• Laga spricka eller byta ram?

Av:
    cykloton
    IMG_20190813_204742.jpgIMG_20190813_204748.jpg

Halli hallå.

Köpte en scott scale 50 från 2009 att använda som vintercykel. Nu när jag kom hem upptäckte jag att den hade en spricka i ramen. Är den värd att svetsa eller är det bättre att byta ram?

Har någon isåfall en 26" ram i storlek large eller x large för skivbromsar att sälja?

/Cykloton
  • Re: Laga spricka eller byta ram?

Av:
    singletrack
    Den där ramen är det bara att pensionera, den har gjort sitt..

Av:
    cykloton
    Är det så illa alltså :(

Av:
    ething
    Det kostar nog mer att få den svetsad än en motsvarande ram i bättre skick. Kolla med generalagenten om de har en bakram liggande. När jag körde sönder min Anthem (Giant) fick jag köpa en bakram för 900:- som de hade över

Av:
    storfiskarn
    ething skrev:
    Det kostar nog mer att få den svetsad än en motsvarande ram i bättre skick. Kolla med generalagenten om de har en bakram liggande. När jag körde sönder min Anthem (Giant) fick jag köpa en bakram för 900:- som de hade över
    Det är en Ht.

Av:
    uandt
    slipa lite, linda med kolfiber/epoxy. Det kommer hålla. Fult blir det men det är en vinterpendlare

Av:
    Salabaladala
    Om du har gasbrännare så finns det en del aluminiumreparationsprodukter som t.ex. Alutite som ska vara riktigt bra och starka. Dom typ "löds" på. Har inte testat själv men verkar bra på recensioner. Tillverkaren säger att lagningen ska bli lika stark som omgivande metall.

https://www.jula.se

Du behöver förmodligen en IR-termometer också. Materialet som ska lagas måste värmas till en specifik temperatur först innan man drar på med pinnen.

(du ansvarar själv för ifall ramen sprängs när du är ute och åker med hojjen sen)
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 23:45 av Salabaladala.

Av:
    Bengt-re
    Salabaladala skrev:
    Om du har gasbrännare så finns det en del aluminiumreparationsprodukter som t.ex. Alutite som ska vara riktigt bra och starka. Dom typ "löds" på. Har inte testat själv men verkar bra på recensioner. Tillverkaren säger att lagningen ska bli lika stark som omgivande metall.

https://www.jula.se

Du behöver förmodligen en IR-termometer också. Materialet som ska lagas måste värmas till en specifik temperatur först innan man drar på med pinnen.

(du ansvarar själv för ifall ramen sprängs när du är ute och åker med hojjen sen)

Fontargen AF408 fungerar bättre tycker jag. Räcker bra med Mapgasbrännare för gott resultat. Meen blir inte lika starkt som innan - speciellt inte eftersom lödningen sabbar värmehandlingen av stycket och dessutom fanns det ju en orsak till att det gick sönder där det gick sönder.... men kan vara värt att testa speciellt om det är på ett "ofarligt" ställe - INTE någonstans där man slår ihjäl sig om det brister....

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    kais01
    det räcker i det här fallet knappast att endast löda eller svetsa sprickorna, det bör till ett dragavlastande förband.

det blir annars stor punktbelastning i och nära skarven, som blir stel efter en eventuell reparation

en sträng alu eller kolfiber..

Av:
    Stumpy
    Jag är en fegis, så jag skulle inte chansa.

Av:
    42Hz
    Äh, det är ju vid bakhjulet, vad är det värsta som kan hända? ;)
    Ser dock inte ut som något enkelt ställe att förstärka på med, jag skulle vilka ja mer utrymme för extramaterial på sidan där växelörat sitter för att det skulle kännas säkrare.

Borra hål i varje ände av sprickan och sedan göra nån form av avbelastningsstag för att avlasta området med sprickan, sen klä in allt i kolfiber? (rött) =)

Jättefin skiss:
    Anteckning 2019-08-14 090954.png

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    Stumpy
    cykloton skrev:
    Har någon isåfall en 26" ram i storlek large eller x large för skivbromsar att sälja?
    https://happyride.se ?

Av:
    cykloton
    Stumpy skrev:
    cykloton skrev:

Lite dyr, ska ju bara ha den som vintercykel. Kan man köpa en 27,5" ram då och få det att funka?

Av:
    storfiskarn
    cykloton skrev:
    Stumpy skrev:
    cykloton skrev:

Lite dyr, ska ju bara ha den som vintercykel. Kan man köpa en 27,5" ram då och få det att funka?
    Jag har kört så i ett par år nu.
    Funkar bra, blev lite lägre bb bara.

Av:
    cykloton
    Men går den att laga? Har en som arbetar som metallarbetare i byn jag bor i. Han kan svetsa i aluminium. Kommer det gå sönder igen eller varför är det ibte värt att svetsa? Cykeln är väldigt lätt och skön så byter helst inte ram, dessutom fick jag den snorbilligt så vill inte lägga pengar på en ny ram.

Av:
    Salabaladala
    cykloton skrev:
    Men går den att laga? Har en som arbetar som metallarbetare i byn jag bor i. Han kan svetsa i aluminium. Kommer det gå sönder igen eller varför är det ibte värt att svetsa? Cykeln är väldigt lätt och skön så byter helst inte ram, dessutom fick jag den snorbilligt så vill inte lägga pengar på en ny ram.

Jag skulle testat få den svetsad och sen bara hålla lite koll. Den kommer ju inte spontanexplodera.

Av:
    Scaramanga
    cykloton skrev:

Ja prova för fan! Klart det går att laga :) Misstänker att du inte behöver betala särskilt mkt för jobbet.

Av:
    simson
    Köp en sån här , typ 1100kr ny från crc
    Brand-X HT-01 - 27.5" - Hardtail Frame 2019
    Mange

Av:
    cykloton
    Testar att låta honom svetsa, han kunde först i början av september så uppdaterar tråden vartefter. Cykeln i övrigt är väldigt fin och lätt dessutom. 11 Kg och snorbillig somsagt, inte fyskam för en vintercykel. Ska även be han som ska svetsa att förstärka ramen där den gick av då det är som ihåligt eller typ ett halvt rör där. Inget vanligt runt alltså.

Av:
    cykloton
    IMG_20190831_184244.jpgIMG_20190831_184302.jpg

Sådär då, då var ramen strippad på prylar och åker förhoppningsvis på svetsning nästa vecka. Svårt att komma åt och slipa på baksidan där det är lite konstiga bitar så får se om han som ska göra jobbet kan ta det med en dremel eller blästra bort färgen där. Verkar som det är 3 sprickor på samma sida, dock bara på drivsidan av ramen. Inget på andra sidan. Hoppas det går att få den körbar. Trevlig helg!

Av:
    NickeB
    Jag skulle prova att laga om jag kände nån som kunde svetsa alu.
    Ser 5 sprickor på den bilden. Slipa rent i hela området, spraya med nån vit färg lite svagt så syns sprickorna lättare.
    D51DBD94-587D-410D-9989-0925A8A0CC9E.jpeg

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