• Införskaffa MTB utan tillgång till bil.

Av:
    D3EP
    Hej!

Jag går i tankarna att tillsammans med min sambo införskaffa oss var sin mtb. Kruxet är att som vår situation ser ut just nu så kommer vi inte att äga en bil.

Vi bor i Göteborg och har hyffsat nära till bland annat delsjön som jag förstått är populärt bland mtb-åkare.

Min fråga är alltså: hur resonerar ni andra? Är det ett krav med bil för att upprätthålla mountainbike som hobby?
  • Re: Införskaffa MTB utan tillgång till bil.

Av:
    Rattnalle
    Nej det är det inte.

Det underlättar väldigt om man vill åka till andra ställen att cykla men inom cykelavstånd i Göteborg har du så mycket cykling att det verkligen inte är ett krav.

Med det sagt så är cyklingen den överlägset största anledningen till att jag själv har bil. Men den står bara parkerad när jag är i stan.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 21:45 av Rattnalle.

Av:
    velovin
    Eh, det är en cykel.

Trampa på den till och från skogen. Skippa bilen och alla problem den medför för dig och miljön.

Av:
    pang
    Jag säger ni ska väl cykla inte åka bil? Delsjön är väl jätte fint att cykla mtb i. Har skälv dock bara cyklat där 2 gånger och det var i samband med tävling. Jag själv använder bara bilen för att ta mig någonstans att cykla när jag tävlar och när det är klubbträning med barnen. Tycker det känns onödigt att ta bilen för att cykla. Se det som uppvärmning och nedvarvning vägen dit och hem särskilt när ni har ett fint område i närheten.

Av:
    moros
    Underlätta ja, behov nej. Vill ni transportera er längre? Köp ett eget cykelställ och låna/hyr bil vid behov. Gå med i lokala grupper som man kan samåka med.

Av:
    VättleBökaren
    Hyfsat nära är vadå? 1 km?
    Jag har cyklat från Vättlefjälls närhet till Delsjön enbart för att köra med BjörnR & Co på en av deras Happyrajd. Det är 16 kilometer på en tung e-mtb som jag inte använde motorn på förens det var dags att köra i skogen.

Göteborg är nice på så vis att det mesta i närheten till staden är cykelbara skogar.

Av:
    D3EP
    velovin skrev:
    Eh, det är en cykel.

Trampa på den till och från skogen. Skippa bilen och alla problem den medför för dig och miljön.

Självklart har vi inga problem att cykla till eller ifrån våra destinationer om det är i närheten. Var nog mest lite "nojjig" över ifall det skulle bli så att något går sönder och man är flera mil hemifrån eller eftersom man inte är så cykelkunnig ännu och kanake behöver ta den till service. Men antar att man löser sånt med lite vilje 😅

Av:
    D3EP
    moros skrev:
    Underlätta ja, behov nej. Vill ni transportera er längre? Köp ett eget cykelställ och låna/hyr bil vid behov. Gå med i lokala grupper som man kan samåka med.

Det är ju självklart ett smart alternativ som jag inte tänkt på ifall vi vill iväg på nya turer. Tack

Av:
    ForesterGuy
    Jag har cyklat över fem mil enkel resa på landsväg och grusväg för att cykla sju kilometer terräng. På vägen hem lyckades jag cykla fel, så det blev en mil längre hem. Detta på en fatbike. 😁

Av:
    jingleyschmidt
    Hur långt har ni till skogar och sånt? För ju längre du har till vettiga stigar, desto större risk är det att du faktiskt tröttnar på att ta dig dit efter ett tag. :) Ibland får man ju ryck och drar ut spontant, men dom rycken lär ju bli mer sällsynta om man måste cykla 10-15+ kilometer asfalt för att överhuvudtaget ta sig till en stig.

Jag har förmånen att bo rätt nära naturen trots att jag bor centralt i Norrköping, så jag behöver inte cykla jättelångt för att ta mig ut på en liten runda om jag får feeling.

