnat men tror inte jag kommet att ångra köpet, det känns väldigt prisvärt för en bra cykel.
    Kikade på den idag nrä jag var inne på XXL, den är riktigt fin! Men är den inte lite tung för en kolfiber? White Killer är 1,2 kg lättare och t.o.m White TLC so rä en aluminium är 400 g lättare. Är väll framgaffel som väger lite mer antar jag. Dock är det väll mest teoretisk, jag kände då ingen större skillnad på nån av de 3 när jag jämförde.

    De som kändes bäst för en novis som mig ligger alla mellan 10-12' och med tanke på att jag behöver utrustning och lite andra atteraljer så börjar det bli lite dyrare än jag tänkt mig. Får se om det blir nått i år eller om man gör ett nytt försök nästa :)

    Tack alla för tipsen och råden!
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Falistar
    Faktiskt och egentligen det bästa och enklaste rådet, om det är första hoj.

    Jättemånga år på Mtb, mellan en å annan smalhjuling. MTB förnärvarande. BMC Teamelite.

  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Scaramanga
    Sixten Fors skrev:
    Rapide finns på lager i rätt storlek XL. Både vanliga https://www.wiggle.se och den lyxigare VR-modellen https://www.wiggle.se
    Den lyxigare VR-modellen har en jättebra och stabil Sektor RL Remote med Ø32 mm gaffelben i aluminium och den modernare DebonAir luftfjädern. En prisvärd uppgradering, och på köpet får man en lite lyxigare drivlina.
    https://www.bike-components.de
    https://www.bike-components.de

    Rapide/Rapide VR är ett klick bort. Problem solved :)

    Som jag skrivit i många trådar tidigare, det är svinenkelt att förlänga slaglängden från 100 till 120 mm i gafflarna ovan. Man tar bort en travel-spacer i vänster gaffelben. Så blir Rapide nästan som en Sentier.

    Blir så nyfiken Sixten, har du testat nån Rapide själv? Du verkar verkligen tycka att det är en bra cykel! Är det baserat på erfarenhet eller din bara spec och geometri?

    Du är så övertygande att jag själv beställde en :)
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    Jag kan inte riktigt släppa att köpa en cykel nu ändå så jag började söka lite på Rapide - trotts tveksam till att köpa från utlandet.

    Hittade denna tråd är Sixten verkar tycka att Rapide ramen inte är något att är i större storlekar https://happyride.se . Den är ju dock från 2018 så är 2019 års modell bättre?
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    moros
    Sixten kan säklert argumentera själv men Rapide CR/CRX som länkas till i den andra tråden var 2018 en helt annan cykel, carbon-xc hoj. Rapide 2019 har fått en helt annan geometri, strl XL har längre topprör, flackare gaffelvinkel, längre reach (typ 17-18mm), brantare sadelrörsvinkel, lägre sadelrör, kortare kedjestag, längre hjulbas och något lägre stack, dvs de parametrar som oftast hänvisas till på en "modernare geometri"
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 15:39 av moros.

  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    moros skrev:
    Sixten kan säklert argumentera själv men Rapide CR/CRX som länkas till i den andra tråden var 2018 en helt annan cykel, carbon-xc hoj. Rapide 2019 har fått en helt annan geometri, strl XL har längre topprör, flackare gaffelvinkel, längre reach (typ 17-18mm), brantare sadelrörsvinkel, lägre sadelrör, kortare kedjestag, längre hjulbas och något lägre stack, dvs de parametrar som oftast hänvisas till på en "modernare geometri"
    Då är jag med, och det var ju precis det som var frågan, om 2019 hade fått en uppdatering på detta vilket alltså verkar vara fallet :)
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    Sixten Fors
    Precis så. Rapide CF-ramen är konstig och 1½ storlek kortare än AL-ramen i XL. Rapide CF är ok i stl Small med 395 mm sadelrör och 395 mm reach till små tjejer runt 145-155 cm, men oanvändbar i M till XL.
    Rap CF.png
  • Re: XC 290 Pro 2019 Uppgradering?

    Av:
    sb_sthlm
    Det blev en Scott Scale 960. Den är säkert inte godkänd här men det känns bra iallafall - förutom i rumpan som blev öm efter bara en timme igår :)
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-19 10:23 av sb_sthlm.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in