• Actionkamera

Av:
    Leonnoren
    Godkväll alla happyrajdare.
    Sitter å funderar på å skaffa nån vettig actionkamera som samtidigt inte behöver leverera Hollywood klass, eftersom det kostar. Såklart hade den finaste go pron varit trevlig, men tycker inte att 4 k är värt det för en kamera.
    Vad har ni för förslag? :)
  • Re: Actionkamera

Av:
    jingleyschmidt
    Ut på youtube och sök bara så kommer du få massa jämförelsevideor och recensioner osv, finns inget bättre sätt än det för att få en uppfattning om hur det fungerar. Med viss källkritik förstås (en del är ju sponsrade och får säkert ett ex gratis om dom säger några snälla ord). Men som sagt, det finns massa videos där folk som cyklar MTB testar olika actionkameror och ger sin bild av för- och nackdelar. :D

Av:
    Spacekitty
    Köp en begagnad. En Hero 6 måste väl gå att hitta till bra pris nu.

=^.^=

Av:
    moros
    Spacekitty skrev:
    Köp en begagnad. En Hero 6 måste väl gå att hitta till bra pris nu.

😂

Av:
    moros
    Men som sagt, finns mängder att se på nätet. Egentligen finns det väl bara ett rätt svar. Gopro Hero, och då är det 7 black om du vill ha det bästa och prioriterar 4k inspelning. 7 silver eller white om du inte prioriterar 4k inspelning. En begagnad hero 6 black om du klarar dig utan det bästa i bildstabilisering (för då skall du ha en 7 black). Enda alternativ till hero som rekommenderas på nätet är ju Yi 4k+ känns det som

Av:
    Rockingman
    Jag köpte en Olfi one five black nu i somras och är nöjd med den.

Av:
    jingleyschmidt
    Det finns bara en kamera jag skule köpa idag och det är GoPro HERO7 Black på grund av hypersmooth. Verkar vara den överlägset bästa bildstabiliseringen för actionkameror som finns just nu. :D Men visst, 4000:- eller vad den kostar är ju en slant som de flesta av oss inte bara kan kasta iväg hur som helst.

Av:
    moros
    Ja. Stabiliseringen, men även detaljer i 7 black är fascinerande bra. Även jämfört med 6 black som är en väldigt bra kamera. Framför allt om man filmar 4k. Vi filmade en del med 7 black i Åre och man tror kameran suttit på en gimbal. Men som sagt mycket pengar för vad som kanske mest blir en leksak.

Av:
    Leonnoren
    Ah, tack för feedback! Ja, Hero 7 black lockar ju en ganska mycket, man kanske hittar den på rea nån gång :)

Av:
    ForesterGuy
    Gopro har det överlägset bästa tillbehörsutbudet, ej att förglömma.

Av:
    Luthman Photography
    Dji Osmo action har i stort sett samma specar som Hero 7 black, samma pris också. Men den har inte lika mkt buggar som gopro.

Av:
    skier
    Jag köpte kamera före semestern i år, velade fram och tillbaka mellan Gopro hero 7 black och Dji Osmo action. Vad jag kunde läsa mig till är de likvärdiga. Slutade med att jag köpte Gopro hero 7 black och är mycket nöjd, framförallt bildstabiliseringen tycker jag fungerar fantastiskt bra.

Det jag inte är nöjd med är skyddsglaset framför linsen, har redan lyckats spräcka ett glas trots att jag är ganska försiktig med kameran, kostar 200 kr varje gång... Röststyrningen fungerar bra i skogen, men inte lika bra i vattnet (har den på en surfski), verkar som när mikrofonen fylls med vatten får den svårt att höra vad jag säger. Sen kan den inte filma i 4K med bildstabilisering, "bara" 2.7K 60 fps, inget som gör mig något dock.

Om du inte ska använda gimbal hade jag köpt kamera med så bra bildstabilisering som du har råd med, skakiga filmer är rätt trist.