Av:
    totte_169
    Jag köpte MTB förra året framför att köpa bil av olika anledningar, då bodde jag i högsbo med närhet till änggårdsbergen men cyklade mest i Delsjön, nu bor jag i Kungsbacka. Har fortfarande ingen bil och är så jäkla nöjd med det valet fortfarande. Ska jag in och köra i stan, eller på andra orter så tar jag tåg (gratis för cykeln nu för tiden på västtågen)

Av:
    moros
    Själv så har jag tillräckligt långt till vettiga rundor att biltransport är ett krav för att jag skall tycka det är kul. Även det är ju "tråkigt" faktiskt, lasta in i bilen, köra bil för att cykla osv. Så det blir ju aldrig några "snabba rundor efter jobb". Ett par tre fem km transport på asfalt hade jag hellre tagit än köra bil 3-4 mil

Av:
    kais01
    man kan hyra bil. fäller man baksätet ryms två mtb med hjul avtagna i så små bilar som vw polo.

men ligger skogen och stigarna 1-2 mil bort är det väl normalt att dra dit för med hjälp av pedalkraft. ofta finns stigstumpar på vägen att roa sig med, även i stadsmiljö.

Av:
    D3EP
    jingleyschmidt skrev:
    Hur långt har ni till skogar och sånt? För ju längre du har till vettiga stigar, desto större risk är det att du faktiskt tröttnar på att ta dig dit efter ett tag. :) Ibland får man ju ryck och drar ut spontant, men dom rycken lär ju bli mer sällsynta om man måste cykla 10-15+ kilometer asfalt för att överhuvudtaget ta sig till en stig.

Jag har förmånen att bo rätt nära naturen trots att jag bor centralt i Norrköping, så jag behöver inte cykla jättelångt för att ta mig ut på en liten runda om jag får feeling.

Bor i centrala delarna av göteborg så har ju som sagt 'hyffsat' nära till såväl delsjön, vättlefjäll och lite andra småsstigare. Skulle väl uppskatta att det är ca en mil till de olika ställena.

Hoppas att jag bygger upp ett glatt förhållningssätt till resan för att cykla en hel del asfalt kommer det att bli.

Av:
    VättleBökaren
    D3EP skrev:
    velovin skrev:
    Eh, det är en cykel.

Självklart har vi inga problem att cykla till eller ifrån våra destinationer om det är i närheten. Var nog mest lite "nojjig" över ifall det skulle bli så att något går sönder och man är flera mil hemifrån eller eftersom man inte är så cykelkunnig ännu och kanake behöver ta den till service. Men antar att man löser sånt med lite vilje 😅
    Om det inte går att laga på plats så är det inte jordens undergång att leda hem cykeln under förutsättning att du inte dragit flera mil in i djupaste skogen.

Det har faktiskt inte hänt mig någonsin att jag behövt leda hem cykeln mer än någon kilometer som tur är. Men skulle det hända långt hemifrån så är det antingen bara att bita i sura äpplet och leda hem den. Eller gå till närmaste knutpunkt och hoppa på kollektivtrafiken.

"Men man får inte ta cyklar på bussen eller spårvagnen"
    Nej det får man inte, men man får ta med paket.
    Jag hade alltså kilat in på närmaste affär och köpt sopsäckar och snöre och lindat in cykeln i detta. Vips så är det ett paket och det finns inga regler om dimensionerna.

På västtågen får man ju ta med cykeln gratis som totte nämnde om du skulle hamna så pass långt bort.

Av:
    ejma
    Jag har bil, men använder den inte för att transportera cyklar. Cykeln som miljövänlig hobby faller om jag måste ta bilen till banor.

Av:
    Raggamuffin
    Hade jag haft 5 km asfalt till mina stigar hade det nog slutat med att jag inte tog mig ut alls rätt fort. Det hade varit för långt och drygt för mig.

I ett billöst liv då, idag kör jag runt 800 mil om året för att cykla.

