• Letar racer cykel

Av:
    Skewnkie
    Hej.
    Tänkte slänga ut frågan här för vet att det finns sjukt mycket kunskap i detta forum.

Jag är på jakt efter en ny cykel. Har bestämt mig för att cykla Vätternrundan nästa år så måste således införskaffa mig en racer.

Min kunskap om racer är väldigt begränsad och skulle behöva er hjälp med att hitta rätt cykel.

Jag har en budget på max 30000. Har fastnat för en Allebike industrie. Kolfiber rakt igenom, ultegra 8100 mekanisk grupp, skivbromsar, med shimano wh-r 770 hjul. För detta paketet vill allebike ha 27000.
    Är det ett bra pris? Kan man få mer cykel för pengarna? Finns det några andra modeller/märken som är värda en extra titt?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

//Mikael
  • Re: Letar racer cykel

Av:
    ooms
    Jmf med att handla i lokal cykelbutik är det antagligen rätt bra (med reservation för ev reor som kan pågå för tillfället). Jmf med andra tillverkare med direktförsäljning är det väl likvärdigt. Ex.vis får du en Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc för samma pris: https://www.canyon.com
    Verkar vara likvärdig utrustningsnivå, dock har jag inte koll på om Allebikens Shimano-hjul är nåt att ha.
    Rose, Radon, eller Cube har säkert också motsvarande cyklar. Men jag tycker Canyonen i rött är riktigt snygg, och en erkänt bra cykel.

Av:
    Bengt-re
    Rent krasst kan du få en fullt duglig cykel för ganska mycket mindre pengar än så.

Prioritera
    Storlek/sittställning.
    Sadel som passar dig
    Bra däck.
    Vettig Range och rimliga steg i utväxlingen.
    Utseende.

Rammaterial och växlar är rätt sekundärt för jobbet - sitter du bra, har tillgång till de växlar du behöver och har lättrullade däck så duger nästan allt på marknaden när det gäller övriga parametrar.

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    ooms
    Bengt-re skrev:
    Rent krasst kan du få en fullt duglig cykel för ganska mycket mindre pengar än så.

Prioritera
    Storlek/sittställning.
    Sadel som passar dig
    Bra däck.
    Vettig Range och rimliga steg i utväxlingen.
    Utseende.

Rammaterial och växlar är rätt sekundärt för jobbet - sitter du bra, har tillgång till de växlar du behöver och har lättrullade däck så duger nästan allt på marknaden när det gäller övriga parametrar.
    Jag skulle prioritera utseende över däck och utväxling. Däck och utväxling kan enkelt bytas ut till en kostnad av totalt ca 1000-1200kr medan utseendet är svårare att göra nåt åt. Har man en ful ram så har man. Sadel är ju också nåt man lätt byter ut (är ju nästan nåt att räkna med att behöva göra om man är nybörjare och inte vet vad som passar).

Av:
    Skewnkie
    Tack för tipsen. Ska ha detta i åtanke när det vankas köp :)

Av:
    ooms
    F.ö. håller jag med Bengt-re om budgeten. Du behöver inte alls upp på 30k för att hitta en racer som är rolig och bekväm att cykla VR med. Det duger utmärkt med en alu-hoj med Tiagra för 10k. Men det är klart det blir ännu roligare med en lättare cykel, bättre hjul, och bättre komponenter :-)

Av:
    Skewnkie
    ooms skrev:
    F.ö. håller jag med Bengt-re om budgeten. Du behöver inte alls upp på 30k för att hitta en racer som är rolig och bekväm att cykla VR med. Det duger utmärkt med en alu-hoj med Tiagra för 10k. Men det är klart det blir ännu roligare med en lättare cykel, bättre hjul, och bättre komponenter :-)

Jo men så är det ju. Sen är man ju lite av en materialare tyvärr. Både för och nackdelar ;)

Av:
    Jacke89
    Skewnkie skrev:
    ooms skrev:

Jo men så är det ju. Sen är man ju lite av en materialare tyvärr. Både för och nackdelar ;)

Cyklar man mycket säg flera hundra mil per säsong år efter år så kan man med gott samvete lägga en del pengar på cykel och komponenter därtill... Men står den mest och dammar är det rätt bortkastat med en cykel för 30-40k

Av:
    Bengt-re
    Jacke89 skrev:
    Skewnkie skrev:
    ooms skrev:

Cyklar man mycket säg flera hundra mil per säsong år efter år så kan man med gott samvete lägga en del pengar på cykel och komponenter därtill... Men står den mest och dammar är det rätt bortkastat med en cykel för 30-40k

Men skall inte ha EN cykel... man skall ha olika cyklar optimerade för olika ändamål!

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Av:
    båtbensbudet
    Om du köper en cykel för att köpa o cykla en vättern på typ för 30000 så finns det otroligt mkt mer prisvärda alternativ än att köpa en ny allebike. Den har väldigt lågt 2a handsvärde. Köp istället en beggad värsting som kostade 60 förra säsongen för 30k o sälj för 27 typ.. Bättre hoj mer pengar kvar.

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Bengt-re
    båtbensbudet skrev:
    Om du köper en cykel för att köpa o cykla en vättern på typ för 30000 så finns det otroligt mkt mer prisvärda alternativ än att köpa en ny allebike. Den har väldigt lågt 2a handsvärde. Köp istället en beggad värsting som kostade 60 förra säsongen för 30k o sälj för 27 typ.. Bättre hoj mer pengar kvar.

Eller be dig sätta ihop något skitsnyggt?

Av:
    båtbensbudet
    Jag har ju ngn dröm om att hålla på med ngt sånt på en liten skala men just nu har jag så mkt med att försöka bygga upp cykelbudsfirman att jag hinner knappt med mina egna projekt. En dag hoppas jag iaf på att få göra ngt liknande, kanske tom en liten butik med fina beggat racers. Vore iaf skoj att göra sen om det gick att få ngn ekonomi alls i det är nog en knepigare fråga .)

www.Joyridestockholm.se

Av:
    Murdock
    Jag skulle definitivt inte köpa denna hoj för standardpriset. Förstår inte alls faktiskt, 42 papp och man får inte ens kolfiberhjul? Aha, de sparade lite för att lägga på elektriska växlar? Nähe, inte det heller.

https://m.lannasport.se

...är den ens värd 28? Nu måste jag erkänna att jag inte förstår mig på cyklar i denna prisklass. Jag jagar mest cyklar runt 10-20k och då tittar jag väldigt mycket på komponenterna. Där kan man se cyklar som kostar lika mycket fast den ena har Claris, QR och mekaniska bromsar och en annan 105, TA med hydrauliska bromsar. Hur värderar man en ram man inte sett i verkligheten än mindre provåkt?

Nåja. Om tio år kanske jag klarar av att värdera en ram. Vad har ni silverryggar för knep för att känna igen en bra ram?

Av:
    pe.wa.
    Om du ska cykla vätternrundan nästa år så är det ju tokbra att börja planera och träna redan nu. Med en maxbudget på 30.000:- ska du nog inte lägga allt krut på cykeln?

Hur tänkte du träna när det inte går att cykla utomhus, spinning eller kanske på trainer? Eller du kanske kör MTB under vinterhalvåret?

Om jag hade din budget skulle jag köpa en racer med shimano 105 gruppset alt Ultegra om man kan göra något fynd samt lägga pengar på en bra smart trainer och extra däck för inomhusträningen.

Men det är jag det, lycka till med träningen och loppet nästa år.

Av:
    Skewnkie
    Jag är inne på att köpa en trainer. Men avvaktar nog till Black friday för att se om man kan göra något fynd.

Om det inte blir trainer så får jag köra spinningcykeln på jobbet samt löpband. Även en del mtb blir det under vinter halvåret med.

Men en trainer hade ju inte varit fel. Zwift ser riktigt kul ut :)

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in