Av:
    Lapierre-skogsbär
    Försök hitta en beg. Gopro Hero session 5
    Blir riktigt bra filmer, och det lilla formatet på kameran gör den lättplacerad

Session 5 har bildstabilisering vilket session / session 4 inte har

Av:
    DunDerT
    Jag funderade också på det här med actionkamera men då jag inte ägt någon tidigare ville jag testa först. Blev att jag nappade på tre nummer av Aktiv Träning + actionkamera för en spottstyver (verkar som att erbjudandet fortfarande finns kvar - sök bara). Såhär i efterhand är jag glad att jag gjorde det och inte investerade massa pengar i en GoPro då jag tappade intresset efter bara några dagar.

Av:
    Klavikel
    Köpte en Yi4K i början av förra sommaren som jag är riktigt nöjd med.
    Minns inte exakt pris men tror jag betalade 1800kr och den borde väl finnas för typ en 500-hundring billigare nu.
    Så strax över tusenlappen kanske.

Har helt ok bildstabilisering, dock ej i klass med GoPro's hypersmooth.
    Har inget uttag för extern mic men den inbyggda är helt ok.

Yi4K+ är snäppet bättre och har även stöd för extern mic.

GP Session 5 har snyggt format i form av en liten kub men batteritiden är bara hälften av YI4K.

YI har även samma fästen så man kan köra med GP's om man har sådan, annars köper man ju inte original eftersom dom är så mycket dyrare.

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!

Av:
    Åbbe
    DunDerT skrev:
    Jag funderade också på det här med actionkamera men då jag inte ägt någon tidigare ville jag testa först. Blev att jag nappade på tre nummer av Aktiv Träning + actionkamera för en spottstyver (verkar som att erbjudandet fortfarande finns kvar - sök bara). Såhär i efterhand är jag glad att jag gjorde det och inte investerade massa pengar i en GoPro då jag tappade intresset efter bara några dagar.
    Nu är allas upplevelser olika, men här kommer min tolkning på en liknande händelse.

Ville inte betala dyrt för en GoPro som komplement till min systemkamera så jag köpte en liknande ATs erbjudande för typ 200:-, men använde den två gånger och tappade suget.
    Efter något år sålde jag systemkameran som bara låg i lådan eftersom en var för ömtålig och köpte en GoPro 6 istället.
    Använder kameran nästan dagligen vilket jag aldrig hade gjort med en budgetkamera som oftast påstår sig ha bra prestanda men oftast saknar allt som står på specen.

Av:
    Tarkaz
    Äger en gopro 7 svart, bästa jag köpt använder den hela tiden, var i samma sits som du och ångrar inte att jag köpte den. Bildstabiliseringen (hypersmooth) är helt fenomenal. Skulle våga påstå att den funktionen är lika bra som dom påstår. Nu går den för ca 3k köp hem den från tex elgiganten och testa den några dagar, var det inget för dig lämna tillbaka den. Den stora nackdelen med tex 5an 7 silver och white är att batteriet är internt. Batteriet lyckas alltid ta slut precis när man inte vill.

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

Av:
    DunDerT
    hemmafrun skrev:
    DunDerT skrev:
    Nu är allas upplevelser olika, men här kommer min tolkning på en liknande händelse.

Ville inte betala dyrt för en GoPro som komplement till min systemkamera så jag köpte en liknande ATs erbjudande för typ 200:-, men använde den två gånger och tappade suget.
    Efter något år sålde jag systemkameran som bara låg i lådan eftersom en var för ömtålig och köpte en GoPro 6 istället.
    Använder kameran nästan dagligen vilket jag aldrig hade gjort med en budgetkamera som oftast påstår sig ha bra prestanda men oftast saknar allt som står på specen.

Låter verkligen som något en annan också skulle kunna falla på egentligen.