Edit: det är hemma, räknar inte med att jag precis kört ner till alperna för att cykla. Det är ju semester :)

// Muffin
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-13 22:26 av Raggamuffin.

Av:
    VättleBökaren
    D3EP skrev:
    jingleyschmidt skrev:

Bor i centrala delarna av göteborg så har ju som sagt 'hyffsat' nära till såväl delsjön, vättlefjäll och lite andra småsstigare. Skulle väl uppskatta att det är ca en mil till de olika ställena.

Hoppas att jag bygger upp ett glatt förhållningssätt till resan för att cykla en hel del asfalt kommer det att bli.
    Jag hittar ingen lokation i Göteborg som har mer än 5 km till närmaste skogsparti med cykelbara stigar. ;)
    I syfte att lätta stämningen lite.

Och jag tycker faktiskt det är lite kul att cykla i stan före och efter man dragit en repa i skogen. Det är avslappnande på något sätt.

Av:
    perzzon
    Det generella svaret är så klart nej. Det krävs inte. Med det sagt dog mitt mtbande rätt rejält när jag bodde på en plats där det var långt till närmsta vettiga skog att cykla i (15km) saknade vid tillfället, och alltid annars, bil. För mig skulle det iofs kännas sjukt konstigt att lasta in cykeln i bil och köra för att cykla men det är väl med en filosofisk fråga.

Det fanns andra faktorer som också påverkade i den riktningen men avståndet var def en stor del.

Av:
    Rattnalle
    Raggamuffin skrev:
    Hade jag haft 5 km asfalt till mina stigar hade det nog slutat med att jag inte tog mig ut alls rätt fort. Det hade varit för långt och drygt för mig.

Edit: det är hemma, räknar inte med att jag precis kört ner till alperna för att cykla. Det är ju semester :)
    Det tar ju bara några minuter att cykla 5 km. Perfekt uppvärmning. Menar du på fullt allvar att du kör så kort med cykeln för att cykla?

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    VättleBökaren
    Jo och en sak till, händer rätt så ofta att jag cyklar till Paradiset/Partille för att dra runt där uppe. Det är 5,5 km till första stigen när jag gör det.
    Anledningen är att jag gillar omväxling.
    Och ett par cyklister på Trailforks cyklar långa vägar för att komma till Vättlefjäll vad jag kan se på deras ride logs.

Av:
    Raggamuffin
    Rattnalle skrev:
    Raggamuffin skrev:

Det tar ju bara några minuter att cykla 5 km. Perfekt uppvärmning. Menar du på fullt allvar att du kör så kort med cykeln för att cykla?

Nej, jag kör 3 mil till riktigt bra eller 3 meter till inte riktigt så bra.
    Det var ett om :)

// Muffin

Av:
    jonte987
    Jag har 5km asfalt till plattskog. Det är nice att kunna utnyttja tiden för motion istället för att sitta 2x30 i bil. Det är inget nöje men en genomkörare på 2h dörr till dörr är bra när man har barn. 5km är nog absolut max för mig. Ofast kör jag bil till roligare spår.

Av:
    D i U
    Bil är inget krav men som till mycket annat än bara för att lasta cykel är det väldigt bekvämt med bil. Jag tar bilen ifall jag ska till Änggården, är ca 2 mil enkel för mig hemifrån till Eklanda.

Av:
    clara
    Om det skiter sig totalt så kan du betala extra till vissa taxibolag för att få ta med cykeln i taxi (istället för att gå hem).

Enkel väg upp till 10 km är inga problem för mig men det är skönt att kunna köra en runda i närmaste skogen (4 km bort) ibland när man inte orkar cykla så långt.

Av:
    ttfh
    Jag hade MTB utan bil under en lång period och det funkade (dvs jag tog mig ut och cyklade). Men med bil har man större möjligheter så klart. Hela grejen med bil för mig är att kunna ta mig ut i naturen.