Men för min del handlade det inte om att specen inte motsvarade förväntningarna. Tvärtom vart jag positivt överraskad över både kvalitet och tillbehör för den lilla summan. Jag insåg snabbt att jag uppenbarligen inte hade något behov/vilja/ork att rigga och filma allt hela tiden och jag är tämligen säker på att det inte hade gjort någon skillnad om bildstabilisering, tillbehör och bildkvalitet hade varit ljusår bättre.

Så ur den synvinkeln - som förstagångsägare av en actionkamera - blev ju detta absolut mest bang for the buck och en försvinnande låg förlust när behovet inte fanns där.

Av:
    Klavikel
    BTW, Session och även GP 7 är vattentäta och behöver inget extra kamerahus i regn och filmning några meter under vatten.
    Jäkligt smidigt men då blir det ju som sagt inbyggt batteri på gott & ont

Edit: På Session ang. inbyggt batteri

Klavikel A.K.A Martin
    Jobbigt uppför? - Härligt utför!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 14:02 av Klavikel.

Av:
    skier
    Klavikel skrev:
    BTW, Session och även GP 7 är vattentäta och behöver inget extra kamerahus i regn och filmning några meter under vatten.
    Jäkligt smidigt men då blir det ju som sagt inbyggt batteri på gott & ont

Fast Gopro 7 black är ju vattentät utan extrahus och har ändå utbytbart batteri.

Av:
    Åbbe
    skier skrev:
    Fast Gopro 7 black är ju vattentät utan extrahus och har ändå utbytbart batteri.
    Samma sak med GP Hero 6

Av:
    SGS
    DunDerT skrev:

Tack för tipset!

149:- för tre nummer, porto, samt tungviktaren PROX11 Full HD.

https://prenumeration.aktivtraning.se

Av:
    Raggamuffin
    Hur är 7:an på att ta foto? Lika värdelös som 5:an?

// Muffin

Av:
    Tazl
    skier skrev:
    Jag köpte kamera före semestern i år, velade fram och tillbaka mellan Gopro hero 7 black och Dji Osmo action. Vad jag kunde läsa mig till är de likvärdiga. Slutade med att jag köpte Gopro hero 7 black och är mycket nöjd, framförallt bildstabiliseringen tycker jag fungerar fantastiskt bra.

Det jag inte är nöjd med är skyddsglaset framför linsen, har redan lyckats spräcka ett glas trots att jag är ganska försiktig med kameran, kostar 200 kr varje gång... Röststyrningen fungerar bra i skogen, men inte lika bra i vattnet (har den på en surfski), verkar som när mikrofonen fylls med vatten får den svårt att höra vad jag säger. Sen kan den inte filma i 4K med bildstabilisering, "bara" 2.7K 60 fps, inget som gör mig något dock.

Om du inte ska använda gimbal hade jag köpt kamera med så bra bildstabilisering som du har råd med, skakiga filmer är rätt trist.

Det stämmer väl inte helt att Gorpro 7 black inte har bildstabilisering i 4k, sålänge du inte kör 4:3 så har den hypersmooth.

Har själv en Gopro 7 black och har bara bra att säga om den, det enda som jag kan säga negativt om är deras quik mjukvara som är bedrövlig, men det finns andra gratis som funkar.

Av:
    Daddy D.Lux
    Tekniska prylar är ju kul, men när tittar ni på filmerna?
    Om jag jämför hur många GoPro jag ser i farten, med vad som delas får jag lätt intrycket att man snabbt tröttnar på möjligheten att filma.
    Det vore kul att få höra om era erfarenheter.

Av:
    jingleyschmidt
    Jag tror man måste ha ett hyfsat stort intresse för att filma, grada (färgsätta osv) och redigera film/klipp osv i största allmänhet, samt vara lite teknik- och prylintresserad. Samt gilla att cykla då. Då är det nog en väldigt rolig kombination. Det ena driver det andra och tvärtom. Man kanske engagerar sig extra för att ta sig till en ny plats och filma, eller allmänt bara hitta fina miljöer att cykla och filma i.

Jag filmade en del förr, dock inte i samband med cykling utan mer naturgrejer Jag brydde mig inte jättemycket om någon såg mina filmer utan det var mer ett intresse. Lite som med cyklingen, något att nörda ner sig i på så många plan. :D

Av:
    Luthman Photography
    Alltså, med den nya Gopron är det ju väldigt enkelt att filma, snabbredigera och sedan dela videoklippen. Jag har filmat betydligt mer sen jag skaffade den nya gopron istället för min förra. Dels blir det ju mkt bättre med hypersmooth, men eftersom allt kan göras i mobilen och ändå ge rätt bra kvalitet så räcker det till det mesta. Filma barnen och visa far/morföräldrar, filma lite när man hojar/paddlar/fiskar/åker skidor osv. Tack vare stabiliseringen går det ju att göra rätt schyssta filmklipp utan att vara någon videofrälsare.

Så nej, man behöver inte ha ett hyfsat stort intresse. Det räcker med att ha råd att köpa kameran, äga en vettig smartphone och kunna ladda ner två appar.

Däremot verkar det vara många som har strul med Gopro, de har i ett par generationer haft en del problem med sina firmwares, bla relaterat till batteriet på olika sätt.

Av:
    Åbbe
    Daddy D.Lux skrev:
    Tekniska prylar är ju kul, men när tittar ni på filmerna?
    Om jag jämför hur många GoPro jag ser i farten, med vad som delas får jag lätt intrycket att man snabbt tröttnar på möjligheten att filma.
    Det vore kul att få höra om era erfarenheter.
    Jag kan tycka det är rätt skönt att sitta med paddan och redigera lite insta-vänliga klipp och bilder efter en runda, utflykt, kalas, osv.
    Laddar upp ytterst lite på Youtube än så länge, är fortfarande grov amatör.
    En hel del filmer brukar jag visa i efterhand via Apple TVn med, när någon visar lite intresse för något av det man hittat på senaste tiden.

Av:
    skier
    Tazl skrev:
    ...
    Det stämmer väl inte helt att Gorpro 7 black inte har bildstabilisering i 4k, sålänge du inte kör 4:3 så har den hypersmooth.

Har själv en Gopro 7 black och har bara bra att säga om den, det enda som jag kan säga negativt om är deras quik mjukvara som är bedrövlig, men det finns andra gratis som funkar.

Där ser man, då var det jag som inte letat ordentligt i menyerna.

Apropå redigeringsmjukvara (för PC), vad finns det för mjukvara som är gratis (eller billig) som samtidigt inte använder för mkt datorkraft?
    Jag laddade hem Openshot, men datorn laggar väldigt mycket med den. Med windows 10 egen videoredigerare går det väldigt snabbt och enkelt att redigera, men det finns väldigt få inställningsmöjligheter (vid 2.7k/60fps).

Quik mjukvaran tycker jag inte är så rolig, blir lite för mycket paketerat och likformat för min smak, men det går förstås väldigt fort att få ut en video.

Av:
    Jimel
    Jag använder garmin virbs redigerings mjukvara även fast jag gått vidare till gopro, enkelt att använda, provade något mer avancerat men tyckte bara det blev jobbigt :)

Av:
    Tazl
    skier skrev:

Apropå redigeringsmjukvara (för PC), vad finns det för mjukvara som är gratis (eller billig) som samtidigt inte använder för mkt datorkraft?
    Jag laddade hem Openshot, men datorn laggar väldigt mycket med den. Med windows 10 egen videoredigerare går det väldigt snabbt och enkelt att redigera, men det finns väldigt få inställningsmöjligheter (vid 2.7k/60fps).

Quik mjukvaran tycker jag inte är så rolig, blir lite för mycket paketerat och likformat för min smak, men det går förstås väldigt fort att få ut en video.