Om man skall ha bilen till att ta sig ut i skogen på helgen och inte behöver på vardagar så behövs ingen ny bil utan det går bra med en fulbil.

Av:
    Rattnalle
    Bor man centralt i Göteborg finns det så mycket nära att man knappast behöver en bil för att komma ut i skogen. Det bra är redan inom någon mil åt olika håll. Däremot för att åka till Vallåsen, Gesunda, Hafjell eller Trysil etc. Åre är väl undantaget dit det går hyggligt med tåg.

Av:
    KONAmi
    Ett annat alternativ om ni verkligen fastnar i cykelträsket är ju att framöver se över var ni bor. Det går ju så att säga att bosätta sig närmare skogen om man är där mycket.

Härja Härja !!!!

Av:
    eucalyptus
    Jag har ingen bil, men är också student på 22 år. Men inte mår jag sämre för det. Har 8km ut till skogen och cyklar allt min omgivning :)
    Vill man längre bort blir det till att cykla. Som Rallarloppet i somras, blev 3 mil någonting bara för att komma till start.

Tur då att man har en snabb o lätt cykel så att 2-3 mil inte känns som annat än uppvärmning.

Av:
    dman
    Jag (och många andra) har cyklat mtb utan att ha bil i flera år. Det är bara mer träning om bra skogscykling finns lite längre bort.

Av:
    calmbay
    Förstår inte vad bilen har med mtbinköpet att göra. Jag har som målsättning att endast använda bilen när det behövs. Det är tor jobbet för kollektivtrafik saknas. Resten av transporter sker på cykel. Lite uppvärmning på väg till skogen skadar inte

Av:
    Rattnalle
    calmbay skrev:
    Förstår inte vad bilen har med mtbinköpet att göra. Jag har som målsättning att endast använda bilen när det behövs. Det är tor jobbet för kollektivtrafik saknas. Resten av transporter sker på cykel. Lite uppvärmning på väg till skogen skadar inte
    Man kan vända på det också. Jag undviker aktivt att bo och jobba så att jag inte kan cykla i vardagen, det får verkligen vara en sista utväg eller tillfälligt om jag ska överväga det. Bilen används bara för att kunna göra roliga saker på fritiden.

Av:
    Maakus
    Jag cyklar till Delsjön/Lackarebäck/Sisjön/Hisingen från Älvsborg/Nya Varvet.

Av:
    Oskar
    Rattnalle skrev:
    Bilen används bara för att kunna göra roliga saker på fritiden.

+1, som att köra bil t.ex.!

Av:
    ooms
    Oskar skrev:
    Rattnalle skrev:
    Bilen används bara för att kunna göra roliga saker på fritiden.

+1, som att köra bil t.ex.!
    +2

Av:
    ooms
    F.ö. kan jag tycka att låta jobbet styra var man ska bo känns som ett rätt trist liv.

Av:
    Rattnalle
    ooms skrev:
    F.ö. kan jag tycka att låta jobbet styra var man ska bo känns som ett rätt trist liv.
    Rätt lätt i en halvstor stad som Göteborg. Men jag siktar snarare på att bo där jag vill och välja arbetsplats därefter.

Stor småstad kanske är en bra beskrivning av Göteborg.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-08-14 17:23 av Rattnalle.

Av:
    NickPick
    ooms skrev:

+1.

Av:
    Rattnalle
    Att behöva sitta i en bil varje morgon tycker jag är ett väldigt trist liv f ö. Jag har provat ett år och tyckte det sänkte livskvaliteten avsevärt.

Av:
    manneblask
    KONAmi skrev:
    Ett annat alternativ om ni verkligen fastnar i cykelträsket är ju att framöver se över var ni bor. Det går ju så att säga att bosätta sig närmare skogen om man är där mycket.

+1

Av:
    VättleBökaren
    ooms skrev:
    Helt rätt!

Fast åå andra sidan är det rätt trist att inte kunna välja ett roligt jobb för att man bor så dumt också. Just pendlingen till och från jobbet är fortfarande relevant.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