Jag använder DaVinci Resolve https://www.blackmagicdesign.com kan inte svara på om den är jättesnäll angående datorkraft, men jag har inte den senaste datorn och det flyter då fint på den.
    Det kanske inte är det enklaste av program, men att lära sig att redigera det mest basic går rätt fort. Sen finns det mycket guider på nätet.
    Ska väl tillägga att jag mest använder de grundläggande funktionerna i programmet :) typ klippochklistra

EDIT: stavfel
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-15 09:31 av Tazl.

Av:
    Tarkaz
    Raggamuffin skrev:

Bild tagen med 7an

“When I first started riding, it was all about having fun, playing with my mates, with a bit of racing thrown in. Nothing has changed!” – Steve Peat

1CB50D38-7EE2-4BDB-B92C-187725364AF4.jpeg

Av:
    pbeijer
    Tazl skrev:
    skier skrev:

Jag använder DaVinci Resolve https://www.blackmagicdesign.com kan inte svara på om den är jättesnäll angående datorkraft, men jag har inte den senaste datorn och det flyter då fint på den.
    Det kanske inte är det enklaste av program, men att lära sig att redigera det mest basic går rätt fort. Sen finns det mycket guider på nätet.
    Ska väl tillägga att jag mest använder de grundläggande funktionerna i programmet :) typ klippochklistra

EDIT: stavfel
    Har för mig Resolve använder grafikkortet mycket så det gäller att ha ett snabbt sådant om man vill att det skall flyta på bra.

Av:
    Aron
    Raggamuffin skrev:

Bättre än 5:an. Sämre än din mobiltelefon.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    Startgas
    Hur bra är hypersmooth jämfört med en gimbal?

Skulle det vara vettigt att byta från min Hero 4 Black till en 7 med hypersmooth eller bara köpa en gimbal till min 4?

Är det förresten någon som vet om det finns nån form av objektiv som man kan använda till en GoPro? Vore kul att kunna fota lite längre avstånd än vad fish eye-linsen är gjord för. Jag tänker något i stil med de jag sett går att ha till mobilkameror.

Av:
    Luthman Photography
    Det beror lite på vad gimbalen kostar. Men jag tycker at det är en stor fördel att ha stabiliseringen inbygd i kameran. Man slipper en massa extragrejer som tar plats och är i vägen. Hypersmooth var i stort sett mitt enda argument för att köpa en Gopro. Utan stabilisering är ju gopromaterial, iaf POV-material, rätt värdelöst. Ohyggligt skakigt och jobbigt att titta på.

Av:
    Jimel
    Luthman Photography skrev:
    Utan stabilisering är ju gopromaterial, iaf POV-material, rätt värdelöst. Ohyggligt skakigt och jobbigt att titta på.

+1
    Jag kör med gimbal men hade hellre haft en 7a med hypersmooth, visst I dåligt ljus funkar det inte så bra men då hojar jag inte.

Av:
    Raggamuffin
    Tarkaz skrev:
    Raggamuffin skrev:

Bild tagen med 7an

Tack, jag tänkte mer på actionfoto.

Aron skrev:
    Raggamuffin skrev:

Misstänkte det, stora problemet är väl ljuset och rörligt objekt.

Inget sätt att sätta timer på burst foto som triggas med fjärr heller?

// Muffin

Av:
    Startgas
    Jimel skrev:
    Utan stabilisering är ju gopromaterial, iaf POV-material, rätt värdelöst. Ohyggligt skakigt och jobbigt att titta på.

+1
    Jag kör med gimbal men hade hellre haft en 7a med hypersmooth, visst I dåligt ljus funkar det inte så bra men då hojar jag inte.

Mm, men jag är lite fundersam om hypersmooth räcker när kameran sitter i ett chestmount, det blir sjuka vibrationer när jag har min hero 4 i den.

Av:
    Daddy D.Lux
    Alltså, med den nya Gopron är det ju väldigt enkelt att filma, snabbredigera och sedan dela videoklippen. Jag har filmat betydligt mer sen jag skaffade den nya gopron istället för min förra. Dels blir det ju mkt bättre med hypersmooth, men eftersom allt kan göras i mobilen och ändå ge rätt bra kvalitet så räcker det till det mesta. Filma barnen och visa far/morföräldrar, filma lite när man hojar/paddlar/fiskar/åker skidor osv. Tack vare stabiliseringen går det ju att göra rätt schyssta filmklipp utan att vara någon videofrälsare.

Så nej, man behöver inte ha ett hyfsat stort intresse. Det räcker med att ha råd att köpa kameran, äga en vettig smartphone och kunna ladda ner två appar.

Däremot verkar det vara många som har strul med Gopro, de har i ett par generationer haft en del problem med sina firmwares, bla relaterat till batteriet på olika sätt.

Tack för svaren.
    För stillbild har jag följt med i utvecklingen och med en 5D mk II, några L-objektiv och PS/Lightroom känner jag mig hemma.
    Vad gäller film har jag aldrig orkat över tröskeln med Premiere och att hitta ett workflow, så allt blev bara kvar på MiniDV.
    Kanske dags att ge det en ny chans med en actionkamera.

Av:
    skier
    Raggamuffin skrev:
    Tarkaz skrev:
    Raggamuffin skrev:

Bild tagen med 7an

Tack, jag tänkte mer på actionfoto.

Aron skrev:
    Raggamuffin skrev:

Misstänkte det, stora problemet är väl ljuset och rörligt objekt.

Inget sätt att sätta timer på burst foto som triggas med fjärr heller?

Det går att sätta burst på timer (har inte fjärr så vet inte hur det funkar). Jag tycker dock att burst tar lite för många bilder på för kort tid, för mig funkar time lapse på 0.5 sek bättre (men jag rör mig inte så fort :) )

Jag tycker bilderna blir helt ok, största fördelen är ju att man har den med sig och inte behöver vara så rädd om den.
    Action är väl att ta i, men kort slutartid iaf:
    GOPR0289 (2).JPG

Av:
    Luthman Photography
    Daddy D.Lux skrev:

Tack för svaren.
    För stillbild har jag följt med i utvecklingen och med en 5D mk II, några L-objektiv och PS/Lightroom känner jag mig hemma.
    Vad gäller film har jag aldrig orkat över tröskeln med Premiere och att hitta ett workflow, så allt blev bara kvar på MiniDV.
    Kanske dags att ge det en ny chans med en actionkamera.

Inte för att vara en rövhatt, men Mark II'an är ju inte direkt ny :)

Ja, alltså för vardagssnuttar och lite actionfilmande som man inte tänker lägga jättemkt tid på så fungerar det rätt bra mef en gopro 7a och typ premiere clip i mobilen.

Av:
    Luthman Photography
    Startgas skrev:
    Jimel skrev:

+1

Mm, men jag är lite fundersam om hypersmooth räcker när kameran sitter i ett chestmount, det blir sjuka vibrationer när jag har min hero 4 i den.

Ja, det räcker. Stigar jag kört med min gamla kamera där filmerna ser ut som en påse nötter ser nu bra ut. Hypersmooth är verkligen en riktigt bra grej.

Av:
    Startgas
    Startgas skrev:
    Jimel skrev:

+1

Ja, det räcker. Stigar jag kört med min gamla kamera där filmerna ser ut som en påse nötter ser nu bra ut. Hypersmooth är verkligen en riktigt bra grej.

Aha, härligt!

Av:
    Aron
    Hypersmooth är bra, men det kan inte fylla skorna av en riktig gimbal. Jag har en Hero 7 samt en Removu gimbal. Gopro har i jämförelse en bra bit kvar. Sen finns det många tillfällen när gopron är good enough, och det det är rätt skönt att slippa ha en Alien halvvägs ut ur bröstet.

Följ min jakt på Sveriges bästa MTB-cykling
    --> Ny helt omarbetad och mycket fetare version av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" finns ute nu.
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in